Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bonus for jobbing i ferie, går den i egen lomme eller fellespott?
Det er jeg som har jobbet, jeg fortjener de ekstra kronene selv. 5 3,23%
Det er jeg som har jobbet, men jeg kan nok dele litt. 10 6,45%
Det meste går i felles pott, men da forventer jeg mye goodwill fra partneren for det. 7 4,52%
Alt går i felles pott, selvsagt! Og jeg forventer ingenting i retur 88 56,77%
Kjøper noe fint til partneren, resten går til felles pott. 3 1,94%
Får aldri bonus/brokkoli 42 27,10%
Deltakere: 155. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-12, 15:39   #1
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jobbonus - går den til deg selv eller hele familien?

Alle penger vi får inn går til fellesen.

Gammel 10-09-12, 15:34   #2
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Økonomi er en felles ting i et parforhold.
Nå som det bare er meg og barna kunne jeg godt tenkes å benytte bonusen selv uten å informere dem om at jeg hadde fått den.

Gammel 10-09-12, 15:36   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Nå som det bare er meg og barna kunne jeg godt tenkes å benytte bonusen selv uten å informere dem om at jeg hadde fått den.

Nei, det er det da virkelig ikke. Det er frivillig om man vil ha felles økonomi i et parforhold eller ikke.

Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:36   #4
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Eg fortelle aldri mine barn at eg har fått bonus. Eller fått igjen på skatten. Eller kva eg tjene for den del. Eg tenker at så lenge dei oppleve at vi har ok økonomi treng dei virkelig ikkje vite kva pengar eg har i banken?

Neste sommar er det pappaen sin tur å ta dei med til syden og eg kjem da til å bruke mine feriepengar/bonuspengar/skattepengar til en flott ferie til meg sjølv uten å seie et ord til ungane mine.

Gammel 10-09-12, 15:45   #5
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Dersom mannen hadde jobbet mye ekstra, noe som ville ført til mye ekstraarbeid for meg, både med barn og hjem, så hadde jeg sett det som en selvfølge at de ekstra pengene var felles. Jeg hadde blitt skikkelig gretten om han skulle holdt de pengene for seg selv.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:42   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bonus som jeg har fått og mannen har fått har vært særeie. Ingen av bonusutbetalinger har vært kompensasjon for dårlig jobb-/familiebalanse og familieøkonomien er bra, så bonus blir typisk øremerket materialisme etter egen preferanse. Det betyr ikke at den andre ikke nødvendigvis får gleden av bonusen, men jeg bruker bonusen min på det jeg vil og motsatt.

Gammel 10-09-12, 15:45   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi holder ungene, eller eldste i allefall, ganske godt orientert om familieøkonomien. Hun har ikke vondt av å vite at det blir havregrøt en uke fordi vi prioriterte noe råflott, at vi sparer til noe eller fikk en plutselig stor utgift.

Det ligger mye luksusfelle i å late som om alt er greit, skåne noen fra sannheten eller ikke prioritere.

Gammel 10-09-12, 15:51   #8
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av oss har bonus. Vi får en del ekstra utbetalinger (overtid, vakt etc) men det regnes som felles penger. Det synes jeg er helt rimelig. Når mannen min har vakt, jobbe jeg mer hjemme (noen må jo gjrøre tingene der også)

Gammel 10-09-12, 22:49   #9
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

I utgangspunktet så har jeg og samboer en avtale om at vi begge betaler inn til felleskassen og resten disponerer vi fritt. Det vil egentlig bety at en bonus jeg hadde fått hadde tilhørt meg. Men nå kommer det jo an på hvor mye det er da, hadde det vært en fin liten slump så hadde jeg nok prioritert å brukt noe av det på boligen vår.
Men nå pga samboer har redusert inntekt for tiden så må jeg bidra mer og bonusen hadde nok gått inn til fellesen.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 15:54   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gubben er for tiden "ute" og jobber, hvilket overlater hele familiekabalen til meg, i tillegg til den 150% stillingen jeg jobber. Jeg synes jeg ser at han mente de ekstra pengene skulle i hans lomme

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 16:01   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid hatt fullstendig felles økonomi. Da jeg fikk en solid slump penger i arv gikk det inn i fellespotten uten at jeg brukte en kalori på å tenke at det var dumt. Det eneste jeg sa var vel at hvis vi skulle gå fra hverandre i framtiden en gang, så vil jeg at studielånet mitt skal ut av verden. En bonus hadde gått til fellespotten den også.

Gammel 10-09-12, 16:07   #12
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Bonus?? Hva er det??

Gammel 10-09-12, 16:13   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vi holder ungene, eller eldste i allefall, ganske godt orientert om familieøkonomien. Hun har ikke vondt av å vite at det blir havregrøt en uke fordi vi prioriterte noe råflott, at vi sparer til noe eller fikk en plutselig stor utgift.

Det ligger mye luksusfelle i å late som om alt er greit, skåne noen fra sannheten eller ikke prioritere.

DEN veien er eg heilt enig i at ungane skal få vite. Det eg ikkje ser poenget er derimot dei ekstra pengane som kjem inn.

Gammel 10-09-12, 16:14   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Sambo er lærer. Men siden han har så mye ferie/avspassering, så kan han tjene ekstra penger de periodene vi andre jobber og sliter, mens lærere bare sløver og daffer.
Så han jobber ekstra.

Gym-eller mattelærer, da?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Attått næring heter det

Strengt tatt heter det attåtnæring.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 16:17   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Gym-eller mattelærer, da?

Strengt tatt heter det attåtnæring.

Der ser du, du har en nisje. Du kan drive rettskrivnisng opplæring på kveldstid, eller når du har avspasering.

Gammel 10-09-12, 16:18   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Der ser du, du har en nisje. Du kan drive rettskrivnisng opplæring på kveldstid, eller når du har avspasering.

50 kroner, takk!
(Jeg har bare gjort deg oppmerksom på feilen, du må selvsagt selv finne ut hvordan det skrives. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 16:22   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

50 kroner, takk!
(Jeg har bare gjort deg oppmerksom på feilen, du må selvsagt selv finne ut hvordan det skrives. )

Gammel 10-09-12, 16:21   #18
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Mannen får som regel årlig bonus utbetalt, denne er hans egen. Denne får han for resultater oppnådd i ordinær arbeidstid, så det ligger ikke noe stort ekstra "offer" bak. Om han hadde jobbet mye overtid og/eller i ferier for deretter å få en stor utbetaling, ville det fortsatt vært hans egen. Jeg hadde imidlertid satt pris på å få nyte godt at pengene, det være seg felles opplevelser eller noe kun til meg.

Gammel 10-09-12, 16:26   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ikke helt felles økonomi, men vi snakker allikevel om alt som skal brukes penger på av en viss størrelse. Hadde mannen ville brukt bonus eller overtidspengene bare på seg selv så hadde jeg blitt litt forundret. Inntekt er inntekt og det spiller ingen rolle om det er overtid eller ordinær lønn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-12, 16:32   #20
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har helt felles økonomi og jeg tror ikke at det faller noen av oss inn å ha "egne" penger.

Ingen av oss har yrker der bonuser forekommer, men jeg har i tidligere jobber av og til hatt overtidsbetaling. Det har gått inn i felleskassen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.