Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Punktum, punktum, komma, strek ...

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-07, 22:40   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Punktum, punktum, komma, strek ...

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Vel, det var vel mer korrekt, men jeg mente at jeg liker punktumer.
( Kan man skrive punktumer? )

Du kan skrive punktumer, men du kan ikke skrive "punktum menneske". "Punktummenneske" eller "punktum-menneske" går derimot an.

Gammel 13-03-07, 23:17   #62
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Mistenkte det var en ordellingsfeil ja..

Gammel 13-03-07, 23:25   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mistenkte det var en ordellingsfeil ja..

Jeg påpeker stort sett bare andres småfeil her inne, altså. Det er litt av poenget med å ha et flisespikkeri, synes jeg.

Gammel 15-03-07, 23:09   #64
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jammen Supperior

Suppe?

Altså jeg har blitt kalt mye, men................ ( Var det noe sånt du mente? )

Gammel 15-03-07, 23:11   #65
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg påpeker stort sett bare andres småfeil her inne, altså. Det er litt av poenget med å ha et flisespikkeri, synes jeg.

Det setter jeg veldig stor pris på. Bare å påpeke i vei. Mye er glemt siden dagene man kikket mer på sidemannen enn fulgte med på norsklæreren.

(orddeling er bare ikke min greie altså, selv om jeg ser åpenbare feil som ananas ringer )

Sist redigert av Superior : 15-03-07 kl 23:25. Årsak: Aktiv flisespikkeri.
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 23:12   #66
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Suppe?

Altså jeg har blitt kalt mye, men................ ( Var det noe sånt du mente? )

Ynsjyll for at jeg provoserte deg til å bli så emsosjonell at du måtte skrive så mange prikker.

(Eller hjalp ikke det noe særlig? )

Gammel 15-03-07, 23:13   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Mye er glemt siden dagene man kikket mer på sidemannen enn fulgte med på norsk læreren.

Norsklæreren. I ett ord.

Gammel 15-03-07, 23:13   #68
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er en av de som lett avslutter setninger med utropstegn. Min unnskyldning er at jeg er ganske høyrøstet i RL også.

Samme her. Skal prøve å skjerpe meg.

Gammel 15-03-07, 23:24   #69
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Ynsjyll for at jeg provoserte deg til å bli så emsosjonell at du måtte skrive så mange prikker.

(Eller hjalp ikke det noe særlig? )

Bra å se at flere skriver feil Men jeg skal prøve å holde meg til maks 3 prikker eller punktumerererer

Gammel 25-03-07, 01:02   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løvemor, her.

Dessuten har jeg en ukritisk bruk av semikolon (det er jo så kult tegn )

Ah - en meningsfelle!

Semikolon er definitivt tidenes kuleste tegn. Til min store frustrasjon fikk jeg ikke lov av norsklæreren min på ungdomsskolen å bruke det - men nå bruker jeg det uhemmet ( ubegrenset frihet mht tegnbruk i voksenlivet ; ).

Også tankestrek - uvurderlig tegn!

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 01:08   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av mine nærmeste venninner drev å sendte sms med skikkelig emosjonell uttrykksform. Jeg orket nesten ikke å lese og ble alltid så hissig, og hun skjønte ikke hvorfor jeg hisset meg sånn på henne eller stadig spurte hvorfor hun var sur eller irritabel. Så etter vi snakket om dette med tegnsetting og hun skjerpet seg, så er hele problemet løst. For innholdet ser helt annerledes ut uten, og føles annerledes å lese.

Jeg har et par venninner som absolutt skal ha mange ....... etter setningene sine når de sender sms.

Klarte ikke helt å plassere det i starten, for det passet ikke til innholdet.

"Jo, vi kan godt treffes kl.fem..."
"Takk for invitasjonen, vi kommer..."
"Det høres fint ut...."

Etc, etc.

Jeg klødde meg i hodet, og lurte fælt på hva de prikkene skulle bety - lå det noe bak utsagnet? Var det ment å være tankefullt? Misbilligende?

