Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Statsminister 2013-2017
Jens Stoltenberg 174 66,92%
Erna Solberg 76 29,23%
Annet - spesifiser i tråden. 10 3,85%
Deltakere: 260. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-13, 17:33   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Meningsmåling] Hvem vil du ha som statsminister i de neste 4 år?

Samtidig, hvis den blåblå regjeringen havarerer så er det jo en fordel med et størts mulig AP.

Det koker nok ned til at man bør stemme det man er mest enig med fordi det er for mange eventualiteter. Men hvis det hadde vært en mulighet for rødt flertall hadde jeg faktisk stemt AP med tanke på å unngå FrP i regjering. Når det nå er slik at det blir blått uansett tror jeg ikke jeg gjør det.

Gammel 08-09-13, 17:41   #62
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erna. Jeg tror fullt og helt på at en borgerlig og ny kurs vil være best for Norge på langt sikt. Særlig hvis vi tenker økonomisk bærekraft også for neste generasjon. Med Venstre på laget som har et grønt fokus, og et FrP som er med på grønne virkemidler i form av gulrot i stedet for pisk (uavhengig av bakgrunnen for ønsket om f,eks momsfritak på kollektivtransport) tror jeg faktisk at miljø og energi-spørsmål også kan få gode svar.

Vi trenger langsiktig planlegging utover egen generasjon . Min gren av SPK er f.eks i ferd med å gå konkurs fordi det betales mye mindre inn enn det betales ut. Ingen forutså at så mange ville gå av med tidlig pensjon og søke uførepensjon når kassa ble opprettet. Nå er det krav til at Arbeidsgivere og arbeidstakere må bidra med mer og romslige uførepensjonskrav er nå på høring for å endres. Regnskapet går ikke rundt. Jeg er oppriktig redd for at dette er et bilde på Norge i miniatyr.

Sist redigert av Billa : 08-09-13 kl 17:47.
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 17:46   #63
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Samtidig, hvis den blåblå regjeringen havarerer så er det jo en fordel med et størts mulig AP.

Det koker nok ned til at man bør stemme det man er mest enig med fordi det er for mange eventualiteter. Men hvis det hadde vært en mulighet for rødt flertall hadde jeg faktisk stemt AP med tanke på å unngå FrP i regjering. Når det nå er slik at det blir blått uansett tror jeg ikke jeg gjør det.

Jens erklærte jo full av sedvanlig Arbeiderpartihovmod og pompøsitet at "jeg er jo her" hvis en borgerlig regjering feilet.
Av en eller annen grunn virker det oppriktig som om han virkelig tror at han og hans (middelmådige) ministergjeng er det eneste som kan styre Norge. Han burde vise en større respekt for politiske motstandere. Det hadde gjort ham lettere å fordøye for de av oss som synes selvgodhet er fryktelig usjarmerende.

Gammel 08-09-13, 18:02   #64
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Man kan jo egentlig ikke tenke at "de vinner jo ikke så da er det ingen vits i å stemme på dem". Da vinner de i allefall ikke. Eneste trøst er at om fire år er de rødgrønne tilbake igjen.

Gammel 08-09-13, 18:04   #65
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jens erklærte jo full av sedvanlig Arbeiderpartihovmod og pompøsitet at "jeg er jo her" hvis en borgerlig regjering feilet.
Av en eller annen grunn virker det oppriktig som om han virkelig tror at han og hans (middelmådige) ministergjeng er det eneste som kan styre Norge. Han burde vise en større respekt for politiske motstandere. Det hadde gjort ham lettere å fordøye for de av oss som synes selvgodhet er fryktelig usjarmerende.

Men det har jo skjedd tidligere at en borgelig regjering har kollapset pga uenigheter og hvor Ap har tatt over.

Gammel 08-09-13, 18:11   #66
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Men det har jo skjedd tidligere at en borgelig regjering har kollapset pga uenigheter og hvor Ap har tatt over.

