Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Opplys meg: ridning

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 14:57   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opplys meg: ridning

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tror ikke de som brenner for speider og riding mener at det er bedre enn alle andre aktiviteter. Jeg tror de bare kommer med argumenter for, på lik linje med de som kommer med argumenter mot.

Lille Meg sa rett ut at hun ikke trodde man kunne si at andre aktiviteter var utviklende for personligheten, og at dette var spesielt for speideren og ridning. Du sa at speideren og dyrerelaterte aktiviteter hadde en ekstra dimensjon.

Det er ingen som argumenterer mot at verken speideren eller ridning er fint og flott, men at det merker seg ut med ekstra dimensjoner og personlighetsutvikling, det er jeg ikke med på. Det er personavhengig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:00   #62
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Akk. Jeg ser at jeg har uttalt meg litt klønete.

Selvsagt mente jeg ikke at man ikke kan utvikles i andre fritidsaktiviteter. liksom. Men jeg mener det er noe spesielt med riding og speider.

Når det er sagt, så blir jeg litt overrasket over at så mange mener det ikke er noe spesielt. La oss ta riding, som er hovedtemaet her. Jeg la ved to lenker hvor det påstås at riding faktisk ER spesielt. Er dette da bare tull?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:06   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men greia er at man kan finne lenker som sier at fotball er spesielt, korps er spesielt, barneteater er spesielt. Hvordan måler du at noe er mer spesielt enn noe annet? Hva skal til for at det er spesielt?

Jeg kan legge ved undersøkelser som viser at korpsmusikanter greier seg bedre på skolen, men det betyr ikke at korps er i en særstilling i forhold til fine ting man utvikkler ved deltakelse i andre aktiviteter.

Det kommer an på hva man liker selv, og hvordan man greier å utnytte ressursene i den aktiviteten man holder på med.

Gammel 27-08-13, 15:09   #64
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Det vil altså si 3500 pr halvår?

Da koster det mye mere enn hva vi betalte, men så er det lenge siden også da.

Ja, hvis du er fornøyd med 8 ganger i løpet av et halvår, så koster det det. Mange går på 2 kurs i halvåret.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:10   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spiller jo også inn hva slags forhold barna lever i ellers. Ridning er en fritidsinteresse som ofte krever ressurser og god oppfølging fra foreldre, og barn av foreldre som er ressurssterke og følger opp barnas fritidsinteresser scorer som regel temmelig høyt i statistikken over å greie seg godt i livet de også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:12   #66
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Riding og speiding kan sikkert være helt supert. Men jeg er enig med Tallulah i at det blir tåpelig å si at de er i særstilling. For noen er det det, for andre er det korpset, håndballen eller karaten som har vært avgjørende for egen personlige utvikling.
Å trekke fram at mange har dårlige erfaringer med fotball og håndball blir for teit. Jeg kan komme med mange historier om dårlige erfaringer i stallmiljøer, men sier jo ikke at riding er lite heldig for det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:14   #67
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

@Tallulah: Du må gjerne legge ved undersøkelser som viser at korpsmusikanter klarer seg bedre på skolen, altså. Greit å ha et lager av argumenter når det eventuelt skulle blitt aktuelt for ungen. (Fotball og håndball er jeg dog ikke like interessert i, så om du finner undersøkelser som påstår det motsatte for disse idrettene, så er det også fint. )

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:17   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ridning er i en særstilling. Var det ingen som leste linken jeg la ut? Det er forsket på det og hestejenter får med seg noe helt spesielt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:18   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ridning er i en særstilling. Var det ingen som leste linken jeg la ut? Det er forsket på det og hestejenter får med seg noe helt spesielt.

Og du leste ikke argumentene videre i tråden, nei?

Gammel 27-08-13, 15:23   #70
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest alle linkene og forstår at ridning er en flott og utviklende idrett, men forskning med kvalitativ med metode kan ikke leses på den måten flere gjør det her og si at ridning gir barna bedre utvikling enn andre fritidsinteresser. Forskningen det vises til her sier at ridning er veldig positiv for mange som driver med det. Hvordan håndball, speiding, dans, korps eller fotball påvirker utviklingen er ikke tatt med i akkurat denne forskningen, så da er det ikke hold for å påstå at selvutvikling er dårligere innefor de fritidsinteressene. Såvidt jeg kan se har ingen av artiklene vektlagt andre faktorer som kan spille inn på graden av vellykkethet hos de som driver med hest, og det hadde vært veldig interessant å se. Det er likevel hold for å si at mange har veldig godt utbytte av drive aktivt med hest altså.

