Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-11, 20:51   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

jeg tenker slik at dersom man ringer til legen for å få en legeerklæring, så er nok terskelen høyere for å lure enn om man kun ringer inn til arbeidsgiver.

noen regler er firkantet, men slik er det nå. Forstod dette var en spesiell situasjon for HI da mannen var på reise denne uken. Det er vel normalt å dele opp sykedager over flere dager når det er mulighet for det.

Klart man klarer å ta med ungen(e) ut om man bare må! Men kan man unngå så gjør man jo det.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 20:52   #2
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva mener du med "i løpet av de tre dagene man er hjemme"? Man drar jo ikke ungen med til legen dag 2, bare sånn i tilfelle rottefelle man skulle trenge en legeattest dag 4?

Ok, men når man VET at det er en sykdom som krever tid før man igjen kan levere ungene på skolen eller i barnehagen, og man VET at hver forelder kun har 3 dager som de kan være hjemme (sammenhengende), da er det naturlig å ha en plan for hvordan man skal løse problemstillingen. Hvis legeerklæring er greia man lander på, så bør det kunne la seg gjør å være i forkant og benytte en av dagene. Som arbeidsgiver hadde jeg også godtatt en erklæring skrevet på dag 4.

Jeg synes det blir vel tilbakelent og nevermind å ikke planlegge for ulike scenarier når man benytter velferdsgoder i arbeidslivet. Tilfelle rottefelle er bare bra, og man burde ha plenty av tid til å tenke litt fremover når man allikevel er hjemme.

Gammel 20-10-11, 20:58   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ok, men når man VET at det er en sykdom som krever tid før man igjen kan levere ungene på skolen eller i barnehagen, og man VET at hver forelder kun har 3 dager som de kan være hjemme (sammenhengende), da er det naturlig å ha en plan for hvordan man skal løse problemstillingen. Hvis legeerklæring er greia man lander på, så bør det kunne la seg gjør å være i forkant og benytte en av dagene. Som arbeidsgiver hadde jeg også godtatt en erklæring skrevet på dag 4.

Hvis barn 1 er syk i 3 dager, og så er barn 2 syk i tre dager, hvordan skulle man liksom ha planlagt dette? Og ja, såklart godtar du en legeerklæring skrevet på dag 4, det er jo hele poenget med legeerklæring etter de 3 egenmeldingsdagene. Det er ikke spesielt snillt eller fleksibelt av deg, altså.
Og har du egentlig hatt barn med omgangssyke? Som du har dratt med deg i en bil, innpakket i håndklær og plastposer?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 21:04   #4
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og har du egentlig hatt barn med omgangssyke? Som du har dratt med deg i en bil, innpakket i håndklær og plastposer?

Poenget er vel kanskje at - det har de færreste, vel? Det er jo ikke noen nytt, dette regelverket, heller...
Det blir litt oppkonstruert å sette det slik på spissen at en legeerklæring ikke kan gjennomføres fordi man ikke kan dra unger med omgangssyke på 4. dagen, eller barn nummer 2 eller 3 eller 16 med omgangssyke ut av huset.
Hvor ofte skjer det egentlig at det er nødvendlig, liksom?
(og skjer det ofte nok til at det er "hyppig" skjønner jeg forsåvidt godt at arbeidsgiver ber om legeerklæring, jeg da )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 21:07   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Poenget er vel kanskje at - det har de færreste, vel? Det er jo ikke noen nytt, dette regelverket, heller...
Det blir litt oppkonstruert å sette det slik på spissen at en legeerklæring ikke kan gjennomføres fordi man ikke kan dra unger med omgangssyke på 4. dagen, eller barn nummer 2 eller 3 eller 16 med omgangssyke ut av huset.
Hvor ofte skjer det egentlig at det er nødvendlig, liksom?
(og skjer det ofte nok til at det er "hyppig" skjønner jeg forsåvidt godt at arbeidsgiver ber om legeerklæring, jeg da )

Og når det altså skjer så utrolig sjelden, hvorfor er det da et problem for arbeidsgivere å være fleksible i slike situasjoner?

Jeg har selv vært pliktoppfyllende og reist til legen for å få sykemelding pga omgangssyke innenfor perioden etter nyansettelse. Det føltes jo ganske teit å troppe opp på legekontoret full av smitte, men jeg gjorde nå det, da.

