Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 21:29   #61
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Jeg skrev da ikke vanlig salt?

Det står på vår at vanlig salt er for grovt, så da må vel havsalt bli enda verre?

Gammel 29-04-12, 21:48   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maskinen vår er ganske ny, men mulig den er elendig, da. Jeg er helt nødt til å fjerne smøreost fra kniver og eggerester fra tallerkener. Det går ikke av ellers. Smøreost er noe av det verste å få bort når det først har størknet. For ikke snakke om banan. Det ødelegger jo hele bestikket.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 22:07   #63
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Maskinen vår er ganske ny, men mulig den er elendig, da. Jeg er helt nødt til å fjerne smøreost fra kniver og eggerester fra tallerkener. Det går ikke av ellers. Smøreost er noe av det verste å få bort når det først har størknet. For ikke snakke om banan. Det ødelegger jo hele bestikket.

Rart. Ikke noe problem med smøreost og banan her. Og vi har en 6 år gammel, ikke så veldig dyr oppvaskmaskin fra Electrolux. Men oppvasken står ikke lenger enn over natten, eller fra frokost til middag her.

Gammel 29-04-12, 22:21   #64
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppvaskmaskinen vår er åtte og et halvt år gammel, det er veldig sjelden noe ikke blir rent. Til tross for lite forarbeid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 22:21   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alt går i maskinen (bortsett fra jernpannene). Vi skyller ikke, men skraper bort matrester.
Filtrene rengjør vi ca. hver tredje måned, og vi har to maskiner, så hver maskin går omtrent annenhver dag.

Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 22:24   #66
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, skyller bare hvis det er ille. Ser liksom ikke noe poeng i å skylle alt. Da kunne jeg jo likegjerne slengt på en dråpe Zalo og droppe vaske i vaskemaskinen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 22:26   #67
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Alt det forsvinner i vår maskin. Den kjøres daglig, så det rekker ikke sette seg så veldig fast. Vi skyller sjelden. Vi kjører ikke på kortprogram, to timer og 60 grader varme eller mer. Kan det være at du bruker et kortprogram som ikke er effektivt?

Gammel 29-04-12, 22:35   #68
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Mitt inntrykk er at det gjør vondt verre å skylle litt, for det blir en slags hard hinne på matrestene som gjør det enda vanskeligere for maskina å gjøre rent.
Det står i bruksanvisningen vår også at det ikke skal skylles før det settes inn.

Gammel 29-04-12, 22:36   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Alt det forsvinner i vår maskin. Den kjøres daglig, så det rekker ikke sette seg så veldig fast. Vi skyller sjelden. Vi kjører ikke på kortprogram, to timer og 60 grader varme eller mer. Kan det være at du bruker et kortprogram som ikke er effektivt?

Nope. Det varer flere timer og jeg kjører alltid på 70 grader. Det har vært sånn med allle maskiner jeg har vært borti, så jeg trodde det var sånn. Det er ikke noe problem for meg, altså! Jeg bare nevnte det.

Gammel 29-04-12, 22:37   #70
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Nope. Det varer flere timer og jeg kjører alltid på 70 grader. Det har vært sånn med allle maskiner jeg har vært borti, så jeg trodde det var sånn. Det er ikke noe problem for meg, altså! Jeg bare nevnte det.

Så rart at du må skylle. Men hvis det ikke er noe problem, så er det jo greit.

Gammel 29-04-12, 22:40   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Så rart at du må skylle. Men hvis det ikke er noe problem, så er det jo greit.

Nei, det er overhodet ikke noe problem.

Jeg er fristet til å la være å skylle noe som helst og se hva som går bort. Jeg tror nok det meste går bort, men jeg tror ikke alt går bort. Det hender at ikke alt er rent selv om jeg skyller også. Men da er det snakk om fastbrent mat, brødrester fra en brødform, samt at det alltid er overfylt inni der (type legge matbokser oppå hverandre oppå glassene og sånt.)

