Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bør offentlig ansatte få gratis julebord?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?
Nei 28 20,29%
Ja 48 34,78%
De kunne fått sponset litt av festen 52 37,68%
Bare hvis de kan vise til gode resultater 3 2,17%
Julestrømpe 7 5,07%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 09:10   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Atter en gang kjenner jeg at jeg blir matt av sammenlikningen mellom offentlig og privat der det private næringsliv sidestilles med full fest, fri bar og hotellopphold. I Norge er det stort sett små og mellomstore bedrifter som utgjør det private næringsliv, og langt fra de fleste har goder og firmatilstelninger som det skisseres her. Noen bedrifter har råd til det, særlig de store med eierskap utenfor Norge, men det gjelder langt fra de fleste. Derfor synes jeg det blir litt rart å høre "sutring" fra offentlig ansatte der de "ønsker" seg samme goder som en liten gruppe ansatte har.

Jeg er helt enig i prinsippet ditt, men usikker på hvor du hører denne sutringen? Jeg synes ikke det har vært noe som helst sutring i denne tråden (overraskende lite, nesten ), snarere en ganske edruelig enighet om at det ikke ville være riktig å ha overdådige julebord for offentlig ansatte, og at man synes det er fint om arbeidsgiveren spanderer noe hyggelig til jul.

Gammel 18-11-11, 09:14   #62
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Atter en gang kjenner jeg at jeg blir matt av sammenlikningen mellom offentlig og privat der det private næringsliv sidestilles med full fest, fri bar og hotellopphold. I Norge er det stort sett små og mellomstore bedrifter som utgjør det private næringsliv, og langt fra de fleste har goder og firmatilstelninger som det skisseres her. Noen bedrifter har råd til det, særlig de store med eierskap utenfor Norge, men det gjelder langt fra de fleste. Derfor synes jeg det blir litt rart å høre "sutring" fra offentlig ansatte der de "ønsker" seg samme goder som en liten gruppe ansatte har.

Det er da ingen som sutrer i denne tråden. Hvor leser du dette?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:22   #63
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Selvfølgelig bør offentlig ansatte også bli vist at de settes pris på. Dette gjøres vel også de fleste steder ved velferdskonto som styres på de enkelte arbeidsplasser.

Offentlig ansatte har dessuten mange andre goder som de som jobber privat ikke har. F.eks rett til to timers betalt ammefri. Privat ansatte har rett til ammefri, men om den er betalt er opp til den enkelte arbeidsgiver. Før man misunner andre goder de har bør man prøve å se på summen av sine egne goder. Det er helheten som teller.

Ja, det er helheten som teller. Og i min bransje kommer til stadig offentlige arbeidsplasser til kort når arbeidsbetingelser sammenlignes. Jeg baserer ikke mine uttalelser på hvordan jeg tror det er, jeg baserer det på faktiske forhold, både lønn og andre goder, sammenlignet mellom kullkamerater fra samme studie på universitetet.

Jeg ser stadig at nyansatte uten erfaring velger offentlige jobber for å komme inn på markedet og forsvinner over i det private så snart de har sjans til det fordi de har fått litt erfaring på CV'en. Spesielt de beste, det er de som snapper de beste jobbene i det private.

Jeg tror ikke man må ha like høy lønn og samtlige andre goder for å bli i en jobb i det offentlige. Men det er få av oss som driver med veldedighet, så når gapet mellom hva man kan få her og der blir for stort, så er man ikke dummere enn at man går dit man får de beste betingelsene. Jeg tror ikke det offentlige er tjent med å tappes for de beste arbeidstakerne på denne måten, stabile og dyktige ansatte er nøkkelen til god og effektiv drift.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:27   #64
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er helt enig i prinsippet ditt, men usikker på hvor du hører denne sutringen? Jeg synes ikke det har vært noe som helst sutring i denne tråden (overraskende lite, nesten ), snarere en ganske edruelig enighet om at det ikke ville være riktig å ha overdådige julebord for offentlig ansatte, og at man synes det er fint om arbeidsgiveren spanderer noe hyggelig til jul.

