Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfordre jenter til å velge realfag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 12:26   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?

Esme burde vært min tante.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:53   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Esme burde vært min tante.

Trives ikke du der du er da? jeg synes stort sett det lyser Har Drømmejobben lag vei av deg.

Jeg synes utdannelse er en fin ting, og jeg er også tilhenger av at man skal tenke penger og ikke bare trivsel når man velger. Samtidig er det nå en gang sånn at vi trenger både hjelpepleiere, frisører og snekkere, så noens barn bør ha lyst til å bli det. Eventuelt så må vi importere den arbeidskraften (mens vi okker og anker oss over sosial dumping).

Jeg ønsker for ungene mine får en utdannelse og et yrke de trives med, og som gjør at de kan forsørge seg selv og leve det livet de ønsker. Jeg kommer helt sikkert til å fortelle dem at utdannelse er smart og at enkelte utdannelser er smartere enn andre, men samtidig er det jo bevist igjen og igjen at man kan bli Røkke uten utdannelse også. Men da er man kanskje over på uanstendig rik?

Foreløpig skal eldstemann bli dyrlege og yngstemann skal bli flyver eller jobbe i Seaworld.

Gammel 06-05-11, 15:56   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Noen må bli frisører og sykepleiere og denslags også ja. Noen må faktisk sitte i kassa på Rema også. Men ingen av oss ønsker at det skal være våre barn... For de skal jo alle ta en høy utdannelse og bli noe smart og tjene nok til å forsørge seg selv og opprettholde den gode standard de er vant til, minst.

Verden går ikke helt rundt da, men det er ikke realfagene sin feil...

Gammel 06-05-11, 15:58   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Noen må bli frisører og sykepleiere og denslags også ja. Noen må faktisk sitte i kassa på Rema også. Men ingen av oss ønsker at det skal være våre barn... For de skal jo alle ta en høy utdannelse og bli noe smart og tjene nok til å forsørge seg selv og opprettholde den gode standard de er vant til, minst.

Verden går ikke helt rundt da, men det er ikke realfagene sin feil...

Det er da mange som ikke har noe ønske om at ungene skal ta lange universitetesutdannelser, men som gjerne ser at ungene tar fagutdanninger.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 12:44   #5
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes matte er vanskelig, og tør å si det høyt. Ikke at jeg dermed har tenkt å fortelle datteren min det, altså.

Jeg har alltid vært språk- og samfunnsfagmenneske, og utdannet meg til bibliotekar etter noen års sveip innom fransk og kunsthistorie. Selv om jeg nå jobber med tildels mer "tekniske" deler av det yrket jeg har kommet inn i, har jeg språkinteressen veldig i bunn. Mannen har teknisk utdanning, jobb og interessefelt, men har også skiftet litt spor underveis for å finne det som passet best for ham. Jeg tror det er viktig å formidle at selv om utdanning er viktig, er det faktisk lov til å ombestemme seg underveis og ikke måtte bestemme seg når en er 19 for hva en skal drive med resten av livet. Jeg får litt angst av at en ikke skal "godta" hvis barna, uavhengig av kjønn, ønsker seg å bli f.eks. sykepleiere, så lenge det ikke er fordi de tror de ikke er flinke nok til å bli leger, men faktisk noe de ønsker. Alle må faktisk ikke ha siving eller 7 års universitetsstudier i realfag. Jeg vil støtte ungene mine i de interessene de har, og i å jobbe jevnt og godt i alle fag, så de har de mulighetene de ønsker seg når de kommer så langt at valget skal tas. Ja, matte er viktig, men det er også viktig å vite noe om historie, om samfunnet og å kunne i hvert fall ett fremmedspråk godt.

Gammel 06-05-11, 12:59   #6
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg krysser fingrene for at de velger noe de vil trives med. I mellomtiden gjør jeg så godt jeg kan med å passe på at de huker med seg et best mulig grunnlag, sånn at det blir et reelt valg og ikke dårlige karakterer eller ikke riktig skole eller noe sånt som tar valget for dem.

Gammel 06-05-11, 13:01   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en sånn typisk allrounder, ikke stjerne i noe og ikke dårlig i noe. Jeg vil påstå at både språk og matte går mye på å ha litt anlegg for det. Å se sammenhenger og tenke logisk for matte, følelsen av hvordan språket er for språkfag. Og for begge deler er det også mulig å lære om man jobber litt. For språk kommer det for eksempel an på hvor mye man må tenke grammatikk for å snakke riktig. Har man anlegg for det får man fortere musikken i språket under huden.

