|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Cupcakes, feminismens død?
Ikke sant! I tillegg er det vel en økende tendens til at vi tar opp PC-en og jobber etter at barna er lagt (noe jeg f.eks gjør).
Jeg mente ikke å gi noen generell beskrivelse av arbeidslivet i India. Jeg belyste poenget mitt ved å sitere min indiske venninne som flyttet til Norge for noen måneder siden. Hun er akademiker og jobbet som leder på en høyskole.
Ikke sant? Hvorfor blir man så provosert av rosabloggerne? Selv henger jeg en del i interiørblogger og bloggene til kreative damer som lager diverse ting. Jeg tar for gitt at de har sine utfordringer akkurat som jeg har mine, men jeg tar med meg den inspirasjonen de ønsker å formidle i bloggene uten å sammenligne mitt liv med deres.
Jeg leser åpenbart disse bloggene annerledes enn deg (i den grad det er de samme vi snakker om, for jeg leser ikke bakeblogger). Jeg oppfatter ikke disse bloggene som moraliserende.
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 28-11-11 kl 18:23. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Hvem er det som har disse forventningene? For jeg har faktisk aldri noensinne møtt et menneske som sier at jeg skal oppfylle alle disse kravene.
|
|
|
#3 |
|
har tatt seg sammen
|
Jeg tror jeg hadde dævva om dette var rommet jeg fikk til å spille ut mine evner og ønsker om livet på. Jeg tror også ganske mange av disse 50-tallsmødrene døde litt innvendig av dette svært begrensede spillerommet.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Vi får alle andres liv veldig tett på når vi er så aktive på nett som vi er i dag. Og så glemmer vi at folk har en tendens til å ikke fortelle ALT på nettet. Jeg kan også godt fremstått i overkant flink hvis jeg bare fokuserer på det jeg er god til, for det er jo en hel del. Jeg baker gode og fine kaker, strikker fantastisk flott og lager mat fra grunnen av. Og så glemmer man at jeg ikke trener nok for tiden, veier for mye og krangler som besatt med datteren min. De siste punktene er det jo de færreste som skriver om på facebook.
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Esme.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Var det noen som leste Aftenposten i helgen om de unge jentene som blogger om rommet sitt? Det sto at den store trenden blant de unge var å ha plastcupcakes som pynt på rommet. Før har jeg fnist litt av cupcaketrenden, men nå ble jeg skremt. |
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Cupcakes, feminismens død?Synes ukebladartikkelen er ørlitt dårlig og unyansert oppe i denne debatten. Ja, en av disse kvinnene nevnt har valgt å hoppe av foretningskarusellen og nyte familien mer. Men hun har på ingen måte sluttet å jobbe, hun ser det kanskje slik selv da hva det vil si å jobbe har blitt farget av det næringslivet hun har stått i siste 20 år er utgangspunktet. Hun jobber bare mer normalt. Å drive fortningsutvikling og å være grunder er ikke 37,5 times uke, det er ofte nærmere 24/7. Men hun lyktes, og kan nyte mye av det hun har fått til. Jeg skjønner svært godt at hun vil ha denne tiden med barna når de er små, og ikke være borte hele tiden. Og samtidig har hun en mann som velger helt likt. Hva det skulle ha med hæppimuffins å gjøre så jeg ikke helt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Cupcakes, feminismens død?Herlighet, er dere på muffinskjøret igjen? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
This is normal!
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg tror jeg hadde blitt en chubby chick av å gå hjemme hele dagen og spise muffins.
|
|
|
|
#11 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg er ganske sikker på at barna mine har det bedre med en jobbemamma og jobbepappa som er likestilte og ikke en hjemmeværende mamma og aldri-hjemme-pappa. :hadde gått på veggen innen utløp av den første uka: Jeg er ganske sikker på at våre valg er til det beste for vår familie.
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Men du kunne jo muligens blitt en happy chubby chick hvis du roet ned til 60-80 % et års tid og konsentrerte deg helt og holdent om happy muffinsmaking.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 28-11-11 kl 18:38. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg er allerede litt chubby og undres på hvordan jeg kan bli chic(k), egentlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Jeg har ikke lest nok muffinsblogger til å vite noe om de mener seg bedre enn andre mødre, men må vi alltid måle ting opp mot hverandre? Må vi, virkelig? Jeg er naiv nok til å tro at vi alle (som i "de fleste, normalt oppegående mødre") tar de valg vi mener mest fornuftige og gunstige for vår familie, og hva som er best og verst å utsette barna for, blir dødt løp i alle tilfeller. Barna våre skal da ha noe å kompensere for de også, på samme måte som vi strever med å finne balansen etter traumene vi ble utsatt for i egen barndom.
Sist redigert av Niobe : 28-11-11 kl 16:01. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sånn passe sane
|
Jeg er litt der i grunn. Det vil si, jeg kan himle sånn i et svakt øyeblikk og synes noen er ufattelig teite, men gjennomgående bruker jeg svært lite tid på å synes noe om sånt.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
I teorien- ja. Men samtidig er dette er diskusjonsforum, og det ville vært litt besynderlig å skrive at "jeg mener ingenting om damer som velger å melde seg ut av arbeidslivet for å lage muffins", eller? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Det diskuterers som regel en god stund før dreiningen skjer. Gjerne inspirert av en såkalt "brannfakkel". Som i dette (og mange andre tilfeller) er såpass FP-politisk korrekt, at den knapt kan kalles brannfakkel. Fyrstikk, nærmest.
|
|
|
|
#18 |
|
This is normal!
|
Hvis du danderer litt smørkrem i fine farger over håret ditt, er jeg sikker på at du blir chic.
Hvis man skal se på likestilling i samfunnet, kvinners yrkesdeltakelse osv. blir det litt snevert å bare skulle se på hva som er gunstig og fornuftig for egen familie. Og inntrykket mitt er at normale, oppegående folk ofte gjør valg som de ikke ser langtidskonsekvensene av. Mange deltidsarbeidende eller hjemmeværende kvinner tenker ikke på hva dette vil si for egen pensjon eller ved et samlivsbrudd. Mange foreldre tenker ikke på hvordan det påvirker barna at mor som rollemodell er hjemmeværende mens far er mer eller mindre fraværende. :ikke naiv:
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Idet dette blir en trend er det da interessant å se på de samfunnsmessige konsekvensene av at stadig flere kvinner velger å ikke delta i arbeidslivet? Det vil jo få sterke konsekvenser for samfunnsøkonomien om dette er en trend som brer om seg på sikt. Særlig når man tenker på at vi allerede står overfor en pensjonistbølge kombinert med et underskudd på folk i arbeidsfør alder. Hva som er riktig på individnivå kan faktisk gi uheldige utslag på samfunnsnivå.
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Cupcakes, feminismens død?Men hvor ofte er det så enten-eller som man vil ha det til her? Jeg tror ikke muffinsbakerne er mer representative for hjemme/deltidsarbeidende mødre, enn Tårnfrid er representativ for de yrkesaktive.
|
|
![]() |
|
|