Det er ikke sutring i denne tråden, jeg leser den med litt for mange andre diskusjoner i bakhodet. Det var også derfor jeg satte "" rundt sutring. Det var spørsmålstillingen i seg selv jeg synes var sutrete, samt fremstillingen av det private næringsliv som ikke er virkligheten for de fleste (og igjen, litt for mange andre tråder som roter i hodet mitt).

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:28   #65
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

I offentlige etater det normalt satt av en viss sum pr hode til såkalte "velferdspenger", som disponeres i samarbeid med tillitsvalgte. Der jeg jobber har det vel ligget på rundt 300 kr pr år pr ansatt (?). Vet ikke helt beløpet.

Hvis man vil at skattepengene skal forvaltes på best mulig måte, må man også ha belønningssystemer som gjør at man kan rekruttere og beholde dyktige offentlig ansatte - det er særlig viktig hvor offentlig sektor - og dine skattepenger - ellers risikerer å bli rundlurt av sleipe folk.

Så seff. skal de ha julebord, hvis det er det det blir bestemt. Hos oss har vi en fest ifbm jul, men det er på spleis - det blir sponset noe fra kassa, og så betaler den enkelte en sum ved påmelding (summen er satt slik at ikke økonomi skal hindre noen i å delta, pleier vel ikke ligge over 200 kr).

I tillegg er det normalt "lite" alkohol som arbgiver betaler, det er 1 glass til velkomst, 2 til maten og avec, ofte. Resten betaler man selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:31   #66
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Ja, det er helheten som teller. Og i min bransje kommer til stadig offentlige arbeidsplasser til kort når arbeidsbetingelser sammenlignes. Jeg baserer ikke mine uttalelser på hvordan jeg tror det er, jeg baserer det på faktiske forhold, både lønn og andre goder, sammenlignet mellom kullkamerater fra samme studie på universitetet.

Jeg ser stadig at nyansatte uten erfaring velger offentlige jobber for å komme inn på markedet og forsvinner over i det private så snart de har sjans til det fordi de har fått litt erfaring på CV'en. Spesielt de beste, det er de som snapper de beste jobbene i det private.

Jeg tror ikke man må ha like høy lønn og samtlige andre goder for å bli i en jobb i det offentlige. Men det er få av oss som driver med veldedighet, så når gapet mellom hva man kan få her og der blir for stort, så er man ikke dummere enn at man går dit man får de beste betingelsene. Jeg tror ikke det offentlige er tjent med å tappes for de beste arbeidstakerne på denne måten, stabile og dyktige ansatte er nøkkelen til god og effektiv drift.

Dette er jeg helt enig i.

Gammel 18-11-11, 09:32   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Jeg ser faktisk ingen som sutrer i denne tråden, og jeg skrev da vitterlig i HI at jeg har hørt om alt fra utenlandsturer til "betale alt selv"-julebord. Jeg er veldig klar over at ikke alle private bedrifter har storslåtte julebord, og at ikke alle som er offentlig ansatt må betale alt selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:43   #68
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at alle bør ha en slump i velferdspotten, og det er heldigvis øverste sjefen også enig i. Så enig at et år det gikk rimelig dårlig og det ble knepet inn på alt, fikk alle beskjed om å like fullt avholde julebord.
Vi har ikke overdådige julebord, og samtlige er med egenandel. Stort sett med 2 galss til maten og noe til kaffen, og så kjøper vi resten selv.
Og det er helt greit. Grisejulebordfylla kan man betale for selv.

Jeg fortalte i den andre tråden om mannens jobb der det er utenlandstur med følge, men det er resultatbasert (kun dersom de ligger godt an etter 2.kvartal), og det er ikke noe heidundrande greier. Det er billig fly med Norwegian og god research på ok hotell og godt forarbeid som ligger bak.

Gammel 18-11-11, 09:47   #69
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en privat bedrift gikk med 6 mill i underskudd ville neppe de ansatte blitt sendt på hotellopphold med fri bar og full fest heller. Mulig de ikke hadde jobb på nyåret heller.

Uansett hvor mye man går i underskudd med, er det neppe mandarinene som veltet sjappa. Jeg har vært med på det meste av julebord (men aldri fri bar) og det er ikke nødvendigvis de dyreste som har vært de mest minneverdige.

