Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Får noen spesialkost på SFO?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 19:20   #1
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg vet ikke helt hva de gjør siden mitt barn ikke har allergier, men jeg regner med at de tilrettelegger.

Vi tilrettelegger i barnehagen, og han som har mye allergi har sitt eget pålegg og sitt eget smør. Det nytter ikke at alle i barnehagen bruker blå soft, det beste er at det kun er han. Grunnen er jo selvsagt at de andre barna kanskje har hatt prim på skiva og så putter kniven i smøret etterpå. Vi merker med navn,og det er veldig lite jobb å finne dette fram til barnet.
Kan ikke SFO gjøre dette? Merke pålegg og smør med navn, så får han det foran seg når han skal spise, da slipper jo sfo å smøre maten hans?

Når det gjelder varmmat så er det jo en kjennsgjerning at pølser uten melk/gluten gjerne er mye dyrere enn andre pølser, så hos oss får allergikeren slike pølser, mens de andre barna får andre pølser.
Jeg husker ikke helt hva vi gjorde på grøtfesten, men han fikk grøt av et eller annet slag. Det hadde vært helt uaktuelt å servere kun brødskive iallefall. Nå likte ikke barnet grøten så det endte med brødskive likevel.

Gammel 15-08-12, 21:53   #2
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Her er forresten hovedmåltidet fra egen matpakke men vi har 1 gang i uka varmmat/kafe'.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:43   #3
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke at det skal være så stort problem for SFO. Vi har en liste i barnehagen der navnet på allergikerne står og hva det er de ikke tåler. De som har cøliaki har egne påleggsbokser slik at ikke de andre skal blande brødsmuler i deres mat. Det samme har de barna som ikke tåler melk. Egne bokser med pålegg de tåler og rismelk. Samme med de som spiser halal. Det koster meg ikke en kalori ekstra å plukke frem disse når jeg dekker på til de andre. Noen foreldre har stekt opp vafler og annet so ligger i fryseren som vi kan ta opp dersom vi har slikt, men som regel svinger vi i hop en liten bolle med alternative rører. Det hender at vi ikke klarer å lage akkurat de samme til allergibarna, men da prøver vi å gi dem andre fullgode alternativer. Hvor gøy er det å sitte å spise skive når resten av gruppa koser seg med nissegrøt?!?

Jeg tror mye handler om at folk er lite opplyste. De tror det skal være så vanskelig.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:45   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gud bedre, så stygt gjort Sikkasso! Jeg var allergisk mot veldig mye som barn, og det ble mye tilrettelegginger for foreldrene mine som skulle holde meg unna alt fra dyr til bjørketrær og matvarer. Farmor og farfar trodde ikke på sånt tull, og røyket og dampet inne når jeg var der på tross av min astma- og allergi, og jeg minnes enda hvor dårlig jeg ble.

Jeg har muligens en sønn av typen som rine sikter til. Han har hatt plagsomme symtomer (gjerne i forrige uke, eller uka før der også ) med påfølgende tilstander som også har vært vonde. Han har ikke fått diagnostisert melkeallergi eller intoleranse. Ergo kunne vi ikke gått til SFO med en slik bekreftelse. Jeg er veldig glad for at vi har en SFO som tar oss på ordet. (Når det er sagt så kom rådet om å kutte melk fra en overlege på barneavdeling, og det ga stor bedring. Vi hadde sikkert fått attest på anbefalingen om vi ba om det - men det finnes nada dokumentasjon på allergier allikevel.)

Gammel 15-08-12, 21:49   #5
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Sønnen min spiser 100% melkefritt. I barnehagen lagde de tilpasset mat til han som lignet det de andre barna fikk.
På SFO får de mat hver dag, men de sier de ikke kan hjelpe oss med noe eget til han. Det gjelder varm-mat og brødmåltider. De kan bare bestille mat som finnes hos kjøpmannen de allerede handler fra.

De vil at jeg skal handle inn og tilpasse selv. Jeg synes det er for dårlig, men jeg kan kanskje ikke forvente noe mer?
Sønnen min har ikke SFO hver dag og mye pålegg må bare kastes.

(har ikke lest mer enn h.i)

På min sfo tilrettelegger de barn med melkeallergier, eggintoleranse og nå er det begynt et barn med nøtteallergi.
Lederen sa det er en selvfølge at de barna får et like godt tilbud! De kan jo ikke noe for at de er allergisk.

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:50   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irma.. Har du bekreftelse fra behandler på at dere prøver ut diett med tanke på intoleranse så trenger du ikke positive allergisvar.