Det gjelder sikkert å ha litt anlegg for typiske kunnskapsfag også, men der tror jeg det går minst like mye på interesse.

Gammel 06-05-11, 13:16   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har et betydelig talent på å se orden i store strukturer og elefanthukommelse, og dessuten en iboende ekstrem trang til å utvide strukturer for å se om de har grenseverdier hvor de ikke virker lenger eller blir ustabile. Det tilskriver jeg at jeg har anlegg for matte. Jeg aner ingenting om hvilke farger som passer sammen eller hva slags skjerf som er pent på ulike folk. Det tilskriver jeg en total mangel på estetiske anlegg.

På sønnene mine så ser jeg lynkjapt at jeg har en av hver. Den med matteanlegget har aldri fargelagt tegninger - han risser opp grunnrisset så er han ferdig - verket er tolkbart. Hadde han fått lov så hadde han bare skrevet hva kunstverket skulle forestille. Han dissekerer verden rundt seg og putter alt han ser inn i systemer og danner regler hele tiden - i ett kjør. Han tenker matematikk rett og slett.

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 13:43   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner ikke hva min datter har talent for. Hun er ikke tre mnd gammel. Jeg vet ikke hva min sønn har talent for heller. De er små.

Men jeg er økonom. Min mann er økonom. To stk Siv.øk som har et par barn som skal oppfordres til å følge sine interesser. Å oppfordre til realfag er sikkert ikke dumt, jeg må bare bli litt visere selv, for det viser seg at jeg vet hva realfag er, men i farta ikke kommer på så mange jobber... Som jeg kan friste mine barn med. Så her må nok realfagsoppfordringen først treffe mor...

Gammel 06-05-11, 14:25   #10
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror fortsatt at ønsket om å forstå i mange tilfeller ligger til grunn for å bli god i matte. Jeg observerte en venninne på videregående en gang, hun var ikke god i matte. Hun gjorde en oppgave, sjekket fasiten som viste at hun hadde gjort feil. Hun trakk på skuldrene og konkluderte med at hun ikke skjønte dette. Hvis jeg fikk annet svar enn fasiten ga jeg meg ikke før jeg fikk samme svar og oppgaven var forstått. Og dermed lærte jeg.

Å være god i matte handler mye om anlegg, tror jeg, mye om interesse/innstilling og litt om hardt arbeid.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:27   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Å være god i matte handler mye om anlegg, tror jeg, mye om interesse/innstilling og litt om hardt arbeid.

Der er jeg veldig enig med deg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 14:30   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det med å sette opp et ratio for talent/arbeid er gjerne mest aktuelt for personer som er veldig dyktige i ett eller annet - enten det dreier seg om musikk, idrett eller noe annet.
Et slikt forholdstall endrer seg nødvendigvis fra fødsel gjennom opplæring/skolegang til suksess, ettersom arbeid, erfaring og slit øker i årenes løp.

Gammel 06-05-11, 14:48   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ja, det tror jeg også. :matematiker: Det er veldig ofte det å skjønne konseptene som er den egentlige jobben - i alle fall inntil man kommer ganske langt opp i gradene. Skjønner man ikke brøk, eller prosent, eller variabler, eller matriser, så kan det ta fryktelig mye arbeid for å forstå hvordan man regner med dem - mens hvis man raskt har forståelse for hvordan disse tingene virker, så er det ofte ganske innlysende hvordan man skal regne.

(Over et visst nivå kreves det såklart mye arbeid i tillegg til anlegg og interesse. Men det gjelder vel de fleste fagområder.)

Gammel 06-05-11, 14:56   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det tror jeg også. :matematiker: Det er veldig ofte det å skjønne konseptene som er den egentlige jobben - i alle fall inntil man kommer ganske langt opp i gradene. Skjønner man ikke brøk, eller prosent, eller variabler, eller matriser, så kan det ta fryktelig mye arbeid for å forstå hvordan man regner med dem - mens hvis man raskt har forståelse for hvordan disse tingene virker, så er det ofte ganske innlysende hvordan man skal regne.

