|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Man vet liksom aldri helt hvor veien går. Selv om man i utgangspunktet skulle tatt en utdannelse som ikke tilsier automatisk at lappen er sentral, så kan det være at det etterhvert er relevante jobber også hvor det blir sett på som en stor fordel - eller avgjørende - at man har lappen. Så er det dette med familie senere - jeg kommer i hvert fall til å legge litt press på at ungene skal ta lappen i ung alder, så er det unnagjort - ser bl.a. for både noen i familien og venner som nå er blitt etablerte og uten lappen, og hvor vanskelig det da kan være - både å få tid til det og det økonomiske overskuddet til å gjøre det.
![]() |
#62 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Ca. 40.000 sier forresten mannen at jeg/vi brukte på å ta lappen i 2002/2003. (Et stk fødsel kom inn midt i der.) Men jeg hadde utrolig mange timer, var livredd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?
![]() |
#64 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Når jeg var 18 år ville jeg heller dra på min første sydentur for oppsparte penger enn å ta lappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Koster sertifikat 50 000 nå?! Det var da voldsomt! Jeg kjørte opp som 18 åring og betalte ca 7000,- og har hatt null uhell på disse 20! årene. Jeg har stort sett disponert eller eid bil i disse årene.
![]() |
#66 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#67 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Tok sertifikat da jeg var 18 og er glad for det. Kan ikke huske hva det kostet, fikk det spandert av pappa, men tror at hver kjøretime kostet rundt 350 kr. Kjører mye nå, og har absolutt hatt behov for det. Jeg hadde neppe studert i USA og arbeidet der de årene jeg gjorde uten bil for busstilbudet var ikke-eksisterende.
![]() |
#68 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Jeg kjørte opp for 4 år siden, men kan ikke huske at jeg betalte mer enn 16-18000? Hadde vel 5 dobbeltimer i tillegg til det obligatoriske mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Mannen min brukte over 30 000,- men det er også ganske lenge siden.
![]() |
#70 |
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Tror jeg i 96 endte opp med å bruke noe over 10 000 - 13 000 et sted - husker ikke helt. Hjemme hadde vi bil med automatgir og fotbrekk, så øvelseskjøring ble det ikke noe av. Skikkelig drittvær på oppkjøring, og en liten sleng (som jeg mener jeg hentet veldig fint inn igjen) var nok til at jeg strøk på den første, så det ga jo en kostnad på en tusenlapp ekstra...
![]() |
#71 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Prisen kommer jo veldig an på antall kjøretimer. Ha man mulighet for å øvelseskjøre mye privat trenger man kanskje ikke så mye utover det obligatoriske på kjøreskolen. Hvis man som enkelte andre ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
heimføing
|
Mens jeg tok fullt studielån fordi jeg skulle ta lappen (også).
Tja. F.eks. er det veldig trendy å studere medier og kommunikasjon nå for tida. Sommerjobb i avis eller radio. De sender ikke journalistspirene sine ut på oppdrag i taxi. Da må man ha lappen. Også midt i store byer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
I Oslo forventes det at du tar trikken. Jeg har jobbet mot presse i 15 år, og jeg har aldri opplevd at de har ankommet i egen bil. Med buss, trikk, t-bane og taxi ja. Eller firmabil i NRK. De færreste unge journalistene jeg har kjent opp gjennom åra har hatt lappen.
![]() |
#74 |
Nuvel. Etter min erfaring er det ganske få som stikker på pressekonferanser og andre turer rundt i Oslo med egen bil om det ikke er noe spesielt. Parkering kan raskt koste det samme som taxituren, om man i det heletatt finner plass i nærheten av der man skal. Så skal man ha kjøregodtgjørelse i tillegg.
![]() |
#75 |
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?For meg som bor "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", var det en selvfølge å ta lappen da jeg var 18. Tror den kom på rundt 20 000, og jeg hadde ganske mange kjøretimer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?På gymnaset i Trondheim tok alle lappen på den tiden, den største selvfølge. På 18 års dagen skulle det kjøpes søt Martini på morgenen, ta lappen på dagen og feire med Martinien på kveld.
![]() |
#77 |
heimføing
|
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Jeg sa ikke noe om egen bil. Man blir gjerne bedt om å kjøre firmaets bil(er). (og jeg snakker ikke om pressekonferanser eller andre planlagte ting, men hendelser der man trenger å rykke ut fort). |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Jeg tok lappen som 18-åring, da hadde jeg spart alle konfirmasjonsgavepengene og det meste jeg hadde fått inn fra vaskejobben jeg hadde for å få råd til det. Jeg har hatt mange opplevelser jeg ikke ville ha vært foruten dersom jeg ikke hadde tatt lappen, så jeg er veldig glad for at jeg prioriterte det. For eksempel road-trip USA rundt som 21-åring, det var helt fantastisk!
Det er veldig lurt å ta noen oppfriskningstimer dersom man er ute av trening, og kjøreskolene tar villig inn de som ønsker det.
Jeg kjenner to stykker som har gjort det.
![]() |
#79 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som tok lappen som voksen, hva betalte du?Jeg skjønner at det kan bli sånn, men ser ingen gode grunner til å vente med å ta lappen fordi man antar man ikke kommer til å ha bruk for den. Plutselig har man bruk for den, og da kan livssituasjon og økonomi være til hinder for å få tatt den. Min tidligere nevnte venninne og jeg dro f.eks. ofte på hyttetur sammen da vi hadde ett barn hver. Jeg kjørte og hadde plass til begge barna i bilen. Greit nok, men nå, som vi begge har to små barn går det ikke mer, og det er faktisk også litt kjipt for både henne og meg. Hun har lyst på lappen, men har verken tid eller råd - det får hun kanskje ikke før barna er blitt store, og da er kanskje behovet mindre igjen...
![]() |
#80 |
Prematurmamma
|
Jeg har også hatt ganske mange kjøretimer pga redsel for å kjøre. Første gang jeg satt bak rattet var jeg nær ved å hyperventilere... Det er først nå, etter å ha holdt på i ett år, at privatlæreren min (en kamerat av foreldrene mine) kommenterte at i dag hadde jeg vært avslappet hele tiden, og at kjøringen derfor hadde gått kjempefint. Fikk også en skikkelig knekk etter at jeg strøk på oppkjøringen i oktober.
![]() |
![]() |
|
|