|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mobbing blant voksneJau, jau, Zôe, jeg er enig. Det er usannsynlig at mobbing er noe alle vokser av seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Passiv
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg har sett ymse varianter av ulik virkelighet og sånn, og ett tilfelle av mobbing. I tilfellet med mobbing ble ledelsen koblet inn, de trakk inn bedriftshelsetjenesten, fikk en utredning av saken og en grundig gjennomgang fra alle parter og valgte å la mobberen få si opp stillingen sin selv, mot at han gikk med øyeblikkelig virkning. Alle var fornøyde. |
![]() |
![]() |
#64 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg har ikke opplevd direkte mobbing selv, men på en tidligere arbeidsplass var det definitivt ulike virkelighetsoppfatninger og på en av de andre avdelingene var det en som sluttet fordi h*n mente seg mobbet.
![]() |
#65 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Mobbing blant voksne
Jeg tror jeg elsker deg litt i denne tråden.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneDet er mange måter å mobbe på, og ikke alle er like lette å se. Og det man ser er ikke alltid hele sannheten
![]() |
#67 |
By the Sea
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneFor et flott og tankevekkende innlegg, Sure Eplet!
![]() |
#68 |
Leser
|
Ja, det er jo fremdeles mobbing. Nå må jeg jo sii at definisjonen på mobbing kan jo variere fra person til person. Men så vidt jeg vet så sier de at det er mobbing når styrkeforholdet er veldig forskjellig, feks at den ene er lederen til den andre. Eller at det er "enveiskjørt". Eller at det er et styrkeforhold i antall, mange mot en. I følge denne definisjonen så er mye jeg har sett karakterisert som mobbing i realiteten en konflikt.
![]() |
#69 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg synes maverick og Grønne eplet skriver fint her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Leser
|
Hvis en person har rett og en person tar feil, så har de faktisk ulik virkelighetsoppfatning. Det er ingen motsetning mellom det at to personer har forskjellig virkelighetsoppfatning og at den ene av dem har rett.
![]() |
#71 |
Panzerekstremfeminist
|
Det har du selvsagt rett i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg har ikke opplevd/sett mobbing på noen av mine arbeidsplasser, men det betyr jo ikke at det ikke skjer andre steder. Vi har nettopp hatt en episode blant personalet på skolen til eldste, og det var skikkelig stygge greier. Og det er ikke mobberen(e) som ikke jobber der lenger, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Men først, kaffe!
Denne har jeg sett et par ganger også, og "vitnet" i et tilfelle som var særdeles grovt. Dessverre ble utfallet at den som ble mobbet sluttet med en kompensasjon. Min oppfatning er at i noen deler av arbeidslivet blir det mange unødvendige pressituasjoner, særlig der nedbemanning og innleid hjelp er vanlig, og derved blir enkelte, som i utgangspunktet ikke ville vært det(?), stygge med andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
weird
Veldig viktig. De som har forsket på mobbing sier også noe av dette. At man må være forsiktig med å blande sammen konsekvenser av mobbing og årsaker til det. For det å bli utsatt for mobbing gjør jo gjerne noe med en. Selv syntes jeg at jeg ble en dårligere arbeider etterhvert. Jeg ble skvetten, søvnløs, hadde magetrøbbel, treg og ufokusert. Det er jo kjeeeempepopulært å da under tilpassede arbeidsoppgaver/gradert sykmelding be om å bli fritatt for oppgaver der konsentrasjon og tempo er viktig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Leser FP
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mobbing blant voksneSlik jeg oppfatte det så er dette noe som absolutt skjer i samfunnet vårt og det er jo virkelig ikke bra.
![]() |
#76 |
weird
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg blogget litt om det for et par år siden. Der er det i alle fall noen lenker og info fra forskning.
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneJeg har ikke lest hele tråden, men jeg har tenkt en del på dette de siste dagene. Jeg var på foreldremøte i barnehagen til Smurfen i går, og der ville en mor sette noe på dagsorden. Å lære barna å oppføre seg allright mot de som de misliker. Det er mye fokus på venner, å behandle venner og de man liker fint, men hvordan skal man behandle de man ikke går overens med. En annen mor kunne fortelle at på deres sønn skole, har de en regel som sier at det ikke er lov å si nei hvis noen spør om å få leke sammen med noen. Ped.leder sier at en sånn regel har vi ikke her, og kommer heller aldri til å få. Det måtte være lov å mislike noen og ha et ønske om å leke med noen andre. Men man må behandle dem ordentlig, ikke være slem, men ha respekt og blablabla.
![]() |
#78 |
By the Sea
|
![]() Sv: Mobbing blant voksneOrdet "mislike" sitter langt inne hos meg også. Jeg har blitt såpass sosialt rund i kantene i voksen alder at jeg synes de aller fleste er ok folk - det er mulig jeg har vært spesielt heldig med kolleger og annet nettverk, for jeg kan telle på én hånd folk jeg "misliker". Det er da fortrinnsvis folk som behandler andre mennesker dårlig - jeg misliker aldri andre for småting.
![]() |
#80 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Mobbing blant voksneDe eneste gangene jeg har hørt noen har sagt (eller skrevet) rett ut av de ikke liker meg er faktisk her på FP. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|