Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-12, 20:08   #61
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror kanskje noe av det viktigste er å få kunnskap og å bli kjent med menneskene og å tilby jobb til dem på lik linje som det tilbys jobb til lykkejegere fra Polen, Spania og andre land fra sør i Europa. Det er påfallende at det er veldig mye lettere å få seg jobb om man ikke er av rom-avstamning. Det handler for det aller meste om fordommer og intet annet.

Denne tråden har vært veldig informativ for meg. Jeg lurer også på hvorfor romfolk ikke får vanlige jobber i stedet for å tigge. Hvor mange romfolk søker jobb på fiskefabrikker? Som jordbærplukkere? Som renholdspersonell? Eller har de allerede "gitt opp" før de kommer hit og prøver? Og hva er i så fall grunnen til det? At de vet de uansett ikke vil få jobb? Eller fordi det de kan er å tigge?

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Jeg er ikke plaget av at det kommer romfolk til Norge, men jeg merker at det plager meg at de camper i parker og friområder og etterlater seg avføring. Jeg synes imidlertid det er en skandale at en del folk i dette landet ikke klarer å skille motforestillinger mot akkurat dét, fra rasistiske og ekstreme personkarakteristikker.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:14   #62
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

[quote=Hattifnatten;3352820]Amnesty skriver dette:

Sitat:

Det store flertallet av Europas rombefolkning ønsker nemlig ikke noe annet enn å få lov til å leve helt vanlige liv, akkurat som alle andre, sier Folkvord.
/QUOTE]

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-...-og-trakassert


Det er nok stor forskjell på hva mennesker ønsker, men at mange ønsker en mer bofast tilværelse har i alle fall stått på trykk flere steder. De fleste romfolk i Europa er jo også bofaste.

Men det må jo være noe i tradisjon også, med å reise rundt, mange sammen. Istedet for at noen i familien reiser ut og prøver å få seg jobb for perioder, som feks polakkene?

I og med de er bofaste, de aller fleste? Det er jo ikke så mange andre grupper av arbeidssøkende/fattige, som organiserer seg på samme måte som romfolket?

Det er det jeg tenker på, at kanskje må snus litt også. Istedet for sånn som det er i dag, at barna blir tatt med rundt på dette - og på den måten tar det med videre år etter år?

(Jeg synser bare her altså).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:18   #63
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Denne tråden har vært veldig informativ for meg. Jeg lurer også på hvorfor romfolk ikke får vanlige jobber i stedet for å tigge. Hvor mange romfolk søker jobb på fiskefabrikker? Som jordbærplukkere? Som renholdspersonell? Eller har de allerede "gitt opp" før de kommer hit og prøver? Og hva er i så fall grunnen til det? At de vet de uansett ikke vil få jobb? Eller fordi det de kan er å tigge?

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Jeg er ikke plaget av at det kommer romfolk til Norge, men jeg merker at det plager meg at de camper i parker og friområder og etterlater seg avføring. Jeg synes imidlertid det er en skandale at en del folk i dette landet ikke klarer å skille motforestillinger mot akkurat dét, fra rasistiske og ekstreme personkarakteristikker.


Jeg vet ikke annet enn det jeg leser hos Amnesty, men jeg vet at norske romanifolk (om de defineres innenfor eller utenfor "romfolk" varierer) forteller at det har vært beintøft å søke jobb for dem som har "taterblod". Det til tross for gode papirer og bra utdanning.

Ville vi ha ansatt en person fra en romfolk-leir til å male hus? Til å vaske hjemme? Jeg kjenner med meg selv at jeg har fordommer og synes det er ekkelt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 20:23   #64
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

[quote=Nessie;3352824]

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Amnesty skriver dette:



Men det må jo være noe i tradisjon også, med å reise rundt, mange sammen. Istedet for at noen i familien reiser ut og prøver å få seg jobb for perioder, som feks polakkene?

I og med de er bofaste, de aller fleste? Det er jo ikke så mange andre grupper av arbeidssøkende/fattige, som organiserer seg på samme måte som romfolket?

