Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktråden for 2013 med en post for hver bruker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-13, 20:09   #61
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Boktråden for 2013 med en post for hver bruker

Mål og mål. Kanskje jeg klarer 100 bøker i år?
Kom til 83 i fjor.

Ser at det målet når jeg ikke. Langt derifra

JANUAR
1. Huset du elsket - Tatiana de Rosnay
2. Felicia forsvant - Jørn Lier Horst
3. Hver dag, hver time - Natasa Dragnic
4. Margareths frihet - Jessica McCann

FEBRUAR
5. Hverdagsengler, Vingeklippet - Trine Angelsen
6. Huset med den blinde glassveranda - Herbjørg Wassmo
7. Når havet stilner - Jørn Lier Horst
8. Den umulige kjærlighetens hus - Christina Lopez Barrio
9. Mokka - Tatiana de Rosnay
10. Julebrevpikene - Karin Bjørset Persen
11. Den eneste ene - Jørn Lier Horst

MARS
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami
13. Nattmannen -Jørn Lier Horst
14. Bunnfall - Jørn Lier Horst
15. Hverdagsengler, Høyt spill - Trine Angelsen
16. Brevet som drepte - Agatha Christie
17. Svanesøstrene - Rebecca Rasmussen
18. Påfuglhuset, Gjesten - Anne Aukland
19. Påfuglhuset, Arven - Anne Aukland

APRIL
20. Vinterstengt - Jørn Lier Horst
21. Jakthundene - Jørn Lier Horst
22. Sensommerdager - Joyce Maynard
23. Jeg nekter - Per Petterson

MAI
24. 13 timer - Deon Meyer
25. En svunnen tid - Kate Morton
26. Vann til elefantene - Sara Gruen

JUNI
27. Lukkede rom -Care Santos
28. Hemmeligheter - Kate Morton
29. Dødsønsket - Marianne Cederval
30. Påfuglhuset, Mistanken - Anne Aukland
31. Hverdagsengler, Din for Evig - Trine Angelsen

JULI
32. Påfuglhuset, Avsløringen - Anne Aukland
33. Påfuglhuset, Erkjennelsen - Anne Aukland
34. Påfuglhuset, Siste Akt - Anne Aukland
35. Lavendelhagen - Lucinda Riley
36. En sang fra fortiden - Katherine Webb
37. Drømmeløs - Jørgen Brekke

AUGUST
38. Tråden - Victoria Hislop
39. Nådens omkrets - Jørgen Brekke
40. Han er faktisk ikke interessert - Greg Behrendt og Liz Tuccillo
41. Vi var familien Mulvaney - Joyce Carol Oates
42. Menneskets Natur - Jørgen Brekke
43. Fortellingen i fiolinen - Natasha Solomons

SEPTEMBER
44. Mississippi - Hillary Jordan
45. Hverdagsengler, Marionetter - Trine Angelsen
46. Engler i LA - Marian Keyes
47. Stormen - Frode Granhus

OKTOBER
48. Det stumme rommet - Herbjørg Wassmo
49. Be en bønn for Sikas Frode Granhus
50. Hverdagsengler, Et nytt liv -Trine Angelsen
51. Øya - Victoria Hislop

NOVEMBER
52. Hudløs Himmel - Herbjørg Wassmo
53. Et rike for sultne sjeler - Lorraine Lopez
54. Agnes i senga - Heidi Linde

DESEMBER
55. En sannsynlig historie - Karin Alvtegen

Sist redigert av Husfruen : 28-12-13 kl 12:24.
Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 03:12   #62
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Husk å oppdatere lister alle sammen!

Gammel 08-02-13, 19:13   #63
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Oppdateringer :-)

Gammel 09-02-13, 11:04   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også oppdatert! Fikk ikke lest mer enn 3,5 bøker i januar, og de var til og med av den lettleste typen. Satser på at jeg får slukt litt i vinterferien.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 13:24   #65
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppdatert.

