Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Etterlysning: Juleglede savnes

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 13:26   #61
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterlysning: Juleglede savnes

Jeg er julerookie, begynte ikke med denslags før i voksen alder. Har derfor et svært bedagelig forhold til hvilke aspekter som skal med, og hvilke som ikke skal med, og får stort sett til en rimelig stressfri sak som både ungene og jeg nyter.

Det kompliseres unektelig mye av svigerfamilie som har veldig mange år med juletradisjoner som skal kombineres.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 13:44   #62
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss er det viktig at desember og adventstiden er en hyggelig og rolig tid.
Vi vasker ikke mer enn vi gjør til vanlig, kakebaking kan det hende vi gjør hos bakeren.
Huset pyntes til advent og lillejuleaften kommer resten på plass, også treet.
Jeg skal på julebord med jobben, det er gjerne i slutten av november, før sesongen har startet ordentlig opp, Far deltar på et julebord og det kan nok hende at vi inviterertil litt gløgg og god mat med venner og barn en gang eller to i løpet av måneden.
I år er skolen på "vår" side og det blir felles juleavslutning for hele skolen 17. Desember. Da inviteres vi til konsert og underholdning i hallen og "skolen synger julen inn".

Ellers står eskene og kurvene med lage- ting-til-jul fremme på kjøkkenet og vi lager julegaver, julekort og julepynt når det passer seg sånn.

En søndag bruker vi i byen for å handle smågaver med ungene.

Vi må ha med oss tenningen av juletreet på Torget i byen.

Vi setter oss i bilen og kjører til Oslo for å kose oss en lørdag, det blir ikke så mye shopping, men vi koser oss med juleutstillingene og kjører litt trikk og spiser en god middag et eller annet sted.

Julaften gjøres ribba klar sammen med resten av tilbehøret før vi reiser til min venninne for å spise grøt, mens "Tre nøtter til Askepott" går på TV i bakgrunnen.
Så er det hjem for å dekke bord og se på tegnefilm på TV og vi venter på eventuelle gjester.

Har vi tid og lyst får vi med oss gudstjenesten i kirken her vi bor, eller så gjør vi bare ingenting mens vi venter på at klokken skal bli fem.

Julegavehandling gjør jeg unna nå i november - helst alene - men det kan vel hende at lille E kommer til å være mer aktiv der i år.

Ungene er et par turer på kino, hos et vennepar og lager pepperkaker og hos noen andre og har litt juleverksted, og de har som regel fått med seg årets juleforestilling.

Det viktigste er å finne frem juleboken og skrive ønskelister og handlelister nå på denne tiden.
Da går hele julen av seg selv uten stress, bare kos!

(Og Far har skjønt at å male å tapetsere før jul ikke er noe vi gjør! I fjor skulle han tapetsere og sette inn varmepumpe i desember, og jeg gjetter på at han ikke kommer med flere sånne aktiviteteri årene fremover!)

Gammel 29-10-12, 13:53   #63
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Det jeg leser som veldig positivt her, er jo at det er elementer i førjulstiden du vet du egentlig liker. Det er et godt utgangspunkt! Lag en liste over alt som liksom skal fikses og gjøres før julaften. Noe kan garantert strykes helt. Mye kan forenkles, noe kan delegeres til andre. Mye kan gjøres ferdig i november, som igjen frigjør tid til mer av det du liker. Jeg skjønner forsåvidt de som ikke vil gjøre noe som helst som har med jul å gjøre før det er desember, men her er det helt nødvendig for at det ikke skal bli en stressemåned.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.