|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Julaftenproblem
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftenproblemHva er best for barna da? Jeg feiret alltid sammen med mine søskenbarn, og det var DET som var jul. Da hadde vi noe å finne på og noen å dele ventetiden med. Litt kaos må man tåle, og kanskje noe kan organiseres litt annerledes, som mange skriver her. Vi har bare ett barn, og ingen små søskenbarn, så jeg savner, på hans vegne, noen å leke med på julaften. For meg blir julaften altfor lik en helt vanlig dag hvis vi bare er oss, men man tenker forskjellig. Det er alltid vanskelig når tradisjoner blir brutt, men man må prøve å løse det på best mulig måte, og kanskje starte noen nye og bedre.
|
|
|
#3 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftenproblemJeg tenker så heldig dere er som har foreldre i live og søsken. Ungene er heldige som har tanter og søskebarn nær seg. Det er julaften kun en gang i året. Tenk så moro det blir for barna. Dine foreldre er vertskap og vil så¨gjerne feire med sine barnebarn. Sier igjen dere er heldige. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Står på egne ben
Det er ikke søsteren min, men søsteren til mannen og datteren hennes på 11 år. Da kan jeg fortelle at bakgrunnen er at vi har stokket om hele familiekabalen over flere år nå fordi denne nå 11-åringen absolutt ville feire med oss. Så da for 2 år siden var vi på rett spor der og fikk feiret sammen. (Ikke lett når det er skilsmisser på begge sider i alle svigerfamiliene til både meg og søsteren min.) Men i år vil denne bortskjemte 11-åringen feire hjemme, og greit nok det, men jeg synes det da er feil at besteforeldene velger å være der i forhold til hos oss når vi har plass til alle, så fikk det være opp til de andre om de ville feire med oss eller ikke. Vi kunne gjerne reist dit de bor, men vi er ikke invitert og ikke har de plass heller. Da utelukker de å feire jul med 3 av barnebarna sine og det synes jeg er teit at de velger. Neste år feirer vi med min familie, så da er det uaktuelt og innvolvere dem, for det har vi prøvd en gang og det ble for mange. De har jo hele tiden sagt at de skulle komme til oss, men snur helt om nå 1 måned før jul. Det er derfor jeg er sur. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Men først, kaffe!
Klart man er heldig, men det må jo være lov for alle og enhver å ha et ønske om hvordan denne ene dagen i året skal være uansett hvem man har i behold? At du har gode minner med mange tilstede, betyr jo ikke at det er slik for alle. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: JulaftenproblemDa jeg svarte tidligere her, så tok jeg utgangspunkt i at julaftenen skulle feires hjemme hos HI. Hvis det er slik at man skal reise til foreldrene, og "nekte" andre å reise dit så ville jeg helt klart selv ha trukket meg tilbake og feiret jul hjemme. Hvis man kjører linja (som vi har valgt selv) at man feirer alle julaftener hjemme hos seg, så synes jeg det blir lettere å sette de grensene man ønsker for hvilken jul man skal feire.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: JulaftenproblemDet er opp til den som skal ha julaften å bestemme hvem som skal komme. Men å nekte sin egen søster...det blir for mange om at dersom hvis, aner ikke noe om familieforhold her. Jeg nekter mamma å komme hver julaften, men det er 34 års historie bak det... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Hva med å feire jul med å finne noen nick som er litt mer unike?
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Nei, det var ikke så lett å forstå når alternativ 3 er følgende:
|
|
|
#10 |
|
Nyter et nytt liv
|
Kunne ikke vært mer enig i det.
|
|
|
|
#11 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftenproblemJeg ser ikke helt problemet jeg? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Nå ser jeg også at vi er to med ganske like nick. Som jeg klarer å se så har jeg vært medlem siden august 2007 og hun siden april 2011 så da kan kanskje du gjøre nicket ditt guttemamma :-) litt mer anderledes slik det ikke blir krøll i diskusjonene??? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Så ikke at det var en med nesten samme nick her inne før dere påpekte det, men ok, jeg sletter meg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Du behøver ikke slette deg. Endre nick, og evt. putt gammelt nick som signatur i en overgangsperiode.
|
|
|
#18 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: JulaftenproblemJeg har stilt det "ultimatumet" en gang til mine foreldre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: JulaftenproblemKlart vi er heldige som har stor familie. Men det er mange hensyn som skal tas, og vi har allerede noen ekstrahensyn vi ikke kommer unna. Da blir det lett stressende med 18 andre som også har behov og meninger. Det viktigste for oss blir en julaften vi alle kan delta på, og kan glede oss over. Da er et av alternativene å halvere antall mennesker fra 18-19 til kanskje 8-10. Uten at det betyr at vi er mindre glad i vår familie enn andre.
Sist redigert av Niobe : 05-12-11 kl 16:52. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
X First Lady