Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

- Mødre holder jentene unna teknologi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-11, 09:38   #61
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har du sett barbie med motor?

Jeg synes guttelekene er mer teknisk stimulerende enn jentelekene er. Når en jentegreie skal lages i gutteutgave, flyttes fokuset fra utseende til funksjon. Men jeg tror ikke at dette med leker egentlig er årsaken til at jenter ikke velger realfag, det er et symptom på det samme. En kjønnsdelt kultur som forventer ulike handlingsmønster fra gutter og jenter. Og jeg er ikke så sikker på at det er jentene som taper mest på dette. Riktignok velger de feil fag, men de fullfører i det minste skolen.

Nei. Men det finnes sikkert på eBay.

Det høres veldig riktig ut det du sier om at leker ikke nødvendigvis er årsaken til at jenter ikke velger realfag, men at det er et symptom på at det forventes ulike ting av jenter og gutter.

Jeg synes det selges mye rosa fjas til jenter, (det selges vel mye ræl til unger generelt), men er litt redd for en tankegang som indirekte sier at jenter burde leke med biler og stereoetypiske gutteleker for å bli gode ingeniører. Det kommer definitivt ikke til å gi flere kvinnelige studenter inn på lab'en her om femten-tjue år. Det er holdningene bak de stereotypiske lekene man må til livs.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 10:27   #62
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har du sett barbie med motor?

Ja? Mine har feks barbi med vinger med glittervann. Glittervannet er drevet rundt av en liten motor. De har også Barbier som synger, og da er det selvfølgelig noe stuff inne i dem også.

Jeg tenker at teknologi dypest sett dreier seg om hvordan ting virker. Hva får bilen til å kjøre? Hvorfor spontanbooter serveren? Hvis hekling ikke er like stretchy som strikking, hvordan skal man da få en tight look? Hvordan lager man softis? Hvorfor smaker stekt mat bedre enn kokt? Hvorfor blir ikke håret hvitt når man bleker det med gult (og hvordan kan man unngå det!) Hvordan skal jeg kommunisere med kaninene mine når de kommuniserer ved å skille ut lukter? Hva er egentlig et spøkelse? Hvordan smaker maten i et mørkt rom?

Det siste der er kult. Jeg hører rykter (leste det i Nemi) om at det finnes en restaurant i London hvor man får maten servert i mørket av blinde servitører. Og opplevelsen av mat endrer seg når man ikke ser den. Jeg vil dit!!

Gammel 06-05-11, 10:51   #63
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den skjønte jeg ikke, Charlie? Hva skulle han sagt til en jente i stedet?

Det er ganske interessant å gå rundt i lekebutikker i Berlin, de er faktisk ikke kjønnsdelte. Jeg har vært i rundt 100 stykker føles det som nå, så jeg har et ganske godt vurderingsgrunnlag. De er delt inn etter tema, og lekene i seg selv er veldig sjelden i forpakninger som lyser "jente" eller "gutt". Faktisk er det innmari mye løsvektleker.

Et annet interessant case, er zhuzhu-petsene. De var tydeligvis opprinnelig ment som en jenteleke, men sønnen min ønsket seg en slik veldig, og jeg vet om mange andre gutter som gjorde det også. Så da ble det lansert kamphamstre. Elektroniske lekedyr er da virkelig ikke noe man trenger å kjønnsdele!

OMG Men for et fantatisk eksempel på det vi snakker om!

Gammel 06-05-11, 11:02   #64
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Kan godt tenke meg det stemmer at jenter ikke i like stor grad spiller dataspill. Men å gi bare mødrene skylden, bør ha gått ut på dato. Hvorfor ikke vinkle det som at far burde ta litt ansvar?

Gammel 06-05-11, 11:15   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lages det dataspill i noen særlig grad som jenter vil like da? Jeg synes dataspill er lite estetiske og trolig actionfokuserte med stygge figurer i altfor stor grad og de tiltaler meg overhodet ikke. Dataspill med alver og relasjonsbygging på litt avansert nivå hadde vært fint. Et slags fp-spill eller noe.

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:20   #66
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Lages det dataspill i noen særlig grad som jenter vil like da? Jeg synes dataspill er lite estetiske og trolig actionfokuserte med stygge figurer i altfor stor grad og de tiltaler meg overhodet ikke. Dataspill med alver og relasjonsbygging på litt avansert nivå hadde vært fint. Et slags fp-spill eller noe.

Hallo! Du kan komme å spille WoW med meg. De er da fine? (Nesten så jeg må poste bilder av meg i min Wow outfit der jeg flyr på en ørn. )

Ellers spiller jentene mine online rollespill hvor det er mye vekt på relasjonsbygging og klær.