Jeg synes det er rimelig at bedriftene (både offentlige og private) prøver å ha et bra arbeidsmiljø, innenfor de økonomiske rammene som eksisterer. Har man ikke råd til noenting er det faktisk bedre å ikke ha noe enn å be folk om å ta med seg sin egen mandarin. Og så de som fikk marsipangris til jul. Utrolig!

Sist redigert av him : 18-11-11 kl 10:22. Årsak: manglet et komma
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 09:48   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke sutring i denne tråden, jeg leser den med litt for mange andre diskusjoner i bakhodet. Det var også derfor jeg satte "" rundt sutring. Det var spørsmålstillingen i seg selv jeg synes var sutrete, samt fremstillingen av det private næringsliv som ikke er virkligheten for de fleste (og igjen, litt for mange andre tråder som roter i hodet mitt).

OK, da er jeg med. Men jeg er ikke enig i at spørsmålsstillingen var sutrete - jeg oppfattet den som "er det greit at offentlige midler brukes til å betale julebord for de ansatte?", ikke som "burde ikke offentlige ansatte også få gratis julebord, siden alle andre får?". (Jeg innser selvsagt at min tolkning er like mye en tolkning som din. Ut fra din tolkning skjønner jeg bedre reaksjonen din.)

Gammel 18-11-11, 09:53   #71
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

OK, da er jeg med. Men jeg er ikke enig i at spørsmålsstillingen var sutrete - jeg oppfattet den som "er det greit at offentlige midler brukes til å betale julebord for de ansatte?", ikke som "burde ikke offentlige ansatte også få gratis julebord, siden alle andre får?". (Jeg innser selvsagt at min tolkning er like mye en tolkning som din. Ut fra din tolkning skjønner jeg bedre reaksjonen din.)

Jeg er enig i at det er helt greit (og nødvendig) at offentlige midler brukes til å betale julebord for ansatte. Innen rimlighetens grenser. Men ja, jeg leste inn en "det får jo alle andre"-tone i spørsmålstillingen.

Gammel 18-11-11, 10:17   #72
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er også offentlig ansatt. Vi betaler egenandel ved julebord. VI har en velferdspott som kommer fra vinlotteri som også brukes til sosiale tiltak. Sånn sett så betaler vi alt selv. Den skolen jeg jobber på er ikke den rikeste i fylket, så da må det bare være sånn. Skolen betaler for fruktkurv 1 gang i uka. Og det er greit selvsagt. Såvidt jeg vet så har ikke fylket velferdstiltak à la "sponse kr.100,- pr ansatt til et velferdstiltak" slik som en annen kommune et annet sted i landet hadde. Det hadde kanskje vært greit?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 10:20   #73
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Velferdstiltak er viktig. Tror kommunen jeg jobber i er veldig flink der. Vi har blåtur (mat dekket men ikke drikke), Julebord med følge (mat, snacks og litt drikke til maten dekket. Følge betaler gilde selv). I tillegg får vi som oftest påskeegg, og en liten julegave.

Dette er det som kommer fra barnehagen jeg jobber i. Det har og blitt en tradisjon at kommunen lager en fellesfest for alle ansatte i barnehagene i kommunen med ballspill cup og mat.

Akkurat nå nyter jeg best av tilretteleggelsesgoden som er gratis svømming for gravide med fysioterapi i arbeidstiden. Helt fantastisk å kunne gå fra jobb 2 timer i uken for å trene med andre gravide.

Vi er som sagt veldig heldig føler jeg. Selv om ingenting av det vi får er overdådig. Julebordet er på et samfunnshus som oftest og veldig lavbudsjett. Men det gir litt sammhold. Vi har en veldig hard arbeidsdag preget av mye sykdom blant ansatte(oppe i 28% en periode), veldig lave budsjetter osv. De små positive tiltakene som er i løpet av året merker vi på samholdet til de ansatte i ettertid.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 10:25   #74
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hehe... Vi får aldri noe til jul, og det trives jeg bedre med enn på gamlejobben hvor vi hver jul fikk en sjokoladeappelsin (sånn du smeller i bordet så deler den seg) på deling på teamet. Vi var 6 stykker...