Gammel 20-10-11, 21:09   #6
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hvis barn 1 er syk i 3 dager, og så er barn 2 syk i tre dager, hvordan skulle man liksom ha planlagt dette? Og ja, såklart godtar du en legeerklæring skrevet på dag 4, det er jo hele poenget med legeerklæring etter de 3 egenmeldingsdagene. Det er ikke spesielt snillt eller fleksibelt av deg, altså.

Vel, mulig vi er forskjellige, men når det går svært smittsomme sykdommer i familien så kreves det ikke legelisens for å forstå at mer enn ett barn kan smittes. Jeg mener forsatt at 4 dager for å skaffe en legeerklæring er tilstrekkelig. Jeg har ikke sagt at jeg er hverken fleksibel eller grei, har jeg?

Jeg har barn som har vært igjennom alle sykdommer, også omgangssyke. min mann og jeg har delt på moroa, så mer enn 3 dager egenmeldte fravær har ikke vært nødvendig. Men ja, så klart vi har hatt barn med oss i bil selvom de har vært syke.

Gammel 20-10-11, 21:16   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Du skrev at du godtar legeerklæring på dag 4, og det hørtes ut som at det var snillt ment. Men jeg ser at jeg feiltolket deg.

I HI var det jo et veldig spesielt tilfelle, da. Barn 1 blir syk med sykdom A, og barn 2 blir syk med sykdom B.

Jeg er ellers helt enig i at velferdsgoder er nettopp goder, og ikke en menneskerett alltid. Men jeg synes likevel det er nokså samfunnsøkonomisk feil å gjenomføre det så rigid at man risikerer at allerede syke folk på et venteværelse hos legen blir smittet. Men det er klart at man som arbeidsgiver har rett til å være så rigid, på samme måte som man har rett til å vise fleksibilitet hvis man vil.

Gammel 20-10-11, 21:17   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad for at ingen av mine sjefer har krevd legeerklæring om jeg har vært borte mer enn 3 dager sammenhengende med sykt barn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 21:30   #9
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billa.. Om man er to foreldre kan det tenkes at man av andre årsaker vil fordele omsorgsdagene på annen måte enn annenhver dag. I min jobb er det temmelig dumt både for ledelse og meg selv å ta enkeltdager innimellom fri. Det samme gjelder for mannen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:03   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Billa.. Om man er to foreldre kan det tenkes at man av andre årsaker vil fordele omsorgsdagene på annen måte enn annenhver dag. I min jobb er det temmelig dumt både for ledelse og meg selv å ta enkeltdager innimellom fri. Det samme gjelder for mannen.

Javel, men da må dere ordne en legeerklæring.

Hilsen rigid og grusom, men i det minste rettferdig sjef

Gammel 20-10-11, 22:20   #11
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javel, men da må dere ordne en legeerklæring.

Hilsen rigid og grusom, men i det minste rettferdig sjef

Takk og pris for at du ikke er min sjef.

Jeg har sjef som stoler på meg og det er flottings.
Jeg tror jeg gjør en mye bedre jobb da enn om jeg hadde blitt møtt med mistillit midt i omgangssyke hjemme. Det har lite med rettferdighet å gjøre, men om litt gangsyn.

Gammel 20-10-11, 22:26   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Takk og pris for at du ikke er min sjef.

Jeg har sjef som stoler på meg og det er flottings.
Jeg tror jeg gjør en mye bedre jobb da enn om jeg hadde blitt møtt med mistillit midt i omgangssyke hjemme. Det har lite med rettferdighet å gjøre, men om litt gangsyn.

Så fint at din sjef stoler på deg. Det skal tydeligvis ikke så mye til før du føler at du har tillit, det er bra

Vi er nok litt uenige, så det spørs om vi hadde gått så godt overens uansett. Men, det er jo greit. Folk er ulike, ikke sant?

Gammel 20-10-11, 21:50   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Alle dager som fås ekstra pga. kronisk syke barn dekkes av det offentlige.

Vi har utvidet kvote på ett barn.

Jeg er utrolig glad for at arbeidsgiver tror på oss når ungene er syke og at vi slipper unødige turer til legen når de er syke.

Gammel 20-10-11, 22:04   #14
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig at min situasjon ikke nødvendigvis er representativ. Som regel er vi to som deler på å være hjemme med syke barn og har derfor ikke vært borti denne problemstillingen tidligere. Barnet mitt begynte også å kaste opp når jeg allerede hadde vært hjemme med lillesøstra i to dager. Dette er dog ikke enestående. Det vil vel kunne skje at ungene avløser hverandre med å være syke.