Men nå har jeg begynt å skjønne at de prikkene ikke betyr noen verdens ting, de er ikke ment å skulle uttrykke noe som helst.
Så hvorfor de absolutt alltid skal med, skjønner jeg ikke... ( og her passer det med prikker, for litt undring og tankevirksomhet er på sin plass ; )

Gammel 25-03-07, 01:14   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ah - en meningsfelle!

Semikolon er definitivt tidenes kuleste tegn. Til min store frustrasjon fikk jeg ikke lov av norsklæreren min på ungdomsskolen å bruke det - men nå bruker jeg det uhemmet ( ubegrenset frihet mht tegnbruk i voksenlivet ; ).

Også tankestrek - uvurderlig tegn!

Semikolon er kult. Og her inne har vi til og med nerder som skiller mellom tankestrek og bindestrek. – -

Samt tre punktum og ellipse. ... …

Er det ikke deilig?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 01:25   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Semikolon er kult. Og her inne har vi til og med nerder som skiller mellom tankestrek og bindestrek. – -

Samt tre punktum og ellipse. ... …

Er det ikke deilig?

Oj,oj!
Jeg aner muligheten av å videreutvikle min nerdete delpersonlighet .

Tenk at jeg ikke var klar over at bindestrek og tankestrek er representert ved to ulike tegn på tastaturet...

Gammel 25-03-07, 01:29   #74
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er mange som lærer mye av sjefsnerdene her inne. Selv er jeg bare groupie, altså.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 01:38   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tenk at jeg ikke var klar over at bindestrek og tankestrek er representert ved to ulike tegn på tastaturet...

Det er de ikke. Det er bare bindestrek som finnes på tastaturet. Tankestrek er for spesielt interesserte. Hvis du har PC kan du for eksempel skrive tankestrek ved å holde ned ALT og taste 0150 på det numeriske tastaturet.

:hvisker: Og du: det skal være mellomrom mellom siste bokstav og elipsen …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 11:52   #76
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du har PC kan du for eksempel skrive tankestrek ved å holde ned ALT og taste 0150 på det numeriske tastaturet.

Men ikke hvis du bruker Firefox.

Gammel 25-03-07, 12:02   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men ikke hvis du bruker Firefox.

Joda. Det er programvareuavhengig. Prøv å eksperimentere med NumLock av eller på. (Det ser ut til at det er forskjell fra maskin til maskin om det virker med NumLock av eller på.) (Også fikk du med deg at det måtte være det numeriske tastaturet, ikke sant?)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-07, 12:09   #78
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du kan skrive punktumer, men du kan ikke skrive "punktum menneske". "Punktummenneske" eller "punktum-menneske" går derimot an.

Var det ikke noe med at man kan kutte ut den ene konsonanten når det blir dobbeltkonsonant fordi man setter sammen to ord? Altså at man kan skrive punktumenneske.

Gammel 25-03-07, 12:17   #79
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Joda. Det er programvareuavhengig. Prøv å eksperimentere med NumLock av eller på. (Det ser ut til at det er forskjell fra maskin til maskin om det virker med NumLock av eller på.) (Også fikk du med deg at det måtte være det numeriske tastaturet, ikke sant?)

Ja jeg vet det med numeriske. Men når jeg prøver å bruke de rette tegnene på jobben, så skjer det mystiske ting. På laptopen vil den ikke i det hele tatt, selv om jeg har inne Fn.

Gammel 25-03-07, 12:20   #80
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Var det ikke noe med at man kan kutte ut den ene konsonanten når det blir dobbeltkonsonant fordi man setter sammen to ord? Altså at man kan skrive punktumenneske.

Nei, men man kan - eller rettere sagt skal - kutte ut den ene konsonanten dersom det ellers ville blitt trippelkonsonant. Det heter for eksempel bussjåfør (eller buss-sjåfør), ikke busssjåfør.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.