Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mummikopp nr 13 i hus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-11, 11:12   #61
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Man kan også registrere seg for å gi blodplater

Jeg trodde det bare var slikt man ble spurt om man ønsket å gi? For slike med spezielle blodtyper eller sånn.

Jeg ser at jeg må sjekke neste gang jeg gir.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 13:39   #62
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Du må først være blodgiver først for å gi plater.
For å gi plater (altså kun plater, ved aferese (det er en annen måte også der en bruker det "vanlige" blodet)) er det tre kriterier. Du skal ha gode årer, riktig blodtype og et høyere antall plater i blodet. Det tar ca 1 - 1,5 time.

Gammel 15-11-11, 13:51   #63
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter dessverre med altfor lavt jernlager til at jeg kan gi blod.

Gammel 15-11-11, 14:37   #64
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får nr.10 neste onsdag

Gammel 15-11-11, 16:03   #65
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

For å gi plater (altså kun plater, ved aferese (det er en annen måte også der en bruker det "vanlige" blodet)) er det tre kriterier. Du skal ha gode årer, riktig blodtype og et høyere antall plater i blodet. Det tar ca 1 - 1,5 time.

Er det 0- som er "riktig" blodtype? Det slår meg at jeg sannsynligvis ikke oppfyller mer enn max ett av de kriteriene. Og de årene mine er ikke så supergode at det gjør noe, heller.

Men da er det altså som jeg trodde? At de spør aktuelle kandidater om de ønsker å gi blodplater?

Gammel 15-11-11, 16:23   #66
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg får ikke gi blod på grunn av en piercing jeg har. Jeg er ikke helt klar for å fjerne den enda, men når jeg tar den ut skal jeg registrere meg som blodgiver med en gang. Og jeg vurderer beinmarg også, men er ikke det ustyrtelig vondt å donere?

Gammel 15-11-11, 16:52   #67
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Og jeg vurderer beinmarg også, men er ikke det ustyrtelig vondt å donere?

Fra den pdf-en jeg lenket til her oppe:

Opprinnelig lagt inn av http://www.blodbanken-oslo.no/samarbeidspartnere/beinmarg2010_uten_rekvisisjon.pdf

Hvordan høstes benmargen?
Høstingen av benmarg skjer på et sykehus med god erfaring i høsting av benmarg. Benmargsgiveren får full narkose. Deretter stikkes en nål inn i bakre del av hoftebenskammen på begge sider. Benmargen, som ser ut som blod, suges opp i en sprøyte og samles i en blodpose. Bare en liten del av giverens benmarg tas ut, og den fornyes i løpet av få uker. Høstingen tar om lag én time. Giveren kan reise hjem dagen etter.

Gjør det vondt å gi benmarg?
Alle kjenner noe smerte og ømhet øverst i setet noen dager etter høstingen. En bør være litt forsiktig med tunge løft og stor fysisk aktivitet
en ukes tid. Det blir ingen eller kun små arr etterpå.

Selv finner jeg det litt morsomt at noen som har piercet seg er bekymret for at uttak av beinmarg skal gjøre vondt.

Gammel 15-11-11, 17:18   #68
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det 0- som er "riktig" blodtype? Det slår meg at jeg sannsynligvis ikke oppfyller mer enn max ett av de kriteriene. Og de årene mine er ikke så supergode at det gjør noe, heller.

Men da er det altså som jeg trodde? At de spør aktuelle kandidater om de ønsker å gi blodplater?

Jeg fylte bare ut et skjema da jeg var der sist. Samtidig som jeg fylte ut skjemaet for å være beinmargsdonor.
Jeg har 0 +
Jeg kan ikke gi nå da, likevel. Men det er av andre årsaker.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:23   #69
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi startet å få mummikopper på Blodbanken, og så har vi ønsket oss og fått flere. Har vel 20 stk .
Jeg kommer ikke igang igjen med blodgivning med det første, jeg ofrer ikke en ettermiddag på å komme meg dit dessverre. Skulle virkelig ønske de hadde en blodbuss som fartet litt rundt i byen. Jeg står i pausekarantene etter eget ønske og tar kontakt når jeg får det til igjen med hverdagslogistikken.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:29   #70
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kommet meg opp til 12,5 i 'blodprosent', men jeg fikk ikke gi allikevel. Jeg har vært anemisk i mange år, så de mente jeg trengte blodet mitt selv.

Gammel 15-11-11, 19:31   #71
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har samlet på meg 10 kopper!

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:31   #72
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi startet å få mummikopper på Blodbanken, og så har vi ønsket oss og fått flere. Har vel 20 stk .
Jeg kommer ikke igang igjen med blodgivning med det første, jeg ofrer ikke en ettermiddag på å komme meg dit dessverre. Skulle virkelig ønske de hadde en blodbuss som fartet litt rundt i byen. Jeg står i pausekarantene etter eget ønske og tar kontakt når jeg får det til igjen med hverdagslogistikken.

Har du sjekket om du kan få fri med lønn fra jobben for å gi blod? Det vet jeg om mange som har, bla. min forrige arbeidsgiver.

Gammel 15-11-11, 19:33   #73
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Har du sjekket om du kan få fri med lønn fra jobben for å gi blod? Det vet jeg om mange som har, bla. min forrige arbeidsgiver.