Gammel 06-05-11, 11:22   #67
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Mine jenter var tidligere en del på et nettsted som heter GoSuperModel. Og det hørtes ikke noe særlig ut i mine ører. Men dette nettstedet er ikke så ille som det kan høres ut. Det har forum, noen få enkle spill, men det har f.eks. også en journalistavdeling. Brukerne kan lage egne magasiner, som de så publiserer på nettstedet, og andre brukere kan "kjøpe". Dette lærer dem å søke på nettet etter informasjon, legge inn bilder, lage et helhetlig dokument, osv. Ikke så voldsomt avansert, men det er bedre enn ingen ting. Det motiverte i alle fall min 5-6 åring til å fatte mer interesse for pc-bruk. Hun lærte bl.a. kjapt å google når hun først var i gang.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:27   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jenteleker med motor, men så vidt jeg vet, ingen som man må bygge motoren selv. I lego finnes det programbare roboter man kan bygge, og mye av den tekniske legoen har mekanikk som man må bygge sammen, og dermed får godt innblikk i ulike former for mekanikk, vektstangprinsippet osv.

Angående dataspill for jenter, så har undersøkelser vist at jenter heller spiller spill hvor man må løse gåter, ofte typ interactive movie-games, ikke de man må gjøre ting på tid. Disse gikk desverre av moten, men er i ferd med å komme tilbake. Jeg spilte f.eks. mye spill som Under a Killing Moon, Phantasmagoria, Grim Fandango og Monkey Island. Av disse var det bare Phantasmagoria som hadde kvinnelig hovedperson.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:29   #69
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tuller du?

Mine jenter har lenge vært hekta på Lego Star Wars, Lego Indiana Jones og Lego Harry Potter for PS3 og SuperMario-spillene på DS. Jeg tror ikke de kommer på tanken om at dette skal være guttespill. (Og det er det da heller ikke.) Josefinespillene er også veldig populære.

Ellers er det ingen mangel på veldig jentete dataspill: Littlest Pet Shop, Barbie, Top Model og Disney prinsesser, for å nevne noen veldig få.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:32   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående dataspill for jenter, så har undersøkelser vist at jenter heller spiller spill hvor man må løse gåter, ofte typ interactive movie-games, ikke de man må gjøre ting på tid. Disse gikk desverre av moten, men er i ferd med å komme tilbake. Jeg spilte f.eks. mye spill som Under a Killing Moon, Phantasmagoria, Grim Fandango og Monkey Island. Av disse var det bare Phantasmagoria som hadde kvinnelig hovedperson.

Jeg har spilt alle disse (og føyer meg dermed pent inn i statistikken), og av dem var Phantasmagoria det eneste jeg ikke likte. (Det var definitivt ikke laget av en kvinne for en kvinne.)

Denne spillgenren begynner å komme tilbake, blant annet som apps på iPod/iPhone nå. I første omgang som remakes, men forhåpentligvis også etter hvert i form av nye spill.

Gammel 06-05-11, 11:34   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

For øvrig tror jeg man får lyst til å bli dataingeniør av å spille dataspill i like stor grad som man får lyst til å bli elektroingeniør av å se på TV.

Gammel 06-05-11, 11:37   #72
him
Leser

him sin avatar

Standard

Av disse var det bare Phantasmagoria som hadde kvinnelig hovedperson.

Lara Croft er vel den mest kjente kvinnelige spillkarakteren. (Ingen annen grunn til å fortelle denn enn å poste bilde. )

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For øvrig tror jeg man får lyst til å bli dataingeniør av å spille dataspill i like stor grad som man får lyst til å bli elektroingeniør av å se på TV.

Nei, men hysj, da. (Jeg er jo enig, men jeg har bare ikke lyst til å høre det. )

Gammel 06-05-11, 11:39   #73
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:39   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spilt alle disse (og føyer meg dermed pent inn i statistikken), og av dem var Phantasmagoria det eneste jeg ikke likte. (Det var definitivt ikke laget av en kvinne for en kvinne.)

Jeg elsket Phantasmagoria! Jeg hadde mange guttevenner som spilte det også. Det skremte vannet av meg riktignok. Men de andre var mer kompliserte og sammensatte. Monkey Island er det jeg har likt minst, egentlig, men det hadde mest med karakterene å gjøre. Myst spilte jeg også litt, men det ble for komplisert.

Jeg prøvde meg på ett som kom for noen år tilbake som kunne blitt veldig kult, jeg hadde bare ikke tid til å følge det opp. Jeg husker ikke hva det heter, men det var delvis online, og man fikk mailer fra karakterende. Det var en eller annen detektivhistorie.

Denne spillgenren begynner å komme tilbake, blant annet som apps på iPod/iPhone nå. I første omgang som remakes, men forhåpentligvis også etter hvert i form av nye spill.

Jeg vet! Det er veldig kult.

Gammel 06-05-11, 11:42   #75
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har for øvrig aldri hatt det fnugg interesse av dataspill, (untatt helt enkle spill av typen tetris og liknende). Jeg er nå ingeniør okke som, pg bakgrunnen for det er min interesse for matte/fysikk og en generell nyssgjerrighet.

En studiekamerat av meg sa noe en gang på bakgrunn av en kommentar jeg hadde. Han viste med noe (av typen et lite fysikkeksperiment), og min umiddelbare respons på dette var: Hmm, hva skjer her, hvorfor blir det slik? Det han da sa var at dette var den typiske reaksjonen til en ingeniør/realist, som skilte dem fra andre grupper: Man nøyer seg ikke bare med å observere at noe skjer, man vil vite hvorfor det skjer. Og jeg tror det kan være noe i det. Man må ha en nyssgjerrighet og lyst til å forstå det som skjer rundt en i naturen og livet ellers.

