Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Hva er de uskrevne reglene for "køing" i salgtrådene ?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 15:25   #61
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er de uskrevne reglene for "køing" i salgtrådene ?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hvis du bare har vært intressert i en viss størrelse og den som selger har fått solgt alt samlet til en annen så har jeg ikke noe problem med at den andre gikk foran i køen. En foretrekker jo og selge mest mulig samlet.

Det var ikke sånn nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:28   #62
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det var ikke sånn nei.

Men kanskje selgeren hadde handlet med den andre tidligere og da foretrakk den andre kjøperen hvor hun da visste at det var uproblematisk salg? Kan jo sikkert være mange grunner. Eller kanskje hun rett og slett ikke likte deg ut i fra et annet innlegg? Utrolig hva folk kan legge til grunn for å foretrekke det ene eller det andre etterhvert har jeg funnet ut.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:32   #63
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men kanskje selgeren hadde handlet med den andre tidligere og da foretrakk den andre kjøperen hvor hun da visste at det var uproblematisk salg? Kan jo sikkert være mange grunner. Eller kanskje hun rett og slett ikke likte deg ut i fra et annet innlegg? Utrolig hva folk kan legge til grunn for å foretrekke det ene eller det andre etterhvert har jeg funnet ut.

Det er ikke noe stort problem for meg altså, prøvde bare å fortelle at man gjør det på forskjellige måter.
Jeg handler fortsatt hos denne selgeren å har gjort det mange ganger før.

Gammel 22-02-11, 15:36   #64
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Stort smil

Jeg tenker at jeg viser sånn passe interesse ved spørsmål. Sånn muligens interessert. Dersom noen kommer etter meg sier de vil ha den, så tenker jeg at de har førsteretten. Er det noe jeg virkelig vil ha, så sier jeg klart fra med det samme.

Gammel 22-02-11, 15:36   #65
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minni: Kan det være at noen sendte en pm før du la inn ditt innlegg? Eller kanskje det bare er distraksjon og ammetåke som slo inn den ene gangen. Hvis du fremdeles handler med vedkommende så kan det jo være noe slikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:37   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes vel i grunnen at det selgers ennsvar å definere og sortere køen. :enkel:

Jepp, enkelt-penkelt.

Jeg synes det er greit at man tar hensyn og har respekt for den første som skriver "jeg tar den!", nøyaktig hvor lang tid det skal ta bør være helt og holdent opp til selger. Somler den første som sier "tar'n!" veldig, hadde jeg latt den gå til nestemann som sier "jeg tar den hvis ikke *** skal ha den!"

Man bør, som kjøper, tenke at selger har lyst til å kvitte seg med varen fortest mulig, så man bør gi kjapp tilbakemelding, synes jeg. I skjerf-tråden var det selger som gjorde en tabbe, ikke Liljekoval.

Gammel 22-02-11, 15:39   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Her er jeg helt enig dersom selger sier fra at samlet salg foretrekkes/prioriteres

Jeg ville tenke at det er helt opplagt at samlet salg alltid foretrekkes, selv om det ikke har blitt sagt eksplisitt, for det er jo så mye greiere å sende til én person og forholde seg til betaling fra bare én person. Hvis jeg skulle selge noe, ville det være for å bli kvitt tingen(e), ikke for å yte service til dem som er interessert, så jeg ville solgt til den første som sa konkret "jeg vil ha tingen", og solgte jeg flere ting, ville jeg solgt til den første som sa "jeg tar alt sammen". Ikke hvis jeg allerede hadde lovet enkeltting til andre, såklart, men så lenge jeg som selger ikke har lovet bort noe, vil jeg synes jeg står fritt til å selge til den jeg vil.

Men nå bruker jeg i grunnen aldri markedsplassen, så jeg har ingen formening om hvordan det har blitt vanlig å gjøre slikt.

Gammel 22-02-11, 15:41   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg blir litt stuss når noen holder av alt i en størrelse før de i det hele tatt har sett bilder og vet hva det er. Det er ikke noe som plager meg nevneverdig, men jeg syns det fremstår som litt ufint.

Jeg har blitt flinkere til å påpeke at jeg er interessert når jeg spør om en størrelse/farge etc. fordi jeg har opplevd å bli forbigått i køer uten at jeg i det hele tatt har fått svar på det jeg spør om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:42   #69
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Forøvrig synes jeg ikke HI var for brautende i nevnte tråd. Det er noe med å være tydelig når en haug med andre stiller en masse spørsmål.

Gammel 22-02-11, 15:43   #70
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

jeg blir litt stuss når noen holder av alt i en størrelse før de i det hele tatt har sett bilder og vet hva det er. Det er ikke noe som plager meg nevneverdig, men jeg syns det fremstår som litt ufint.

Jeg har blitt flinkere til å påpeke at jeg er interessert når jeg spør om en størrelse/farge etc. fordi jeg har opplevd å bli forbigått i køer uten at jeg i det hele tatt har fått svar på det jeg spør om.

Som regel står det jo i innlegget hva det er da.
Hvertfall det jeg har sett.

