Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 22:21   #61
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunadvalg

Min mann er fra Fana og min mor har sydd eller kjøpt husker ikke, hun pleier å plutselig outsource... fanabunad til ham. Han er SÅ flott i den! Tenker gutten vår skal ha lik.
Mamma hadde så lyst at han skulle ha bunad haha. Så fikk han hatt, sko og sølv pluss strikkede sokker av foreldrene sine.

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 06-05-12 kl 22:29.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:22   #62
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ja den med lilla liv. Om du har en venninne med slik er det stor sannsynlighet for at det er min mor som har sydd den. Neida, er ikke langt fra Hardanger, og det er ikke mange år siden de rekonstruerte bunaden fra der jeg kommer fra og laget den med grønt liv. Jeg synes ikke den er så fin, men den er vledig fin på tanta mi som har litt rødlig/blondt hår.

Tror den var syd av bestemoren hennes som også har lilla liv. Men det er nok ikke mange av de.

Jeg synes ikke svigermor sin er den fineste. Da liker jeg bunaden herifra bedre selv om den også har grønt liv. Det er noen detaljer i den andre jeg ikke liker. Men de er jo bygget opp på samme vis de fleste bunadene her i området synes jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:29   #63
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nå sporer jeg helt av men her ser du meg i den med lilla liv Islolde.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bunad.JPG (92,9 KB, 58 visninger)

Tre stk!
Gammel 06-05-12, 22:33   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Malama: Mener du at en mann ikke er utvokst før han er 25-30 år?

Tja, JEG var i hvert fall ikke det. :fniser:

Gammel 06-05-12, 22:33   #65
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Når man skal investere i ett plagg til 15'-20.000,- som man forhåpentligvis skal ha resten av livet bør man velge den man syntes er fin. Man blir ikke skutt av noe bunadspoliti. Men mange velger en bunad pga. tilhørlighet og tradisjon.

Jeg skulle ønske bunad var så billig. Vi må nok ut med 20 - 30 000 mer enn ditt estimat.

Gammel 06-05-12, 22:33   #66
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Den er så fin Daisy! Det er litt kult å ha noe som nesten ingen andre har også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:35   #67
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Den er så fin Daisy! Det er litt kult å ha noe som nesten ingen andre har også.

Og så har jeg en flott sognebunad hvis jeg skulle finne på å ta av 20 kg.

Tre stk!
Gammel 06-05-12, 22:36   #68
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lyst å si at guttungen min SKAL ha bunad, men det koster vel fort førti-femti tusen med en bunad, og jeg er ikke interessert i å kjøpe flere enn en. Og helst til konfirmasjonen, hvis det er mulig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:37   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke jeg heller, men bunaden min kan sys inn og ut i store mengder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:40   #70
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Guttene skal få bunad om de vil ha, men jeg tviler sterkt de vil ha til konfirmasjonen. Ingen menn i familiene våre har bunad, så jeg er ikke vant med menn i bunad. Men jeg skal gledelig være med å sponse bunad til guttene om de ønsker det når de blir voksne.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:41   #71
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Strengt tatt er min mann større nå, enn han var når han var 20.

Men det er mer sånt som man kan ta litt høyde for i et slikt plagg. Som konfirmanter var han.... Vesentlig lavere, smalere, tynnere... Et barn, umulig å få en bunad sydd til ham da til å passe nå.

Min, var selvsagt sydd med mye å gå på, og var litt sid. Jeg er også større enn jeg var som konfirmant, men på lengden har jeg ikke vokst mer enn at med flate bunadssko er bunaden i sin opprinnelige lengde litt for lang for meg, så jeg foretrekker sko med hæl. Litt mer pupper, spesielt når jeg ammer, og litt mer former, men fint mulig å tilpasse, heldigvis.

Men jeg er sannelig usikker på om min lille spjæling av en lillebror var utvokst når han var 20 altså. Han var liten, lenge. Prematur, og genetisk tynn. Han er ikke en stooooor mann fortsatt, men stor nok, voksen nå. Noe annet enn den lille gutten, virkelig lille gutten, han var når ham var konfirmert.

I min familie vokser guttene sent. Morfar var minst på bildet når han ble konfirmert, han sto på en krakk. Det pleier vi minne gutter på når de synes de er minst av alle. Morfar ble nærmere 2 meter som voksen.

Så om Knerten skal konfirmeres i bunad, blir det en barnebunad. Voksenbunad får han når han er utvokst, 20-25-30.

Gammel 06-05-12, 22:43   #72
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper poden vil ha bunad, men han får det ikke til konfirmasjonen for da er han ikke ferdig utvokst.

Jeg har Sunnmørsbunad, jeg er fra Sunnmøre , det er mine forelder også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:43   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Både jeg og eldste har valgt bunad fra fylket. Mannen også. De tre andre (gutter og jenter) får bunad til konfirmasjon og i tjueårene. Vi betaler. Og selvsagt skal de ha. Å få pengene er ikke et alternativ.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:45   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke jeg heller, men bunaden min kan sys inn og ut i store mengder.

