Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 22:05   #61
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har aldri fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon. Jeg har ingen motforestillinger egentlig, jeg har bare aldri reflektert over at alkohol har vært fraværende ved slike tilstelninger.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 22:08   #62
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det ble servert øl/vin i de få konfirmasjonene jeg har vært i - ikke i barndåp (men jeg har bare vært i en i hele mitt liv) - Selv har jeg et veldig fjernt forhold til begge deler, så jeg vet ikke helt - men jeg synes ikke det er en uting å servere vin til maten i verken konfirmajon eller dåp - klart - som en del av et måltid, ikke som en del av en fest.

Gammel 21-03-11, 22:09   #63
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Er litt overrasket over at så mange setter grensen ved " heisafest" sammen med barn. For min egen del må jeg si de fleste voksne folk blir " synlig beruset" etter en eller to småøl. Det er nok til at måten man oppfører seg på blir forandret. Uansett hva de selv syns om hvor " godt" de tåler det....

Seriøst, SYNLIG beruset av en småøl eller to? Den må du dra lenger på landet med. Og at du faktisk tolker svarene her som at grensen går ved heisafest er...ehm...spesielt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 22:21   #64
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Seriøst, SYNLIG beruset av en småøl eller to? Den må du dra lenger på landet med. Og at du faktisk tolker svarene her som at grensen går ved heisafest er...ehm...spesielt.

Det var jo akkurat det jeg skulle skrive!

Jeg kommenterte over her at alkoholservering ikke er synonymt med heisafest. Det betyr ikke at grensen går ved schnøvling og raving dah.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 22:32   #65
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke servert vin i barnedåpene vi har hatt, og jeg er heller ikke vant med at det er vin i dåp og konfirmasjon. Som regel er det koldtbord i slike anledninger, kanskje det er derfor?
Jeg kunne nok ha servert vin, det bare ramlet meg ikke inn søndag kl. 12, liksom.

Gammel 21-03-11, 22:34   #66
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

V
Jeg kunne nok ha servert vin, det bare ramlet meg ikke inn søndag kl. 12, liksom.

Ikke helt naturlig liksom. Jeg ser på vinservering som et tilbud til en bedre middag senere på dagen og det kan det jo ofte være i konfirmasjoner, men not so much i dåp. Og jeg hadde ikke servert alkohol dersom det var personer i familien som ikke kunne håndtere det. Men alle jeg kjenner takler et glass til maten helt finfint.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-03-11, 22:38   #67
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I min familie serveres det ikke alkohol i dåp eller konfirmasjon. Nå har ikke min slekt så mange dåpstradisjoner akkurat, men i selskaper hvor barnet er hovedperson har det aldri vært servert alkohol.

Det samme kommer vi til å praktisere her hos oss.

Jeg tror folk hadde blitt ganske forbauset om vi hadde servert alkohol i dåpsselskap og siden de fleste nok ville foretrukket å være kjørbare tror jeg kanskje det hadde blitt til at en person eller to hadde hatt litt i glasset. Det ville ikke vært noen vits.

Jeg tror ikke det har så mye med by/land å gjøre. Jeg tror det har mer med familiære tradisjoner og sosial klasse.

Så har jeg også stor sans for det med alkoholfrie soner, altså at det finnes soner i familien som kan være alkoholfrie. Det betyr ikke at alle fester skal være alkoholfrie, men at noen er det.

Jeg kjenner meg godt igjen i det Hattifnatten skriver.

Gammel 21-03-11, 23:00   #68
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg er faktisk litt konservativ på akkurat dette punktet.
I slike tilfeller er det mindreårige som skal feires og som skal være midtpunkt og fokus, og da synes det ikke naturlig for meg å servere alkohol, nei.

Gammel 21-03-11, 23:01   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Er det noen som ikke har alkoholfrie soner (og nå ble jeg mentalt hensatt til jobbkurs mht måten å formulere det på. ) selv om man serverer alkohol i dåp og konfirmasjon som tross alt kun er to ganger i barnets liv, den ene på et tidspunkt babyen sannsynligvis ikke husker noe fra.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-03-11, 23:06   #70
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Har aldri vært i dåp eller konfirmasjon der det har blitt servert alkohol, og det kunne ikke falle meg inn å servere det i verken dåp eller konfirmasjon selv. Jeg fatter rett og slett ikke hvorfor det "må" servers alkohol i en hver festlig anledning. Jeg har vel sagt det før, at det er vel og bra at ungene kan se at man kan drikke uten at det er snakk om fyll, men jeg synes det er vel så viktig å vise at det må ikke drikkes for at det skal bli en fest.

Gammel 21-03-11, 23:14   #71
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg laget Biff Burgund i dåpen til minstebarnet. Da syns jeg det ville vært snodig å ikke tilby vin til maten. Det var ingen som var i nærheten av å bli synlig beruset, så det syns jeg var helt fint.

Men klart, jeg skjønner det blir annerledes hvis man har gjester hvor misbruk er et tema. Isåfall skjønner jeg godt at man ikke serverer vin eller øl.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 23:27   #72
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at vi tilbød vin til maten både på Herremannens dåp og på storebrødrenes konfirmasjoner. Men det var selvsagt ikke noen som drakk spesielt mye.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 23:31   #73
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg er faktisk litt konservativ på akkurat dette punktet.
I slike tilfeller er det mindreårige som skal feires og som skal være midtpunkt og fokus, og da synes det ikke naturlig for meg å servere alkohol, nei.