Idag var det slik for oss at legen faktisk ikke hadde kapasitet til å ta i mot oss og dette er vel ikke en ukjent situasjon. Det er ofte fullt på legekontoret og lang ventetid. Er det ikke da litt dumt at legene skal bruke av sine ressurser og tid på å kontrollere om folk lyver? Jeg mener, skal det være sånn at man må ta med seg syke unger som egentlig kun trenger å hvile og få i seg væske ut av huset og ned på legekontoret for at legen skal konstatere at de virkelig er syke? Jeg mener ikke bare når det gjelder omgangsyke, men forkjølelse og influensa and what not? Er ikke legene der for å kunne gi hjelp til de som er syke og trenger det?

Vi har ti dager hver i året vi kan være hjemme med syke barn. Dette er ikke mye når man har to unger. Som sagt i en annen tråd her. Små unger kan ha opptil sju forkjølelser på ett år. Så kommer barnesykdommer, omgangssyke, influensa osv i tillegg. Det er vel de færreste som gambler med disse dagene. Har man ikke flere dager igjen så må man allikevel være hjemme med ungene om de blir syke og betale selv.

Velferdssystemet vårt beror på tillit til arbeidstakerne. Det er vi som bærer vitnesbyrd om hvor sjuke vi er og vår arbeidsevne. Jeg fikk for første gang sykemelding da jeg gikk gravid med minstemor pga bekkenløsning og ble helt forjamsa da legen spurte om hvor mye sykemeldt jeg trengte å være?! Han forklarte da at det var jo jeg som kjente min kropp og kunne avgjøre det. Så det er jeg som må være tilliten verdig og det er nærmest umulig å etterprøve det. Jeg husker at det var kjempevanskelig og ønsket egentlig at legen skulle bestemme det så jeg slapp og å ha ansvaret selv. Jeg tror de fleste er samvittighetsfulle og ærlige. Det finnes nok noen som ikke er det, men da tror jeg også at problemet stikker dypere og at den lave arbeidsmoralen skinner igjennom på andre områder i tillegg. Derfor burde dette kunne tas tak i på en annen måte enn å tvinge alle inn i skjærsilden hver gang de trenger å benytte seg av et samfunnsgode.

Gammel 20-10-11, 22:18   #15
Guava

Guava sin avatar

Standard

Billa..Noen går motsatt vei og gir de ansatte tillit. Forsøkene med tillitsprosjekt har også vist til gode resultater selv om jeg personlig ikke er imponert over det forsøket jeg kjenner til.

Gammel 20-10-11, 22:20   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Meissa, å sammenlikne å skaffe en legeerklæring på dag 4 med sykt barn (eller dag 4 evt 9 for syk selv) med skjærsilden, var kanskje litt drøyt.

Gammel 20-10-11, 22:29   #17
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Meissa, å sammenlikne å skaffe en legeerklæring på dag 4 med sykt barn (eller dag 4 evt 9 for syk selv) med skjærsilden, var kanskje litt drøyt.

Det var da bare satt på spissen og en skrivemåte. Mente ikke å støte noen.

Det er frustrerende å møte mistillit når man gjør sitt beste på jobb. Det er ubehagelig og trist synes jeg. Selv om det er regler er regler og må følges.

(det kan også hende jeg er litt farget av tilsvarende episoder den siste tiden. Jeg har vært gjennom en lang diskusjon om amming rett etter sommeren og vi har også fått en lang tirade om at fraværet på jobb har økt siden i fjor og at folk må skjerpe seg).

Gammel 20-10-11, 22:31   #18
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

vi har også fått en lang tirade om at fraværet på jobb har økt siden i fjor og at folk må skjerpe seg

Men da høres det jo ikke ut som mistillit til _deg_ personlig, men mer et grep, kanskje, for å få ned unødvendig fravær? Kanskje de er redde for at det er noen som misbruker det f.eks?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 22:41   #19
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men da høres det jo ikke ut som mistillit til _deg_ personlig, men mer et grep, kanskje, for å få ned unødvendig fravær? Kanskje de er redde for at det er noen som misbruker det f.eks?

Joda, jeg skjønner jo det, men en får allikevel følelsen av at man blir stilt til svars om man blir syk eller får syke barn.

Gammel 20-10-11, 22:43   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Joda, jeg skjønner jo det, men en får allikevel følelsen av at man blir stilt til svars om man blir syk eller får syke barn.

Ser den, og tenker at jeg god skjønner at du får piggene ut i denne situasjonen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.