|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg personlig synes lekser er en god ting. Det gir meg en mulighet til å se hvordan ungene mine jobber, hva de trenger hjelp til og hva de er gode på.
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Minner meg om min kollega som kunne fortelle at hennes sønn anklaget foreldrene for ønske å DREPE ham med matte
|
|
|
#3 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er helt på linje med Katta. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er jeg enig i. Vi har stort sett maks tre timer forelesning hver dag, likevel er det flere som forteller at de ikke kom seg gjennom pensum til forelesningen fordi de sovnet på kvelden. Altså har de ikke lært å disponere tiden sin i det hele tatt. Etterhvert er det også ganske mange jobber som ikke er 8-16 og så ferdig, og for å overleve med en slik jobb må man i hvert fall ha lært å disponere tiden sin.
|
|
|
|
#5 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Katta er klok og sier som vanlig mye bra.
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Ok, her er mine argumenter FOR lekser:
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Så rart, dajeg vil tippe dette gjelder veldig mange. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det gjør det nok. Men så er det også veldig mange latterlige foreldre ute og går, som synes det er status å ha barn som er med på fjørtn aktiviteter hver uke og som selv jogger hysterisk rundt fotballbanen mens poden trener for å få inn treningsøkt nr. 5 den uken. Sist redigert av rine : 05-09-13 kl 17:48. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Jeg synes denne balansen er vanskelig, fordi: Her i Trondheim er vi nødt til å ha ungene på svømmekurs hvis de skal bli svømmedyktige, den svømmingen de får i skolen er rett og slett for lite (og starter etter min mening for sent) til å bli "gode nok" svømmere. Jeg har også ei jente som setter veldig stor pris på rolige aktiviteter, og da føler jeg at hun trenger mer fysisk aktivitet. Samme gjelder egentlig sosial omgang, jeg opplever i alle fall at mye av det sosialet er flyttet fra gata og inn i organiserte aktiviteter (men der kan jeg selvfølgelig ta feil)
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Klart man må være bevisst ift ettermiddagsaktiviteter også. Samtidig så synes jo de fleste at fysisk aktivitet er viktig, og den biten er det ikke akkurat mye av på skolen, ift organisert gym iallefall.
|
|
|
#12 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Er veldig enig med rine. De travle ettermiddagene lager de fleste familier selv, og skolen prioriteres lavt sammenlignet med aktiviteter som oppleves og fremstilles som mer høyverdige. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er helt for lekser på videregående. Men jeg mener at i grunnskolen bør det være et godt tilbud om oppfølging av barnenes arbeid og det er det ikke å sende dem hjem og gi dem beskjed om å klare seg selv. Slik lekser er for mange. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Ja, det er trist - og jeg hilser enhver økning av lærertettheten på skolen velkommen. Også leksehjelp til dem som ikke kan få hjelp hjemme - ekte hjelp altså, ikke overvåkning av arbeidsro. Men å ikke utnytte den kompetansen foreldre sitter på i forhold til elever, det er misbruk av ressurser i min bok, så det store flertallet kan få hjelp hjemme i hvert fall ut barneskolen.
|
|
|
|
#15 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?For de minste barna som er på SFO til langt ut på ettermiddagen er det ikke antall aktiviteter som gjør at ettermiddagene blir korte og det blir lite tid til lekser. Det er rett og slett ikke mange timer fra hjemkomst til leggetid, og det skal lages og spises middag f.eks. Og det er ikke sånn at alle barn jobber raskt og greit og gjør leksene unna på 10 min mens foreldrene lager middag og steller småsøsken. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Er frisk!
|
Det er ikke bare tid til pugging det står på. Det handler også om at barn sliter med å pugge stille (noen trenger å si det mange ganger, noen trenger å snakke sammen to og to, noen trenger å bli hørt, noen trenger å ha det helt stille og skrive ordene om og om igjen), og at forholdene ikke ligger til rette for at en hel skoleklasse skal klare å pugge samlet i et klasserom på skolen. Det er lurere å kunne gjøre det på sin måte hjemme.
|
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Korleis skal dei plutseleg få inn gode arbeidsvanar når pensum blir større, dersom dei ikkje har trent på konseptet å jobbe sjølvstendig med skulearbeid?
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Men må det starte fra 1.klasse?
|
|
|
#20 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
I forbindelse med skolen vår sitt lekseprosjekt har de nevt at ved å fjerne leksene frigjør de mer tid til å lære mens de er på skolen. De trenger ikke bruke tid på å sjekke lekser, jakte på bøker som ligger hjemme osv. |
|
|
|
![]() |
|
|