Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husholdningens budsjett og regnskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 12:19   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Iom at vi er selvstendig næringsdrivende uten fast lønn begge to og all handling på sett og vis går over kontoen til bedriften vår så bør vi ha en viss grad av kontroll.
Den har vært litt fraværende de siste årene, men nå er vi i ferd med å få kontroll igjen.
Luksusfellen er vi langt unna da. Det går lite penger på luksus her....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 01:11   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her i huset bor to økonomer.

Forsøk på budsjett gjøres innimellom, regnskap gir vi fort opp. (ignorer at jeg altså jobber på regnskapskontor da...)

Vi har ingen regningskonto, og ville aldri i livet finne på å trekke alle regninger ved lønning. Kredittkort har vi begge to også, og bruker dem konstant.

Dette funker utmerket fordi vi har kontroll likevel. Vi bruker ikke opp pengene selv om de står pvill to, vi betaler ved forfall, har pengene og renteinntekten så lenge vi kan. Av samme grunn bruker vi kredittkort. Betaler det selvsagt i sin helhet, ingen renteutgifter på det. (bare litt trumpoeng i stedet) Utenom sånne tilstander som vi bedriver med bare en inntekt (litt ulønnet permisjon her og der, sånn siden barnehageplasser ikke står og venter på oss når vi har behov for dem) så pleier vi gå med månedlig overskudd likevel.

Nå har vi kjøpt nytt hus, derved større lån, vi får se hvordan det utvikler seg. Vi regnet da litt på det før vi bestemte hvor stort lån vi følte vi var komfortabel med. Så vår løsning nå er ikke budsjetter og konti til ditt og datt, men heller at vi litt utpå høsten, når begge har jobbet noen mnd og hatt to unger i bhg, tar ut tallene fra nettbanken for de siste 2-3-4 mnd, trekker ut helt spesielle ting og ser hvordan trenden er, går samlet saldo opp eller ned? Og justerer oss etter det.

Vi er langt unna luksusfellen, siden vi altså har kontroll, betaler alle regninger på forfall (digger avtalegiro og eFaktura, det går av seg selv) og har sparepenger så det holder.

Men stålkontroll har vi ikke.
Beste vissheten om at må vi, så kan vi. Teorien har vi i bunnen, men frihet til å i praksis la det være løsere, både fordi vi har råd til det, og fordi vi vet at vi i hverdagen prioriterer slik at det går opp.

Gammel 21-06-12, 09:51   #3
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

av Matilda!

Gammel 21-06-12, 23:44   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Er også økonom, men har hverken separate konti til regninger eller noe som helst budsjett og er langt unna Luksusfellen. Alle regninger betales den dagen jeg får lønn, det går endel til sparing både i bank, fond og aksjer og jeg bruker kun kredittkort ifm. jobbreise.

Gammel 21-06-12, 23:55   #5
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Vi har verken budsjett eller regnskap, men jeg har hatt det før jeg traff min mann. Da jeg var single hadde jeg stålkontroll på økonomien min, og har det egentlig enda, selv om jeg ikke fører budsjett/regnskap. Og hvis vi skulle få dårlig økonomi noen gang, så er jeg ikke fremmed for å sette opp budsjett for å holde oversikten på detaljnivå.

Jeg hadde dog budsjett da jeg bodde på hybel og gikk på skolen. Hehehe... Hadde noe som het Forbrukerrådets Regnskapsbok, som ble solgt i bokhandlerne på den tiden (herregud, høres ut som om jeg er 70 år... ). Jeg fant en av de bøkene for et par år siden, da jeg var hjemme på juleferie. Det var faktisk ganske så underholdende lesning må jeg si. Jeg hadde ført opp hvert eneste øre jeg brukte, til og med "tyggis med spearmintsmak, kr 5". Og hver gang jeg hadde vært på fest eller kino eller noe slikt hadde jeg skrevet en liten anmeldelse av "eventen" med terningkast og greier. Ble en slags dagbok med regnskap i tillegg.

Gammel 22-06-12, 17:12   #6
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kontroll og god oversikt selv om vi ikke fører regnskap. Vi har jo forsåvidt hatt en gjennomgang og fordelt utgifter mellom oss. Vi har tre forskjellige kontoer for sparing i tillegg til matkonto og hver vår brukskonto. Vi har såpass stor buffer at det skulle ha skjedd noe veldig drastisk før vi hadde havnet i skikkelig trøbbel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 22:29   #7
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har hverken budsjett eller regnskap. Men vi har regningskonto og overfører hver vår del av lønnen vår dit. Det som er til overs kan man bruke etter eget hode. Jeg er spareguri og prøver å få ned størrelsen på huslånet vårt, så tømmer ikke kontoen hver måned.

Emneord
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.