|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Kanskje de må gjøre det litt gradvis?
|
|
|
#64 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Håper også og tror at Utøya vil gjennoppstå.
|
|
|
#66 |
|
Ekvilist
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg kom på denne tråden jeg startet for en god stund siden, siden temaet i det siste har blusset opp ut i fra det jeg ser av f.eks følgende artikler:
|
|
|
#67 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?For meg virker det litt rart å mene at man ved å legge sommerleirene til et annet sted, vil la gjerningsmannen ødelegge øyas historie. Det har han allerede gjort. Slik jeg ser det vil det ikke være mulig å unngå at Utøya for alltid kommer til å vitne om massakren som skjedde i fjor, og dermed også om gjerningsmannen. Det at AUF eventuelt fortsetter å arrangere sommerleirer der ute kan ikke endre drapene som ble begått, og slik har AUF allerede tapt og gjerningsmannen har satt sitt preg på organisasjonen, øya og landet. Jeg tror ikke det vil gå an, og kanskje heller ikke være lurt, å forsøke å kjempe mot det faktum i etterkant. Jeg skjønner tankegangen, men jeg tenker heller slik at gjerningsmannen ikke er viktig nok til å ta hensyn til, heller ikke med tanke på å motbevise eller bevise noe. Det viktigste er å ivareta menneskene oppi dette, og da tror jeg kanskje at alle de som føler at en fortsettelse av sommerleirene blir feil, bør tas mest hensyn til. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg føler ikke at dette handler om hvem som har vunnet eller hvem som har tapt.
Utøya betyr kanskje mer enn noengang mye for AUF, den har betydd mye i mange 10-år, men øya har fått en ny betydning for mange flere enn AUF'erene.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 28-06-12 kl 02:49. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg tror aldri Utøya kan bli som det var; et sted fylt av samhold, latter, sorgløshet og engasjement. Jeg tror Utøya for all tid vil være preget av tragedien som skjedde der og det tror jeg desverre aldri noe kan "ta tilbake". |
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Utøya vil vel aldri bli hva det var. Tragedien vil alltid være en del av stedets historie. Men hvis AUF virkelig ønsker det kan de ta utøya tilbake og gi det ny mening, det kan kanskje til og med bli sommerleir der, men det vil da være naturlig å ha en eller annen minneseremoni etter det som skjedde som fast post på programmet tenker jeg. Spørsmålet er hva som er riktigst for AUF, å ha et arrangement på stedet eller å begynne på en ny epoke med sommerleirer på et nytt sted. Det går ikke an å tenke på denne saken som tapt eller vunnet, stedets historie kan ikke endres.
|
|
|
#71 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Jeg synes ikke dette bare er et spørsmål om hva som er riktig for AUF. Like viktig synes jeg det er hvordan de pårørende til drepte og skadde opplever dette. Og ikke minst kanskje fåtallet (? det vet jeg ikke) i AUF som overlevde 22. juli, og som ikke ønsker seg tilbake. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg forstår meg ikke på de som absolutt må "ta" Utøya tilbake. Et mer forsiktig og ydmykt ordbruk tror jeg vil gagne de fleste. (Og så synes jeg MS setter ord på mye av det jeg tenker om saken i dag.) |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg prøver å se for meg at noe svært galt skjer med ett av barna mine, også vil andre ha morsomplass der etterpå - det hadde ikke automatisk vært så greit akkurat. Ihvertfall ikke etter kort tid. Kanskje de kan ta Utøya i bruk igjen til leir om noen år. Akkurat nå føler jeg vel at det er fullstendig for tidlig. |
|
|
|
#74 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg tenker også i de baner. Jeg og en kollega snakket om det i dag tidlig og hun mener det blir helt feil å IKKE bruke øya til det den alltid har vært brukt som. Men jeg vet ikke.... Det er ikke akkurat noen få drap som skjedde der og jeg hadde følt ubehag med bading og soling når en vet hva som skjedde bare få år tidligere. Men på den annen side, det vil jo stadig komme nye ungdommer til og mulig det for de ikke vil føles så sterkt. Men det er jo viktig her også å ta hensyn til de pårørende. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Enig med deg
|
|
|
#76 |
|
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jeg hadde slitt veldig med å sende ungen min på leir akkurat dit, selv om jeg ikke hadde hatt noen problemer med å sende ham på leir hvor som helst ellers.
|
|
|
|
#77 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Nå håper jeg jo at Mazungen ikke vil på AUF leir, men uansett så mener jeg at øya må taes tilbake og gjennreises. Jeg ser ikke at det trenger å være konflikt mellom å la øya være et sted som de etterlatte kan besøke og sommerleir avholdes. Tidspunktet bør flyttes til før eller etter 22 juli. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Jo mer jeg tenker på det jo mer grotesk syns jeg tanken om å "ta tilbake" Utøya er. Så mange unge mennesker har dødd en grusom død der, og de som overlevde har opplevd et mareritt som ikke går an å forestille seg. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Kakemonster
|
Den følelsen kjente jeg på allerede 23. juli.. Satt der med toåringen på fanget og tenkte "jaja, stakkars deg, du kommer aldri til å få være med på noenting". Nå har jeg moderert meg ganske bra etter det altså, men Utøya? Jeg kjenner at jeg hadde protestert lenge og iherdig da.
|
|
|
|
#80 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?Helt siden den første uttalelsen fra Stoltenberg kom om at de skulle ta Utøya tilbake, har jeg fått en ubehagelig følelse når jeg hører det uttrykket. Jeg synes det sier noe om at man mener organisasjonen AUF er i sentrum for dette. Men Utøya handler ikke bare om at en organisasjon ble angrepet selv om massemorderen hadde AUF som mål, jeg synes det først og fremst handler om barn og unge som brutalt ble drept og skadet. Og jeg synes hensynet til de etterlatte som føler at stedet kun bør forbli et sted for minner og ettertanke bør veie tyngst. Det er de som har lidt de største tapene, ikke AUF. Sist redigert av skyfri : 07-07-12 kl 01:24. Årsak: Fikset lenken... |
|
|
|
![]() |
|
|