Gammel 29-04-12, 22:44   #72
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Fastbrent mat må jeg fjerne først hvis jeg vil at alt skal bli borte. Tror jeg i alle fall, for jeg sjekker det sjelden. Jeg stabler ofte sånn at det står oppå hverandre, feks matboksen over glassene og det går fint. Men jeg fjerner det meste av gris først.

Gammel 29-04-12, 22:54   #73
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Kjører ikke gryter i maskinen siden de tar en del plass,

Mens hos meg er det kasserollene som fyller opp maskinen når jeg er aleine (og matboksene de ukene jeg har barn her).

Salt? Det er da bare hvis man har mye kalk i vannet - og da skal det brukes noe slags spesialsalt. Man ser det ved at det blir et hvitt "belegg" på glass og inni maskinen etterhvert.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:04   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ildfaste former og gryter med fastbrent belegg setter jeg alltid i vann til dagen etter, da går det bort lett som en plett. Er det skikkelig ille, har jeg litt maskinoppvaskmiddel i vannet, det er magisk. Jeg ser jo at Sun og lignende har tv-reklamer der man kan sette en ildfast form med så forbrent belegg at man knapt ser fargen på formen, rett inn i maskinen og så vips er den ren. Det er vel bare juks og bedrag, tar virkelig maskiner bort slikt belegg? Jeg har ikke prøvd, for min gamle maskin var en idiot. Denne er helt splitter ny og veldig god, men jeg hadde nok satt det i vann uansett.

Gammel 29-04-12, 23:08   #75
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Alt av gryter vaskes, av en eller annen grunn, for hånd. Jeg setter heller ikke på maskina før jeg virkelig må, ettersom jeg synes oppvaskmaskintømming er ca. det kjedeligste i hele verden.

Som om eg skulle ha skrive det sjølv!!

Gammel 29-04-12, 23:09   #76
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg tømmer av matrester, og skyller om det feks er mye saus på fatene. Ut over det så skyller jeg svært lite.

Eller jo...dyptallerkenene mine må jeg skylle grundig, spesielt om jeg setter inn flere i maskinen. De er så dype og blir stående slik at vannspruten i maskinen ikke når skikkelig til.

Kjører maskinen annenhver dag eller sjeldnere. Vasker alt av kasseroller og store ting for hånd.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:12   #77
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Skyller sjelden. Blir gullene rent! Men vi kjører maskinen en gang til dagen minst. Så det blir ikke limt fast før det gå av igjen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:25   #78
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Etter at oppvaskemaskintømming ble guttungen sin jobb setter jeg den på oftere enn før.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 23:42   #79
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos for dårlig plass til å putte inn gryter og matbokser og den slags, så fikk vi et nytt og bedre hverdagsliv etter at vi byttet ut til Asko med tre hyller. God plass til gryter og middagsasjetter under, og i midten er det plass til 2-3 matbokser pluss alle store kjøkkenredskaper som tidligere tok mye av plassen i øverste kurv, slik at den også nå kan utnyttes til fulle. Anbefales!

Gammel 30-04-12, 12:31   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Nei, skyller bare hvis det er ille. Ser liksom ikke noe poeng i å skylle alt. Da kunne jeg jo likegjerne slengt på en dråpe Zalo og droppe vaske i vaskemaskinen.

Mm. Skyller hvis det er virkelig ille. Hvit saus i bunnen av gryta får litt (kaldt) rennende vann på seg før den går i maskina. Har jeg mye som skal i maskina vasker jeg heller en gryte eller to, enn å vaske tallerker og glass. Gidder ikke vente med det, heller, så da tar jeg det for hånd.

Mamma har en maskin som ikke tar NOE. Den er ikke spesielt gammel, men hun må skure alt før det settes inn, og det overfører hun selvfølgelig i handling og ord overalt hvor hun ferdes. Jeg sier bare at vitsen med vaskemaskin er borte sånn som hun holder på (her), at hun må gjøre det hjemme for at tingene ikke skal være fulle av matrester er jo en annen ting, bare synd det har ødelagt verdensbilde hennes om hvordan alle andre maskiner fungerer.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.