Det er det jeg tenker på, at kanskje må snus litt også. Istedet for sånn som det er i dag, at barna blir tatt med rundt på dette - og på den måten tar det med videre år etter år?

(Jeg synser bare her altså).

Slik jeg har forstått så ligger mye av utfordringen også i tradisjonen. Det har vært forsøkt å gjøre noe med dette tidligere med en kulturimperialistisk velmende tvang som har gitt groteske resultater. Det gjør ikke utfordringen mindre.

Skal man i dialog med mennesker om kulturutfordringer er det i alle fall viktig å anse folk som likeverdige og der er det nok en lang vei igjen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 21:01   #65
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg hadde ikke kommet på å sett etter avstamningen til folk, men om de ikke har fullført grunnskole engang, så er det ikke lett å få seg jobb, det er der man må begynne, tror jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 10:18   #66
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ville vi ha ansatt en person fra en romfolk-leir til å male hus? Til å vaske hjemme? Jeg kjenner med meg selv at jeg har fordommer og synes det er ekkelt.

Jeg ville uansett ikke ansatt noen som ikke er gjennom et firma, uavhengig av bakgrunn. Og jeg er såppass pragmatisk at jeg tror at romfolk vil kunne ta i mot opplæring på lik linje med andre. Og at de vil være rene og hygieniske når de jobber i en fabrikk, selv om boforholdene deres nå ikke tilsier den beste hygienen.

Men dette med å bo ute, når de tjener inn såppass stort overskudd at de kan sende en del penger hjem, da er jo ute-tilværelsen til en viss grad selvvalgt? Kunne det være en mulighet å opprette lavkost-campingplasser hvor det er mulig å bo over litt tid, med toalettfasiliteter mot en svært lav pris? Det ville løse problemet med at romfolk kommer hit og "tar seg til rette", som det oppfattes som (enten de forsøpler parker eller "krever" gratis dofasiliteter).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 10:25   #67
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg ville uansett ikke ansatt noen som ikke er gjennom et firma, uavhengig av bakgrunn. Og jeg er såppass pragmatisk at jeg tror at romfolk vil kunne ta i mot opplæring på lik linje med andre. Og at de vil være rene og hygieniske når de jobber i en fabrikk, selv om boforholdene deres nå ikke tilsier den beste hygienen.

Men dette med å bo ute, når de tjener inn såppass stort overskudd at de kan sende en del penger hjem, da er jo ute-tilværelsen til en viss grad selvvalgt? Kunne det være en mulighet å opprette lavkost-campingplasser hvor det er mulig å bo over litt tid, med toalettfasiliteter mot en svært lav pris? Det ville løse problemet med at romfolk kommer hit og "tar seg til rette", som det oppfattes som (enten de forsøpler parker eller "krever" gratis dofasiliteter).


Jeg vet ikke hvor mye penger som sendes "hjem", men det er visst ikke veldig lukrativt å tigge:

http://nrk.no/nyheter/norge/1.8184933

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-12, 10:33   #68
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet ikke hvor mye penger som sendes "hjem", men det er visst ikke veldig lukrativt å tigge:

http://nrk.no/nyheter/norge/1.8184933

OK, det sto lenger oppe i tråden her at de sender en god del penger hjem, var det i den artikkelen av hun som hadde forsket på dette, tro?

Igjen, det er veldig vanskelig å synse noe, når man ikke vet så mye!
Men igjen: vi kommer ikke bort fra det faktum at vi har lover og regler som må følges i dette landet, og vi har som nasjon bestemt oss for å ikke dele ubegrenset av vår rikdom eller dele landet vårt ubegrenset med alle som vil komme og ta del i godene våre. Romfolk har jo lov til å komme hit, men utover det er det ikke rimelig at de skal få noe mer spesialbehandling enn andre folk som trenger vår hjelp minst like mye. Det er det som gjør at jeg synes det er greit å nekte dem å campe i parker og grøntområder nær bebyggelse. Men så lenge folk ikke ødelegger noe eller plager naboer, har jeg virkelig ikke noe i mot at de kommer hit og prøver å få inn litt penger.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 16:47   #69
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Knut Nærum skriver ganske så tankevekkende om dette: http://ipad.dagbladet.no/2012/07/27/...lket/22708521/