Tenker du sist gang? Bondevikregjeringa valgte å gå av på grunn av ei miljøsak. Ap tok over og bygde gasskraftverket (som kosta milliardar, og som aldri kom i drift). Det var ikkje kaos som førte til dette.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=4600749

Dog finst det spekulasjonar. Rett skal vere rett
http://www.hoyre.no/Hvorfor+Bondevik...25-SxljW0I.ips

Sist redigert av Syrin : 08-09-13 kl 18:36.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 18:28   #67
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Når har en borgerlig regjering kollapset på grunn av interne uenigheter? Og, jeg sier ikke at en samarbeidsregjering KAN være vanskelig, det var mer Jens Stoltenbergs håndtering av spørsmålet som ga meg grøsninger.

Gammel 08-09-13, 18:53   #68
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er utsnitt av Stanghelle i Aftenposten i dag :

Sitat:

Jens Stoltenberg brukte i går regjeringene Willoch (1986), Syse (1990) og Bondevik I (2000) som eksempler på at borgerlig samarbeid ender i borgerlig sammenbrudd. Det er tvilsom historiefremstilling. Regjeringene Borten (1971) og Syse brøt riktignok begge sammen på grunn av EF/EU-saken, mens Willoch-regjeringen ble felt av en noe underlig allianse mellom Ap og Frp. Bondevik I-regjeringen viste seg overraskende levedyktig -  helt til Ap og Høyre slo seg sammen og felte den.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e#.Uiybq-gaySN

Gammel 08-09-13, 18:56   #69
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Når har en borgerlig regjering kollapset på grunn av interne uenigheter? Og, jeg sier ikke at en samarbeidsregjering KAN være vanskelig, det var mer Jens Stoltenbergs håndtering av spørsmålet som ga meg grøsninger.

Ap har hvertfall tatt over tre ganger etter at borgerlig regjering måtte gi fra seg makten, sist i 2000 da Jens tok over etter Bondevik. Jeg trodde det var pga uenigheter mellom de borgerlige, men jeg skal ikke påstå det sikkert.

Gammel 08-09-13, 18:58   #70
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Og der så jeg at du også hadde svart, Syrin.

Gammel 08-09-13, 23:13   #71
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Jens

Gammel 09-09-13, 01:06   #72
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jens her også.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 03:08   #73
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Helt klart Jens Stoltenberg

Gammel 09-09-13, 07:09   #74
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil ha Jens!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:45   #75
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Helt klart Jens...

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 12:57   #76
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Jens.

Spesielt Ernas fjerning av fedrekvoten tror jeg er en bjørnetjeneste for barn, mammaer, pappaer, familiefreden og likestillingen.

Meeen så husker jeg på hvordan SV så ut i starten av sin regjeringstid. Til stadighet indre uenighet og faksjoner som gikk ut mot egen regjering. Hvordan vil vel ikke Frp bli i samme situasjon? Jeg tenker at kanskje er det like greit å få det overstått. Slipp Frp løs i regjering sånn at de kan tråkke i alle salater, klaverer og la debattene gå helt av skaftet. Skikkelig høylydt Carl I. og Tybring Gjedde - full pakke. Da er vi iallefall sikret at de ikke blir Norges tredje største parti igjen på en stund.

...men selvfølgelig. Ikke det mest optimale tidspunktet å gjøre denslags eksperimenter når resten av Europa går nedenom og hjem...

Gammel 09-09-13, 13:07   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP har tradisjon for å bli både pragmatiske, effektive og fokuserte i posisjon, så jeg er ikke sikker på hvor godt "la oss se dem feile"-tankerekka holder.

Hvis de klarer å kjøre gjennom noen flaggsaker, som stortstilt og massivt effektivisert samferdselsutbygging (det kan umulig være så vanskelig å få til. Vi bruker ørten ganger mer på å bygge en meter plankekjøringsvei enn det sammenlignbare land bruker, og vi bruker TI føkkings år på å planlegge, så det er nok av muligheter til å få til mye mer for mye mindre penger) og en opprustning av domstoler og politi, så er det saker som er lette å svelge for de andre partiene, og vil være ganske synlige å selge ved neste valg.

Men velgere er ustadige, det er jo nesten trist å se hvor lite SV har igjen for barnehageutbyggingen sin i popularitet, for eksempel.

Gammel 09-09-13, 13:10   #78
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker Erna, men er av de som heller ikke er overbegeistret for enkelte av vennene hennes.

Gammel 09-09-13, 13:23   #79
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ønsker meg en statsminister som ikke er fra østlandet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 13:28   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.