|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg lurer på hva som ligger bak skjevfordelingen. Jeg forstår godt at det er lettere å si fra seg noen titusener i året vs noen hundre tusen. Men samtidig ser jeg selvstendig næringsdrivende damer, damer som tjener meget godt, noen av dem i mannsdominerte yrker, innen alle disse sjangrene greier damer både å ta permisjon og også jobbe redusert etterpå. Hvorfor er det vanskeligere for menn? |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Sykehusleger har jo mye større arbeidsbelastning og akkurat like lite fleksibel arbeidstid som sykepleiere, og det er ikke så mange som jobber redusert av de kvinnelige legene, så jeg tror at hvilken kultur det er på jobben og i hvilket miljø en er i har ekstremt mye å si.
|
|
|
#63 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOEsme: Jeg vet det, men det er vel der lønnen kommer. Jeg antar at kvinnelige sykehusleger, eller leger i det hele tatt, som regel ikke har menn som tjener det dobbelte av det de gjør. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
fri
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes LO-lederen er tøff som tør å kaste denne brannfakkelen. Av og til kan man ikke pakke alt inn i bomull dersom man skal få fram hva man virkelig mener. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Da jeg jobbet i en kjønnsnøytral bransje: "Har du mange barn? Ja, da er det klart du må jobbe fullt. Du har jo mange munner å mette."
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#66 |
|
maler
|
Det er jo ikke kultur for å jobbe deltid blant leger. Da blir man på flere avdelinger straks litt mindre attraktiv. Selv det å gå ned til 100% stilling er noe som skaper krøll i planleggingen.
|
|
|
#67 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Kvinner og deltid og LOEr det antall timer som teller, eller er det rett og slett umoralsk med lavtlønnsyrker?
|
|
|
#68 |
|
Off the map.
|
Nå er det helt tilfeldig at jeg quoter akkurat deg, altså, men dette har gått igjen her. (og jeg er jo ikke uenig i og for seg, men vil bare forklare at det at man tar valg ut fra egen hverdag ikke betyr at man ikke ønsker å bidra til fellesskapet)
|
|
|
#69 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg tenker at det er stillingsprosenten. I antall timer så er det ikke så mye oljearbeiderne jobber, 168/6=28 timer i snitt i uken, inkludert ferieukene da. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Ingen av delene? Jeg tenker at det er "bidra etter evne" som er greia.
|
|
|
#71 |
|
Halloen!
Jeg også. Og så er jeg enig at det også har med kultur å gjøre. Ingen hever på øyenbrynene om en sykepleier eller lærer ønsker å jobbe deltid, men jeg kan tenke meg ganske mange yrker der både arbeidsgiver og kolleger hadde blitt rimelig Ke? om noen plutselig kom på at de skulle gjøre akkurat det. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Halloen!
Det er en god del av de tre gruppene du nevner som jeg ikke uten videre unner en bit av kaka, men la oss håpe at de fleste faktisk fortjener den. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes forresten det er greit å jobbe deltid med små unger altså, der er det likestillingsperspektivet som er det største problemet her i landet synes jeg. Men jeg synes ikke det er greit at man over tid og på permanent basis velger å ikke bidra, men likevel velger å motta alt som velferdsstaten kommer med. Mange glemmer at skatt betaler for lege, sykehus, veier og skole også, ikke bare sykepenger og trygd.
|
|
|
#74 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg lurer på om kanskje Kristine Tofte har et poeng i forhold til hvilken modell vi forholder oss til i debatten også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#75 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Kvinner og deltid og LOIkke få lik del i velferdsgodene fordi man jobber deltid. En hjelpepleier tjener vel fort halvparten av en rørlegger - i full stilling - hvis det er sånn at bidraget til fellesskapet er det som skal telle så bør jo hjelpepleieren trekkes for velferdsgoder uansett, så lav som den lønna er. Mens en rørlegger trygt kan redusere ti prosent og fortsatt tjene bedre enn hjelpepleieren. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg vet ikke om noen har linket til dette ennå, men det var et interessant innlegg: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UakH-mROq3k
|
|
|
#77 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes det må være greit å arbeide deltid når man har småbarn. Om det er mannen eller kvinnen som velger det er ett fett, spør du meg. Når det ofte viser seg å være kvinnen som velger å gå ned i stilling så tror jeg det henger sammen med tradisjonelle kvinneyrker som er ofte er tunge og har lav lønn. Så enkelt er det. Jeg kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå, i det hele tatt.
|
|
|
#78 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg som endelig har innsett at jeg burde jobbet deltid og slik spart staten for utgifter ved å gå på smellen min - også er det også galt...
|
|
|
|
#79 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOOm flere fedre trappet ned litt i de mest hektiske årene ville det jo ulempene ved å ansette småbarnsforeldre utliknes. Det vil uansett variere fra familie til familie hva man har lyst til og hvilke muligheter man har. Men at det nesten alltid er kvinnen synes jeg er litt rart ja. Det at vi er gravide, føder og ammer synes jeg snarere er et argument for at pappaen er den som kan være hjemme hver onsdag det andre leveåret, for å sette det litt på spissen. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Hva mener man her med å "bidra til samfunnet"? (Dette spørsmålet går egentlig til alle som syns at man må bidra til samfunnet ved å jobbe 100%, ellers er man egoistisk eller bør ikke få ta del i samfunnets goder på lik linje med de skikkelige folka som jobber 100%.)
|
![]() |
|
|