Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 12:43   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det ok å lukte svette på treningstudio?

Unntakstilfellene, der det åpenbart er snakk om dårlig hygiene er selvsagt ikke ok.

Men noen folk vil alltid lukte mer enn andre når de trener, og det syns jeg man får tåle.

Gammel 07-02-13, 12:44   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ekstra viktig for de som lukter mer enn andre å ha rent treningstøy, da.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:46   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. Men min mann som lukter tydelig svette, også i rent treningstøy, når han har trent hardt, er han virkelig ikke velkommen pga noe som faktisk er helt normalt: At man trener så mye at man lukter svette?

Gammel 07-02-13, 12:48   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men noen folk vil alltid lukte mer enn andre når de trener, og det syns jeg man får tåle.

Jo, men jeg syns også at de da bør ta konsekvensen av det, og sørge for å bruke kun rent tøy/bruke deo/være renere når de trener enn de som ikke har sjenerende svettelukt whatsoever.

Jeg tar jo ikke på meg frisk deo før jeg trener for egen del, men fordi jeg ikke ønsker å være til sjenanse for andre. Såpass hensyn får man ta når man skal svette løs i et lite rom med 40-50 andre mennesker (også trenger man virkelig ikke riste på det gjennomsvette hodet sitt som en nybadet hund når man står på en tredemølle knappe 50 cm fra et annet menneske. :kvalm: ).

Jeg mener selvsagt ikke at folk ikke skal få lov til å svette, og man skal ha relativt lav terskel for at folk lukter forskjellig, men det er en gi-og-ta-greie, syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 12:49   #65
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Unntakstilfellene, der det åpenbart er snakk om dårlig hygiene er selvsagt ikke ok.

Det er jo mennesker som har sterkere kroppslukt uavhengig av om de er rene eller skitne, og skal de liksom ikke få trene da? Jeg tenker at normal renslighet er et krav (!!), men at man så absolutt også må tåle at det ikke alltid lukter blomster.

Gammel 07-02-13, 12:51   #66
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, det er stor forskjell på ny og gammel svette. Jeg har ikke problemer med svette som oppstår der og da, selv om den lukter sterkt. Men gammel svette, skitne klær og generelt dårlig hygiene blir jeg kvalm av å være i samme lokale som. Det er utrolig lite hensynsfullt når en skal trene sammen med andre.

Gammel 07-02-13, 12:55   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg kjenner det er et litt tveegget sverd det å ha litt dårlig luktesans, som meg. Det er jo deilig å slippe å plages av for eksempel lukt av tøymykner (vi bruker det ikke, men jeg har heller aldri merket tøymykningslukt noen andre steder enn akkurat når et plagg tas nytromlet ut av maskinen etter bruk av mykner) eller andres kroppslukt.

På den annen side går jeg i kronisk lett angst for å gå rundt og lukte uten at noen sier noe til meg. Altså, jeg dusjer daglig, bruker deodorant og vasker klærne mine når de er skitne, men hva om cardiganen jeg tror er ren lukter svette? Hva om jeg har tråkket i min sønns utenfor-doen-kvetting og lukter gammel tiss av sokkene??

Man kan jo bli helt paranoid av mindre.

Gammel 07-02-13, 12:55   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Det er jo mennesker som har sterkere kroppslukt uavhengig av om de er rene eller skitne, og skal de liksom ikke få trene da?

Det er da ingen som sier dette?

Jeg siterer meg selv fra HI:

Sitat:

Jeg forstå selvsagt at man svetter når man trener, men mener den sjenerende lukta kun kommer om man har på seg uvasket tøy, evt. har svettet tidligere samme dag uten å vaske seg i mellomtiden.

Gammel 07-02-13, 12:57   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke alltid å kjenne forskjellen på ny og gammel svette når det gjelder storsvettere som min (nå stakkars uthengte... ) mann.

Han må alltid gå inn i kjelleren og ta av seg nede i vaskekjelleren, og putte klærne rett i vask. Hele etasjen lukter.

Gammel 07-02-13, 12:58   #70
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men hjelper det ikke om han tar på seg ren deo før han trener? Evt. bruker bomullsgensere framfor teknisk tøy?

Gammel 07-02-13, 13:03   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg aldri blitt plaget av - det er ikke så mange mennesker det lukter plagsomt vondt av, og når man støter på slike i forbifarten, så har jeg glemt det med én gang de har forsvunnet. Uten å ha lest saken, tenker jeg umiddelbart at det er for mye fuss rundt en ganske liten ting.