Signerer denne.

Gammel 21-03-11, 23:36   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det hadde aldri fallt meg inn å servere alkohol i dåp eller konfirmasjon. Det er barn som feires og de kan godt feires uten alkohol. Jeg hadde aldri servert alkohol i barnebursdager heller.

Samme her, jeg ser ikke poenget. Sikkert lett for meg å si siden jeg aldri drikker alkohol uansett, men det kunne ikke falt meg inn ellers heller.

Svigerfar er italiensk og der serveres det jo alkohol over en lav sko samme når og hvor det er, men han er heldigvis ikke den som MÅ ha alkohol i alle tilstelninger her hjemme. Alkohol i barneselskaper hadde jeg aldri hørt om før denne tråden, og er litt månebedotten.

Gammel 21-03-11, 23:36   #75
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mine barn har vært i dåp og konfirmasjon mer enn to ganger.

Så langt tenkte jeg ikke, at noen har litt mer av sånt enn oss. Men vi har vel vært i noen få dåper og ingen konfirmasjoner ennå, så jeg var vel litt inn i vår egen situasjon oppi hodet mitt. Uansett, vi har såpass mange familiebursdager, både for barn og voksne, pluss søndagsmiddager, familiesammenkomster uten alkohol at disse begivenhetene er for vår del ikke et problem mht alkoholfrie soner som det da er nok av ellers.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 21-03-11, 23:45   #76
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg fatter rett og slett ikke hvorfor det "må" servers alkohol i en hver festlig anledning. Jeg har vel sagt det før, at det er vel og bra at ungene kan se at man kan drikke uten at det er snakk om fyll, men jeg synes det er vel så viktig å vise at det må ikke drikkes for at det skal bli en fest.

Men altså; at vi har hatt alkohol i våre dåper vil da vel ikke si det samme som at vi har det ved enhver fest? Nå har vi nylig hatt jul og barnebursdager i fleng - masse fest da uten alkohol for vårt vedkomne.

For øvrig tror jeg hverken vårt 4-månedersgamle dåpsbarn eller brorne på 3,5 år husker så mye av hva voksne drakk akkurat de dagene.

Gammel 22-03-11, 01:02   #77
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men altså; at vi har hatt alkohol i våre dåper vil da vel ikke si det samme som at vi har det ved enhver fest? Nå har vi nylig hatt jul og barnebursdager i fleng - masse fest da uten alkohol for vårt vedkomne.

For øvrig tror jeg hverken vårt 4-månedersgamle dåpsbarn eller brorne på 3,5 år husker så mye av hva voksne drakk akkurat de dagene.

Jeg synes ikke det er kjekt å se bilder fra min egen dåp, der det er avbildet ølflasker og vinflasker. Så selv om jeg ikke husker noe av det, så ser jeg jo på bildene at det var alkohol der.

Gammel 22-03-11, 01:18   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har vel nesten aldri vært i hverken dåp eller konfirmasjoner. Men det ville igrunnen neppe falt meg inn i halvsøvne å servere alkohol der. Det høres ikke helt riktig ut. Pleier igrunnen ikke servere det i barnebursdager eller noe jeg. :kjiping:

Om noen kom med likør til kaffen til tante Gunda så hadde jeg sikkert ikke besvimt heller altså - men jeg ville neppe tenkt på det som noe som måtte med.

Masse øl og vin ser jeg på som ganske feil - særlig på en konfirmasjon der man skal slippe en ungdom ut i livet med så sunne verdier og gode forutsetninger som man kan.

Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 01:20   #79
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Stemte at jeg ikke er vant til alkohol i dåp og konfirmasjon, men når jeg tenker meg om så er jeg faktisk usikker. Godt mulig det har vært tilbud om noe til maten, men at jeg ikke har benyttet meg av det.

Vi hadde ikke alkohol i dåpene her. Hva vi gjør til konfirmasjonene, det vet jeg ikke ennå. Kommer vel an på type mat vil jeg tro.

I familieselskaper ellers, så har det hendt at vi har tilbudt en cognac eller en likør til kaffen. Dette spesielt hvis oldeforeldrene er her, for de setter så stor pris på å få dette til kaffen. Det er liksom toppen på å være borte på besøk for dem.
Selv drikker jeg sjelden av dette, da det stort sett er cognac vi serverer, og jeg ikke liker det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 07:12   #80
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I familien/slekta mi har vi en veldig avslappet holdning til alkohol. For min del er holdningen så avslappet at jeg ikke vet om det pleier å serveres alkohol i dåp og konfirmasjon. Jeg tenker aldri over om det er der eller ikke.
Men jeg kan tenke meg at at det ikke er noen alkohol i dåp, det var ikke det i vår dåp i hvertfall, og at det serveres øl til maten i konfirmasjon. I hvertfall på min fars side.
Kanskje.

Så lenge ingen har et problematisk forhold til alkohol så er det helt likegyldig for meg om de drikker øl/vin/brus/vann/melk til maten sin/i sofakroken/solveggen/ osv

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.