|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Personlig har jeg faktisk gått motsatt vei. Etter Utøya følte jeg veldig sterkt for å vite hva som skjedde, men nå har jeg (for min del) konkludert og da føler jeg ikke noe behov for å vite spesifikt hva som skjedde på ferga, jeg tror heller ikke det ligger noe sterkt læringspotensialet i å vite det. (Jeg tror heller at kritikken mot de som ville diskutere rett etter Utøya gjorde at det ikke ble noen diskusjoner, og nå kommer det frem. Men det er jo bare synsing fra min side.)
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sant å si tror jeg den nyttigste lærdommen her hadde vært å bare fått en skikkelig gjennomgang av hva som skjedde med en gang, på lik linje med de andre tingene.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenNå søkte jeg opp den gamle diskusjonen, og mener at denne er en annen enn dengang. Da handlet det om "egenskaper til ledere", hva man kan forvente av mot, osv., noe jeg syns inneholder mye mer førdømmelse enn "hva kunne vært gjort annerledes".
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Ja, jeg er enig i at den gamle tråden er styggere enn denne tråden.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg gjorde det samme, og er enig i det Polyanna.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenAngående hva man kan lære.
Jeg antar at de har dette nå. Har andre ungdomsorganisasjoner det? Burde de? Hva, i så fall? For hvilke organisasjoner? Hva bør slike instrukser inneholde rent konkret? Hva slags dilemmaer kan man komme opp i? Hvilke diskusjoner bør for eksempel en ledergruppe i en ideell organisasjon ha hatt på forhånd? Hvordan og hvor ofte bør man gjennomgå disse? Hvordan han man dialoger på dem? Skal det trenes på slikt?
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Den setningen du siterer kan jo likegjerne bety at man ikke har noen retningslinjer for særskildt vern av sentrale tillitsvalgte, det sier jo ikke noe om retningslinjer for håndtering av krisesituasjoner i sin helhet?
|
|
|
#8 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg bare lurer på hvem man tenker at det bør lages beredskapsplaner for. Bør lærere drilles i hva de bør gjøre i tilfelle terror, krigshandling? Ledere på arbeidsplasser? Barnehageansatte? Fotballtrenere? Alle?
|
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Her tror jeg det har skjedd en del etter 22.7. Mange institusjoner er nå pålagt å utarbeide beredskapsplaner.
Jeg jobber i en institusjon der det har blitt utarbeidet planer og øvd på ulike situasjoner.
Sist redigert av noen : 13-08-13 kl 14:48. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJEG tror at hvis AUF hadde hatt en klar instruks på at "dersom det er grunn til å tro at ledelsen er truet skal man 1) få ledelsen i sikkerhet 2) varsle x,y,z 3)... så hadde alle som var på MS Torbjørn hatt det lettere både der og da og i ettertid.
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, selvsagt. Men hvordan er dette relevant for problemstillingen du tar opp?
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg tror det er best at saken belyses, og er ganske opprørt over sparkingen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi du spurte om hva man kunne lære. Og jeg mener at dette er en av de tingene. Og det blir klarere jo mer man vet om hva som skjedde om bord. Og jeg syns det er synd at det å få vite hva som skjedde om bord er overlatt til journalister.
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Politiet vet hva som skjedde ombord. AUF-ledelsen vet hva som skjedde ombord. Regjeringens kriseråd vet hva som skjedde ombord. Journalister og forfattere som har skrevet om 22. juli har referert fra politiavhør, intervju med Eskil Pedersen og andre ombord, fra intervjuer med politivakta i Hønefoss hvor AUF-ledelsen gjemte seg. Vet vi ikke nok til å lage beredskapsplaner og instrukser?
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Fordi jeg syns det ahr offentlig interesse HVA disse har lært.
|
|
|
#16 |
|
heimføing
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men lest dann og vann og noe grundig og noe mer overfladisk. Men jeg vil gjerne gjenta det som står i et innlegg lengre opp, at kapteinen ombord hadde sett sin kone bli skutt og han måtte dra fra øya mens hans barn var igjen der. Og det var han som hadde kommando over skuta, og ikke AUF-lederen eller noen av de andre passasjerene ombord. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og slikt kunne kommet frem mer tydelig. Jeg tror også at det var veldig uheldig at Eskil P la fram planene for nye Utøya da han gjorde det. Det er jeg sikker på har forsterket fokuset på hans rolle og det som skjedde ombord i båten. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenEg er einig med Polyanna og noen i den grad at eg meiner saken bør analyserast og at dersom AUF (og liknande organsiasjonar) ikkje har beredskapsplanar til slike situasjonar, bør dei skaffe seg det.
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenBeredskapsplanene til ungdomsorganisasjoner går ofte på hva gjør vi dersom vi opplever: |
|
|
|
![]() |
|
|