Det er forskjell på dietter og utprøvinger av kost i samråd med lege og de tullete foreldrene som får stadig nye ideer om kosthold og hva slags mat som er giftig for barn osv.
Heldigvis er det få av sistnevnte slag.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 21:58   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og er man redd for at barnet skal få i seg noe de ikke tåler så er det ikke "verre" enn at man sender med all maten heller da. Sånn i verste fall.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:10   #8
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Og er man redd for at barnet skal få i seg noe de ikke tåler så er det ikke "verre" enn at man sender med all maten heller da. Sånn i verste fall.

Det hjelper ikke det hvis barnet får "vanlig" mat av personalet.....

Gammel 15-08-12, 22:13   #9
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde jeg ikke gjort om ikke det var helt umulig å tilpasse. Gleden ved å lage mat sammen med de andre og spise av det felles matbordet er utrolig viktig.

Gammel 15-08-12, 22:24   #10
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det hadde jeg ikke gjort om ikke det var helt umulig å tilpasse. Gleden ved å lage mat sammen med de andre og spise av det felles matbordet er utrolig viktig.

Nei nå tenkte jeg altså på de som har en kostholdsfilosofi en dag, og en annen den neste - som du selv sa "det er heldigvis få". _de_ kan få lov å sende med mat hvis det er så viktig.
Ikke på vanlige, normale allergier og dietter som det faktisk er mulig å forutsi og tilrettelegge for.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:29   #11
Guava

Guava sin avatar

Standard

Nei nå tenkte jeg altså på de som har en kostholdsfilosofi en dag, og en annen den neste - som du selv sa "det er heldigvis få". _de_ kan få lov å sende med mat hvis det er så viktig.
Ikke på vanlige, normale allergier og dietter som det faktisk er mulig å forutsi og tilrettelegge for.

Ah..Da skjønner jeg.

Gammel 15-08-12, 22:42   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tilfelle jeg ga et slikt inntrykk, så må jeg presisere at jeg vet at det finnes ekstreme foreldre når det kommer til kostholdsfronten. Som sier at barna ikke tåler gluten, og derfor heller gir brød av spelt og den typen ting. Men jeg tror ikke at de er så mange, og jeg synes heller ikke at noen få idioter skal få ta fra de barna som faktisk har behov for tilrettelegging dette tilbudet. Det blir som diskusjonen om NAV som dukker opp fra tid til annen. Ja, jeg tror at noen få misbruker systemet og tilliten. Nei, jeg synes ikke at vi skal mistenkeliggjøre på generelt grunnlag, og kjøre på med restriksjoner og krav som vil være urimelige og lite formålstjenelige til alle av den grunn.

Dersom noen kommer med hinsides krav til tilrettelegging, så er det ikke verre enn å be om dokumentasjon på problematikken. Eller bare avvise helt åpenbare urimelige krav?

Gammel 15-08-12, 22:51   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I tilfelle jeg ga et slikt inntrykk, så må jeg presisere at jeg vet at det finnes ekstreme foreldre når det kommer til kostholdsfronten. Som sier at barna ikke tåler gluten, og derfor heller gir brød av spelt og den typen ting. Men jeg tror ikke at de er så mange, og jeg synes heller ikke at noen få idioter skal få ta fra de barna som faktisk har behov for tilrettelegging dette tilbudet. Det blir som diskusjonen om NAV som dukker opp fra tid til annen. Ja, jeg tror at noen få misbruker systemet og tilliten. Nei, jeg synes ikke at vi skal mistenkeliggjøre på generelt grunnlag, og kjøre på med restriksjoner og krav som vil være urimelige og lite formålstjenelige til alle av den grunn.

Dersom noen kommer med hinsides krav til tilrettelegging, så er det ikke verre enn å be om dokumentasjon på problematikken. Eller bare avvise helt åpenbare urimelige krav?

Jeg tror ikke helt du skjønner hvor mye bråk, plunder, heft og elendighet enkeltforeldre kan lage altså. Alt fra ryktespredning til andre foreldre til klager til skolesjefen i kommunen. Men selvsagt prøver vi å avvise urimelige krav - men av og til går det rett og slett ikke. Jobben med å håndtere foreldrene blir større enn jobben med å "tilrettelegge" og så velger vi det som gir minst jobb for å faktisk få tid til det vi egentlig skal gjøre også.

