|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?
Jeg likte den svært godt. mener å ha lest omtale ala "menn om menn" eller lignende. det er en bok om to tøffinger på hver sin side av samfunnet. Ekstrabonus for meg var å lese den under en tid jeg jobbet innenfor sikkerhet.
|
|
|
#62 |
|
Glamorøs
|
Skjønte det, jeg bare sporet litt av i andre forskjeller på før og nå.
|
|
|
#63 |
|
Fola Blakken
|
Vi hadde jo ikke den tilgangen på annen underholdning som de har nå, nei, så det ligger sikkert noe der. Men jeg bodde i gangavstand til et ok bibliotek som jeg besøkte ofte, men likevel syns jeg alltid at jeg manglet gode bøker, og selv om jeg leste mye voksenlitteratur fra 10-11-årsalderen, så fortsatte jeg å lese barnelitteratur lenge etter det. Jeg leste Puk og Ina og Anne fra Bjørkely og Britta og Silver en million ganger.
|
|
|
|
#64 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg leste Victoria av Knut Hamsun da jeg var 12, og det var den første boka jeg selv definerte som "voksen", men jeg mener jeg leste en del Agatha Christie før det, uten at jeg selv så på det som voksenlitteratur.
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg leste også Det gylne evangelium som ganske liten, nolo!
|
|
|
#66 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg var stor på Evi Bøgenæs og gjengen - og mine to første voksenromaner var noen jeg måtte lese i skolesammenheng tror jeg. Da var det "Albertine" av Christian Krogh - og "Hudløs himmel" av Herbjørg Wassmo. Sistnevnte gjorde dog at jeg leste hele trilogien. Jeg lurer på om jeg var et tragediehugrit barn
|
|
|
#67 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg leste en del forkortede bøker i DET BESTE sine versjoner. Tenke seg til.
|
|
|
|
#68 |
|
flisespikker
|
Sv: Din første voksenroman?Ellers interessant, det Hyacinth skriver. Jeg hadde for min del stor tilgang på god barne- og ungdomslitteratur, og leste enorme mengder av det som barn, men jeg begynte altså temmelig tidlig å plukke bøker fra mammas og pappas hyller i tillegg, og fra jeg var, tja, tolv, kanskje, tror jeg ikke jeg leste stort av det som var klassifisert som barne- eller ungdomsbøker. (Mye av det jeg leste, som Jules Verne og Alexandre Dumas, og for den del Anne Karin Elstad og Tolkien, er jo klart underholdningslitteratur, ikke veldig tungt, og kan i grunnen like gjerne leses av barn. Men det ble ikke skrevet for barn.)
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Tror det må ha vært Tora-trilogien til Wassmo - de var i hvertfall blant de første voksenbøkene jeg leste.
|
|
|
#71 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Nolo: det gjorde jeg også. Måtte jo ha noe å lese på på ferie hos bestemor!
|
|
|
#72 |
|
kamerat
|
Sv: Din første voksenroman?Av andre bøker jeg leste veldig tidlig, var i hvert fall Rebecca og Tatt av vinden. Tror ikke jeg var mye mer enn 10–11 da heller. Og Kristin Lavransdatter kom ikke så mye seinere. Fra jeg var 12–13 leste jeg hva det skulle være.
|
|
|
#73 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Din første voksenroman?Å, Rebecca, ja. Den må jeg lese igjen snart.
|
|
|
|
#74 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Din første voksenroman?Jeg aner ikke, jeg vet faktisk nesten ikke hvilke voksen-bøker jeg faktisk har lest.
|
|
|
#75 |
|
På vent....
Hvor: På bygda!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Roots, 8 år gammel. Fikk ikke se TV-serien og snek meg til å lese boka.
|
|
|
#76 |
|
kamerat
|
Jeg leste den om igjen relativt nylig, og det var veldig interessant. Jeg kan avsløre at man får et litt annet syn på Max de Winter som 38-åring enn i tenårene.
|
|
|
#77 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er vel mer hvilket publikum boka er rettet mot enn det språklige nivået som avgjør om en bok er en ungdoms- eller voksenbok. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Eg trur nok du har rett i det. Eg kjem frå ein liten plass der biblioteket ikkje var spesielt stort. Så i 9-års alderen hadde eg lest samtlige av barnebøkene som var der. Så då gjekk eg over på voksenavdelinga.
|
|
|
#79 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din første voksenroman?Her kommer dagens påtatt prentensiøse; Stormfulle høyder av Emily Brontè (er den apostrofen riktig vei?). Jeg var altfor ung, og syntes boka var hinsides gørr. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Borte
|
Sv: Din første voksenroman?Jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var da jeg begynte å lese voksenbøker, men jeg tror nok jeg var eldre enn 10. Kan tenke meg det var på slutten av barneskolen. I løpet av ungdomsskolen leste jeg enormt mye og alle fellesbøkene vi skulle lese i videregående hadde jeg lest fra før. Det var en veldig glidende overgang og jeg leste barnebøker, ungdomsbøker og voksenbøker om hverandre og det gjør jeg den dag i dag. Tegneserier, Romantikk, Starlet, ukeblader osv. var jeg storforbruker av. Samtidig hadde jeg tilgang på datamaskin med spill fra jeg var 10, var veldig aktiv med trening og venner, hadde Nintendo fra jeg var 12 og leste nok aller mest i sengen (og sovnet for sent) og i feriene.
|
![]() |
|
|