|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: Opplys meg: ridning
Lille Meg sa rett ut at hun ikke trodde man kunne si at andre aktiviteter var utviklende for personligheten, og at dette var spesielt for speideren og ridning. Du sa at speideren og dyrerelaterte aktiviteter hadde en ekstra dimensjon.
|
|
|
#62 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Opplys meg: ridningAkk. Jeg ser at jeg har uttalt meg litt klønete.
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Sv: Opplys meg: ridningMen greia er at man kan finne lenker som sier at fotball er spesielt, korps er spesielt, barneteater er spesielt. Hvordan måler du at noe er mer spesielt enn noe annet? Hva skal til for at det er spesielt?
|
|
|
#64 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Ja, hvis du er fornøyd med 8 ganger i løpet av et halvår, så koster det det. Mange går på 2 kurs i halvåret. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Borte
|
Sv: Opplys meg: ridningDet spiller jo også inn hva slags forhold barna lever i ellers. Ridning er en fritidsinteresse som ofte krever ressurser og god oppfølging fra foreldre, og barn av foreldre som er ressurssterke og følger opp barnas fritidsinteresser scorer som regel temmelig høyt i statistikken over å greie seg godt i livet de også.
|
|
|
#66 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Opplys meg: ridningRiding og speiding kan sikkert være helt supert. Men jeg er enig med Tallulah i at det blir tåpelig å si at de er i særstilling. For noen er det det, for andre er det korpset, håndballen eller karaten som har vært avgjørende for egen personlige utvikling. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Opplys meg: ridning@Tallulah: Du må gjerne legge ved undersøkelser som viser at korpsmusikanter klarer seg bedre på skolen, altså. Greit å ha et lager av argumenter når det eventuelt skulle blitt aktuelt for ungen.
|
|
|
#68 |
|
can-jur
|
Sv: Opplys meg: ridningRidning er i en særstilling. Var det ingen som leste linken jeg la ut? Det er forsket på det og hestejenter får med seg noe helt spesielt.
|
|
|
|
#70 |
|
Borte
|
Sv: Opplys meg: ridningJeg har lest alle linkene og forstår at ridning er en flott og utviklende idrett, men forskning med kvalitativ med metode kan ikke leses på den måten flere gjør det her og si at ridning gir barna bedre utvikling enn andre fritidsinteresser. Forskningen det vises til her sier at ridning er veldig positiv for mange som driver med det. Hvordan håndball, speiding, dans, korps eller fotball påvirker utviklingen er ikke tatt med i akkurat denne forskningen, så da er det ikke hold for å påstå at selvutvikling er dårligere innefor de fritidsinteressene. Såvidt jeg kan se har ingen av artiklene vektlagt andre faktorer som kan spille inn på graden av vellykkethet hos de som driver med hest, og det hadde vært veldig interessant å se. Det er likevel hold for å si at mange har veldig godt utbytte av drive aktivt med hest altså.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Opplys meg: ridningI tillegg vet jeg ikke om det er tatt med sosiokulturelle faktorer; siden ridning er en relativt dyr hobby kan det tenkes av jentene kommer fra ressursterke hjem hvor det ikke er utenkelig å går for lederstillinger.
|
|
|
#74 |
|
Borte
|
Virkelig ikke. Jeg forstår og analyserer forskningsresultatene på en annen måte enn deg. Det er ikke å disse, men å drøfte.
|
|
|
#75 |
|
can-jur
|
Sv: Opplys meg: ridningJeg mener (jeg har har jo da forskningen i ryggen) at man får med seg en ballast som er unik av å lære å kontrollere et dyr på +-600 kg som er programert til å flykte ved fare og angripe dersom flukt er umulig.
|
|
|
|
#76 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Opplys meg: ridningJeg kan til dels være enig i det med sosiokulturelle fra min erfaring i Oslo, men her vi bor nå er det virkelig ikke slik. Her kommer barna i stallen fra helt vanlige hjem, også med mindre ressurser. Men det er kanskje fordi at ridning ikke er så dyrt her? Stor tilgang og mange gårder med hest. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Opplys meg: ridningHvorfor koster det noe å ha hesten på fôr? Man hjelper og avlaster jo eieren på den måten? :uvitende: |
|
|
|
|
|
#78 |
|
can-jur
|
Det varierer etter hvor man bor.
|
|
|
|
#79 |
|
Borte
|
Sv: Opplys meg: ridningDet er kvalitativ forskning, Floksa, den sier ingenting om ridning i forhold til andre typer aktivitet, men den viser helt klart at ridning er positivt for de som driver med det. Den måler f.eks. ikke mestringsfølelse i ridning opp mot mestringsfølelsen i tubaspilling og er derfor ikke egnet til å bruke som et bevis på at ridning er i en særstilling. Igjen, undersøkelsen viser at ridning er flott og iallefall for de 350 som er intervjuet. Kvalitativ forskning er forskning på små grupper og er egnet til å bruke for å få informasjon om de gruppene man har studert. Den typen forskning sier dog lite om andre grupper.
|
|
|
#80 |
|
Glamorøs
|
Sv: Opplys meg: ridningFloksa, du misforstår virkelig. Det er ingen som ikke sier at det er flott med ridning. Det er ingen som sier at man ikke lærer noe nyttig.
|
![]() |
|
|