|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?
Tusen takk for tips.
|
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Sånn som jeg leser det, så ønsker ikke han noe bryllup, men det gjør du. Har dere snakket om hva dere tenker om ekteskap? Hvis ikke, så er det jo greit å begynne der. Ønsker dere å være gift med hverandre? Hvis så, så bør det være mulig å finne en måte å gifte seg på som begge kan leve med.
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Jeg ville også glatt ha droppet festen for å få det formelle i orden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 10-04-12 kl 13:29. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Jeg har aldri blitt skilt, men jeg har hørt at det likevel er svært vanlig å snu vrangsiden til etter et brudd, både for menn og kvinner. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Det har jeg også hørt. Og er derfor overlykkelig over at den kronidioten jeg er gift med (enn så lenge) i alle fall ikke tuller med penger, selv om han roter til absolutt alt annet som det er mulig å rote til.
|
|
|
#6 |
|
heimføing
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Nei, banana, man kan være hemmelig gift i evigheter - ingen trenger å vite det. Annet enn de som jobber i tingretten, og de har taushetsplikt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Papirer ja. Som Elsket Kollega pleier å si: Man kjenner ikke folk skikkelig før man har prøvd å skille seg fra dem. |
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Nemlig. Som mammaen til en venninne av meg sa du venninnen skilte seg fra dustemann: du trodde vel ikke han skulle være lettere å skille seg fra enn å være gift med?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
geskjeftig
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Jeg tenker også at det kan være greit om du snakker med deg selv om hvor mye det betyr for deg med bryllupsfest versus papirarbeid i orden. For meg hadde nok sistnevnte veid tyngst, men jeg er ikke noen romantiker.
Men kan man ikke testamentere seg bort fra å bli "tvangsgiftet" som samboer etter det nye lovverket?
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ganske vanlig med særkullsbarn, og jeg kan godt tenke meg mange som ønsker å sikre særkullsbarn fremfor samboer, f.eks.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Idet man får felles barn så får samboer arverett som går foran barnas. Også særkullbarnas. |
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Men man kan styre sånn til en viss grad ved hjelp av testament, kan man ikke? Jeg har en venninne som er gift med en fyr som har sørkullsbarn, og så har de barn sammen i tillegg. De har regulert en del av dette med testamente. Men det blir kanskje litt annerledes med unger som har felles mor, i forhold til unger som ikke har noen foreldre felles.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Nei, dette kan ikke styres rett ved hjelp av testamente. |
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?Jeg har aldri forstått dette med å være forlovet i åresvis. Da vi forlovet oss satte vi dato for bryllupet samtidig.
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Hos oss var svaret veldig enkelt. Vi forlovet oss som 19-åringer første år i studietida. Vi giftet oss når vi var ferdigutdannet og hadde fått jobb og penger til å betale for bryllupet. Det tok 7 år. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Introvert textrovert
|
Det er det jeg også mener.
|