Det har hendt vi har fått noe til jul, og det er jo en hyggelig gest når det skjer.
På min arbeidsplass er det dessverre slik at man sjeldent får noen form for tilbakemelding på jobben en gjør, og jeg tror vi har hatt to julebord på de 10 årene jeg har jobba. Dette er selvfølgelig noe vi betaler selv.
Jeg forventer ikke at det brukes hauevis med penger på slikt, men noe sosialt eller en enkel sammenkomst hadde vært hyggelig en gang imellom.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:04   #75
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det føltes litt urettferdig når skolens vaktmester og kontorpersonale som tilhørte en annen avdeling i kommunen, fikk betalt julebord m/hotellovernatting + julelunsj + julemiddag med partner.

Sikkert urettferdig, men det er akkurat sånn det er for de som ikke jobber i det offentlige - noen får mye, andre ikke noe.

Gammel 18-11-11, 11:23   #76
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja det er ulikt også i det private, men jeg kan forstå at det kan føles litt urettferdig når mennesker som jobber sammen blir behandlet ulikt når det gjelder julebord.

På jobb hos oss er det to ulike offentlige arbeidsgivere. Det er ikke bare enkelt bestandig. Akkurat når det gjelder julebord så er det ikke mye penger som blir brukt. Det som er verre er at den ene arbeidsgiveren har romsligere kursbudsjett enn den andre.

Hva mener du med "jobber sammen"? Mener du at alle offentlig ansatte jobber sammen? For det synes i så fall ikke jeg.

At det er et problem at ulike grupper på samme arbeidsplass behandles ulikt, er det ikke vanskelig å se for seg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:41   #77
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns offentlige arbeidsplasser godt kan sponse julebord for de ansatte, men jeg syns ikke det skal være fri flyt. De kan jo f.eks. betale maten, og alle betaler drikke selv.

Jeg har nettopp arrangert en kundefest på jobben, den foregikk i langt mer rolige former enn de fleste julebord jeg har vært på, og var ferdig mye tidligere, men det var kjempedyrt likevel. Jeg syns ikke offentlige etater skal bruke millioner av kroner på julebordsfeiring.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:48   #78
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns offentlige arbeidsplasser først og fremst skal lønne sine ansatte for den jobben de faktisk gjør. Så lenge det offentlige har ansatte som faktisk jobber dager og uker gratis fordi de ikke får utbetalt lønn for overtidsarbeid og heller ikke får anledning til å avspasere eller tatt ut den ferien de har krav på, pga av arbeidsmengden, syns jeg ikke gratis julebord er et tema i det hele tatt!

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 11:57   #79
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg mener ikke at alle offentlig ansatte jobber sammen.
Det jeg mener er at når mennesker på samme arbeidsplass (gjelder både privat og offentlig) har ulike arbeidsgivere, men i praksis jobber veldig tett blir ulikt behandlet på velferdsfronten så kan det lett oppleves vondt.

Helt klart, men akkurat det er neppe noe som det offentlige er alene om. Ta for eksempel all innleid arbeidskraft som brukes, både i det private og det offentlige, der man gjerne jobber sammen med kollegaer i årevis, men er ansatt i et annet firma med de ulikheter i velferdsgoder som det gjerne medfører.

Gammel 18-11-11, 11:59   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg syns offentlige arbeidsplasser først og fremst skal lønne sine ansatte for den jobben de faktisk gjør. Så lenge det offentlige har ansatte som faktisk jobber dager og uker gratis fordi de ikke får utbetalt lønn for overtidsarbeid og heller ikke får anledning til å avspasere eller tatt ut den ferien de har krav på, pga av arbeidsmengden, syns jeg ikke gratis julebord er et tema i det hele tatt!

Tja. Man blir vel ikke akkurat mer inspirert til å gjøre en ekstra innsats om man ikke en gang får julebord (eller andre velferdsgoder) som takk for innsatsen. Og det skal temmelig mange julebord til i løpet av året for at det skal utgjøre noen forskjell på lønnsbudsjettet i en organisasjon av noen størrelse, så jeg synes det blir lite relevant å sette de to opp mot hverandre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.