|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømt
Jeg lurer på det samme. Visste hun noe og hvorfor gjorde ikke hun noe? Og hvorfor er datteren hennes blitt som hun har blitt? Kan mormoren ha noe skyld i det? Bare masse tanker og spørsmål som farer gjennom hodet når det gjelder denne tragedien. Bare ufattelig vondt. Glad moren ble dømt.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Mormor er helt åpen og relativt reflektert rundt at de prøvde, men gjorde for lite, at de føler enorm skyld og at de håper andre lærer av feilen de gjorde.
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Men hvorfor er det slik? Jeg var på et møte der barneombudet snakket om sitt syn på barnevernet.Han så for seg et barnevern som var åpent og tilstede for alle barn. Barnevernsansatte som reiste rundt på skoler/barnehager og presenterte seg, plakater i klasserommene med bilde og telefonnummer til barnevernet slik at barna visste hvem de skulle ta kontakt med. Hjemmesider som var barnevennlige, og oppsøkende virksomhet. Det vil kreve en massiv oppbemanning av barnevernet, men det skal ikke mange sparte liv til før det lønner seg.
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Ah. Hørte henne på radio senest i går, og hun virker veldig reflektert, derfor jeg ikke helt forsto sammenhengen.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtHver gang jeg ser bildet av den fine gutten så får jeg vondt. Barna skal gå foran og man svikter som forelder selv om man selv er redd og trakassert. Jeg tenker ikke at terskelen bør være noe høy for å kontakte barnevern. De fleste av oss gjør ikke det uten god grunn og selv om de blir "frikjent" (altså at bv ikke går inn i saken) så betyr ikke det at barna ikke har det kjipt. Barn skal ha det ganske kjipt før noe gjøres om ikke foreldrene selv er interessert i hjelp. Selv om barnet ikke får det bedre så kan det hjelpe at noen faktisk har sett og reagert. En slags støtte fra omverden for barnet. Husker jeg var på seminar en gang og en barnevernsansatt sa at det er en setning han hørte på et hjemmebesøk som han aldri kom til å glemme. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg har vært undersøkt av barnevernet. Og for ordens skyld - det var jeg selv som varslet angående samvær, og jeg har som resultat papirer på at jeg er en god mor. Jeg trodde det var rett sted å gå når barna ble banket på samvær. Sist redigert av Slettet bruker : 26-04-12 kl 18:33. |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtNei, det at det er vondt er ingen grunn til å ikke melde om man er bekymret altså. Jeg bare er litt lei av "jeg hadde ikke syntes det var noe fælt", for det er faktisk utrolig kjipt. |
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtEr jeg den eneste som faktisk hadde vært redd for at barnevernet skulle finne noe å plukke på? Jeg mener; jeg vet at jeg er en god mamma og at ungen min har det helt topp. Fornuftig sett. Men emosjonelt hadde jeg vært livredd, "tenk om..." osv.
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg er også der, input. Tenk om de mener noe... At jeg ikke er god mor. Jeg ville hatet det, og vært redd. Selv om jeg vet mine barn har det bra, får god oppfølging og oppvekst. Logisk sett. Emosjonelt, det er en annen sak.
|
|
|
#10 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Moren til Christoffer er dømt...........
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg. Sist redigert av trøtt : 26-04-12 kl 20:41. Årsak: Litt for personlig i åpent forum |
|
|
|
|
|
#11 |
|
By the Sea
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtTrøtt - jeg hadde ingen spesielle i tankene da jeg skrev mitt innlegg. Jeg har lest mange innlegg i flere debatter her inne som har bagatellisert opplevelsen det må være å bli gransket av Barnevernet.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Tror ingen bagatelliserer den opplevelsen, det er vel snarere at vi synes det er langt værre at frykten for å utsette noen for en slik undersøkelse fører til at mange barn lider. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg synes ikke man skal måtte velge mellom disse ondene. Det må være et klart mål at ingen skal utsettes for unødvendig belastning og at ingen barn skal lide. For meg blir det feil å sette disse tingene opp mot hverandre. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg trodde ikke anonyme meldinger var lov mer?
|
|
|
|
#15 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Anonyme meldinger er lov. Det hadde neppe hatt noen videre hensikt å forby dem heller, siden avsender er anonym.
|
|
|
#16 |
|
Textrovert
|
Sv: Moren til Christoffer er dømtJeg kontaktet barnevernet ang. noen barn jeg var bekymret for, og da sa de at jeg kunne være anonym, men at de foretrakk at jeg ikke var det. Argumentet var at den/de som ble undersøkt, da ofte brukte mer fokus på å finne ut hvem som hadde meldt dem, enn å konsentrere seg om selve saken. Jeg valgte å ikke være anonym. Det hadde dessuten vært meningsløst, da jeg satt på info som bare kunne ha kommet fra meg.
|
|
|
#17 |
|
ekstremt trøtt
|
Der sier du fint hva jeg mener.
|
|
|
#18 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Det samme lærte jeg en gang i tiden, da jeg ble barnevernpedagog. Man kan være anonym, men det anbefales ikke.
|
![]() |
|
|