Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 19:10   #61
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Jeg synes det er snodig å kunne si funksjonshemmede, men ikke "de funksjonshemmede," og forsåvidt at multihandikappet er ordentlig fy-fy, mens handikappet er halvgreit. Latinske forstavelser gjør en uetisk?

Og hjelpeløs? Det må da være kontekstavhengig.

Fint med bevissthet, et par småsnodige ting på lista.

Sist redigert av shute : 11-08-12 kl 20:29.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 19:30   #62
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig bra at det kommer en slik liste, men endel av tingene synes jeg var litt rart?

Jeg sier som oftest at Storebror har autisme. Eller en diagnose innen autismespekteret. Men til noen er det faktisk enklest å si "han er autist". Men det tror jeg at kun har skjedd 1-2 ganger, da det er ganske forankret i meg at det sier man ikke.

Men jeg kan si "jeg jobber med mennesker som er fysisk og/eller psykisk funksjonshemmet"

Ord som mongoloid, retardert, sinnssyk, grønnsak og åndssvak trodde jeg ikke var i bruk i det hele tatt lenger?

Eller, svigermor sier "hun lille mongolide" om nabojenta, og det gir meg anfall.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 19:43   #63
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er et menneske, type hannkjønn, jeg er ikke mann?
Jeg har langt hår, jeg er ikke langhåra?
Jeg har tatoveringer, jeg er ikke tatovert?
Jeg har blondt hår, jeg er ikke blond?
Jeg halter, jeg er ikke halt?
Jeg har skader i kjeve, skuldre, håndledd, hofter, knær og en ankel, men jeg er ikke skadet, og ihvertfall ikke invalidisert på noen måte!?!

Jeg må seriøst få meg lengre tær, skjønner jeg.

Jeg er mann, jeg er langhåra, jeg er tatovert, jeg er blond, jeg er halt og jeg er for pokker, til en viss grad, invalid/invalidisert/handikappet!
Yrkeshemmet er jeg også!
Hadde jeg ikke vært av typen som omtrent ikke får arr ville vansiret vært en god beskrivelse.

Man skal være forsiktig med å bruke handikappet, men det heter Norsk handikapforbund?
Blindehund, blindeskrift og blindebøker er feil, blindeforbundet er ok?
Å være tunghørt er en fornærmelse, nå?

Store deler av lista er en selvfølge, men en del av den skjønner jeg ikke en dritt av, for å si det rett ut.
Ja det er lite PK, så slakt ivei, men jeg synes det begynner å bli litt tåpelig, alle disse ordene som plutselig er nedsettende.

Gammel 10-08-12, 19:53   #64
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Jeg er et menneske, type hannkjønn, jeg er ikke mann?
Jeg har langt hår, jeg er ikke langhåra?
Jeg har tatoveringer, jeg er ikke tatovert?
Jeg har blondt hår, jeg er ikke blond?
Jeg halter, jeg er ikke halt?
Jeg har skader i kjeve, skuldre, håndledd, hofter, knær og en ankel, men jeg er ikke skadet, og ihvertfall ikke invalidisert på noen måte!?!

Jeg må seriøst få meg lengre tær, skjønner jeg.

Jeg er mann, jeg er langhåra, jeg er tatovert, jeg er blond, jeg er halt og jeg er for pokker, til en viss grad, invalid/invalidisert/handikappet!
Yrkeshemmet er jeg også!
Hadde jeg ikke vært av typen som omtrent ikke får arr ville vansiret vært en god beskrivelse.

Man skal være forsiktig med å bruke handikappet, men det heter Norsk handikapforbund?
Blindehund, blindeskrift og blindebøker er feil, blindeforbundet er ok?
Å være tunghørt er en fornærmelse, nå?

Store deler av lista er en selvfølge, men en del av den skjønner jeg ikke en dritt av, for å si det rett ut.
Ja det er lite PK, så slakt ivei, men jeg synes det begynner å bli litt tåpelig, alle disse ordene som plutselig er nedsettende.

Den langhåra, halte herreblondina sa det.

Halter du? Jeg som trodde jeg var observant når det gjelder pene menn. Jaja. Jeg er vel sløv. Eller en som har sløvhet eller noe.

Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:00   #65
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Halter du?

: peker diskret på den langhåra krøplingens nick:

Gammel 10-08-12, 20:01   #66
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hehehe, takk for den.
Jeg halter ikke alltid så synlig, hvis jeg går sakte.
Eller etter noen glass med Doctor Morgan.

Gammel 10-08-12, 20:02   #67
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En del av ordene er innlysende, men jeg vet inne andre ord for f.eks. blind. Hva er OK å kalle en person som er det? Synshemmet, men er en person som er helt blind, dvs. lever i mørket synshemmet? Jeg tenker feil. Synshemmede ser litt tenker jeg.

Gammel 10-08-12, 20:05   #68
Slettet bruker
Passiv

Standard

Limpalot.

Enten er ikke du pen likevel eller så er ikke jeg observant.

