|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg syns dette innlegget i Dagbladet om skille av kirke og stat var bra.
![]() |
#62 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)
Nettopp. Derfor tror jeg den hadde vært ganske annerledes om han hadde fått skrive den selv, enn nå som Paulus har skrevet store deler av den.
![]() |
#63 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men lyging og misunnelse slutter ein med, meiner du?
Heile kristendommen bygger på at Gud gav sin son for å reinsvaske heile den syndige menneskeslekta. "[...]slik at kvar den som trur på meg ikkje skal fortapast, men ha evig liv". Det er dermed vranglære i kristendommen å hevde at synd i seg sjølv gjer at ein ikkje skal arve Guds rike.
Nydeleg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg vil ikke ha skille mellom stat og kirke. Jeg vil ha en åpen og raus statsreligion som endrer seg sakte men sikkert i tiden (men kanskje realistisk sett med et lite etterslep.) Jeg mener at kristendom har hatt en sentral plass i vår kultur i lang tid og ønsker ikke å endre på dette. Jeg vil at jul og påske skal ha en plass i norske skoler og på NRK, jeg vil se adventskalender på TV, og jeg vil ha litt høytid og spiritualitet i alt fra lovgivning til styresett. Men en statskirke er det lettere å slå ned på urettferdighet og diskriminering innen kirken. Overlatt til seg selv er det det ikke like lett å kontrollere kirkesamfunnene.
![]() |
#65 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg synes det er merkelig at noen velger å følge bibelen i 2007, når alle vet at skriftene, iallfall de i GT, gikk på folkemunne i mange år før de ble skrevet ned (av mennesker!). Historier som går på folkemunne i mange år, er sjelden nøyaktige, de blir forandret hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Shake it out!
|
Søren! Jeg hadde en gang en helt fantastisk morsom liten greie som tok for seg ulike ting som bibelen har sagt er forbud, og straffene for dette. Den var helt genial til å bevise at man om man er aldri så kristen, ikke bør satse på å være 100% bibeltro....
Med hilsen en trofast disippel og tilbedende fan. Jeg synes på en måte at denne setter ting litt i perspektig ![]()
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 14-03-07 kl 14:38. Årsak: La til noe |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Dukkar plutseleg opp ...
Ja, det er greitt det, eg kan godt ha respekt for gamle Olga i ein personleg samtale. Eg driv ikkje homokamp heime hos bestemora mi på 90 heller. Men la ikkje "Guds ord" brukast som skinn-argumentasjon for å konservere gamle fordommar og personleg frykt for det ukjende og skumle. Sist redigert av Alfa : 14-03-07 kl 14:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Nymotens gammeldags
Du sier noe her. Hva med julen, påsken og alle de herlige fridagene og høytidene vi har? Dersom kirke og stat blir skillet, må vi vel jobbe disse dagene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Nymotens gammeldags
Denne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Eg ser at eg brukte opp prikken til deg for tidleg, Iset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Semiaktiv
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-03-07 kl 14:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er svært enkelt å finne bibelsitater som slår andre bibelsitater ihjel. At bibelen også gir uttrykk for et negativt syn på homofile er hevet over enhver tvil uansett hvor mange skriftsteder du måtte finne.
Ja, jeg tror at de som lyver og er misunnelige ikke ønsker å ha disse egenskapene og at de prøver å undertrykke dem. Så da bør altså homoflile også gjøre det?
Vel, noen lar bibelens ord om homofile være et argument for at religionen er forkastelig. Ikke at homofili er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Nymotens gammeldags
Selvsagt hadde vi det, men tidene forandrer seg, og nå er bla. påsken og julen blitt en stor del av kristendommen og samfunnet vårt (jeg vet at julen i utgangspunktet ikke har med kristendommen å gjøre), og om vi skuller kirke og stat så ser jeg for meg at alt dette blir forandret, iallfall jobb- og feriemessig. Men jeg vet jo ikke, har ikke tenkt over det før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Semiaktiv
Ja, at noen tar avstand fra en religion fordi den bygger på et livssyn man ikke er enig i er vel kanskje ikke så rart. Det er verre at folk misbruker en religion for egen vinning, eller som unnskyldning for å undertrykke andre.
![]() |
#78 |
Dukkar plutseleg opp ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Dukkar plutseleg opp ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Superduperaktiv
Jeg regner med at du er like ironisk som jeg var. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|