Gammel 10-02-13, 15:56   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppdattert her og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 22:14   #67
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg skal være med og har som mål å lese mye oftere i 2013 enn i minimumsåret 2012.

Januar:
1. Charlotte Brontë: Jane Eyre
Hva kan jeg si?
2. Emily Brontë: Stormfulle høyder
Jeg hadde gruet meg, men koste meg gjennom hver eneste side.
3. Heidi Linde: Under bordet
Litt lettbent, men med god bunn og fine personskildringer.
4. Heidi Linde: Juggel
Jeg likte denne også, og har til nå likt alt jeg har lest av Heidi Linde. Hun skriver litt hverdagslig, men om de store tingene i mennesket.
5. Siri Hustvedt: Sommeren uten menn
Tidvis veldig god, men falt totalt gjennom i andre deler.
6. Linda Olsson: La meg synge deg stille sanger
Boken har så stort potensiale med et vakkert språk og mange store historier som vil ut, men tilsammen ble den litt uforløst og litt for overfladisk til at jeg ble ble bergtatt.

Februar:
7. Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må
Nydelig historie om tre kamerater som reiser fra bygde-Norge til Afghanistan.
8. Helene Uri: Honningtunger
Typisk Uri med mye språklek, gale kvinner som man ikke kan like, men syns synd på likevel og en og annen overraskende tvist. Jeg begynner å like Helene Uri, jeg altså, forutsigbar syns jeg iallefall ikke hun er.

Du må lese oppfølgeren! Jeg likte den også veldig godt.

Gammel 20-02-13, 09:21   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, den skal med hjem fra biblioteket neste helg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 16:10   #69
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
En skikkelig røverhistorie som fikk meg til å humre støtt og stadig. Jeg koste meg virkelig. Anbefales som lett, men ikke fordummende, tidtrøyte.

2. Camilla Kring: Life Navigation - an invitation to orchestrate your own life.
Lest i jobbsammenheng. En del interessant om work-life balance og hvordan vi fortsatt henger fast i gamle tankemåter rundt arbeid og innsats.

3. Frode Øverli: Pondus - 11 i hatten.
Det er da en bok, er det ikke? Jeg har i alle fall lest den fra perm til perm og storkost meg, som med de ti forutgående.

4. Don DeLillo: Cosmopolis.
Sær bok. Veldig testosteronaktig, følte jeg, men jeg likte den veldig godt. Men jeg tror mye av det skyldes av jeg hadde sett filmen og kunne visualisere folk og hendelser. Uten det ville jeg nok hatt vanskelig for å henge med. Dystopisk om fremmedgjøring.

5. Minette Walters: Acid Row.
Påskekrim. Leste den i oversatt versjon, noe som ødela mye av stemningen. For stort persongalleri som forfatteren ikke klarte å følge opp, så slutten var skuffende og uspennende. Men likevel lettlest og tidvis slik at du bare måtte lese videre.

6. Kathryn Stockett: The Help.
En skikkelig Oprah-sippe-bok, men jeg elsket den. Lettlest, men innsiktsfull, og får deg til å sitte med følelsen "men hva vil de skrive om vår oppførsel og tenkemåte om femti år".

7. Sue Townsend: The Secret Diary of Adrian Mole aged 13 3/4.
Ha ha ha! Jeg ler og ler og ler.

8. Sue Townsend: The Growing Pains of Adrian Mole.
Og så ler jeg enda litt mer.

9. Charlotte Brönte: Jane Eyre.
Niks, jeg gir opp. Jeg kommer aldri til å bli fascinert av disse folka. Jeg lar meg ikke bevege på en plass.

10. Gabriel García Márquez: Hundre års ensomhet.
Jeg leste denne på spansk for et års tid siden, men syntes det var vanskelig å få med seg alt, så jeg valgte å lese den på norsk også. Og det var et godt valg. Den er fantastisk bra oversatt, og nå fikk jeg med meg alle de ufattelig fascinerende nyansene i historien. Rett og slett storslått. Fortjener sin plass i århundrets bibilotek.

