Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En skinasjon i forfall?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-12, 22:49   #61
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En skinasjon i forfall?

Vi bor sånn til at vi har hatt omtrent to dager med snø, og derav omtrent to timer med skiføre i vinter. Trettenåringen var ute på ski i akkurat de to timene helt på eget intiativ. Hun er et funn altså.

Gammel 29-01-12, 22:53   #62
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mkine unger spretter ikke ut av senga for å gå på ski. Det gjorde ikke jeg heller. Altså, jo, jeg var gjerne med på skitur, men vi gikk ikke hver søndag, og uansett sto vi ikke opp i grisotta. Og dessuten så spratt jeg i mange år ut av senga, ikke for å gå på ski, men jeg var ferdig å sove.

Og DER er mine unger. De er våkne lenge før foreldrene. Men gå på ski, nei det faller dem ikke inn. Vi bor ikke i ski-land, da må vi kjøre til skisteder, og mannen har ikke ski engang. Ikke Mikro heller, naturlig nok.

Men, jeg håper vi kan få litt orden på det, og komme oss på skitur av og til, det hadde gjort seg det. Men selv om vi planlegger å flytte, så er det fortsatt ikke til noe ski-sted med organiserte skitreninger hvor ungene florerer. Det er fortsatt "kjøre til snøen på fjellet"-løsninger. Men da til fjell jeg vet hvor det egner seg å gå på ski, det er litt enklere (særdeles lite kjent på det feltet her i byen)

Knerten digger pr def ski da, men han har ikke gått så innmari mange meter på dem akkurat, så hvordan det er i praksis er ukjent.

Men nei, vi spretter ikke ut av sengene for å gå på ski, hverken barn eller voksne. Og vi gleder oss til ungene slutter å sprette ut av (eller oppi) sengene sånn i sekstiden, på generelt grunnlag.

Gammel 29-01-12, 22:54   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Vi bor sånn til at vi har hatt omtrent to dager med snø, og derav omtrent to timer med skiføre i vinter. Trettenåringen var ute på ski i akkurat de to timene helt på eget intiativ. Hun er et funn altså.

Bor dere her?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:01   #64
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pga. at de fleste helgene går med i en handballhall eller en ishockeyhall, så blir det ikke mange skiturer i helgene. Men vi deltar i skileik, poengrenn o.l midt i uka, og tar gjerne en runde eller to i lysløypa når vi har lyst. De to minste elsker å gå på ski, nest eldste er litt begge-deler, og eldstemor er ingen skigåer.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:17   #65
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg elsker å være ute.
Men jeg elsker ikke skigåing, jeg syns det er utrolig kjedelig. En skikkelig tur på fjellet eller i skogen med skikkelig sko på bena derimot. Håh. Himmelsk.
Det er ikke slik at mitt eneste alternativ til å gå på ski er å vegetere på sofaen.

Jeg ser så frem til mildvær at jeg omtrent dør. Her er det nedsnødd, kaldt og surt, jeg kommer ikke ut med vognen og småtten liker ikke bæreseler. Med en gang det blir mildvær så bor jeg ute.

Og snuppa får ski til neste år. Og skøyter. Jeg kommer ikke til å nevne med et ord at jeg syns det er kjipt, det skal hun få finne ut av på egenhånd. Vi har til og med linet opp en onkel som liker å stå på ski; skulle hun ha glede av det så har hun muligheten til eviglange turer og heldager i bakken.
We fix.

Jeg er ikke en stuegris. Jeg er en stuebjørn.

Gammel 29-01-12, 23:20   #66
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

jeg liker å gå på ski, men det er det mange andre som gjør rundt her også, så da mister det litt sjarmen. jeg liker best fredelige skiløyper, særlig m barn som ttenger hjelp og oppmuntring

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:23   #67
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi melder oss frivillig til å ta på oss ansvaret for å videreføre Norge som skinasjon!

Alle fem elsker å gå på ski, enten det er snakk om bortoverski eller nedoverski. Vi voksne går på ski 4-5 ganger i uka såfremt det er snø å spore opp og er mest glad i langrenn (klassisk eller skøyteski) og toppturer (Synnemor liker best å gå oppover, så kravet er ikke for bratte fjell!) Barna elsker slalom og langrenn. Faktisk ber de om å få gå på ski stadig vekk, spesielt 10-åringen er ivrig. Nå som yngstedamen er blitt såpass stor er det jo bra tempo på ungene også.