Gammel 27-08-13, 15:26   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I tillegg vet jeg ikke om det er tatt med sosiokulturelle faktorer; siden ridning er en relativt dyr hobby kan det tenkes av jentene kommer fra ressursterke hjem hvor det ikke er utenkelig å går for lederstillinger.

Gammel 27-08-13, 15:35   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja riktig, da disser vi bare forskningen....

Gammel 27-08-13, 15:38   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Gammel 27-08-13, 15:45   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja riktig, da disser vi bare forskningen....

Virkelig ikke. Jeg forstår og analyserer forskningsresultatene på en annen måte enn deg. Det er ikke å disse, men å drøfte.

Gammel 27-08-13, 15:48   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg mener (jeg har har jo da forskningen i ryggen) at man får med seg en ballast som er unik av å lære å kontrollere et dyr på +-600 kg som er programert til å flykte ved fare og angripe dersom flukt er umulig.
Det er helt sikkert flott og oppbyggelig å spille tuba eller danse på scene forran foreldre og naboer, men å ha kontrollen over et så stort dyr kan ikke settes i samme bås.
Dessuten er det å henge i stallen en fattigmannsgreie.
Når man ikke har råd til å ri på de dyre rideskolene henger man i privatstaller.
Det er forreste to undersøkelser som viser det samme og det handler ikke nødvendigvis om ridning, men om å være i et stallmijø og håndtere hesten.

Mestringsevne
Undersøkelsen er tuftet på dybdeintervjuer og spørreundersøkelse av 350 aktive medlemmer i rideklubber, og Træen konkluderer med at det først og fremst er ansvaret for å ta seg av hesten som bygger jentenes mestringsevne og selvtillit.

Gammel 27-08-13, 15:48   #76
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan til dels være enig i det med sosiokulturelle fra min erfaring i Oslo, men her vi bor nå er det virkelig ikke slik. Her kommer barna i stallen fra helt vanlige hjem, også med mindre ressurser. Men det er kanskje fordi at ridning ikke er så dyrt her? Stor tilgang og mange gårder med hest.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:49   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor koster det noe å ha hesten på fôr? Man hjelper og avlaster jo eieren på den måten? :uvitende:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 15:52   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvorfor koster det noe å ha hesten på for? Man hjelper og avlaster jo eieren på den måten? :uvitende:

Det varierer etter hvor man bor.
Man får annledning til å ha egen hest i det antall dager i uka man har hest på fôr med alle de herligheter det innebærer. Og plikter.
Mange steder er det svært ettertraktet og for en del hesteeiere er dette måten å finansiere hesteholdet sitt på og få hverdagen til å gå opp.
Det er ofte hester som har stor kapasitet og mye å lære bort. Mange får lov å ri for instruktør med den hesten og kanskje starte stevner.

Andre steder er det mye hest og lite stalljenter og der ler de av deg viss du foreslår å betale for å spa møkk og ri på tur

Gammel 27-08-13, 15:52   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det er kvalitativ forskning, Floksa, den sier ingenting om ridning i forhold til andre typer aktivitet, men den viser helt klart at ridning er positivt for de som driver med det. Den måler f.eks. ikke mestringsfølelse i ridning opp mot mestringsfølelsen i tubaspilling og er derfor ikke egnet til å bruke som et bevis på at ridning er i en særstilling. Igjen, undersøkelsen viser at ridning er flott og iallefall for de 350 som er intervjuet. Kvalitativ forskning er forskning på små grupper og er egnet til å bruke for å få informasjon om de gruppene man har studert. Den typen forskning sier dog lite om andre grupper.

Gammel 27-08-13, 15:53   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Floksa, du misforstår virkelig. Det er ingen som ikke sier at det er flott med ridning. Det er ingen som sier at man ikke lærer noe nyttig.

Men du må da forstå at det er personavhengig? At det ikke er en universell sannhet at i alle staller er miljøet kjempegodt, at det er noe alle uansett bakgrunn kan drive med overalt i landet, og at alle hestejenter blir bedriftsledere?

For noen har tiden i stallen den innvirkningen, for andre er det andre aktiviteter som gir dem positiv utvikling.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.