Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Støvsuger du før du vasker?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Støvsuger du før vask?
Ja, hver gang, grundig også 99 57,89%
Nja, som regl gjør jeg det 40 23,39%
Ab und zu 14 8,19%
Nope, driver ikke med sånt dritt 2 1,17%
Nei, det ser jeg ikke poenget med 7 4,09%
Har vaskehjelp, men før jeg var så heldig å få det ... (Skal si det i tråden/se resultat) 9 5,26%
Deltakere: 171. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-12, 09:44   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støvsuger du før du vasker?

Mannen vasker med mopp. Jeg, vasker aldri.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 09:46   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da må du ha steike mange microfibermopper da? Grunnen til at jeg må dyppe den på ny i vannet er jo fordi den tørker inn når den dras over gulvet, og ikke nødvendigvis fordi det er så skittent på gulvet. Jeg har bare en sånn "hovedmopp" og den går i vaskemaskinen hver gang huset er vasket.

Gammel 21-02-12, 09:51   #63
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Men da må du ha steike mange microfibermopper da? Grunnen til at jeg må dyppe den på ny i vannet er jo fordi den tørker inn når den dras over gulvet, og ikke nødvendigvis fordi det er så skittent på gulvet. Jeg har bare en sånn "hovedmopp" og den går i vaskemaskinen hver gang huset er vasket.

Du må ha mer enn en mopp, ja, men jeg pleier også å spraye/helle mer vann på gulvet om moppen blir tørr, men ikke skitten.

Gammel 21-02-12, 09:52   #64
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg støvsuger alltid først, men vasker sjelden hele huset samtidig. Sentralstøvsuger er det lureste vi noengang har skaffet tror jeg. Syns det er mye mindre pes enn å drasse støvsugeren rundt i huset. Jeg greier stort sett alle fellesarealene uten å bytte uttak.

Også vasker jeg med klut. Gulvkluten kokvaskes sammen med de andre klutene jevnlig slik at den varer lenge før den må byttes ut. Det er ikke alltid jeg gidder å vaske gulvet etter støvsuging heller. Bare hvis det er synlig skittent. Oftest er det bare støvete.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 09:53   #65
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har som sagt antatt 7 mopper. Bruker ikke alle på en gang, normalt sett, det kom noen eksyrs i hus når vi vasket ned/flyttevask der vi bodde før. Men jeg sprer vann utover gulvet, heller enn å dyppe moppen, microfiber skal jo helst være fuktig, ikke vått, så en liten spray vann på flekker her og der holder den fuktig og fin, samt løser flekkene, to fluer i en smekk.

Men jeg bruker altså normalt sett max 2 eller tilnød 3 mopper på hele huset, så jeg hadde ikke klart meg med en nei, jeg har alltid hatt to.

Jeg er absolutt sjuske da, og kan love at det ikke inntreffer ofte at alle 7 er rene, eller engang at jeg vet hvor de er... Jeg vet hvor jeg har en brukt, og en ren pr akkurat nå, jeg antar med stor sannsynlighet at der er flere brukte nede på badet som venter på vask (jeg samler opp og vasker flere i slengen, det virker så bortkastet å vaske bare en) og antakelig en eller flere rene i skapet også. At jeg vet hvor der er en ren kommer av at en dukket opp i går når jeg styret med rydding til den statisktiekren, og den la jeg bare sammen med selve moppen, klar til i dag.

Gammel 21-02-12, 09:59   #66
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke hvor mange moped vi har.

Gammel 21-02-12, 10:01   #67
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sentralstøvsuger.

Her støvsuges alltid før vasking. Først støvtørk, så støvsuging og til sist mopping.
Når man har støvsugd først er det jo nærmest bare for stas og blanke gulv at det moppes, all skit og støv er jo bortevekk.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 10:02   #68
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmm, da lærte vi noe i dag også.

Gammel 21-02-12, 10:06   #69
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Vasker?

Jeg støvsuger gjerne, anytime. Men gulvvasking er noe av det verste jeg gjør, bare slått av hårplukking på badet og støvtørking.

