Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kveis i hvit fisk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-07, 08:33   #61
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kveis i hvit fisk

Jeg tror jeg lar være å tenke på dette. Jeg spiste sushi i går.

Gammel 24-04-07, 09:00   #62
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

En tidligere kamerat av meg jobbet for Gilde i feriene og han sa at han ikke hadde noe som helst problemer med å spise produktene deres. At det meste som ble sagt bare var skremselspropaganda. Så jeg har valgt å stole på han. :blåøyd:

:tidligere Gilde-ansatt:

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:05   #63
Muskat

Muskat sin avatar

Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:31   #64
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Herregud. Vi som spiser endel fisk også da. Har aldri sett "dem" før, men ja, jeg har hørt om det... blir nok ikke hvit fisk til middag denna uka. Søren.

Og tydeligvis heller ikke pølser på en stund.

Hva kan man gjøre for å forsikre seg om at man ikke støter på slik kveis når man skjærer opp fisken på tallerken?

Gammel 24-04-07, 09:35   #65
Muskat

Muskat sin avatar

Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Herregud. Vi som spiser endel fisk også da. Har aldri sett "dem" før, men ja, jeg har hørt om det... blir nok ikke hvit fisk til middag denna uka. Søren.

Og tydeligvis heller ikke pølser på en stund.

Hva kan man gjøre for å forsikre seg om at man ikke støter på slik kveis når man skjærer opp fisken på tallerken?

Kamuflere dem i fiskegryter, fiskegrateng, masse saus etc og late som om de ikke er der.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:46   #66
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Å herregud, dette blir for mye for meg. Ekstra ille at jeg sitter og ammer mens jeg leser dette - alt blir ekstra ekkelt da, av en eller annen grunn. Pjuk.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:49   #67
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg så han spise pølser ved flere anledninger, så jeg velger fortsatt å stole på han!

Jeg har forresten jobbet på isfabrikk, og det var temmelig jækki det også. Hadde jeg bare blitt kurert for isspising, hadde jo alt vært vel og bra.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:52   #68
Sulphur
Plæstic pusher

Sulphur sin avatar

Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Jeg har forresten jobbet på isfabrikk, og det var temmelig jækki det også. Hadde jeg bare blitt kurert for isspising, hadde jo alt vært vel og bra.

Do tell!

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:01   #69
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen kan fortelle noe totalt disgusting de driver med hos Maarud ville jeg bli svært takknemmelig. Ellers bør jeg holde meg unna denne tråden før jeg blir vegetarianer.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:10   #70
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg så han spise pølser ved flere anledninger, så jeg velger fortsatt å stole på han!

Jeg spiser også pølser, men helst ikke Gilde sine.

Fortell gjerne om isfabrikken.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:10   #71
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sulphur, her.

Do tell!

Det var sikkert ikke så veldig uhygiensk, men mer ekkelt. Den flytende ismassen stinket sur melk og det var ikke akkurat så mange "naturlige ingredienser" i den, akkurat. Sjefen brukte forresten å stikke hele hånda nedi ismassene og slurpe det i seg. Æsj. Ev. bakterier ble sikkert drept under frysingen, men dog. Vi fikk spise så mye is vi ville, men hvem vil vel spise is som ikke er frosset ennå? :grøss: Skikkelig kvalmende saker.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 10:11   #72
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Ødelegge en fullstendig bra tråd om fiskeparasitter, med å snakke om pølser og is og sånt. Også nå rett før pølse- og issesongen starter da. Fysjom!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:44   #73
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Og jeg som elsker lettsaltet torsk og allt av fisk forøvrig

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:49   #74
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var avsindig ekkelt!

:abonnerer:

Gammel 24-04-07, 13:46   #75
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Å FY FAEN.

Nå er jeg fryktelig glad for at jeg stort sett bare spiser hvitfisk i form av fiskepinner og fiskekaker.

Er de i det også? :hjeeeeeelp:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:04   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Nå er jeg fryktelig glad for at jeg stort sett bare spiser hvitfisk i form av fiskepinner og fiskekaker.

Ja, der er de bare most!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:12   #77
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvis noen kan fortelle noe totalt disgusting de driver med hos Maarud ville jeg bli svært takknemmelig. Ellers bør jeg holde meg unna denne tråden før jeg blir vegetarianer.

Gammel 03-05-07, 12:21   #78
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Vi spiser fisk hvertfall 3 ganger i uka gjerne oftere også! Og det har vi tenkt å fortsette med! Det er ikke så ille som det høres ut som. Kveisen ligger i magen på fisken! Blir ikke fisken "sløya" kort tid etter at den er den er fisket går kveisa inn i fiskekjøttet. MEN stort sett blir all fisk sløya ganske raskt så det er ikke så veldig ofte en finner kveise i fisk!! Torsk og sei har endel kveis i seg i månedene uten R ( Altså; Mai, Juni, Juli, August) Og vi har opplevd å finne kveis i Uer og i Breiflabb/Hellefisk.Har aldri funnet det i laks, Ørret eller steinbit!

Så da er det bare å spise fisk hele året!! Sikkert masse dritt i oksekjøtt også, for ikke å snakke om kjøttdeig

Bilde av torsken med "buken" full av kveis er vel et relativt sjelden eksempel tror jeg! Får ikke lyst til å spise fisk når en ser det, men tror aldri den fisken ville blitt lagd om til fiskepinner!!

Jeg skal forresten ha fiskesuppe til middag idag, med kveite forhåpentlig vis uten kveis!!

Gammel 03-05-07, 12:29   #79
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til røkelaks. Nei til alt annet.

Hvis noen har grums om Maarud, Kims og Freia, hadde jeg satt stor pris på å få høre om det. :snarveien til et sunt liv, dog uten hvit fisk:

Gammel 03-05-07, 12:53   #80
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petra, her.

Kveisen ligger i magen på fisken! Blir ikke fisken "sløya" kort tid etter at den er den er fisket går kveisa inn i fiskekjøttet. MEN stort sett blir all fisk sløya ganske raskt så det er ikke så veldig ofte en finner kveise i fisk!! Torsk og sei har endel kveis i seg i månedene uten R ( Altså; Mai, Juni, Juli, August) Og vi har opplevd å finne kveis i Uer og i Breiflabb/Hellefisk.Har aldri funnet det i laks, Ørret eller steinbit!

Dette stemmer ikke helt. Kveis er en parasitt av typen rundorm. Hovedverten er hval og tildels sel hvor larvene utvikler seg til kjønnsmoden rundorm i tarmen. Eggene spres i avføringen til hval/sel. Disse eggene utvikler seg til larver i vannet, spises av krepsedyr som igjen spises av fisk. Kveis tas dermed opp i mage- og tarmsystemet av fisken. Herfra kan den gå/går den over i fiskemuskelen. Kveisen spretter ikke automatisk over i fiskemuskelen etter fisken er sløyet. Det er snarere selmengder som er avgjørende for nivå av kveis - og i hvilken grad fiskeriindustrien er i stand til å detektere og fjerne fiskemuskel med kveis før den når forbrukeren.

Oppdrettsfisk fores av kveisfri mat og foreløpige undersøkelser viser at den er kveisfri.

http://www.nifes.no/index.php?page_id=296
http://www.fiskeriforskning.no/conte...iskemuskel.pdf

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.