|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Forventninger til politiske ledereVet du hva, Pelle, jeg aner virkelig ikke. Jeg syns dette er en utrolig vanskelig debatt fordi det er klin umulig å være etterpåklok. Jeg syns det er feil å kritisere noen av de som har handlet, og det gjelder både politi, redningsmannskap og andre. Men det som er sikkert er at mange av de som kastet seg rundt og turde å dra mot øya (da tenker jeg båtfolket) og mange av de som forsøkte å hjelpe andre (da tenker jeg blandt annet Monica Bøsei, Trond Berntsen og lederen av Oslo AUF, som mistet livet), sannsynligvis har reddet mange andre gjennom sin handlinger. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forventninger til politiske ledere
Som du også sier det er umulig å være etterpåklok. De som dro med båten tok med seg alle som var i nærheten og berget seg og hverandre. Ingen kan si at det var et dårlig valg eller en leder uverdig. De ytet det de kunne i situasjonen. Lederen for Oslo AUF var et annet sted og under litt andre omstendigheter. Vi vet veldig lite om Hva Eskil ville gjort i hans sko eller hva han ville gjort i Eskils sko. Dermed blir det umulig å sette dette opp som skussmål for fremtidige lederverv.
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Forventninger til politiske ledereKasia, speiderledersammenligningen tenkte jeg nettopp på. Og da tenkte jeg på hva jeg ville ha forventet av mine speiderledere da jeg var speider og hva jet ville forventet av meg selv som speiderleder. Og jeg vet hva jet hadde forventet, hvis jeg hadde sittet med ansvar for 18 ungdommer (som var den største gruppa de yngste speiderlederne hadde ansvar for på leir). Men jeg vet ikke om det er det samme som at jeg hadde handlet som ønsket. Og jeg vet heller ikke om det hadde vært greit å måle mine speiderlederegenskaper opp mot hvordan jeg eventuelt hadde handlet i en ekstremsituasjon. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Forventninger til politiske ledereEskil Pedersen har gjort en fantastisk jobb etter Utøya, han har stått i front og på den måten gitt mange andre ro. Hvordan vi handler i en panikksituasjon vet vi ikke før vi er der. Jeg leste et intervju med en av Auf-erne som var på Utøya, han hadde alltid trodd at han ville være en helt, en som tok ansvar for andre - i stedet så tisset han i buksa av redsel og klarte ikke å redde flere enn seg selv. Jeg klandrer han ikke, jeg klandrer ikke Eskil Pedersen heller for at han dro med båten. Å si at flere hadde overlevd om han ikke hadde gjort det er meningsløst, og trolig ikke riktig. Det første ABB gjorde da han kom i land var å skyte en politimann - hvordan skulle det spille noen rolle om Eskil ble igjen på øya eller ikke? Hva mener dere at han skulle ha gjort om han ikke dro med båten? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
stressmonster
Jeg synes også Eskil har gjort en god jobb i etterkant. Det var sterkt å se han på den første pressekonferansen. Han var tydelig sliten, medtatt og følelsesladd, men beholdt roen, var tydelig og trygg.
|
|
|
#8 |
|
Ekvilist
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg kjenner at jeg blir uvel av denne diskusjonen. Spesielt så tett opptil tragedien. Det er umulig å få dette til å bli en generell diskusjon om landets ledere, når man faktisk bruker Eskil Pedersen som eksempel. Jeg synes ikke det gjør det noe bedre å si at man forstår reaksjonen til lederen av AUF, at man sikkert ville gjort det samme selv - men så stille spørsmål med om handlingene hans er en leder verdig. Stiller man det spørsmålet, så kritiserer man ham også etter min opplevelse. Og det synes jeg er upassende per nå, som sårene såpass ferske. Også hos Eskil Pedersen, antar jeg.
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg syns dette var en fryktelig ubehagelig diskusjon. Dere diskuterer flere navngitte mennesker som har vært gjennom et helvete, og som sikkert har nok med sine egne djevler uten at andre skal uttrykke tanker om hva de burde ha gjort.
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Så du mener det er bedre at man ikke snakket om ubehagelige ting i det hele tatt? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg synes ikke diskusjonen er stygg, jeg synes den er interessant, og det er grunnen til at jeg startet den også. Jeg synes at lederegenskapene til en person i en fremtredende rolle kan diskuteres. Jeg kan forstå at han albuet seg forbi tenåringer fordi han er redd, men jeg kan samtidig gjøre meg opp en og to tanker om hans lederegenskaper pga dette.
|
|
|
#12 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Jeg synes du går ganske langt i å fordømme det han gjorde når du bruker begrepene "albue seg forbi tenåringer" og "stikke fra øya". Det jeg har lest og hørt bli sagt, var at det var svært få rundt båten da han kom dit og avgjørelsen om å dra derfra var neppe hans alene, om han hadde noe å si i den forbindelse i det hele tatt.
|
|
|
#13 |
|
stressmonster
¨
|
|
|
#14 |
|
Multitaskingmaniac
|
|
|
|
#15 |
|
Sperret
|
Takk for prikken. Den fikk meg både til å smile litt, og til å klø meg litt i hodet. Min definisjon av å yppe til bråk er ganske annerledes enn din, tydeligvis. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forventninger til politiske ledere"Mot" i en situasjon som omhandler fare for liv og helse er en viktig egenskap for en politisk leder? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Forventninger til politiske ledereJeg synes ikke dette sier noe som helst om han som leder. Hvis han hadde løpt og banet seg vei til båten mens trengende unger sto i kø for å bli med, så ja. Men det var ikke sånn. Det var en fullstendig uoversiktlig situasjon der ingen visste helt hvor hverandre var og hva slags fare det var snakk om, var det en eller mange for eksempel? Jeg synes det har mer likhet med naturkatastrofe eller brann når man skal bedømme hva som var smart å gjøre fra et lederståsted. Og de som blir store helter fordi de gjør noe veldig dumdristig i en sånn situasjon er ikke nødvendigvis de samme som blir gode ledere. En god leder kan etter min mening heller være han som får tak i hjelp, organiserer skadested et og sørger for at de rette personene er der de skal med rett utstyr enn han som har det i seg at han løper inn i skuddlinjen med fare for seg selv og kanskje andre. Jeg tenker at de her hadde en slik oppgave for øyet, skaffe kvalifisert hjelp. Og det hadde ikke vært direkte smart å stå det med et titalls personer i treg båt og vente på desperadoen heller, de kom seg unna og jeg tenker det var det mest fornuftige å gjøre i det kaoset som var der.
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Det er litt av mitt poeng. De visste ingenting om situasjonen, om det var reellt eller ikke, de ante ingenting, så ingenting. Dette har han uttalt selv. Så jeg synes det sier litt om hans lederegenskaper at han stakk på den måten, med båten. Hadde skuddene vært fyrverkeri, og han hadde funnet ut av det på hotellrommet sitt, hadde han sikkert følt seg litt dum, tror du ikke?
|
![]() |
|
|