Gammel 22-02-11, 15:45   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener selvfølgelig der det ikke står, jeg syns det kom ganske klart frem gjennom innlegget mitt. Jeg mener altså at det ikke står når det f.eks. er "Dametøy str. 38" eller "guttetøy str. 86" eller noe slikt. Å da holde av alt til man har sett bilder, og deretter skulle si i fra seg det som ikke er interessant syns jeg virker litt "græbbete". Om det står et merke, eller en type plagg og slikt syns jeg det er helt greit.

Gammel 22-02-11, 15:46   #72
Chablis
Drømmer

Standard

Jeg mener selvfølgelig der det ikke står, jeg syns det kom ganske klart frem gjennom innlegget mitt. Og da mener jeg at det ikke står når det f.eks. er "Dametøy str. 38" eller "guttetøy str. 86" eller noe slikt. Å da holde av alt til man har sett bilder, og deretter skulle si i fra seg det som ikke er interessant syns jeg virker litt "græbbete". Om det står et merke, eller en type plagg og slikt syns jeg det er helt greit.

Ja det er jeg enig i.

Gammel 22-02-11, 15:47   #73
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Jo, men sånn som Tallulah skisserer det så bli det litt som å kaste seg ukritisk over noe man ikke vet om man vil ha bare for å ha først tilgang på alt. Nesten som å sette tre handlekorger i kø på butikken og gå i den køen som først tømte seg. Litt samme mentalitet.

Gammel 22-02-11, 15:49   #74
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener i grunnen at jeg som selger har rett til å bestemme hvem som skal få kjøpe det jeg selger, uten å være forpliktet til å ta hensyn til noen kø i de hele tatt, hvis det ikke passer meg. Jeg er jo ikke en butikk eller offentlig tjenesteinstitusjon heller, og når jeg selger, vil jeg helst gjøre det med minst mulig bry for meg selv. Jeg forbeholder meg derfor retten til å selge til første og beste person som sier "jeg tar den". Eller enda bedre: "Jeg kan hente den", hvis det er aktuelt.

Jeg har for øvrig aldri ansett meg selv for å stå i kø, hvis det eneste jeg har gjort er å spørre om mål eller andre opplysninger om tingen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:50   #75
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jo, men sånn som Tallulah skisserer det så bli det litt som å kaste seg ukritisk over noe man ikke vet om man vil ha bare for å ha først tilgang på alt. Nesten som å sette tre handlekorger i kø på butikken og gå i den køen som først tømte seg. Litt samme mentalitet.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:51   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener i grunnen at jeg som selger har rett til å bestemme hvem som skal få kjøpe det jeg selger, uten å være forpliktet til å ta hensyn til noen kø i de hele tatt, hvis det ikke passer meg. Jeg er jo ikke en butikk eller offentlig tjenesteinstitusjon heller, og når jeg selger, vil jeg helst gjøre det med minst mulig bry for meg selv. Jeg forbeholder meg derfor retten til å selge til første og beste person som sier "jeg tar den". Eller enda bedre: "Jeg kan hente den", hvis det er aktuelt.

Jeg syns også selger er den som bestemmer, men jeg syns også det er normal høflighet å opplyse på forhånd hvordan man ønsker å gjøre det. Jeg er f.eks. ikke så begeistret for tråder som plutselig blir budgiving fordi selger innser at varen er attraktiv og det er flere interessenter. Om man ønsker budgiving syns jeg det er greit å si i fra om på forhånd.

Gammel 22-02-11, 16:07   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også selger er den som bestemmer, men jeg syns også det er normal høflighet å opplyse på forhånd hvordan man ønsker å gjøre det. Jeg er f.eks. ikke så begeistret for tråder som plutselig blir budgiving fordi selger innser at varen er attraktiv og det er flere interessenter. Om man ønsker budgiving syns jeg det er greit å si i fra om på forhånd.

Jeg er helt enig i det, altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 17:09   #78
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Jeg tenker at man får si fra hvis man vil stå i kø. Har man bare et spørsmål om produktet, regnes det ikke som å stå i kø i mitt hode.

Enig. Men kan kan skrive at "jeg tar den HVIS ditt og datt osv". Greit å få vite det som evt måtte mangle i selgers beskrivelse.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 17:25   #79
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er på jakt etter klær til mine små, spesielt snuppa...Har kikka rundt og tenkt at jeg gleder meg til jeg får tilgang til markedsplassen her også..Men nå er jeg ikke så sikker på om jeg er så ivrig lengre, virker litt skummelt. Best jeg føler med likevel så jeg kanskje klarer å orientere meg litt i det som flertallet mener er god folkeskikk der.

Tenker i utgangspunktet at første som melder interesse av typen "hvilken størrelse, hva blir porto" osv er første i kø, men at en da må følge ekstra godt med og ikke la det gå dagesvis. Ellers er da vel opp til selger, som så sørger for å oppdatere tråden med solgt eller slette den(eller hva som gjøres her)

Gammel 22-02-11, 17:59   #80
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg hadde bare ansett dem som klart hadde skrevet at de vil kjøpe varen som reelle køståere.

Samme her, og jeg hadde i stilt meg i kø om jeg ikke var helt sikker på om jeg ville ha varen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.