Nå i helgen har vi stått på ski hele tiden - slalom + langrenn i går og 2 turer på langrenn i dag (en med barn og en bare vi voksne) Deilig å lange ut i frisk luft og bruke hele kroppen når man trener!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:23   #68
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi var da ute i dag, selv om vi ikke gikk på ski!
Så var det da heller ikke mer enn et par kuldegrader, og slikt er jo rent behagelig, sånnsett. Jentungene i vogn, vi andre gikk på beina våre.

Ja, så kom vi oss ikke så langt før han måtte på doooooo (selv om han var der før vi gikk) så turen ble kortere enn planlagt, men så gikk da far og sønn utigjen for å leke i barnehagen nedi gata, som han hadde så lyst til. Men der får vi ikke ta med hunden inn, og det egnet seg ikke for lillejenta heller, så vi tre jentene ble hjemme mens far og sønn gikk.

Spratt ut av senga, tja, vi var ute av senga før åtte alle sammen. Men ute var vi ikke før noe senere på dagen. Og nei, ikke i 25 minusgrader. Og ikke på ski.

Gammel 29-01-12, 23:25   #69
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg elsker å være ute.
Men jeg elsker ikke skigåing, jeg syns det er utrolig kjedelig. En skikkelig tur på fjellet eller i skogen med skikkelig sko på bena derimot. Håh. Himmelsk.

men akkurat sånn er det for meg å gå på ski også. Jeg "går på tur" med ski på beina, sekk, og stillhet og ro. Jeg _hater_ å gå i kø, og jeg _hater_ å halse sist i en gruppe. Derimot elsker jeg mine 25 år gamle fjellski med metallkanter og gammeldagse kandaharbindinger og beksømstøvlene mine - de jeg lærte å kjøre telemark i i hine hårde dager. Og rød anorakk og sie bukser, og sekk med saueskinnsrull og litt ved til bål

Jeg har dog kjøpt meg etpar normale ski nå i det siste, de er bedre i oppkjørte løyper ( de andre skiene/bindingene _skraper_ i kanten, og folk _glor_ føler jeg hvertfall, siden jeg har så gammeldagse ski ), som er det lillegutt må gå i.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:28   #70
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får ikke gått der jeg vil med ski på bena. Jeg liker å fjellgeite.

Gammel 29-01-12, 23:30   #71
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset er det ingen som spretter opp på morgenen uansett hvilken ukedag det måtte være.

Jeg gikk mye på ski som barn, men mest på eget initiativ. Jeg kan aldri huske å ha sett mamma og pappa med ski på beina. Lange turer på langrenn og lange dager i slalombakken.

Mine unger elsker å være ute, og å være på tur. Enten til fots eller på ski. Svigers og jeg er mest med de ut. Mannen liker ikke denslags. Han kan være med om det skal kjøres skuter eller ATV, men ikke om han må være fysisk aktiv selv. Da får han vondt i vilja stakkar.
Men ungene elsker det som sagt.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg liker best å gå på langrenn alene. Da slipper jeg å vente på noen.

Gammel 29-01-12, 23:30   #72
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Det var ikke så mye snø utenfor stuevinduet hos oss når jeg var barn for å si det sånn, men jeg er oppvokst med at vinter og påskeferie så var det på fjellet og da var det skiturer. Hendte vi barn var igjen på hytten og lekte istedet, min mor pleide ofte å "melde seg frivillig" til å lage middagen.
Dette var når vi reiste med min tante med familie, både hun og min far var veldig, veldig glad i å nå nye fjelltopper. Jeg synes det er litt morsomt at hun er nå gift med en som koser seg på hytten, men tilbringer gjerne formiddagen med ei god bok UTEN å gå på tur.

Men jeg vurderer nå å kjøpe meg ski faktisk, eldstedatter har akkurat fått seg. Men det er veldig avslappet til det hele. Her er det ingen som sprette ut av senga for å gå på noen turer, verken med eller uten ski. Vi kan trakke rundt her halve formiddagen og vel så det, før vi finner ut at vi skal ut. Men er fint når en først kommer seg ut da.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 23:31   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på ski som liten, men har ikke gått på ski en eneste gang som voksen. Jeg var aldri noe flink til det (dårlig teknikk, dårlig balanse) og følte meg i grunnen alltid bare udugelig på skitur.

