Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor stor andel av tøyet som vaskes, tørkes i tørketrommel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor stor andel av tøyet som vaskes tørkes i tørketrommel?
Har ikke tørketrommel tilgjengelig 34 21,66%
Nesten ikke noe 5 3,18%
1-20 % 34 21,66%
21-40 % 14 8,92%
41-60 % 24 15,29%
61-80 % 20 12,74%
Stort sett alt 25 15,92%
Que? 1 0,64%
Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-11, 09:09   #61
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor stor andel av tøyet som vaskes tørkes i tørketrommel?

Sengetøy og håndklær går som oftest i tørketrommelen - jeg har rett og slett ikke plass til å henge opp alt. Men jeg henger opp mest mulig.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:13   #62
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kun håndklær, sengetøy, kluter og kjøkkenhåndkler. Det hender jeg slenger et og annet enkeltplagg i maskinen som ikke har tørket tidsnok.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 09:33   #63
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi tromler nesten alt unntatt ull og treningstøy.

Skylder på at det er første år med trommel i hus og lite egnet hus til klestørk inne. Allergi hindrer oss fra å tørke ute.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:03   #64
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er vanskelig å si det i prosent, men dette går i tørketrommelen:
- undertøy (unntatt mine bh`er) - selv om det blir fortere slitt
- sokker og strømpebukser (selv om de krymper)
- håndduker og vaskekluter
- sengetrekk og laken

Alle klesplagg for øvrig henges veldig pent opp.
Eller veldig stygt opp, hvis det er mannen som blir tvunget til å gjøre det.

Gammel 19-08-11, 10:11   #65
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Alt unntatt ullen som ikke tåler det, og mannens gensere. Vi var uten i 2 uker og jeg holdt på å bli gal. Liker ikke klesvask over hode.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:11   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig lite.

Jeg liker best at håndklær og sengetøy tørkes selv, jeg synes det er bedre da rett og slett. Men noen ganger hiver jeg det i tørketrommelen pga plassmangel/ikke orker å henge det opp.

Og så kan det være noe klær som må tørkes kjapt for barna, evt kjoler og sånn som bør tørkes litt der.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:11   #67
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Ingen ting hos oss, vi har ikke tørketrommel og kommer ikke til å anskaffe oss det heller.

Gammel 19-08-11, 10:11   #68
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hiver inn alt av sengetøy, håndklær og kluter, truser og sokker samt noe hverdagstøy som tåler tromling og som det ikke er krise om krymper litt. Tror dog dette utgjør mindre enn halvparten av all vasken likevel.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:12   #69
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ca. halvparten. Det er sengetøy, håndklær, kluter, undertøy, sokker, bodyer, strømpebukser, noen av ungenes bukser og endel bomullstrøyer og t-skjorter. Også puter. Og bamser med bæsj på ( skjedde i går).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:19   #70
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi tørker mesteparten i trommel, bortsett fra ulltøy, treningstøy og renseri klær (som jeg likevel vasker på skåneprogram i maskinen min). Penbukser, skjorter/bluser og jakker til jobbbruk går på utglattingsprogram før de henges oppslik at vi slipper unna med mindre styking.

Jeg syns jeg sparer enormt med tid på å tromle kontra henge undertøy etc på snorer, og så syns jeg at det er deilig at klesstøvet kommer i filteret i tørketrommelen istedenfor å lage hybelkaniner i huset.

Gammel 19-08-11, 10:20   #71
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mye av barna sitt som tåler å tromles, samt undertøy, håndduker, sengetøy. Vi kjøper ofte klær til barna med tanke på at de kan krympe litt. Joggebukser/velourbukser o.l. Vi vasker så utrolig mye, og har bare mulighet til å tørke klær i stua ellers (hvis det ikke står ute), og pga. lite ventiler forsøker vi å unngå for høy luftfuktighet inne.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:24   #72
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

kun håndklær og sengetøy. Klærne får rar fasong i trommelen, slites og det bruker mye energi. Jeg plages ikke av skrukkete tøy selv om jeg ikke tromler. Tøy som krøller veldig ruller jeg mens det er vått, før jeg henger opp.