Gammel 06-05-11, 11:46   #76
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det stemmer kanskje for de som vokser opp nå, men jeg tror ikke jeg hadde fattet interesse for IT og blitt programmerer om jeg ikke hadde hatt fri tilgang til datamaskinen hjemme fra jeg var 10 år.

Nå har alle datamaskin, men den gangen hadde jeg nok et fortrinn. Vi hadde datamaskin med DOS og de tidligste versjonene av Windows lenge før noen andre jeg kjente. Jeg ble veldig oppmuntret til å bruke utstyret og hadde relativt fri tilgang.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:49   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hiawata vil bli spilldesigner fordi han liker å spille. Som barn ville jeg bli klesdesigner på grunn av Prinsesse Dianas brudekjole. Nå ble jeg riktignok ikke klesdesigner, men det var egentlig ganske tilfeldig. Jeg har fremdeles enorm interesse for design.

Gammel 06-05-11, 11:59   #78
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Mine jenter var tidligere en del på et nettsted som heter GoSuperModel. Og det hørtes ikke noe særlig ut i mine ører. Men dette nettstedet er ikke så ille som det kan høres ut. Det har forum, noen få enkle spill, men det har f.eks. også en journalistavdeling. Brukerne kan lage egne magasiner, som de så publiserer på nettstedet, og andre brukere kan "kjøpe". Dette lærer dem å søke på nettet etter informasjon, legge inn bilder, lage et helhetlig dokument, osv. Ikke så voldsomt avansert, men det er bedre enn ingen ting. Det motiverte i alle fall min 5-6 åring til å fatte mer interesse for pc-bruk. Hun lærte bl.a. kjapt å google når hun først var i gang.

Oj, dette var virkelig oppløftende å lese da det er det nettstedet min 7 åring velger når hun får bruke PC. Slik jeg har fortsatt det handler det kun om å se "kul" og pen ut og dermed få poeng av andre spillere. Jeg gråter stille inne i meg når jeg ser et spill som "lærer" jenter hvordan de skal se ut, hvordan de skal kombinere rette plagg og hele tiden "se bra ut". (De får jo kommentarer hvis de ikke setter sammen plagg "riktig", hvis en topp er for casual for et skjørt de har valgt eller liknende). Er det noe rart jenter alle ser og ønsker å se helt like ut tenker jeg når jeg ser et spill som lærer de nettopp det.

Men denne journalistavd på spillet høres jo ikke så verst ut, det må sjekkes ut .

Gammel 06-05-11, 12:04   #79
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Oj, dette var virkelig oppløftende å lese da det er det nettstedet min 7 åring velger når hun får bruke PC. Slik jeg har fortsatt det handler det kun om å se "kul" og pen ut og dermed få poeng av andre spillere. Jeg gråter stille inne i meg når jeg ser et spill som "lærer" jenter hvordan de skal se ut, hvordan de skal kombinere rette plagg og hele tiden "se bra ut". (De får jo kommentarer hvis de ikke setter sammen plagg "riktig", hvis en topp er for casual for et skjørt de har valgt eller liknende). Er det noe rart jenter alle ser og ønsker å se helt like ut tenker jeg når jeg ser et spill som lærer de nettopp det.

Men denne journalistavd på spillet høres jo ikke så verst ut, det må sjekkes ut .

Jeg tenkte helt likedan jeg også, til jeg satte meg ned for å se litt nærmere på hva dette var for noe. Klær- og sminkefokuset er der jo så klart, og det kan jeg styre meg for, men samtidig kan dette være med og lokke jenter til litt andre ting også selv om interessen deres i utgangspunktet var den "modellgreia".

Gammel 06-05-11, 12:08   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Tja, det stemmer kanskje for de som vokser opp nå, men jeg tror ikke jeg hadde fattet interesse for IT og blitt programmerer om jeg ikke hadde hatt fri tilgang til datamaskinen hjemme fra jeg var 10 år.

Nå har alle datamaskin, men den gangen hadde jeg nok et fortrinn. Vi hadde datamaskin med DOS og de tidligste versjonene av Windows lenge før noen andre jeg kjente. Jeg ble veldig oppmuntret til å bruke utstyret og hadde relativt fri tilgang.

Stor forskjell på nå og da. Du vokste opp i en tid der man måtte skjønne hvordan en datamaskin fungerer for å klare å bruke den. Det kan absolutt trigge en nysgjerrighet for videre arbeid med teknologi.

Vi måtte avinstallere WP 5.1 hver kveld for å få plass til Indiana Jones and the fate of Atlatis på min første PC. Også måtte vi fjerne Indiana Jones (men gjemme save-filene) og legge inn WP om morgenen, for å få gjort skolearbeid. Slikt kan trigge en interesse for å jobbe videre med data. Å spille Lego Indiana Jones på PS3, not so much.

Dette ser man forresten tydelig på datastudiene også: dagens studenter er rett og slett langt dårligere i data når de starter studiene enn sine forgjengere for 20–30 år siden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.