:sjuske:

Gammel 21-02-12, 10:09   #70
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg aner ikke hvor mange moped vi har.

Evt mopper.

Gammel 21-02-12, 10:10   #71
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, støvsuger grundig før vask. HATER å få våte lodotter og hår på fingrene.

Jepp, jeg og.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 10:11   #72
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Sentralstøvsuger. En lett og smidig slange som følger deg overalt og som ikke seter seg fast i noe. Ikke noe støpsel som må flyttes fra stikkontakt til stikkontakt. Ikke noe støy. Og alt finstøvet blåst ut av huset, ikke rundt i det, så støvtørking blir bortimot overflødig.

Jeg avskyr avskyr avskyr slepestøvsugere. Med sentralstøvsuger støvsuger jeg nesten frivillig.

Gammel 21-02-12, 10:13   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

De kjedeligste med sentralsøvsuger er å bære den mellom etasjene. Derfor har jeg sønn. Når han flytter ut har jeg en til å ta av.

Gammel 21-02-12, 10:29   #74
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke sentralstøvsugeren er lett og smidig akkurat, men betraktelig bedre enn vanlige støvsugere. Jeg er glad i sentralstøvsugeren min altså. Ikke minst fordi det kommer en mann og bytter filteret eller posen eller hva det nå er en gang i året.

Jeg har en ettåring og en katt, så her støvsuges det (stue og kjøkken) hver dag etter gutten er i seng. Vasker under stolen/bordet til guttungen med sånn engangsvåtmopp etter hvert måltid. Vasker gulvet med microfibermopp ca to ganger i uka.

Jeg støvsuger også badegulvet før jeg vasker det, har fått mange kommentarer på at det er rart.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 10:31   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva må man ut med sånn ca. for å installere sentralstøvsuger? Vi bor i rekkehus, usikker på hvordan vi skal gjøre det, men om vi skal bli boende her i 5+ år til, så vurderr jeg det sterkt. Det øker vel verdien på huset også.

Gammel 21-02-12, 10:59   #76
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg støvsuger også badegulvet før jeg vasker det, har fått mange kommentarer på at det er rart.

Da er jeg like rar i så fall.

Og så må jeg være den eneste som ikke liker sentralstøvsuger. Jeg har alltid ønsket meg det, men når vi vi fikk det så likte jeg den aldeles ikke. Mye mulig pga klønete oppsett i det huset vi leide altså.

Gammel 21-02-12, 10:59   #77
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskehjelpen vår gjør det, da støvsuges det, så tørkes det støv og så vaskes gulvene til slutt og så kommer jeg hjem fra jobb til gullende rent hus.

Skal jeg en sjelden gang gjøre det selv gjøres det på samme måte og det støvsuges grundig over alt, så det tar litt tid. Men jeg synes ikke det er så veldig pes, det er ikke den verste delen av husvasken for å si det sånn. Egentlig synes jeg ikke husvask er så ille, det som er ille er at det tar jo så innmari lang tid, spesielt å rydde i forkant. Så derfor betaler jeg meg gladelig ut av det.

Gammel 21-02-12, 11:23   #78
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Jeg støvsuger alltid før jeg vasker gulvene.
Jeg liker å støvsuge jeg da.
Støvsuger hele øvre etasje minst 5-6 ganger i uken. Nede er det guttungen på 14 som støvsuger, da blir det som regel 1-2 ganger i uken.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 11:31   #79
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ja.

Men jeg vasker gulvene sjelden, så jeg støvsuger mye oftere enn jeg vasker.

Stuegulvet vasker jeg muligens en gang eller to i året, badegulvet to ganger i måneden, og kjøkkengulv/gang omtrent det samme.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 11:43   #80
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere veldig rene barn dere som "aldri" vasker gulvene? Eller er min veldig skitten? Han oppholder seg jo der hele tiden, han spytter og sikler når han ler og han tørker snørra si med fingrene om jeg ikke er rask nok og så på gulvet etterpå. Går det an å ikke vaske gulvene minst to ganger i uka, lurer jeg på?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.