Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-11, 11:27   #61
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lofoten

Hadde gjerne tatt bare en, max to overnattinger, men de får piggene ut med en gang det er snakk om mer enn 3-4 timer kjøring. Det har blitt bedre, for jeg kjørte alene med de til Kristiansand i sommer, med en overnatting. Vi brukte god tid og koste oss på veien, så det ble ikke så mye surving.

Bilsyke er ikke moro, hverken for barna eller meg. Men jeg ser at jeg er flinkere til å tolke signalene deres. Faren deres har aldri vært bilsyk, og elsker å kjøre bil. Han kan glatt kjøre 6 timer eller mer uten pause. De har fått høre da de var mindre at "men dere kan ikke ha blitt bilsyke enda, vi har bare kjørt 20-30 minutter! Vi kjører litt til, kan ikke stoppe allerede nå". Så har det endt med "men jeg må spy NÅ", og tilhørende kaos.

Jeg kan godt ta en pause etter 20 min, det er ikke tiden, men veien som gjør de bilsyke. Har kjørt mye rv 33 langs Mjøsa til Gardermoen. Før klarte vi ikke den turen uten pause i veikanten. Bedre med en fem minutters luftepause enn 30 min klesskift og bilvask...

Skal prøve å få nærmere 2 1/2 uke til rådighet. Da bør det gå.

Gammel 11-03-11, 11:37   #62
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Honningsvåg og midnattsolen på Ramberg er høydepunktene i Lofoten.

Gammel 11-03-11, 11:58   #63
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Nå kan dere også feriere i trygg forvissing om at eventuell oljevirksomhet i området har blitt skjøvet flere år frem i tid, og forhåpentligvis stanses for godt til slutt!

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:22   #64
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det kan være en bra løsning å kjøre. Det er dyrt å leie bil, og man må nesten ha bil i Lofoten, mener jeg.

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Honningsvåg og midnattsolen på Ramberg er høydepunktene i Lofoten.

Honningsvåg er i Finnmark og ikke i Lofoten.

Men du mente kanskje Henningsvær?

Hm, fikk lyst å se Lofoten igjen, kanskje en påsketur?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:28   #65
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan du moete meg for en oel, -ea-.

Gammel 11-03-11, 15:14   #66
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror også det kan være en bra løsning å kjøre. Det er dyrt å leie bil, og man må nesten ha bil i Lofoten, mener jeg.

Honningsvåg er i Finnmark og ikke i Lofoten.

Men du mente kanskje Henningsvær?

Hm, fikk lyst å se Lofoten igjen, kanskje en påsketur?

Selvsagt mente jeg Henningsvær. Jeg gjør samme tabben hver gang.

Gammel 22-03-11, 13:05   #67
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det ser ut til å bli kjøring på oss. Jeg er litt slik :hva er det jeg begir meg ut på:

Eldste mener fortsatt at hun kommer til å dø om hun må kjøre så langt, men jeg tror nok hun kommer til å overleve.

Noe midnattssol blir det nok ikke da jeg tror det blir i august vi reiser. Det får vi ta neste gang. hehe. Ser dessverre ut som det ikke blir tur nordover på søskenbarnet mitt i sommer, kræsj med ferie på henne og avsløser i fjøset på han. Så vi får utforske på egen hånd.

Foreløpig er det dette vi vil ha med oss på vei dit og tilbake:

Nidarosdomen
Torghatten
Svartisen
Saltstraumen

Polarsirkelsenteret
(Namskogan Familiepark ?)
"Bølareinen" (helleristninger rundt Snåsa)
Stiklestad

Overnatter trolig første gang litt sør for Trondheim, eller rundt der et sted. Skal sette meg med kartet og våre "ønsker" for å finne ut hvor det blir passende med overnattinger.

Tar gjerne i mot tips til passende steder å overnatte (rv17 nordover, E6 sørover). Det blir nok telt/lavvo på turen og trolig ei hytte de dagene vi er i Lofoten, så vi slipper å være avhengig av å nå frem til ei hytte/campingplass.

Dagsetappene tror jeg må være mellom 3 og 400 km, litt avhengig av hva vi gjør på veien.

