Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Klarer du å kle på deg bunaden din selv?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Klarer du kle på deg bunaden selv?
Ja 147 83,52%
Nei 10 5,68%
Har ingen bunad å kle på meg. 19 10,80%
Deltakere: 176. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 22:54   #61
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klarer du å kle på deg bunaden din selv?

Ja, endelig

Gammel 17-05-11, 22:58   #62
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Ja det klarer jeg. Jeg plkages litt med å få søljene til å sitte riktig slik at de ikke blir skjeve, men det går fint.

Gammel 17-05-11, 23:00   #63
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jada, det klarer jeg. Og søljene sitter rett og pent til og med. (Det var vel det og mansjettknappene jeg slet lengst med. Ellers er ikke bunaden i seg selv noe hokus pokus.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:12   #64
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer fint å ta den på selv og har aldri trengt hjelp av noe slag. Nå har jeg riktignok en enkel bunad, da, men skulle nok greid større utfordringer også.

Gammel 17-05-11, 23:17   #65
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Ikke noe problem det.

Gammel 17-05-11, 23:24   #66
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, det går helt fint. Men å huske hvor bunadsskjorten er, se det klarte jeg ikke i år.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:38   #67
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klarer du å kle på bunaden din selv?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Oi, den var kinkig. Nå fikk jeg en kjempeide forresten. (Jeg har Hardangerbunad) Hva med å sette to sånne strikker med hull i, og knapper på ene siden av brystduken?

Har trykknapp på baksiden av min, samme på ungene sine bringkluter. Minste har i tilegg knappehullsstrikk som går bak ryggen for å sikre at den fine broderte bringkluten ikke forsvinner.

Gammel 17-05-11, 23:44   #68
Left
Passiv

Standard

Å ta på den forkle og belte er enkeltpenkelt, men mansjettknappene kan det hende noen må hjelpe den med.

Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:51   #69
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sjølvsagt. Jeg kler på meg, mann og tre unger på under halvtimen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:52   #70
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Jeg har veldig lyst til å vite hvilke bunader dere har, som ikke får den på på egen hånd. For det må tydeligvis finnes bunader som er mye vanskligere å ta på enn sognebunaden.

Kanskje de bare har dårlig motorikk?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 00:21   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jada! Men jeg er ikke så opptatt av symmetri og sånt da, det hjelper.

Joda, jeg hadde nok klart symmetrien til slutt også, men sitter ikke sølja beint etter det tredje forsøket, gir jeg blanke, rett og slett. :utålmodig sjel: Får forresten ofte hjelp av mannen til mansjettene, men jeg klarer det også selv. :igjen; utålmodig sjel:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 00:54   #72
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Ja, heldigvis. Eg seier ikkje nei om mannen vil hjelpe meg med mansjettknappane, men eg klarar det om eg får eit minutt ekstra. Det minuttet har eg ikkje alltid når vi er på veg ut døra og skal rekke noko.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 01:02   #73
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å få den på er ikke noe problem. Å få stakken av igjen alene, er derimot et C-moment uten sidestykke. (Jeg klarer det altså, det bare ser teit ut.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 01:05   #74
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg har null problemer med å få på meg min selv, selv om det er noen år siden jeg har brukt den nå *ønsker meg ny*.

Jeg har dog "hemset på" en god venninne bunaden mange ganger. Hun har en Nordmørsbunad, som egentlig skal være grei å få på seg selv, men som bare så vidt er endret siden hun fikk den til konfirmasjonen.
Hun må ligge flatt på senga og dra sammen tøyet og så må jeg få sammen hektene

Gammel 18-05-11, 01:11   #75
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jepp klarer det selv. Heldigvis har jeg så smale hender at jeg kan lirke hånden gjennom etter mansjettknappen er på, for ellers strever jeg med høyre hånda. Og etter at jeg satte på en liten trykknapp i halsen er det enklere å feste sølja i halsen uten fare for å spidde meg selv eller irritere meg over skeiv sølje etter 4-5 forsøk.

Gammel 18-05-11, 01:15   #76
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg klarer det, men høyre mansjettknapp og søljene er greit å få hjelp til.

Gammel 18-05-11, 07:14   #77
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en mann som ikke forstår seg på bunader (les: misliker bunad og synes det er stygt), og må derfor klare meg på egenhånd. Det går det også. Et triks er å ta på mansjettknappene før jeg tar skjorten på. Jeg har ganske løse ermer på skjorten.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:16   #78
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Må jeg, så klarer jeg. Men det er helt klart fint med hjelp!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:18   #79
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har beltestakk fra Telemark, og klarer det meste. Men for å få surret beltet rundt meg, det er et par meter, må jeg ha hjelp. Snuppa hjalp meg i går. Mansjettknappene kunne jeg kanskje ha klart selv, hvis jeg ikke hadde hatt en aktiv toåring å følge med på. Det ble liksom ikke tid til å stå lenge og fomle med det. Så da fikk jeg hjelp av en nabo utenfor.

Gammel 18-05-11, 10:48   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan det, men ber gjerne om hjelp til mansjettknappene, for mansjettene på skjorta er så sinnsykt trange! (Jeg har veldig, veldig smale håndledd, og mansjettene må syes etter bredden på broderiet, slik at det ble enten normalstørrelse, eller 4-5 cm smalere. Normalstørrelsen slang veldig, så syersken tvilte seg frem til den trangeste varianten. Det er bra jeg ikke har lagt på meg tilsvarende rundt håndleddene som ellers på kroppen!)

Jeg fikk hjelp før, da jeg var mer nøye på at ermene skulle være krøllefrie. Nå, med unger og kaker som skal bæres i bilen og hui og hei, så er de krøllete etter kort tid uansett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.