|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnHørte han ene høyremannen klaget på radien i morges over at mailboksen hans var full av kjedemail ang denne saken. Han mente det var dumt da han ikke fikk diskutert viktige ting med velgerne sine. Bah!
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg har vært litt avventende i forhold til denne saken fordi jeg føler at jeg ikke kjenner til alle sidene i saken. Ble litt klokere etter Kattas informative innlegg i tråden her, men kjenner at jeg på generell basis ikke kan forstå hvordan noen kan nekte å henvise videre på bakgrunn av personlig ståsted (eller egentlig å utføre handlingen også). Man vet jo hva man går til når man tar den utdanningen, mener jeg. Har absolutt stor forståelse for at det må være tøft å avbryte et tilsynelatende normalt svangerskap på en pasient, men man er ikke i posisjon til å ta den avgjørelsen bare i kraft av yrket sitt - det er det pasienten som gjør og da må det vel være det samme hvem som utfører handlingen. Det er nå allikevel én ting, men at Regjeringen går med på dette er jeg veldig skuffet over, og håper virkelig ikke det byr på noen vanskeligheter i praksis for de som skulle være så uheldige å komme i den situasjonen. Håper det blir god og tilgjengelig informasjon rundt dette slik at de eneste som merker vedtaket er legene som ønsker å reservere seg, men det er kanskje vel idealistisk å tro det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnEg trur det er heilt umulig å unngå at dette går ut over pasienten. Ikkje eingong på eit legekontor der det er fleire legar. Sjølv om det sannsynligvis ikkje er meir enn maks 1 av 3 legar på kontoret som reserverer seg vil det gå ut over pasientar som har denne aktuelle legen som fastlege. Det må vere forferdelig ydmykande å sitte i stolen hos legen og fortelle at du vil ta abort og så få beskjed om at du då må gå til legen over gangen. Det er veldig lett å tenke at fastlegen din då fordømmer det du har tenkt å gjere. Den følelsen syns eg alle som vurderer abort skal sleppe å kjenne på når dei går til fastlegen sin.
|
|
|
#4 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDet jeg ikke forstår er denne illusjonen om at man har mulighet til å velge bort reservasjonsleger. Til og med i min mellomstore by hvor man skulle tro det var et ok utvalg på leger, men sist jeg ønsket å bytte vekk en lege var det bare en annen som hadde litt plass på pasientlista. Tok noen tilfeldige søk på minFastlege, og i Giske er det 7 leger, bare en har ledig plass. I Bardu er det fem leger, en av dem har noen få ledige plasser. I Gol er det fem leger og en ubesatt stilling, bare en av legene har ledig plass. I Fosnes har de en lege, som ikke har plass til noen flere pasienter.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDet er vel ikke snakk om at man kan velge bort å ha reservasjonsleger som fastlege? Det det er snakk om er at noen andre enn dem tar veiledningsbiten for dem som ønsker abort. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg er inmari skuffet over denne varslede reservasjonsretten. Sint og litt redd også, synes det er helt utrolig at dette tilbakeslaget mot det mødrene våre har kjempet for ser ut til å bli en realitet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn
Jeg har skrevet om det tidlig i tråden, at jeg håper det blir en offentliggjøring av legene som reserverer seg, og at jeg kommer til å bytte fastlege hvis hun velger å reservere seg. Ikke fordi jeg vil holde muligheten åpen for abort, men fordi prinsippet er så ufattelig viktig, at jeg vil gjøre det lille jeg kan for å sende signal om at jeg ikke synes reservasjonsretten er ok.
|
|
|
#8 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJo mer jeg tenker på det jo mer tullete syns jeg denne reservasjonsretten er. Skal det bedre legens samvittighet å la kvinnen gå gjennom ett til ledd før hun får henvisning til et lovlig inngrep? Reservasjonslegen gjør ikke inngrepet selv, han bare henviser til gynekologisk avdeling i stedet for å henvise til en annen allmennlege som så skal vise til sykehuset. Det han oppnår med det er å legge sten til byrden for et menneske i krise, sluttresultatet blir det samme - svangerskapsavbrudd.
|
|
|
|
#9 |
|
|
Jeg lurer på hvor viktig denne henvisningen skal være. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNei, den underskriften fra legen er ikke nødvendig. Det kvinnen trenger hjelp til er først og fremst å finne frem i jungelen av helsetilbud. Det er hun selv som må skrive under på begjæring om svangerskapsavbrudd. Hvis man fyller den ut sammen med henne skriver man under som lege også, men det er ikke nødvendig. Man skal i teorien si noe om svangerskapsliengde, men det er ultralyd som avgjør uansett. Da jeg jobbet i Oslo var det i hvertfall fullt mulig for kvinner å ringe sykehuset å bestille time selv der, jeg vil tro det gjelder flere steder.
|
|
|
#11 |
|
Trøtt
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJo mer jeg tenker på dette jo mer harm blir jeg. Dette er virkelig et steg tilbake, og jeg skjønner ikke helt hvordan de kan si at dette er greit for leger av etiske grunner, men at det ikke skal være slik for politi, UDI ansatte, NAV ansatte og hva har du. Det er en skremmende utvikling og reservasjonen er et kompromiss i den nye regjeringen jeg syns skurrer veldig.
|
|
|
#12 |
|
This is normal!
|
Enig. At Høyre gikk inn på denne avtalen og nå ser ut til å binde sine representanter ved avstemmingen, er jeg veldig skuffet over.
|
|
|
|
#13 |
|
Trøtt
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNei det er det jeg heller ikke forstår Katta. At det er så viktig å ikke sette på den underskriften som strengt tatt ikke er nødvendig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
This is normal!
|
Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig, men mener du at problemet løses ved at kvinnen ikke kommer til reservasjonsleger? For det er vel ikke mulig å unngå. Man er ikke alltid åpen på hva man skal snakke med legen om når man bestiller time. Og med mindre det lages lister over reservasjonsleger, vet jo ikke kvinnen hva legen mener om saken.
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Det skal stå tydelig merket, det er vel en del av premisset. Jeg er delvis enig med Guava i at det ikke er sikkert at det er bare negativt at disse legene får et stempel i listen. Men jeg ser helt klart problemet hvis det i enkelte bygder er to leger som egentlig ønsker å reservere seg og det blir mye bråk rundt hvordan disse kvinnene skal gis et skikkelig tilbud.
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Hvis det er offentlig kjent så løser jo det noe av problemet.
|
|
|
|
#18 |
|
|
Om disse to har stempelet i listen er det det lokale legekontorets plikt å hoste opp andre leger til å ta i mot abortsøkende kvinner. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvis det er sånn at en annen lege blir tilkalt hver gang en kvinne bestiller en time for å snakke om alternativene rundt et uønsket svangerskap, så risikerer man jo, spesielt på små steder på grunn av gjennomsiktigheten, at det blir voldsomt synlig hva man skal snakke med legen om. Og det er ikke bare problemfritt. Hva hvis det er en ung jente utsatt for overgrep, som synes det er vanskelig nok fra før (det synes de fleste, altså, jeg er klar over det) å skulle ta den samtalen, og så skal hele venteværelset på legekontoret se at hun bli ropt inn til "abortlegen"?
|
|
|
#20 |
|
|
Jeg ser ikke for meg annen mulighet enn at det er offentlig kjent hvem som reserverer seg og at kvinner som har disse til fastlegen kan ringe legesenteret/legekontoret og be om at legen fikser time hos en annen om det er noe slikt hun vil ha hjelp til. |
|
|
|
![]() |
|
|