Jeg kjenner at deler av meg tenker at han har rett i noe av det han skriver. Men deler av meg lurer også på om det norske velferdssamfunnet har en reell mulighet til å overleve hvis man skal ta inn flere og flere som skal leve av stønad eller tilsvarende. Jeg er veldig stor tilhenger av arbeidsinnvandring og mener så absolutt at det bør legges til rette for at utlendinger som ønsker det skal kunne få seg jobb i Norge. Men samtidig så forutsetter det at de som ønsker å jobbe ikke bare har vilje, men også evne til å jobbe.

Dette er en supervanskelig problemstilling. Og den blir enda vanskeligere fordi det er et tema som er så følsomt, og hvor man derfor fort kan tråkke feil når det diskuteres.

Hva burde vi stille opp med? Og hvilke krav burde vi stille i retur?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 17:27   #70
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg tror at vi kan takke forutseende politikere på 60-70 tallet for at vi har det så godt som vi har det at ikke utenlandske selskaper tømte Norge for olje og gass og lot oss sitte igjen med ingenting, slik som de afrikanske landene gjorde. Skal vi så betale avlat for dette godet resten av oljefondet?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:14   #71
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Nærum har også i et poeng i at det nok er de som trenger hjelp mer prikært enn romfolket.

Jeg synes også det er interessant å se på morgenkvisten når jeg drar på jobb når romfolk kommer samlet. Det er gjerne omtrent barn og eldre som står for selve tiggingen. Jeg lurer på hva de realtivt unge mennene som det er en del av på morgenkvisten ellers gjør om dagen.

Men råd til tobakk og mobiltelefon har de også. Og kaffe og mat fra Deli Deluca der jeg gjerne går forbi dem på vei til jobb.

Så ut i fra det stiller jeg meg litt skeptisk til hvor trengende dette egentlig er. Jeg vil si det slik at de har valgt å leve på måten de gjør.

Men, politisk sett bør det settes krav til at de i sine hjemområder får tilrettelagte forhold. Og rettighetene evt. befolkningen ellers har krav på. Det er mange vanskelige elementer her, men hvis ikke noe gjøres nå kan vi nok få flere tilreisende....

Mange skylder på EU/EØS/Schengen. Norge er et land som er avhengig av arbeidsinnvandring.

I teorien er det nok lett å svindle det offentlige systemet også. Bakmenn kan starte opp proformaselskaper i Norge som ansetter folk. Dette vil etter hvert kunne gi krav til trygd og andre stønader. Før selskapet har noen plikt i å rapportere inn regnskap o.l. blir det lagt ned. Samtidig har de som jobbet der rettigheter. Støtte da fra det norske systemet må igjen delvis betales til bakmennene som stod bak firmaet.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:17   #72
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Jeg tror han er temmelig ironisk, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:27   #73
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.999
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror han er temmelig ironisk, altså.

Jeg tenkte når jeg leste artikkelen at det nok var en del som ikke kom til å ta den ironien.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:49   #74
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror han er temmelig ironisk, altså.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg tenkte når jeg leste artikkelen at det nok var en del som ikke kom til å ta den ironien.



Det tenkte jeg og, men samtidig, om man har forfatteren i bakhodet når man leser, så bør man kanskje ta ironien.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 18:53   #75
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

NRK viste en veldig fin dokumentar på Brennpunkt her forleden. Den var veldig lærerik, og belyste problemet godt, synes jeg. Der skyldte de på manglende papirer, for at de ikke kan jobbe. (Men samtidig, hvis de har mulighet til å låne penger for å komme seg til Norge, burde det kanskje være mulig å låne penger til å skaffe seg papirer også?)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 19:10   #76
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.997
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Dette er vanskelig.