Min hadde lagt inn maksimalt med søm-monn, om man ikke skulle lagt søm-monnet dobbelt. Men det var ikke mange cm å legge søm-monn bak, for å si det sånn. Så den er lagt ut til helt maks, selv om jeg er slank. Det er morsomt å se konfirmasjonsbildene, med 2 cm sprekk foran, der man så vidt kunne skimte bringeduken. Jeg var fullt utvokst i høyden, men manglet sikkert ti kilo, minst, på å ta det igjen i bredden for å bli normalvektig. Ah, those were the days. :Hvor er beina mine? Hvor er arma mine? Jeg er sikker på jeg hadde dem i går!"

Gammel 06-05-12, 22:46   #75
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statistisk er det også stor forskjell på gutter og jenter ved konfirmasjonsalder i forhold til kroppslig utvikling. Det er noen gutter som skyter i været i løpet av året før de blir konfirmert, men en god del vokser i rekordfart først året etter. Langt flere jenter har nått sånn ca. fullvoksen lengde.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:49   #76
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes veldig mange gutter vokser i første på vidergående. De er bøtteknotter når jeg sender dem fra meg og ser ut som menn når jeg treffer dem ret etter.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:51   #77
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min hadde lagt inn maksimalt med søm-monn, om man ikke skulle lagt søm-monnet dobbelt. Men det var ikke mange cm å legge søm-monn bak, for å si det sånn. Så den er lagt ut til helt maks, selv om jeg er slank. Det er morsomt å se konfirmasjonsbildene, med 2 cm sprekk foran, der man så vidt kunne skimte bringeduken. Jeg var fullt utvokst i høyden, men manglet sikkert ti kilo, minst, på å ta det igjen i bredden for å bli normalvektig. Ah, those were the days. :Hvor er beina mine? Hvor er arma mine? Jeg er sikker på jeg hadde dem i går!"

Min er annerledes, den har sømmene i siden, og skal være lukket forran. Jeg har i begge sider store mengder sømmonn både på fortstykke og bak, ved konfirmasjon var nesten hele overdelen dobbel. Ull, og for. Varm.

Jeg er sikkert på at om mamma ikke hadde nektet, kunne den blitt passe til 17. Mai det året jeg fikk Knerten. Men den er i alle fall med god margin passe til dåp, og jeg kan vitterlig legge på meg mye.

Min bunad er grei sånn. Herrebunaden er... Prøv sy ei kroppsnær jakke til en fjortiss, og få den til å passe på en voksen mann... Man kan gjøre mye rart med buksa, legg, knapper, sy ned her og legge ned der, men vest og særlig jakke? Til en fjortiss, som passer hans far? No way. Så voksenbunad får ikke Knerten før han er voksen. Om ha vil.

Gammel 06-05-12, 22:55   #78
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg kjører naboen til skolen (vgs) daglig, den er rett ved min arbeidsplass. Det er SMÅ spjælinger som går der altså!

Tre stk!
Gammel 06-05-12, 22:59   #79
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser gutta i klassen til Frøkna, de er 1-1,5 hoder lavere enn henne, hun blir 13 år.
Regner med at de spretter i været på ett eller annet tidspunkt, men akkurat nå syntes Frøkna de er fryktelig umodne og små.

Gammel 06-05-12, 23:01   #80
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Eg trur jentungen kjem til å få Rogalandsbunad, anten etter oldemora eller mormora. Det er eit par andre kusiner i slekta, men dei trur eg ender med noko frå Telemark, trur dei har slekt der som kan sy slikt. (Prinsippielt sett skal ho få velge, altså, men det hadde iallfall vore hyggeleg om ho vil ha ein arvebunad.)

Eg har budd i Sør-Trøndelag heile livet, faren er frå Sørlandet og mora mi si slekt er frå Rogaland, så det er vel dei tre områda som er mest aktuelle å velge bunad blant, for både guten og jenta, evt kystdrakt eller bydrakt. Eg synes dei skal få velge nokså fritt, også OM dei vil ha bunad, men vi kjem absolutt til å forsøke å påvirke til å velge ein bunad frå der dei har ein viss tilhøyrigheit.

Eg ser for meg at dei får bunad til konfirmasjonen-eller-kva-dei-no-evt-markerer-cirka-då, og då kjem foreldre (evt med hjelp frå besteforeldre) til å betale, så då føler eg at vi har litt (men ikkje alt) å seie om valet også. Vil dei absolutt ikkje ha noko med tilhøyrigheit så er det mogleg vi vurderer å ikkje kjøpe det til konfirmasjonen lell.... anten kan dei betale sjølv eller så kan vi KANSKJE bidra litt seinare, uansett kva dei vil ha. Eg tenker at det for det første er rundt 10-12 år til vi må ta noko val rundt dette (så kanskje eg ombestemmer meg ), og for det andre kan det godt hende ungdommens bastante meiningar om ein bunad som er FIN er langt mindre bastante nokre år seinare, og difor bør få modnast litt.

Sånn som eg ser det no så er bunad ein del av konfirmasjonsgåva, men dei kan ikkje velge å få pengane eller ei anna gåve av tilsvarande verdi i staden. Kanskje set vi av pengane til bunad nokre år seinare om dei ikkje vil ha til konfirmasjonen, men det er ingen garanti for det. Og kanskje får dei litt meir i konfirmasjonsgåve om dei ikkje får bunad (litt dobbelt opp om dei får bunad når dei er 25 altså...), men det er heller ikkje sikkert.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.