Sist redigert av Svanen : 22-03-11 kl 13:26.
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:25   #68
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje velge to forskjellige ruter på vei opp og ned? Kystriksveien på tur opp (og ta ferga fra Bodø til Lofoten? sparer mye kjøring, minst en dag), og E6 ned igjen. Eventuelt Sverige sørover (=bedre veier?). Kjøre inn til broderlandet over Bjørnfjell (mellom Bjerkvik og Narvik) og nedover indre vei, er det den som heter E4?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 13:28   #69
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Det er det jeg har tenkt -ea-
RV17 (kystriksveien) nordover
E6 sørover.

Kan undersøke Sverige, må se hvor mye lenger (og evt mer/mindre kjedelig vei ) det blir for oss

Gammel 22-03-11, 23:29   #70
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bodd på en camping rett ved Saltstraumen i alle fall, og den var veldig trivelig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:50   #71
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Har ikke lest alle svarene, så det kan hende jeg forteller noe du vet.
Folkehøgskolen i Kabelvåg er vel et rimelig sommerhotell på denne tida, gangavstand til sentrum, og med fine naturområder i umiddelbar nærhet.

Strender:
Kalle, har også ytterste kalle med store rullesteiner og fine fjellvegger til klatring for ungene.
Røyrvikstranda.

Bunes var en gang en skjult perle, tilkomst med lokalbåt fra Reine, tror jeg. Kjempestor strand som ligger helt for seg selv. Håper dere får en strålende sommer.

Ferielofotværing.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:52   #72
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi kjørte nordover med barna i fjor sommer, men ga oss på Kjerringøy - for å få litt flere dager på hvert sted. Dersom vi skal til lofoten, tror jeg vi kommer til å gå for fly og leiebil, og altså når vi får litt bedre råd. Vil svært gjerne vise fram mitt barndoms ferieparadis til guttene mine.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 16:56   #73
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Dumt at det ikke blir midnattssol på dere, men august er etter min mening den beste måneden å besøke Lofoten. Håper dere får en flott tur!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:43   #74
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var der også i august, var borte i 16 dager og hadde ikke regn en eneste dag. Helt fantastisk var det.

Gammel 23-03-11, 21:58   #75
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Husker ikke om jeg (eller noen andre) har sagt det før, men skal dere ta ferge fra Bodø bør dere bestille plass på forhånd. I tillegg anbefaler jeg igjen flymuseet hvis dere skal innom Bodø. Det er absolutt ikke bare for spesielt flyinteresserte; har aldri hørt om noen som ikke har likt seg der.

Gammel 23-03-11, 22:03   #76
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Har tenkt å ta ferge fra Bodø og har fått tips av flere om å bestille på forhånd. Men hvor lenge på forhånd bør en bestille? Og kan en evt avbestille plassen igjen? Jeg er litt fristet til å bestille to påfølgende dager, i tilfelle vi bruker en dag mer enn først tenkt på turen.

Gammel 23-03-11, 22:04   #77
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Akkurat det vet jeg ikke, jeg har bare lest i lokalavisa år etter år om milelange køer på fergekaia.

Gammel 23-03-11, 22:05   #78
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har vært med på en sånn biltur da jeg var liten ( faktisk enda lenger nord). Samlet sånne stoffmerker fra hvert sted som mamma sydde på sekken min. Det gjorde turen litt mer spennende ( men krever jo at man stopper slike steder og kjøper merker, da...) ellers er trafikkbingo gøy. Så kan man drive fatter'n til vannvidd med " 100 flasker brus på en vegg, hundre flasker brus - en falt ned og så ble det - 99 flasker med brus på en vegg 99 flasker med brus på en vegg, 99 flasker med bruuuuus"....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 22:06   #79
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Akkurat det vet jeg ikke, jeg har bare lest i lokalavisa år etter år om milelange køer på fergekaia.

Jeg tror vi bare stilte opp veldig lenge før avgang og slo oss ned på kaia.

Gammel 23-03-11, 22:22   #80
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Vi er gode på "bil-leker". Det begynte jeg tidlig med for å slippe det stadige maset om hvor lenge det er igjen (gjerne etter 5-10 minutter på en tur på 2-3 timer)
-førstemann til 10 røde/svarte/hvite biler
-finne bokstavene i alfabetet på skilt
-mitt skip er lastet med
osv, osv.

Jeg hadde håpet å slippe å sitte i bilkø. Betaler gjerne 100 kr for å sikres plass.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.