|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Bør offentlig ansatte få gratis julebord? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28 | 20,29% |
Ja |
48 | 34,78% |
De kunne fått sponset litt av festen |
52 | 37,68% |
Bare hvis de kan vise til gode resultater |
3 | 2,17% |
Julestrømpe |
7 | 5,07% |
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?
Jeg er helt enig i prinsippet ditt, men usikker på hvor du hører denne sutringen? Jeg synes ikke det har vært noe som helst sutring i denne tråden (overraskende lite, nesten
![]() |
#62 |
Whatever, never mind
|
Det er da ingen som sutrer i denne tråden. Hvor leser du dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er helheten som teller. Og i min bransje kommer til stadig offentlige arbeidsplasser til kort når arbeidsbetingelser sammenlignes. Jeg baserer ikke mine uttalelser på hvordan jeg tror det er, jeg baserer det på faktiske forhold, både lønn og andre goder, sammenlignet mellom kullkamerater fra samme studie på universitetet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
kan tilsettes alkohol
|
Det er ikke sutring i denne tråden, jeg leser den med litt for mange andre diskusjoner i bakhodet. Det var også derfor jeg satte "" rundt sutring. Det var spørsmålstillingen i seg selv jeg synes var sutrete, samt fremstillingen av det private næringsliv som ikke er virkligheten for de fleste (og igjen, litt for mange andre tråder som roter i hodet mitt).
![]() |
#65 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?I offentlige etater det normalt satt av en viss sum pr hode til såkalte "velferdspenger", som disponeres i samarbeid med tillitsvalgte. Der jeg jobber har det vel ligget på rundt 300 kr pr år pr ansatt (?). Vet ikke helt beløpet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
kan tilsettes alkohol
|
Dette er jeg helt enig i.
![]() |
#67 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg ser faktisk ingen som sutrer i denne tråden, og jeg skrev da vitterlig i HI at jeg har hørt om alt fra utenlandsturer til "betale alt selv"-julebord. Jeg er veldig klar over at ikke alle private bedrifter har storslåtte julebord, og at ikke alle som er offentlig ansatt må betale alt selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?Jeg synes at alle bør ha en slump i velferdspotten, og det er heldigvis øverste sjefen også enig i. Så enig at et år det gikk rimelig dårlig og det ble knepet inn på alt, fikk alle beskjed om å like fullt avholde julebord.
![]() |
#69 |
Leser
|
Uansett hvor mye man går i underskudd med, er det neppe mandarinene som veltet sjappa.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-11-11 kl 10:22. Årsak: manglet et komma |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
flisespikker
|
OK, da er jeg med. Men jeg er ikke enig i at spørsmålsstillingen var sutrete - jeg oppfattet den som "er det greit at offentlige midler brukes til å betale julebord for de ansatte?", ikke som "burde ikke offentlige ansatte også få gratis julebord, siden alle andre får?". (Jeg innser selvsagt at min tolkning er like mye en tolkning som din. Ut fra din tolkning skjønner jeg bedre reaksjonen din.)
![]() |
#71 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg er enig i at det er helt greit (og nødvendig) at offentlige midler brukes til å betale julebord for ansatte. Innen rimlighetens grenser. Men ja, jeg leste inn en "det får jo alle andre"-tone i spørsmålstillingen.
![]() |
#72 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?Jeg er også offentlig ansatt. Vi betaler egenandel ved julebord. VI har en velferdspott som kommer fra vinlotteri som også brukes til sosiale tiltak. Sånn sett så betaler vi alt selv. Den skolen jeg jobber på er ikke den rikeste i fylket, så da må det bare være sånn. Skolen betaler for fruktkurv 1 gang i uka. Og det er greit selvsagt. Såvidt jeg vet så har ikke fylket velferdstiltak à la "sponse kr.100,- pr ansatt til et velferdstiltak" slik som en annen kommune et annet sted i landet hadde. Det hadde kanskje vært greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?Velferdstiltak er viktig. Tror kommunen jeg jobber i er veldig flink der. Vi har blåtur (mat dekket men ikke drikke), Julebord med følge (mat, snacks og litt drikke til maten dekket. Følge betaler gilde selv). I tillegg får vi som oftest påskeegg, og en liten julegave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
På (opp?)tur
|
Sikkert urettferdig, men det er akkurat sånn det er for de som ikke jobber i det offentlige - noen får mye, andre ikke noe.
![]() |
#76 |
Bedreviter
|
Hva mener du med "jobber sammen"? Mener du at alle offentlig ansatte jobber sammen? For det synes i så fall ikke jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?Jeg syns offentlige arbeidsplasser godt kan sponse julebord for de ansatte, men jeg syns ikke det skal være fri flyt. De kan jo f.eks. betale maten, og alle betaler drikke selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?Jeg syns offentlige arbeidsplasser først og fremst skal lønne sine ansatte for den jobben de faktisk gjør. Så lenge det offentlige har ansatte som faktisk jobber dager og uker gratis fordi de ikke får utbetalt lønn for overtidsarbeid og heller ikke får anledning til å avspasere eller tatt ut den ferien de har krav på, pga av arbeidsmengden, syns jeg ikke gratis julebord er et tema i det hele tatt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Bedreviter
|
Helt klart, men akkurat det er neppe noe som det offentlige er alene om. Ta for eksempel all innleid arbeidskraft som brukes, både i det private og det offentlige, der man gjerne jobber sammen med kollegaer i årevis, men er ansatt i et annet firma med de ulikheter i velferdsgoder som det gjerne medfører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Bedreviter
|
Tja. Man blir vel ikke akkurat mer inspirert til å gjøre en ekstra innsats om man ikke en gang får julebord (eller andre velferdsgoder) som takk for innsatsen. Og det skal temmelig mange julebord til i løpet av året for at det skal utgjøre noen forskjell på lønnsbudsjettet i en organisasjon av noen størrelse, så jeg synes det blir lite relevant å sette de to opp mot hverandre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|