Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-12, 10:43   #61
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Dere som er "i mot" Halloween, hva er årsaken? Jeg ser ikke helt det argumentet at det skal være så kommerst altså.

Nei, det er virkelig et helt elendig argument i et samfunn som er så gjennomkommersialisert som vårt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:44   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg er da vitterlig ikke alene i denne tråden vel. Er jo flere som sier at ungene skal gå men at foreldrene da ikke feirer.
Nekter ikke jenten min å gå i vennegruppe og de skal gå til 5 hus i nabolaget oppenfor. Om ikke jeg velger å feire denne dagen så får det vel bli opp til meg.

Du trenger selvfølgelig ikke å "feire" det aller minste, men å stenge av lyset og dermed markere at de som går runden ikke er velkomne hos dere, mens dine egne unger går rundt og får godter hos de andre, det er frekt og kjipt. Samme hva du sier, og samme om du finner andre som gjør det samme. (Du kan jo bare ha godter liggende til dem som måtte ringe på, og ikke spise noe av det selv, hvis du er sterk motstander av å feire Halloween.)

Gammel 31-10-12, 10:46   #63
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:22.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:46   #64
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er da vitterlig ikke alene i denne tråden vel. Er jo flere som sier at ungene skal gå men at foreldrene da ikke feirer.
Nekter ikke jenten min å gå i vennegruppe og de skal gå til 5 hus i nabolaget oppenfor. Om ikke jeg velger å feire denne dagen så får det vel bli opp til meg.

Jeg har ikke hørt noen før som sender ungene men som selv slukker lyset og ikke er med, det er rett og slett bare superfrekt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:46   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt at jeg ikke feirer, men det betyr ikke at jeg sender ungene ut etter godteri uten å tilby godteri til andre barn selv. Herlighet.

Gammel 31-10-12, 10:47   #66
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er teit at vi kaller hverandre for kjipe pga bevisste verdivalg. Det er også teit at vi enten må føle oss kjipe eller kompromisse fordi handelsstanden har lurt oss inn i en felle via barna våre.

Dessuten så synes jeg at vi kvinner skal slutte å være så kjipe mot hverandre som vi er bl.a i denne tråden. Hva med litt raushet?

Gammel 31-10-12, 10:49   #67
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg synes det er teit at vi kaller hverandre for kjipe pga bevisste verdivalg. Det er også teit at vi enten må føle oss kjipe eller kompromisse fordi handelsstanden har lurt oss inn i en felle via barna våre.

Dessuten så synes jeg at vi kvinner skal slutte å være så kjipe mot hverandre som vi er bl.a i denne tråden. Hva med litt raushet?

Ærlig talt. Må barna alltid få lov til alt alle andre gjør selv når det strider mot foreldrenes bevisste verdivalg? Hva med litt ryggrad?

Gammel 31-10-12, 10:50   #68
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Røverdatter sa, om man tillater ungene å være med på noe man prinsipielt sterkt er imot, har man jo ikke tatt noe verdivalg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:50   #69
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har holdt igjen tidligere men så begynte gutta i klassen til eldstemann å gå denne tiggerunden sammen så da kunne vi ikke si nei.
HAn gikk med Jack Sparrow-utkledningen sin, ingen sa noe på det.
I fjor ble det vennegruppetreff den dagen så da kjøpte jeg et kostyme på Nille.
I dag skal det også være vennegruppetreff så da bruker han samme utkledning.
Lillebror skal i bursdag i dag så da ordner de med en liten runde der bursdagen feires. De skal kle seg ut så han skal være StarWars storrmtropper.
Vi var på Europris og kjøpte smågodt for 77,- Det holder nok til det lasset av unger som kommer innom her. Jeg setter ut en lyslykt og ungene synes dette er toppers da.

Gammel 31-10-12, 10:50   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv. At dette skal være et "bevisst verdivalg" synes jeg er tull - eventuelt har man så vidt forskjellige verdier fra meg at jeg står ved å ha lov til å kalle det "kjipt". Og strider Halloween sterkt mot egne verdier, synes jeg det er ryggesløst å la ungene delta i det.

Og hva har det med "vi kvinner" å gjøre? Hadde det vært greit hvis mannen min sa det, eller hvis jeg sa det til en mann, mens det er dårlig gjort hvis det sies av en kvinne til en kvinne? Hva i alle dager har kjønn med saken å gjøre?

Gammel 31-10-12, 10:50   #71
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:22. Årsak: Jaja. Ha en fin halloween da
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:52   #72
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Men kommer ikke ungene og ringer på hjemme da? Det gjør de her - det er jo kanskje mest stas av alt. Og da er det jo litt trist om man ikke har noe å gi.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-12, 10:53   #73
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner godt at det forsvinner folk fra FP ja.
Folk er forskjellige og jeg står for mitt.

Gammel 31-10-12, 10:55   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer ikke Halloween, men poden skal ha guttene i klassen på besøk her, og vi lager litt "skummel" mat.

Gammel 31-10-12, 10:55   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv.

Det er jeg enig i.

Gammel 31-10-12, 10:58   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er faktisk litt lettet over denne tråden. Jeg har trommet sammen nabolagets under til vår første halloweenfeiring i år. Jeg har vært redd for at de ikke skulle skjønne at når de sender ut egne unger så innebærer det også at de må gi godter til ungene som kommer på døra. Men med ett unntak så er dette tydeligvis noe folk er inneforstått med. Bra. Da har jeg bekymret meg unødvendig, igjen.

Gammel 31-10-12, 10:58   #77
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert mangt, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.

Gammel 31-10-12, 10:59   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men kommer ikke ungene og ringer på hjemme da? Det gjør de her - det er jo kanskje mest stas av alt. Og da er det jo litt trist om man ikke har noe å gi.

Å komme hjem til seg selv er selvsagt det morsomste av alt på Halloween. Tror det hadde vært en flau og trist jente om huset vårt var mørkt og slukket når vennegjengen kom forbi.

Gammel 31-10-12, 10:59   #79
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ærlig talt. Må barna alltid få lov til alt alle andre gjør selv når det strider mot foreldrenes bevisste verdivalg? Hva med litt ryggrad?

Kan ikke motsi deg på den, men synes fortsatt det er teit at vi kaller hverandre kjipe.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det jeg synes er kjipt, er å sende ungene til naboen for å tigge godter, men nekte å dele ut godter til naboens barn hvis de kommer til en selv. At dette skal være et "bevisst verdivalg" synes jeg er tull - eventuelt har man så vidt forskjellige verdier fra meg at jeg står ved å ha lov til å kalle det "kjipt". Og strider Halloween sterkt mot egne verdier, synes jeg det er ryggesløst å la ungene delta i det.

Og hva har det med "vi kvinner" å gjøre? Hadde det vært greit hvis mannen min sa det, eller hvis jeg sa det til en mann, mens det er dårlig gjort hvis det sies av en kvinne til en kvinne? Hva i alle dager har kjønn med saken å gjøre?

Fordi dette er typiske diskusjoner som vi mødre bruker masse tid på å diskutere. Dette er ikke et typisk pappadiskusjonstema.

Gammel 31-10-12, 11:00   #80
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Sida dåninga mi resulterte i min første røde prikk etter årevis på FP kan eg godt utbrodere; FP er et diskusjonsforum der det blir diskutert issues, i dag diskuterast det halloween. I dag fikk du motbør på at du sende ungane ut men ikkje lukke opp for andre barn. Å faktisk antyde at det er fordi en får motbør i en diskusjon er årsak til at folk forlate FP er rett og slett å dåne av.

Helt enig. Det var en skikkelig ufin og ubetimelig kommentar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.