Jeg er på ingen måte uenig i det altså. Jeg bare hevder at de som er flinke i matematikk også ofte er flinke i andre fag også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:06   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

På sønnene mine så ser jeg lynkjapt at jeg har en av hver. Den med matteanlegget har aldri fargelagt tegninger - han risser opp grunnrisset så er han ferdig - verket er tolkbart. Hadde han fått lov så hadde han bare skrevet hva kunstverket skulle forestille. Han dissekerer verden rundt seg og putter alt han ser inn i systemer og danner regler hele tiden - i ett kjør. Han tenker matematikk rett og slett.

Oi - dette er som å lese om min. Hun greier ikke å hoppe tau for å hoppe tau, det må være regler, regler, regler. Helt siden hun var to har dette pågått med tallrekker. 12, 10, 9, 8, 6, 5,4 ,2 fulgte med oss i mange år. Klatre opp 12 trinn på en klatregreie, så 10, så 9 osv. Det er alderen til barna i mormor og de 8 ungene.

Lillebroren er lykkelig uvitende om tall og bokstaver. Han vil bare tute rundt med togene og bilene sine. Så de er foreløpig helt forskjellige.

Gammel 06-05-11, 15:24   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har alltid tenkt på økonomi som en form for realfag. Er det ikke det?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Tror faktisk ikke det regnes som det. Økonomi matte er en helt annen type matte enn ingeniørmatte

Det er noe annet ja, og økonomi regnes som en "mykere" gren enn realfag. Jeg var jo dertil Blåruss (men med den "vanskeligste" matten). Mannen gikk i det minste almenn, men har ikke mye fysikk og kjemi og sånt å skilte med han heller.

I mitt hode er det også veldig vanskelig å forstå at prosentregning og brøk er noe man ikke kan forstå, det bare ER sånn, det er da ikke noe å forstå, en halv er en halv, en kvart er en kvart, hva er det å ikke forstå? Men jeg har surfet rundt nok på ulike forum (ofte med en noe annen sammensetning enn fp) til å innse at det er nok av dem som virkelig bare ikke skjønner at ti prosent er.. Vel, akkurat en tidel, ti hundredeler eller altså ti prosent. Eller at halvparten av halvparten er en kvartpart. Jeg ser ikke helt hva der er å forstå, det bare ER sånn, men det er visst gresk for ganske mange.

Men hva BLIR ungene mine om jeg får dem inspirert til å dra til Trondheim da? (ja, man kan studere realfag andre steder, men dere skjønner hva jeg mener.) jeg tar gjerne realfagsunger jeg altså, gode, stabile, fleksible, lønnsomme jobber sier dere at at det blir. Finfint, men i farta kommer jeg bare på medisinfaglige jobber, eller lærere. Jeg er 100% overbevist om at det finnes mye mer, og mye spennende, men ikke søren om ammetåkehodet mitt kommer på det. Satser på at jeg kommer ut av ammetåka før de skal begynne å velge studieretning, i mellomtiden leker vi med byggeklosser og duplolegoklosser for å bygge ting, og satser på at Knerten sin interesse for "boksetaver" etterhvert også omfatter tall (han teller for all del ganske greit altså, men interessen er større for fenomenet bokstaver) og satser på å gi søstra tilgang på de samme lekene som ham. Han har forøvrig dukke, men tiden er vel iznne for å introdusere ham for dataspill skjønner jeg... Han er to år og åtte måneder og har enda ikke prøvd et eneste ett, hverken på pc eller iPad, og har ikke peiling på at Nintendo og denslags engang finnes...

Gammel 06-05-11, 14:56   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at mange kan bli flinke i matte. Mange fler enn hva det kanskje er, men jeg tror mange gir opp tidlig fordi interessen er der ikke. Og forståelsen sitter kanskje litt lenger inne enn hos andre.

Gammel 06-05-11, 14:58   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Matte er forøvrig begge økonomene her i huset sterke i, vi har bare endt opp med å bruke det i en annen retning enn realfag.

Gammel 06-05-11, 15:00   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Matte er forøvrig begge økonomene her i huset sterke i, vi har bare endt opp med å bruke det i en annen retning enn realfag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 15:02   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tror faktisk ikke det regnes som det. Økonomi matte er en helt annen type matte enn ingeniørmatte

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.