Tja, det er jo ikke akkurat særlig enkelt når man er lærer, ikke aktuelt med vikar for å gi blod. Kan alltids ta meg en tur når jeg ikke har undervisning, men da må jeg bare jobbe enda en kveld den uka. Akkurat nå er det nok kvelder som går, så jeg orker ikke det.

Jeg vet også at en del jobber har det, men det er vel ganske mange jobber der man da bare ender med å måtte ta det igjen for jobben gjør seg ikke selv selv om man har betalt for å ta fri.

Gammel 15-11-11, 19:57   #74
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv finner jeg det litt morsomt at noen som har piercet seg er bekymret for at uttak av beinmarg skal gjøre vondt.

Hehe, jeg var 16 år og mye tøffere enn jeg er nå.

Gammel 15-11-11, 20:29   #75
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Skulle virkelig ønske de hadde en blodbuss som fartet litt rundt i byen.

Er du ironisk eller sarkastisk eller et eller annet på et nivå jeg ikke forstår? Hvis ikke:

http://www.blodbanken-oslo.no/blodba...lodbussen.html

(Eller passer ikke stoppestedene for deg?)

Gammel 15-11-11, 20:34   #76
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Er du ironisk eller sarkastisk eller et eller annet på et nivå jeg ikke forstår? Hvis ikke:

http://www.blodbanken-oslo.no/blodba...lodbussen.html

(Eller passer ikke stoppestedene for deg?)

Nei, jeg visste ikke om dette. Dvs, ikke at den var såpass mange steder. Det skal jeg sannelig sjekke opp. Det er en av stoppestedene som kan egne seg.

Gammel 15-11-11, 21:10   #77
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Kan man teste seg for allergi av penicilin?
Jeg har kun reagert en gang, etter det har jeg ikke fått det.
Legen mistenkte samtidig kyssesyken, og det fikk jeg aldri noe skikkelig svar på. Ene legen mente jeg hadde hatt det. Legesekretæren mente det ikke tydet på det.

Gammel 15-11-11, 22:22   #78
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som står lenger oppe om beinmarg stemmer ikke helt, det taes kunfra hoftekammen dersom de ikke får det ut via blodet. De tapper det nemlig først og fremst på omtrent samme måte som man gir blodplater, bare at man må gå på medisiner i forkant som slipper stamceller ut i blodbanen.
Mannen donerte i sommer, var gjort på et par timer og ingen vondt.

Gammel 15-11-11, 22:34   #79
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det som står lenger oppe om beinmarg stemmer ikke helt, det taes kunfra hoftekammen dersom de ikke får det ut via blodet. De tapper det nemlig først og fremst på omtrent samme måte som man gir blodplater, bare at man må gå på medisiner i forkant som slipper stamceller ut i blodbanen.
Mannen donerte i sommer, var gjort på et par timer og ingen vondt.

Jeg vil anta at det kan variere litt hvordan man tar ut stamceller? Eller mener du at det kun er i de tilfellene man ikke får det til via blodbanen, at man går inn via hoften?

I den pdf-en jeg lenket til tidligere stod det blant annet følgende:

Opprinnelig lagt inn av pdf-en fra tidligere, ja

Stamceller fra blod høstes ved hjelp av en såkalt aferese-maskin. Prosedyren skjer på et sykehus med god erfaring i bruk av slike maskiner. Blodet tappes omtrent som ved en blodtapping. Deretter sentrifugeres det i aferese-maskinen slik at en kan ta ut stamcellene. Giveren får tilbake resten av blodet. Prosedyren tar noen timer, og må evt. gjentas dagen etter for å få nok stamceller. Bare en liten andel av stamcellene tas ut, og disse fornyes etter kort tid.

Så jeg vil anta at det varierer litt? Jeg må innrømme at for meg virker det å få tappet fra hoften på mange vis som en enklere prosedyre. Fra pdf-en (IGJEN!) står det at man kan måtte gjennomgå fem dager med sprøyter for å få stamcellene til å vandre rundt i kroppen. Deretter noen timer med tapping og etterpå gjeninnføring av blod, før man på toppen av det hele risikerer å måtte komme tilbake dagen etter for å gjenta prosedyren, fordi man ikke fikk nok stamceller første gangen. Et stikk i hoften og et døgn (eller så) på sykehus høres for meg mer avslappende ut.

Så utrolig kult at mannen din kunne donere stamceller! Jeg ble for mange år siden kalt inn for utvidet vevstyping, men dessverre var det ikke en match.

Gammel 16-11-11, 08:49   #80
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kan hende det varierer fra blodbank til blodbank. Vi bruker givere som er 0 eller A til plater. Det er mulig større blodbanker bruker B/AB, men jeg tror ikke det. De er bare holdbare i 7 dager, så det er greit å sikre at de blir brukt. Men er det er spesile pasient som er f.eks B som skal ha plater over lenger tid er det mulig å tappe B til akkurat den.

Årene må være bra, i og med at blodet skal ut og inn flere ganger. Da er tynne årer det så vidt renner av ikke særlig egnet.

Når det gjelder benmarg er det også et spørsmål om hva legen ønsker. Hva som er best for pasienten. Men giver kan også si sin mening om de har sterke motforestillinger.
Det er fordeler og ulemper for giver ved begge måtene.

Og det er ikke så veldig vanlig å være match. Har vært på blodbank (mellomstor) i snart 12 år, og jeg tror det er 2-3 som hører til her som har gitt. (flere har tatt utvidete prøver).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.