Gammel 07-02-13, 14:53   #72
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Ny svette lukter svette, men gammel svette lukter ganske annerledes og ganske motbydelig. Det er helt greit at man svetter når man trener, men man bør ta på seg rent treningstøy til å begynne med.

Gammel 07-02-13, 14:58   #73
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg har trent i sal på SATS og Friskis og svettis og har aldri vært plaget av andres svettelukt. Jeg kan faktisk ikke husket å ha luktet andres svette i det hele tatt. Er det ofte du støter på sånne ekstremstinkere? Bare lurer på om ekstremstinkerne er få og sjeldne, eller om det er nesa mi som er mer tolerant. Da jeg trente på SATS var det forresten bare damer der, de svetter vel mindre enn menn vanligvis. På Friskis og svettis var det noen få menn.

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 15:04   #74
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har trent på treningssenter i over femten år, ofte 3-4 ganger i uka, og det har skjedd to ganger at jeg har gått derfra på grunn av stinkende person, og kanskje ti-femten ganger at jeg har vært plaget av det. Så det er jo ikke sånn at jeg tåler null og niks og går og uffer og akker ved den minste lukt, selv om jeg har god luktesans.
Endel av disse gangene var det jo samme person, den ene mann og den andre godt voksen dame som hadde for vane å oppbevare treningstøyet sitt i bagen og bruke det mange ganger.

Jeg syns som tidligere nevnt det er fint at treningssentrene prøver å holde en viss standard og har regler om rent treningstøy. Har forresten aldri opplevd treningssenter med bare damer.

Gammel 07-02-13, 15:05   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stor forskjell på ny og gammel svette, ja. Og jeg regner med man skal lukte rimelig ille før både andre som trener og ansatte skal reagere på det.

Noen lukter mer svette enn andre (har ikke det med stoffskifte å gjøre?), og er man av dem så bør man jo hvertfall sørge for å trene i rent tøy.

Gammel 07-02-13, 15:06   #76
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

En av de siste gangene jeg var i sal og trente, var det en jente bak meg som stinket så mye at jeg ble uvel. Jeg vet ikke helt hvem av dem bak meg det var, og ikke vet jeg om jeg hadde klart å konfrontere henne, men hun ha kjent det selv. Jeg mistet rett og slett konsentrasjonen.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 15:16   #77
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at når det gjelder sterk illeluktende odør fra klær eller kropp, så gjelder det samme for treningsstudio som ellers; ikke ok.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 15:20   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobbet sammen med en som stinket en gang. Så ille at jeg måtte holde hånda foran munnen mens jeg pratet for ikke å puste direkte inn lufta i rommet vedkommende satt i. Det var virkelig ekstremt og kom av lav klesvaskfrekvens. Ingen sa noe, og jeg kan vanskelig se hvordan man kunne få sagt det uten at det ville blitt fryktelig fælt for personen og for den som eventuelt måtte si fra. Det var en skikkelig grusom lukt, og jeg sto som regel og kjempet mot brekningsrefleksen om jeg var i samme rom som vedkommende.

Jeg tenker vel umiddelbart at det er slikt man til en viss grad må tåle ute i offentligheten enten det nå er treningssenter eller andre steder.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 15:30   #79
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg tenker derimot at en ikke skal behøve så ekstreme tilfeller verken på arbeidsplassen eller et treningssenter der en betaler for å oppholde seg. Er det snakk om så ekstrem lukt at kollegene må holde seg for munnen og får brekningsreflekser, så bør ledelsen ta tak i det og be vedkommende begynne å være renere på jobb. Uansett hvor ubehagelig det er å måtte si sånt til noen.

Gammel 07-02-13, 15:34   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tenker derimot at en ikke skal behøve så ekstreme tilfeller verken på arbeidsplassen eller et treningssenter der en betaler for å oppholde seg. Er det snakk om så ekstrem lukt at kollegene må holde seg for munnen og får brekningsreflekser, så bør ledelsen ta tak i det og be vedkommende begynne å være renere på jobb. Uansett hvor ubehagelig det er å måtte si sånt til noen.

Det har jeg gjort noen ganger, og er ikke spesielt gøy, nei. Men det var veldig mye mindre problematisk enn de gangene det kom klager på et par personers svettelukt, som ble tatt videre til de på en ikke helt gunstig måte, og det viste seg at de både hadde rene klær og hadde dusjet om morgenen, men rett og slett hadde svært kraftig svettelukt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.