11. Marit Eikemo: Samtidsruinar.
Snerten essaysamling om ruiner blant oss. Jeg slukte historiene. Spesielt morsomt at jeg ser en av "ruinene" fra kjøkkenvinduet mitt.

12. Sue Townsend: True Confessions of Adrian Mole.
Fortsatt morsomt.

13. Sue Townsend: Adrian Mole: The Wilderness Years.
Og fortsatt morsomt.

14. Sue Townsend: Adrian Mole: The Cappuchino Years.
Jeg var spent, men nei da, FORTSATT morsomt.

15. E.L James: Fifty Shades of Grey.
For noe møl. Skolestilspråk med innslag av totalt latterlig sexscener. Nei, dette var virkelig provoserende dårlig.

16. Sue Townsend: The Lost Diaries of Adrian Mole.
Mer av det samme, men jeg er langtfra lei.

17. J.R.R. Tolkien: The Two Towers.
Dørgende kjedelig. Kun pliktløp.

18. Helen Dunmore: Mourning Ruby.
Stillfarende, men vakker og noen ganger veldig smertefull bok om sorg og savn. Litt ullen når det gjelder sjanger, så den nådde ikke helt opp. Men høyst lesverdig.

19. Suzanne Collins: The Hunger Games.
En positiv overraskelse. Velskrevet og med mye mer fokus på det psykologiske aspektet enn filmen. Hadde ventet meg en litt mer "umoden" ungdomsbok.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 06-08-13 kl 10:26.
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 21:09   #70
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Alle husker å oppdatere? :-)

Gammel 14-03-13, 12:51   #71
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ja, eg er med!

Vidunderbarn av Roy Jacobsen.
Englemakersken av lackberg.
Der roser aldri dør av Staslesen.
Pumasommer av Merete junker

Agnes i senga.
Stolpesnø av en eller annen. Veldig bra krim, faktisk!

Gammel 27-03-13, 10:10   #72
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Oppdater med påskelesingen da!

Gammel 28-03-13, 09:39   #73
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Oppdatert.

Gammel 17-04-13, 14:08   #74
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Veldig mange som har stoppet opp i januar eller februar her. Oppdateringer ønskes :-)

Gammel 17-04-13, 21:22   #75
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan grunnen være at det finnes to nesten like tråder?

Gammel 17-04-13, 21:59   #76
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Men min var først :-(

Jeg deltok i den andre tråden i fjor, men det var bare noen ytterst få som oppdaterte da også. Er det motsatt i år?

Gammel 17-04-13, 22:01   #77
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger på, jeg.

Gammel 17-04-13, 22:06   #78
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Godt å se :-)

Ser det er en del oppdateringer altså. Men jeg tipper det leses så mye mer...

Gammel 17-04-13, 22:10   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker begge trådene, når jeg har lest noe nytt, oppdaterer jeg først innlegget mitt i denne tråden, og så kopierer jeg det inn i den andre tråden. Jeg liker det.

Oslo: Galgenfrist for kvinneorkesteret husker jeg veldig levende at jeg leste som ca. femtenåring – det kom forbausende detaljerte minner opp da du nevnte den.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 22:14   #80
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg bruker begge trådene, når jeg har lest noe nytt, oppdaterer jeg først innlegget mitt i denne tråden, og så kopierer jeg det inn i den andre tråden. Jeg liker det.

Oslo: Galgenfrist for kvinneorkesteret husker jeg veldig levende at jeg leste som ca. femtenåring – det kom forbausende detaljerte minner opp da du nevnte den.

Vet du, det jeg leste i ungdommens sitter som spikret. Fra andre verdenskrig (som alltid har vært noe jeg har interessert meg for) husker jeg "Det angår også deg" utrolig godt, den leste jeg som 14-åring.

Det var veldig interessant å lese en bok som var litt på siden av det marerittet resten av leiren opplevde - og å se at det som de andre så på som "luksusliv" også var temmelig tøft. Man får perspektiver, ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.