Mannen synes skiturer er helt fint og guttene våre har ski, men vi går aldri på skitur hele familien. Det hender jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke strekker til på akkurat dette området, men stort sett lever jeg fint med hele situasjonen og tenker at ungene har en mamma som ikke er så aller verst selv om hun ikke er Ekte NordmannTM.

Gammel 29-01-12, 23:33   #74
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Du kan ta det inn igjen ved å være kald og utilgjengelig mens du spiser smalahove, Zoë.

Gammel 29-01-12, 23:54   #75
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Du kan ta det inn igjen ved å være kald og utilgjengelig mens du spiser smalahove, Zoë.

Ja, og ihvertfall ikke snakke med noen på bussen eller venteværelset.

Gammel 30-01-12, 00:11   #76
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg er oppvokst med lite skigåing. De få gangene vi var på skitur som familie var det å gå 300 meter, sette oss i en skråning med kakao og niste. Så var det skileik noen timer før vi gikk de samme 300 meterene tilbake til bilen. Der jeg kommer fra så er det nesten ikke snø om vinteren så vi må en time i bil for å finne skiløyper. Jeg har alltid vært glad i ski og den eneste i familien som likte snø. Etter at jeg ble voksen har det blitt mer skigåing selv om jeg er håpløs til å gå på ski. Jeg har en hofteskade som gjør at jeg er mye dårlig, og ikke kan jobbe. Derfor blir det rett bortover uten skøyting eller noe og veldig forsiktig i nedoverbakkene, men jeg koser meg på ski i skogen Ungene er også veldig glade i å gå på ski når de først kommer seg ut. Minstemann klager mest før han kommer seg ut og er den som ligger fremst når vi er ute i løypa, han spirnger på ski både bortover og oppover. Største må få seg nye ski for å få litt motivasjon nå hun liker veldig godt å skøyte men har ikke ski eller staver til det. Mannen i huset er ikke en skimann, men han er med når jeg bestemmer tur Jeg kjøpte ski til han når største fikk sitt første par som 2-åring, da hadde han ikke hatt ski siden han var 5 år. Vi er en familie som går tur på ski, ikke trener på ski.

Gammel 30-01-12, 00:13   #77
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

men vi går aldri på skitur hele familien.

Akkurat DET kommer nok ikke til å skje her heller, tviler svært sterkt på at samboer hadde blitt med. Men på den annen side, han kan vel overraske. Men altså, det er ikke viktig for meg det altså. Vi er f.eks glad i å reise til syden så sånn sett representerer vi også ola nordmenn /Svendsson. ( Samboer er svensk, derfor Svendsson )

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 00:57   #78
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går på tur med ski på beina. Vi spretter ikke opp av sengen, vi er b-mennesker og godværs-mosjonister.

Gammel 30-01-12, 01:27   #79
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Bor dere her?

Sikkert like i nabolaget her sier vi sjelden "snø" - det går i rennedrev, slaps og sludd. Og i dag var det jo bitende kaldt - TO MINUS! Brrr. Lille julaften for tre år siden - DA var det snø altså. Da måtte de stenge deler av fylkesvei 44 omkjøring via Podlest! Biler lå strødd i grøfta fra Egersund til Stavanger. Og så den gangen det snødde i Stavanger etter at alle bussene hadde lagt om til sommerdekk da, for fire-fem år siden. Gjett om det ble lenge å vente på bussen altså.

skulle ønske vi kunne ha skikkelige vintre her også, uten å måtte reise til Sirdalen. Hadde vært mye mindre plagsomt å gå på ski enn å skli rundt på issvuller.

Gammel 30-01-12, 01:37   #80
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker virkelig å gå på ski (og å kjøre slalom) og er tatt med på langrenn fra jeg var 1 år gammel. Var aktiv løper til jeg 18-19 år og har selv vært skitrener i mange sesonger etter jeg la opp.

Ungene her blir nok tatt med myyye mindre på skiturer enn jeg selv ble, men de er glad i å gå på ski og er blitt veldig flinke.

Ofte er vi opptatt med masse annet i helgene, og eldste trener (annen idrett) på lørdager, så det er helst når vi er på hytta, at vi kommer oss ut på skitur i sammen.

Vi burde nok bli mye flinkere til å komme oss ut også når vi er hjemme, siden vi har skiløyper omtrent utenfor døren.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.