Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor vanskelig kan det være?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-07, 06:11   #61
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Vel, min bestefar hadde (han er død) 8 barn. Han begynte alltid med å si navnet til den eldste, så gikk han nedover til han traff det riktige...

Selv sier jeg ofte forstavelsen til navnet på den ene jenta mi før resten.
Altså: CayFanny og kanskje verst: FanCaya... (Fanny og Caya)

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 09:12   #62
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg synes jo at det er litt ironisk at læreren til Hannah ikke greier å skrive navnet hennes rett. Riktignok er det bare snakk om h en til slutt, men dog. Og nå går hun faktisk i 2 klasse.

Forøvrig uttaler svigerinnen min (og tror hun er hysterisk morsom når hun gjør det) Mathilde sitt navn Mat-hilde, med god trykk på a. Vi andre uttaler det med stum h. Hvordan uttaler dere det?

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 09:22   #63
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to navn på alle ungene, og de skrives uten bindestrek. Det syns ikke min mor er noe særlig, så når hun sendte inn bilde til avisen på bursdagen, skrev hun navnet til minsten med bindestrek. Da jeg gjorde henne oppmerksom på at navnet ble skrevet skrives uten, sa hun at det visste hun, men var det så nøye da?

Gammel 10-04-07, 09:22   #64
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MiaPia, her.

Jeg synes jo at det er litt ironisk at læreren til Hannah ikke greier å skrive navnet hennes rett. Riktignok er det bare snakk om h en til slutt, men dog. Og nå går hun faktisk i 2 klasse.

Forøvrig uttaler svigerinnen min (og tror hun er hysterisk morsom når hun gjør det) Mathilde sitt navn Mat-hilde, med god trykk på a. Vi andre uttaler det med stum h. Hvordan uttaler dere det?

Jeg pleier å si h'en. Som i matt+hilde.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 09:51   #65
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde blitt kjempesur hvis svigermor konsekvent kalte Eiriken for Erik.

Hun nektet å bruke storesøsters navn en stund da, men det har visst gått over. Hun har vel tilogmed dristet seg til å si at navnet kanskje ikke er så aller verst likevel.

Gammel 10-04-07, 11:15   #66
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Nei hun er Rørosing. (Heter det det tro?)

Moren min er et kapittel for seg selv når deg gjelder å si navnet på den hun egentlig mener. Søsteren min og jeg er konsekvent motsatt, og ettersom det kommer svigersønner og barnebarn inn i bildet, blander hun til og med guttenavn og jentenavn helt villt. Jeg må dessverre ha arvet noe av den egenskapen, for det hender jeg sier motsatt på jenten mine også, før jeg tar meg i det.

Mine svigerforeldre som er bergensere sier ofte f.eks. Sirien, men jeg innbiller meg at det er et slags kallenavn opplegg som sies av venner, eller folk en er glad i. :naiv:
Er det noen bergensere som kan komme med mer fullstendig forklaring på det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 12:24   #67
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Pussig. Jeg har aldri hørt det uttalt med noe annet enn trykket på U. TuvA er et merkelig navn i mine ører, så jeg skjønner godt at man kan komme til å uttale det feil.

Ikke dermed sagt at jeg ikke er enig at man bør bestrebe seg på å uttale folks navn slik de selv ønsker at det skal uttales.)

(Er du forresten sikker på at det er trykk og ikke tonem du snakker om.)

Nå er jeg ganske sikker på at vi snakker om to forskjellige ting, ja! Vi uttaler Tuva slik alle andre gjør det. Det er kun min mor som uttaler det ulikt med lang u.

Gammel 10-04-07, 12:31   #68
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Nå er jeg ganske sikker på at vi snakker om to forskjellige ting, ja! Vi uttaler Tuva slik alle andre gjør det. Det er kun min mor som uttaler det ulikt med lang u.

Alle uttaler vel Tuva med lang u?

Kanskje du mener tonem 1 (bønder) eller tonem 2 (bønner)?

Jeg uttaler Tuva med tonem 2.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 12:39   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Her irriterer jeg meg over at Martine blir uttalt MArtine, med trykk på A-en.
Av tidligere svigerfamilie.
Hun heter MartIne, med trykk på I, på bergensk om dere "hører" hva jeg mener.

Som i Martin+E? Merkelig.

Spiller det noen rolle?
Jeg har vært på 60 kvm med min svigermor i 6 dager, så jeg er litt sliten av å gjenta til det kjedsommelige hva jeg tidligere har sagt om vår barneoppdragelse. "Får de ikke spise marsipan og drikke saft klokken 08.00? "

60 m2 med svigermor i mer enn 2 timer? Medalje og singel i posten! For en helt du er!

Min svigermor ignorere også konsekvent alt jeg sier, og nekter å tro at sambo er enig med meg i disse tingene og at det er en filosofi bak oppdragelsen vår av ungen. Hun avskriver alt som "Mims rare/kjipe/gledesdrepende påfunn". Hvis hun følger noe av det vi har sagt, er hun veldig demonstrativ: "jaja, lille venn, da blir det ikke godteri til frokost, farmor får ikke lov av mammaen din, skjønner du..."

Svigermor brukte mye krefter på å okke og oie over navnet vi hadde valgt, og fortelle alle at det var kjemperart og hvorfor kunne vi ikke valgt et pent et, som datteren til venninnen hennes som hadde kalt ungen for Charlotte? Og hun bruker også feil tonem. (Navnet er ikke SÅ rart, det er av typen Tora/Saga-norrønt.)

Gammel 10-04-07, 12:41   #70
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

(Navnet er ikke SÅ rart, det er av typen Tora/Saga-norrønt.)

Jeg synes det er nydelig

(svigermoren din er en smule spesiell)

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 13:12   #71
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hvor vanskelig kan det være?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jepp! (og veldig lik min )

Gammel 10-04-07, 13:39   #72
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Alle uttaler vel Tuva med lang u?

Kanskje du mener tonem 1 (bønder) eller tonem 2 (bønner)?

Jeg uttaler Tuva med tonem 2.

Da er jeg på nett igjen! Da uttaler jeg Tuva med tonem 2 mens min mor uttaler det med tonem 1 (men sitt eget navn, Tove, med tonem 2).

Da har jeg lært noe nytt i dag også.

Gammel 10-04-07, 13:41   #73
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Hvor kommer alle disse svigermødrene fra?

Gammel 10-04-07, 14:08   #74
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner samme frustrasjonen. Svigers kaller mitt og lillemors navn konsekvent feil. Også kaller de seg selv mormor og morfar (de er farmor og farfar) , selv om de har bestemt seg for å være bestemor og bestefar (som forresten mine foreldre også vil hete). STØNN!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:09   #75
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Kommer de fra samme fabrikk?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:17   #76
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Meget mulig!

Gammel 10-04-07, 14:37   #77
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 15:07   #78
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de er krøpet frem fra under en stein.

Min ligner litt på denne:

Gammel 10-04-07, 15:09   #79
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvor vanskelig kan det være?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 15:13   #80
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror de er krøpet frem fra under en stein.

Min ligner litt på denne:

Ligner hun litt på min.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:22.