Jeg jobbet på en skole i Oslo der en del av byens vanskeligste elever kom inn, og blant disse var den en liten gruppe gutter (3 av 9 elever) med romanibakgrunn. Som leselærer hadde jeg en god del timer med disse gutta, og hadde også en del tankevekkende (for meg) diskusjoner om hvorfor lesing var viktig eller ikke viktig for å skape seg en framtid.

Vi diskuterte framtidsdrømmer, og drømmen de hadde med seg hjemmefra var å sove mye, selge dyre tepper og ha fin gullklokke og Mercedes. Hvordan dette skulle oppnås var det ingen tanker rundt. Gutta strakk seg til å si at det var greit å kunne lese for å ta lappen (selv om de nok allerede kjørte ganske mye) men utover det var det ingen drive i forhold til utdanning. Og det er nok alfa og omega, at lederne, eller småkongene i disse grupperingene ser nytten av at folket får en utdannelse og kan forholde seg til samfunnet slik at de kan gagne samfunnet og samfunnet kan nyttiggjøre seg arbeidskraften deres.

En av de andre guttene jeg jobbet med var i ferd med å knekke lesekoden i en alder av 15, han elsket å lære og å få til og vi jobbet beinhardt for å tette en svært hullete skolegang, han elsket å mestre, men så dro familien, i november, og vi så ham ikke igjen. En annen gutt kom en uke på skolen på høsten, før familien dro tilbake på ferie i Sverige.

Jentene på samme skole med samme bakgrunn har en større vilje til å finne seg en vei ut av familietradisjonene, og det blir muligens de som må lede veien ut med utdannelse og normalisert samfunnsdeltakelse.

Det er vanvittig vanskelig å vite hva som er den rette veien. Leiren på Årvoll fikk mye og rar dekning, venninna mi var nærmeste nabo - hun uttalte seg ikke og synes i grunnen at det var ganske problemfritt.

For meg blir den eneste gode løsningen at visse endringer må til innen romfolkets kultur/tradisjon med tanke på utdannelse og demokrati. De må forholde seg til krav og tradisjoner i de landene de besøker, og vi møte dem med forståelse for at de har det langt verre der de kommer fra, enn i et sandtak på Årvoll.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 19:34   #77
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Det er jo ingen som helst tvil om at romfolket i Europa er utsatt for diskriminering, og heller ikke om at svært mange av dem har en kulturell bagasje som gjør dem vanskelig integrerbare. At romfolket som helhet, og særlig i Øst-Europa, har dårlige levekår er rimelig åpenbart.

Det kan godt hende det hjelper enkeltindivider i blant rumenske roma å få tilbringe sommeren som tiggere i Norge, men det er vel forholdsvis lite som tyder på at inntekten deres bidrar til å endre forholdene betydelig for romfolket som gruppe. Tvert i mot finnes det rimelig mye bistandsforskning som tilsier at det mest effektive og det som gir mest valuta for bistandskronene, er å hjelpe folk i deres hjemmesamfunn og med en langsiktig tankegang hvor man har fokus på å øke deres evne til å klare seg godt på egen hånd.

Dermed har jeg litt vanskelig for å se at romfolket som gruppe skal behandles annerledes enn andre fattige arbeidsinnvandrere med EØS-statsborgerskap. Det er mange av disse i Oslo, og mitt inntrykk er at mange har et langt dårligere nettverk å lene seg på her enn romfolk flest.

Avtalene om fri flyt av arbeidskraft forutsetter at arbeidssøkere kan forsørge seg selv inntil de får inntekt. Kan de ikke det, må de dra hjem. Og selvfølgelig må de forholde seg til lovverket i oppholdslandet, også regler som sier at man bare kan villcampe to dager på et sted, ikke kan bosette seg i parker og tisse på gaten.

Jeg tenker vel egentlig at det er den overordnede politikken Norge bør føre i forhold til gruppen utenlandske romfolk i Oslo, og alle andre utlendinger i samme situasjon: Forlange at de forholder seg til lovverket i Norge ved opphold her og besørge deportasjon om de gjentatte ganger eller i alvorlig grad ikke gjør det, gjerne med en karantenetid for nytt opphold.

