Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hunderase passer for meg?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 18:35   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg klarer ikke fri meg fra tanken på Schäfer, jeg altså. Det er godt mulig det bare MÅ bli en sånn. Hvis livssituasjonen tillater det, selvsagt. Hvis ikke må jeg bare legge kabalen slik at det går. Eller eventuelt droppe hund til jeg får det til. Klarer liksom ikke helt se for meg at jeg skal ha en annen hund enn schäfer...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:02   #2
amelia
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2007
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Jeg skulle til å anbefale mellompuddel, men om du er hekta på schäfer blir det kansklje ikke helt det samme Vi har forøvrig dalmatiner og er kjempefornøyd med det, men de krever også en del aktivitet Tenkte på mellompuddel for di de er passe str, lettlærte og røyter omtrent ikke.

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:21   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med soft coated wheaten terrier?
De har et herlig gemytt og er passe mellomstørrelse, aktive og lekne.

Sist redigert av m^2 : 24-08-11 kl 19:49.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 00:00   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hva med soft coated wheaten terrier?
De har et herlig gemytt og er passe mellomstørrelse, aktive og lekne.

Svigermor har en Wheaten Terrier. Jeg ser helt klart fordelene med denne rasen. Røyter ikke, forholdsvis liten i størrelsen, intelligente, glade i tur men ikke ha milevis daglig for å være fornøyd. Det jeg ikke har sansen for er bjeffinga (de har visstnok ett viss vaktinstinkt), gravinga(de er hi-hunder) og at de er grusomt sta(ett terrier trade mark?) og krever litt mer enn svigermors "ignorere negativ adferd, belønne positiv"-oppdragelse for å bli hyggelig og veloppdratt :lei av hundenese i kaffen:

Springer Spaniel er fantastisk flotte hunder, synes jeg. Fin størrelse og godt lynne. Rochermannen har vokst opp med denne rasen og de har hatt noen veldig flotte Springere. Men, de er jo jakthunder og jeg synes de fortjener å bli brukt til dette. De har fantastiske neser.
Største minuset med dem er øreproblemene, ett resultat av håpløs avl, og lukta (de er vannapporterende og har ett eget fettlag i pelsen som kan lukte sterkt så hyppig dusjing er nødvendig, og da vil springeren gjøre alt for å få tilbake lukten "sin" igjen )

Valpebilde, de er så nette

Visst jeg skulle valgt meg hund i dag, ville jeg valgt en kongepuddel. Familiehund og jakthund i ett, minus røyting og lukt

Gammel 24-08-11, 19:24   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ser at du vil ha Shafer men siden jeg (tror) jeg endelig får til å laste opp bilder her så kan jeg vise frem verdens søteste og enkleste og mest tålmodigste voffs.

Dette er jo det motsatte av shafer da.. Passer perfekt for oss.

Han er kjempesnill og sover rolig under sengen hele natten og beveger seg først når jeg står opp og tåler litt pesing/leking/masing fra gutta. Bjeffer så og si aldri og røyter ingenting, iallfeall ikke enda. HAr fått noe tips om røyting når valpepelsen byttes men sånn er det uansett med alle hunder. Lydig og lett å trene er han også.

Gammel 24-08-11, 21:33   #6
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Mellomschnauser? Vår er vanvittig rolig type iallefall. Akkurat passe størrelse også.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 19:44   #7
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Disse hundene er mest aggressive:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=193346

Jeg synes ikke det var overraskende at Rottissen ikke nådde topp ti der. De er jo fantastiske hunder.

Gammel 22-08-11, 19:46   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg synes ikke det var overraskende at Rottissen ikke nådde topp ti der. De er jo fantastiske hunder.