(Jeg var mest fascinert av at du drikker pepsi Max og whisky jeg. Jeg trodde jeg var den eneste i universet. )

Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:07   #69
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser absolutt behovet for å bli sett som et menneske, et individ, med mange sider, og ikke kun som sin egen funksjonshemming.

Men jeg ser også en fare ved at man blir så redd for å si noe feil at man snakker rundt eller ikke snakker om forskjellige typer funksjonshemminger i det hele tatt. Og jeg tror ikke det signalet man sender til f.eks barn om temaet ved å mumle noe litt diffust er bedre enn det er å si "autist" i stedet for "gutten med en diagnose innen autismespekteret".

Gammel 10-08-12, 20:08   #70
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Det må nok være at du ikke er observant, altså.
Og du er nok fortsatt ensom med whisky og pepsi max, jeg drikker pepsi max og Doctor (Captain) Morgan.

Gammel 10-08-12, 20:10   #71
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Enten er ikke du pen likevel eller så er ikke jeg observant.

Eller så er du sånn som svarer "smilet" og ikke "rompa" når du blir spurt om hva du synes er finest ved noen. Noen av oss er litt mer shallow.

Gammel 10-08-12, 20:15   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Eller så er du sånn som svarer "smilet" og ikke "rompa" når du blir spurt om hva du synes er finest ved noen. Noen av oss er litt mer shallow.

Nja. Det er ikke ofte jeg legger merke til pene menn, det er ikke det. Men denne her la jeg merke til at hadde trynet pent møblert.

Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:27   #73
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Godt noen kom inn og mente noe annet her.

De fleste blinde eller synshemmede ser litt, man har gjerne en sterkere eller svakere grad av synshemming, men det er svært få av blindeforbundets medlemmer som lever i totalt mørke.

All den tid lista er en anbefaling rettet mot jorunalister og andre skrivende og ikke et lovvedtak som hindrer meg i å si det jeg ønsker og tenker så ser jeg liten grunn til å kverulere på de uttrykkene jeg ikke umiddelbart forstår som nedsettende. Jeg har heller aldri brukt neger som skjellsord, men aksepterer at det ikke er et ord som er anbefalt eller ønsket.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:34   #74
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

All den tid lista er en anbefaling rettet mot jorunalister og andre skrivende og ikke et lovvedtak som hindrer meg i å si det jeg ønsker og tenker så ser jeg liten grunn til å kverulere på de uttrykkene jeg ikke umiddelbart forstår som nedsettende. Jeg har heller aldri brukt neger som skjellsord, men aksepterer at det ikke er et ord som er anbefalt eller ønsket.

Jeg har heller aldri brukt ordet neger som nedsettende, eller oppfattet det som det, før det plutselig var vedtatt som stygt å si.
En del av disse ordene synes jeg er tåpelig å skulle fjerne fra språket, og jeg synes vi er i ferd med å gjøre språket vårt til et minefelt av pk-relaterte tabber, derfor kverulerer jeg.

Edit: Fikk akkurat en leksjon av Acsa om hvorfor "neger" er ut, fordi det er en versjon av det amerikanske "negro" som ble oppfattet som veldig diskriminerende og negativt ladet.
Mottatt og lagret.

Sist redigert av Sir Limpalot : 10-08-12 kl 21:05.
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:35   #75
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Advarer faktisk. Jeg kan godt la være å si de ordene altså, men tenk om jeg glemmer meg og sier f.eks de veldig nedlatende ordene "de funksjonshemmede"? Hva skjer da?

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:37   #76
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det egentlig ufint i en sånn tråd å fokusere på noe annet enn at SL halter?

Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:37   #77
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Advarer faktisk. Jeg kan godt la være å si de ordene altså, men tenk om jeg glemmer meg og sier f.eks de veldig nedlatende ordene "de funksjonshemmede"? Hva skjer da?

Da kan man risikere å bli avspist av PK-politiet, bli himlet over i et nettforum, få en litt mer hyggelig beskjed enn bjeffing eller i de aller fleste tilfeller tipper jeg verden vil gå videre som normalt.

:PK:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:38   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan bidra med noe annet: Jeg er overvektig.
Jeg har ikke overvekt. Stort sett har jeg bare håndbagasje faktisk.

Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 20:39   #79
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jane - da blir du plutselig omringet av en gjeng mennesker med ymse funksjonsnedsettelser... Og mer vil du ikke vite, for din egen sjelefred sin skyld.

Og jeg er litt enig med Limpalot og andre - når vi blir redde for å snakke, i frykt for lange tær, er det ikke spesielt hyggelig lenger. Det er bedre at min sønn blir omtalt som multifunksjonshemmet og psykisk utviklingshemmet, enn at folk blir redde for å spørre meg, eller snakke om ham, i frykt for å få skåret ut tunga.

Og jeg er tjukk, og sånn er det med det.

Gammel 10-08-12, 20:40   #80
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Er det egentlig ufint i en sånn tråd å fokusere på noe annet enn at SL halter?

Ja, er du gal, det må jo for all del IKKE fokuseres på!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.