Gammel 15-08-12, 23:05   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg tror ikke helt du skjønner hvor mye bråk, plunder, heft og elendighet enkeltforeldre kan lage altså. Alt fra ryktespredning til andre foreldre til klager til skolesjefen i kommunen. Men selvsagt prøver vi å avvise urimelige krav - men av og til går det rett og slett ikke. Jobben med å håndtere foreldrene blir større enn jobben med å "tilrettelegge" og så velger vi det som gir minst jobb for å faktisk få tid til det vi egentlig skal gjøre også.

Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være en del plunder og heft. Jeg er lærerdatter og har lærervenner, og har hørt skrekkhistorier. Og jeg har selv vært i jobber med mye plunder og heft og rare krav, lærere er ikke de eneste uheldige på den fronten, dessverre. Jeg skjønner at det kan være plagsomt, men jeg tror at det har litt å si hvordan man møter og håndterer den type ting også. Jeg nekter å tro at foreldre av typen som ikke vil at barna skal være i rom med mel helt grunnløst er så mange og krevende at det veier opp for at de få som trenger tilrettelegginger ikke får dette.

Gammel 15-08-12, 23:10   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være en del plunder og heft. Jeg er lærerdatter og har lærervenner, og har hørt skrekkhistorier. Og jeg har selv vært i jobber med mye plunder og heft og rare krav, lærere er ikke de eneste uheldige på den fronten, dessverre. Jeg skjønner at det kan være plagsomt, men jeg tror at det har litt å si hvordan man møter og håndterer den type ting også. Jeg nekter å tro at foreldre av typen som ikke vil at barna skal være i rom med mel helt grunnløst er så mange og krevende at det veier opp for at de få som trenger tilrettelegginger ikke får dette.

De som trenger tilrettelegginger, får da det hos meg i hvert fall. Jeg skulle bare ønske at jeg slapp å tilrettelegge for de som egentlig ikke trenger det også. Og at med mange "ulv, ulv"-historier kan det være at det er lettere å tro at kostholdsbegrensninger egentlig ikke er så nøye.

Gammel 15-08-12, 23:07   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til de som valgte å misforstå: Jeg har aldri sagt at allergi ikke finnes, jeg har f.eks folk med alvorlig glutenallergi i nær familie. Det som derimot også finnes, og som er en økende samfunnstrend, er hysteriske foreldre (Munchausen light, I presume?) som utelater melk den ene uken og sukker den andre pga. at de tolker helt naturlige småplager hos barna som allergi. Derav mitt forslag om legeattest før man kan kreve noen form for spesialtilpasning.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:27   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Til de som valgte å misforstå: Jeg har aldri sagt at allergi ikke finnes, jeg har f.eks folk med alvorlig glutenallergi i nær familie. Det som derimot også finnes, og som er en økende samfunnstrend, er hysteriske foreldre (Munchausen light, I presume?) som utelater melk den ene uken og sukker den andre pga. at de tolker helt naturlige småplager hos barna som allergi. Derav mitt forslag om legeattest før man kan kreve noen form for spesialtilpasning.

Jeg har hørt om denne samfunnstrenden på nett, men når jeg tenker etter er det kun en eneste person jeg konkret kan huske som er slik du beskriver. Henne kjenner jeg heller ikke, men har lest om på nett.

På trinnet til gutten vår er det snakk om 40 elever hvorav han + en til er allergiske mot et par ganske enkle matvarer.

På trinnet til eldstemann er de 50 stk og der vet jeg om en gutt som er laktoseintolerant.

Vi har aldri blitt avkrevd noen legeattest. Epipenn, nødprosedyrer og slike ting har holdt i massevis.

Jeg er enig i at det bør kunne kreves at dokumentasjon legges fram dersom man er i tvil om det faktisk dreier seg om sykdom. Det vil heller ikke allergikere ha vanskeligheter med å fremskaffe.

Gammel 15-08-12, 23:13   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener selvsagt at barn med cøliaki skal få ha Mat og Helse på lik linje med barn som ikke er allergiske mot hvetemel, det er jo en rett de har etter opplæringsloven, men jeg tenker at det må la seg løse uten å nekte de andre i klassen å lage noe med hvetemel. Helt eget utstyr og egen stekeovn- f.eks?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 23:47   #19
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men altså - eg forstår at du oslo78 har opplevd, og opplever slike foreldre, men eg trur ikkje det er så vanlig som enkelte vil ha det til. Slike foreldre finst og kan heilt sikkert vere fryktelig brysomme, men finst det slike i alle klassar? Eg kjenner ingen ved vår skule, men det er jo berre nok eit enkelt-eksempel.

Gammel 15-08-12, 23:48   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg håper at vår skole er et skrekkeksempel. Jeg er i hvert fall (som dere skjønner) temmelig oppgitt på denne fronten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.