|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg vet ikke helt hva de gjør siden mitt barn ikke har allergier, men jeg regner med at de tilrettelegger.
|
|
|
|
#2 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Her er forresten hovedmåltidet fra egen matpakke men vi har 1 gang i uka varmmat/kafe'.
|
|
|
#3 |
|
awesom
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg skjønner ikke at det skal være så stort problem for SFO. Vi har en liste i barnehagen der navnet på allergikerne står og hva det er de ikke tåler. De som har cøliaki har egne påleggsbokser slik at ikke de andre skal blande brødsmuler i deres mat. Det samme har de barna som ikke tåler melk. Egne bokser med pålegg de tåler og rismelk. Samme med de som spiser halal. Det koster meg ikke en kalori ekstra å plukke frem disse når jeg dekker på til de andre. Noen foreldre har stekt opp vafler og annet so ligger i fryseren som vi kan ta opp dersom vi har slikt, men som regel svinger vi i hop en liten bolle med alternative rører. Det hender at vi ikke klarer å lage akkurat de samme til allergibarna, men da prøver vi å gi dem andre fullgode alternativer. Hvor gøy er det å sitte å spise skive når resten av gruppa koser seg med nissegrøt?!?
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Gud bedre, så stygt gjort Sikkasso!
|
|
|
#5 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får noen spesialkost på SFO?
(har ikke lest mer enn h.i)
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Irma.. Har du bekreftelse fra behandler på at dere prøver ut diett med tanke på intoleranse så trenger du ikke positive allergisvar. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det hjelper ikke det hvis barnet får "vanlig" mat av personalet.....
|
|
|
#9 |
|
|
Det hadde jeg ikke gjort om ikke det var helt umulig å tilpasse. Gleden ved å lage mat sammen med de andre og spise av det felles matbordet er utrolig viktig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Nei nå tenkte jeg altså på de som har en kostholdsfilosofi en dag, og en annen den neste - som du selv sa "det er heldigvis få". _de_ kan få lov å sende med mat hvis det er så viktig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Ah..Da skjønner jeg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?I tilfelle jeg ga et slikt inntrykk, så må jeg presisere at jeg vet at det finnes ekstreme foreldre når det kommer til kostholdsfronten. Som sier at barna ikke tåler gluten, og derfor heller gir brød av spelt og den typen ting. Men jeg tror ikke at de er så mange, og jeg synes heller ikke at noen få idioter skal få ta fra de barna som faktisk har behov for tilrettelegging dette tilbudet. Det blir som diskusjonen om NAV som dukker opp fra tid til annen. Ja, jeg tror at noen få misbruker systemet og tilliten. Nei, jeg synes ikke at vi skal mistenkeliggjøre på generelt grunnlag, og kjøre på med restriksjoner og krav som vil være urimelige og lite formålstjenelige til alle av den grunn.
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Jeg tror ikke helt du skjønner hvor mye bråk, plunder, heft og elendighet enkeltforeldre kan lage altså. Alt fra ryktespredning til andre foreldre til klager til skolesjefen i kommunen. Men selvsagt prøver vi å avvise urimelige krav - men av og til går det rett og slett ikke. Jobben med å håndtere foreldrene blir større enn jobben med å "tilrettelegge" og så velger vi det som gir minst jobb for å faktisk få tid til det vi egentlig skal gjøre også.
|
|
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være en del plunder og heft. Jeg er lærerdatter og har lærervenner, og har hørt skrekkhistorier. Og jeg har selv vært i jobber med mye plunder og heft og rare krav, lærere er ikke de eneste uheldige på den fronten, dessverre. Jeg skjønner at det kan være plagsomt, men jeg tror at det har litt å si hvordan man møter og håndterer den type ting også. Jeg nekter å tro at foreldre av typen som ikke vil at barna skal være i rom med mel helt grunnløst er så mange og krevende at det veier opp for at de få som trenger tilrettelegginger ikke får dette.
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
De som trenger tilrettelegginger, får da det hos meg i hvert fall. Jeg skulle bare ønske at jeg slapp å tilrettelegge for de som egentlig ikke trenger det også. Og at med mange "ulv, ulv"-historier kan det være at det er lettere å tro at kostholdsbegrensninger egentlig ikke er så nøye.
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Til de som valgte å misforstå: Jeg har aldri sagt at allergi ikke finnes, jeg har f.eks folk med alvorlig glutenallergi i nær familie. Det som derimot også finnes, og som er en økende samfunnstrend, er hysteriske foreldre (Munchausen light, I presume?) som utelater melk den ene uken og sukker den andre pga. at de tolker helt naturlige småplager hos barna som allergi. Derav mitt forslag om legeattest før man kan kreve noen form for spesialtilpasning. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Jeg har hørt om denne samfunnstrenden på nett, men når jeg tenker etter er det kun en eneste person jeg konkret kan huske som er slik du beskriver. Henne kjenner jeg heller ikke, men har lest om på nett. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg mener selvsagt at barn med cøliaki skal få ha Mat og Helse på lik linje med barn som ikke er allergiske mot hvetemel, det er jo en rett de har etter opplæringsloven, men jeg tenker at det må la seg løse uten å nekte de andre i klassen å lage noe med hvetemel. Helt eget utstyr og egen stekeovn- f.eks? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Men altså - eg forstår at du oslo78 har opplevd, og opplever slike foreldre, men eg trur ikkje det er så vanlig som enkelte vil ha det til. Slike foreldre finst og kan heilt sikkert vere fryktelig brysomme, men finst det slike i alle klassar? Eg kjenner ingen ved vår skule, men det er jo berre nok eit enkelt-eksempel.
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Sv: Får noen spesialkost på SFO?Jeg håper at vår skole er et skrekkeksempel. Jeg er i hvert fall (som dere skjønner) temmelig oppgitt på denne fronten.
|
|
![]() |
|
|