Ja, og så vil jeg tro at de fleste som skaffer seg en rottweiler bruker litt mer tid på lydighetstrening enn de som har veskehunder. :har fordommer:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 19:48   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ja, og så vil jeg tro at de fleste som skaffer seg en rottweiler bruker litt mer tid på lydighetstrening enn de som har veskehunder. :har fordommer:

:har også fordommer:

Svoger og svigerinne (med to barn i barnehagealder) har akkurat gått til anskaffelse av en chihuahua. Jeg spurte ham om når de skulle på valpekurs, noe jeg anser som en selvfølge når man anskaffer seg valp - uansett rase, på grunn av sosialisering osv. Nei, de gadd visst ikke det. Det var jo bare å bruke sunn fornuft så ville det gå så fint så. :roll:

Gammel 22-08-11, 19:57   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg liker narkohunder jeg. I hvertfall den ene jeg har stiftet nært bekjentskap med. (Søsteren til schäferen vi hadde.) Fantastisk vesen. Ikke syns jeg den så skummel ut heller. Den på bildet så bare nysgjerrig ut, syns jeg. Og jeg liker at de er så barnekjære som de er.

Schæfer trenger ikke å gi meg narkovibber als, men den typen hund som vist på bildet gjør det. Om man eier en slik hund så gir det ganske sterke signaler føler jeg og det syns jeg at man skal ta med i beregningen. Uansett hvor snill hunden er (og jeg er glad i hunder) så gir den hunden et typete inntrykk, rimelig klønete forklart fra meg. Men det er noe jeg føler, det er mulig det ikke er noe som flertallet føler.

En liten eller mellomschnauzer tror jeg kan være bra for dere. Jeg kjenner godt en liten schnauzer som er fantastisk!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 20:03   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

En liten eller mellomschnauzer tror jeg kan være bra for dere. Jeg kjenner godt en liten schnauzer som er fantastisk!

Jeg har opplevd både gode og dårlige (om jeg kan brude de ordene) dverg schnauzere. Lola, en søt liten frøken, var bestevennen min i slutten av tenårene. En fantastisk hund som tidligere var blitt mishandlet og adoptert av tanten min. Lola gråt hver gang jeg gikk, jublet når jeg kom, og ble dødelig fornærma om eg bare hentet kusina mi ut på tur og ikke henne. I følge tante var Lola et rent helvete å ha med å gjøre, bortsett fra med meg. Match made in heaven. Hun var snill som et lam og gjorde aldri (og jeg mener aldri) noe som krevde den strenge stemmen. Jeg fikk ikke lov av foreldrene mine å ha henne boende fast hos meg siden mamma ikke ville ha hund. Dessverre døde hun før jeg fikk flyttet hjemmefra.

Guinness, en tass av samme rase, var det stikk motsatte av Lola. Helt på styr, dom som et brød, livredd alt som beveget seg og i det hele tatt. Foreldrene mine ga opp etter tre års intensiv trening og jobbing. Den hunden kunne ikke trenes opp til annet enn sitt og rull rundt. Dessverre er Guinness min siste erfaring med rasen, og jeg er ikke heeelt der at jeg ønsker en reprise, så DS utgår nok.

Gammel 24-08-11, 21:52   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Den fordommen tror jeg ikke engang er særlig ubegrunnet! Jeg har litt samme erfaring. Det blir omtrent som det faktum at det finnes så mange uoppdragne shetlandsponnier: "De trenger jo ikke trenes, de er jo så små!"
Hadde ikke vi drevet et minimum av lydighetstrening på gneldrebikkjene våre, hadde de ikke vært til å ha i hus, selv så små de er.

Gammel 22-08-11, 22:46   #13
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Anbefaler på det varmeste dvergschnauzer. Stor hund i liten format. Ikke røyter de heller!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:56   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Beagle som ikke jakter hadde jeg ikke orket. Nesa alltid nede i bakken, sta som et uvær og enda verre godtesyk, he he.

Manchester Terrier eller Pinscher er flotte hunder som jeg tror passer de fleste barnefamilier. (Ikke Dvergpinscher, de er gale ) Generelt anbefaler jeg alltid de mellomstore versjoner av raser (mellompuddel, mellomschnauzer, pinscher osv) fordi de som regel har et mye roligere gemytt enn den mindre typen, men er mye mykere enn de store.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.