Gammel 19-08-11, 10:45   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt av Podens klær, håndklær, sengetøy, sokker, vanlige t-skjorter og bomullsundertøy går i trommelen. Ikke BH-er, topper og skjorter, penere t-skjorter, ull, silke og bukser. Prosentandel er litt vanskelig å anslå, men sengetøy og håndklær er jo mye mer, i mengde, enn alle småplaggene, så jeg tenker 60-80 % blir nærmest.

Gammel 19-08-11, 12:30   #74
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Bare håndklær og sengetøy, vanlige klær kun dersom det er noe det haster med eller jeg har MYE klesvask etter f.eks. ferie. Da henger jeg opp det jeg har plass til og slenger resten i tørketrommelen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 12:33   #75
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke trommel mer. Da jeg hadde tromlet jeg kun håndklær og vaskekluter. Alt annet synes jeg blir ødelagt.

Gammel 19-08-11, 20:48   #76
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stor andel av tøyet som vaskes, tørkes i tørketrommel?

Vi tromler håndklær, sengetøy og bomullundertøy. Dongeribuksene får ti minutter på svak varme når de er tørre for å bli myke.

Gammel 20-08-11, 00:30   #77
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror mange av dem som mener klærne blir slitt i tørketrommelen ser på lo/støvmengden som ligger igjen. Dette er i all hovedsak støv/lo som ellers man ville spredt rundt seg, og er ikke noe som slites av klærne i tørketrommelen som mange tror. Sett slik kan tørketrommel være en fordel innemiljø- og allergimessig blant annet.

Det er sikkert forskjeller i henhold til kvaliteten på tørketrommelene. F.eks. kan man se hos Miele at de mener at 5 % av slitasjen på klær kommer fra tørketrommelbruk - 25 % fra selve vaskingen, og resten av bruken:
http://www.mieleshop.no/text.cfm?path=3,15,104

For de med pollenallergi er også tørketrommel anbefalt framfor tørking ute.

En del har kanskje litt for dårlig ventilasjon inne, hvilket kan gi problemer ut i fra for høy luftfuktighet på flere måter, når det tørkes klær innendørs. Noe høy luftfuktighet kombinert med en del ekstra støv kan gi gode vilkår for midd, i tillegg til mugg hvis luftfuktigheten blir svært høy.

Gammel 20-08-11, 00:57   #78
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Dessverre alt for mye grunnet tidsmangel og ikke minst plassmangel. Med tre bleiebarn blir det en god del maskiner all den tid de griser til seg selv flere ganger daglig og også mine klær, i tillegg til vanlig vask av håndklær, sengetøy og vaskefiller (bruker mange siden jeg må vaske ofte). Her går håndklær, undertøy, sengetøy, flanellsbleier og vaskekluter, samt vaskefiller i tørketrommelen (vasker vaskefiller seperat altså siden det går på kokvask). I tillegg tromles en del av klærne til barna da vi rett og slett ikke har plass til å henge det til tørk alltid (om det henger en annen vask til tørk, noe det ofte gjør). I nyhuset får vi langt bedre tørkekapasitet så da blir vi å bruke trommelen kun til 60 og 90 graders vaskene (altså undertøy, håndklær, sengetøy, vaskefiller, ect).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 14:58   #79
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke tørketrommel.

Gammel 20-08-11, 15:01   #80
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg tror mange av dem som mener klærne blir slitt i tørketrommelen ser på lo/støvmengden som ligger igjen. Dette er i all hovedsak støv/lo som ellers man ville spredt rundt seg, og er ikke noe som slites av klærne i tørketrommelen som mange tror. Sett slik kan tørketrommel være en fordel innemiljø- og allergimessig blant annet.

Det er sikkert forskjeller i henhold til kvaliteten på tørketrommelene. F.eks. kan man se hos Miele at de mener at 5 % av slitasjen på klær kommer fra tørketrommelbruk - 25 % fra selve vaskingen, og resten av bruken:
http://www.mieleshop.no/text.cfm?path=3,15,104

For de med pollenallergi er også tørketrommel anbefalt framfor tørking ute.

En del har kanskje litt for dårlig ventilasjon inne, hvilket kan gi problemer ut i fra for høy luftfuktighet på flere måter, når det tørkes klær innendørs. Noe høy luftfuktighet kombinert med en del ekstra støv kan gi gode vilkår for midd, i tillegg til mugg hvis luftfuktigheten blir svært høy.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.