Europa, derimot, og Norge inkludert i dette, bør videreføre/utvikle arbeidet med integrasjon av romfolk i de samfunnene de lever. (Ikke at det er noe Norge bør rope for høyt om, all den tid vi ikke er i nærheten av å lykkes med integrasjon av de relativt få romfolk med norsk statsborgerskap). Akkurat hvordan man best gjør det, vil jeg tro det finnes noe kompetanse på i landene med størst roma-befolkning. Skjønt, det fordrer jo at man kan snakke åpent om de kulturelle utfordringene man kan møte her uten at vi veiver med rasisme-kortet med en gang. Jeg er tilbøyelig til å tenke at når integrering av analfabet-nomader fra midt i Afrika går så utrolig mye glattere enn integrering av en rom, så kan det ha noe med rom-kulturen å gjøre også, ikke bare fordommene mot den.

Det gir ganske kjipe assosiasjoner å snakke om deportasjon av roma. Samtidig ser jeg ingen som helst grunn til at det skal gjelde andre regler for denne folkegruppen enn for andre arbeidsinnvandrere og turister fra EØS-området.

At en del av de romfolk som har uttalt seg i media fremstår kravstore, lite ytevillige og generelt usympatiske, tenker jeg egentlig er en digresjon når det gjelder lovverk og håndtering. Derimot er det veldig relevant i debatten om hvorfor vi provoseres så av disse "lite verdige trengende" og hva det later til å få frem av brunt grums.

Det er lett å være enig i at Ola Nordmann foretrekker å hjelpe søte negerbarn på god avstand, og da helst mot takkebrev og bilder i posten fra <insert fadderorganisasjon>. Det er en fin ting å være oppmerksom på i seg selv. Men jeg får litt avsmak av alle som later til å mene at fordi romfolket er svært fattige, skal de ha særbehandling om de klarer å komme seg til Norge. Det høres hyggelig og menneskevennlig ut, dét, så lenge det gjelder et par hundre rumenere. Samtidig har selv ikke Norge ressurser nok i velferdsstaten til å la den omfatte alle som har det vanskelig og evner å komme seg til Norge. Nettopp derfor regler som de om at arbeidsinnvandrere må kunne forsørge seg selv, eller at du ikke får komme på første buss fra Sudan fordi du har lyst. Det ville utgjøre et regnestykke som ikke går opp.

Inntil vi er villige til å dramatisk redusere egen levestandard, må vi altså ha regler som begrenser rettighetene det gir å bare befinne seg i Norge. Og har vi først slike regler, skal de selvfølgelig gjelde både Nicolae fra Romania og Pedro fra Spania.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 19:57   #78
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Wow, til og med folk her på FP som er usikker på om Knut Nærum er ironisk? Les den en gang til og legg spesielt merke til disse sitatene da: ‎"Jeg bidrar gjerne til å bekjempe nød, men da må nøden holde seg i ro." "Jeg hjelper gjerne romfolk, jeg bidrar gjerne til å avhjelpe enhver form for nød, men da skal jeg slippe å se den." " Jeg vil ikke ha nøden så nær innpå meg og mitt. Jeg vil ikke at fattige mennesker skal se hva jeg har. " "Et tiggerforbud vil selvfølgelig ikke fjerne all nød. Det som derimot kan oppnås, er at vi hindrer de som trenger hjelp i selv å be om det."

En Frper på facebook som jeg prøver å "lære" opp i ironi som har delt denne og skrevet er så enig.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 20:07   #79
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.923
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Oj oj oj, jeg siterte disse sitatene og vedkommende mente fortsatt det ikke var ironisk..

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 20:25   #80
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.657
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

I vinter var det en dom hvor flere roma-folk ble dømt for menneskehandel. Det synes jeg at vi skal fortsette å forfekte, at om de skal tilbringe tid i Norge, så skal de forholde seg til de norske lovene og reglene, det er ikke greit å bidra til at din tretten år gamle datter blir voldtatt, selv om det er ektemannen som gjør det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no