Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lyver du i undersøkelser på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Lyver du i undersøkelser/poller på Foreldreportalen?
Nei 209 91,27%
Ja 7 3,06%
Noen ganger / det har skjedd 4 1,75%
Det har du ikke noe med... eller fisk 9 3,93%
Deltakere: 229. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-11, 22:32   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyver du i undersøkelser på FP?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Men jeg må si at du Esme er den ærligste av alle

De fleste sier at de ikke ser poenget med å lyve, og jeg kan virkelig heller ikke se poenget med å lyve i en anonym undersøkelse. Kan noen forklare meg hva man kan få ut av det?
Jeg er også nysgjerrig hvilke undersøkelser Esme mener ikke er representative.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 01:33   #62
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Nei jeg juger ikke, men jeg skriver ikke nødvendigvis et svar i tillegg om jeg ikke ønsker å "stå fram" sånn ordentlig.

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 02:02   #63
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Niks...

Gammel 04-02-11, 08:25   #64
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Nei, men det er ikke alle undersøkelser jeg gidder svare på, akkurat...

Her er nok jeg også.
Hvis jeg først svarer, så svarer jeg oppriktig. Er det noe jeg ikke vil svare på, så lar jeg det jo heller være vel, i stedet for å lyve.

Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 12:07   #65
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er også nysgjerrig hvilke undersøkelser Esme mener ikke er representative.

Tja. For eksempel om noen lager en poll "Lager du mat fra bunnen?" og det har svart 80 stykker som svarer Ja og ingen svarer Nei, så er det helt klart sånn at de som ikke har lyst å svare det "dårlige" alternativet ikke har svart, for det er ikke sjanse i havet at det stemmer det som har fremkommet. Da svarer jeg det andre alternativet.

For det er jo det med poller, folk svarer jo i mindre grad når de ikke kan ta det høyverdige alternativet, og alle pollene er på FP er helt håpløst lite representative av den grunn. Det er derfor viktig å vite at pollene her viser absolutt ingenting man kan stole på.

Gammel 04-02-11, 12:17   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tja. For eksempel om noen lager en poll "Lager du mat fra bunnen?" og det har svart 80 stykker som svarer Ja og ingen svarer Nei, så er det helt klart sånn at de som ikke har lyst å svare det "dårlige" alternativet ikke har svart, for det er ikke sjanse i havet at det stemmer det som har fremkommet. Da svarer jeg det andre alternativet.

For det er jo det med poller, folk svarer jo i mindre grad når de ikke kan ta det høyverdige alternativet, og alle pollene er på FP er helt håpløst lite representative av den grunn. Det er derfor viktig å vite at pollene her viser absolutt ingenting man kan stole på.

Ok! Er ikke de fleste pollene anonyme, forresten? :ser fremdeles ikke helt poenget med å svare feil: Jeg kunne forresten glatt innrømmet at jeg ikke alltid lager mat fra bunnen, har sex sjeldnere enn tre ganger i uken (eller hva som nå er gjennomsnittet ) , snudde ungene i bilen lenge før de var fire, og lar dem se altfor mye på TV. Kanskje det er jeg som ikke er representativ.

Men, altså, jeg skjønner selvfølgelig at man ikke kan bruke pollene til noe som helst fornuftig, er bare overrasket over at man lar være å svare fordi man ikke kan krysse av på det optimale alternativet.

Gammel 04-02-11, 12:17   #67
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Nei.

Nei, jeg lyver ikke, og det er sant, eller nei, jeg lyver ikke, men det er løgn.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 12:34   #68
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Er ikke det å lyve, da?

Ikke nødvendigvis. Det kan være flere alternativer som passer. 'Sannheten' blir i dette tilfellet det mest korrekte alternativet.
Jeg må innrømme at jeg ikke tar spørriser på internett særlig seriøst, og gremmes hvis en nyhetskanal med ønske om å bli tatt alvorlig henviser til spørreundersøkelser på VG-nett. Det har faktisk skjedd.

Gammel 04-02-11, 12:50   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, altså, jeg skjønner selvfølgelig at man ikke kan bruke pollene til noe som helst fornuftig, er bare overrasket over at man lar være å svare fordi man ikke kan krysse av på det optimale alternativet.

Det er ikke nødvendigvis det at folk ikke har "ryggrad" til å svare, det har også i stor grad med at en person som synes noe er viktig, har en større tendens til å bruke litt tid og energi på å svare i forhold til en person som ikke er interessert.

F.eks om noen hadde laget en poll på motehjørnet "Er det morsomt å shoppe?" så er det jo ganske stor sannsynlighet for at f.eks jeg ikke hadde svart nettopp fordi jeg ser ikke motehjørnet en gang (jeg filtrerer det vekk) fordi jeg er så lite interessert i det.

Gammel 04-02-11, 12:51   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

F.eks om noen hadde laget en poll på motehjørnet "Er det morsomt å shoppe?" så er det jo ganske stor sannsynlighet for at f.eks jeg ikke hadde svart nettopp fordi jeg ser ikke motehjørnet en gang (jeg filtrerer det vekk) fordi jeg er så lite interessert i det.

Skjønner. Hvordan filtrerer man bort ting?

Gammel 04-02-11, 13:19   #71
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Man bestemmer at man har viktigere ting å gjøre enn å svare på ting man ikke er interessert i?

Men ingen av undersøkelsene på FP er representative for Norges (eller verdens) befolkning akkurat. Og for at de skulle være representative for FPs befolkning måtte det vært et tilfeldig trukket utvalg av oss som hadde svart på den.

Gammel 04-02-11, 13:26   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

I kontrollpanelet kan du velge 'endre valg' i menyen til venstre og så kan du rulle helt til bunn og der kan du merke alle forum man ikke vil se.

Gammel 04-02-11, 20:15   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kontrollpanelet kan du velge 'endre valg' i menyen til venstre og så kan du rulle helt til bunn og der kan du merke alle forum man ikke vil se.

Det er egentlig litt dumt at man ikke kan gjøre det med tråder også. Jeg skulle gjerne ha sluppet å se slanke- og shoppingtråder, og de tar jo aldri slutt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:00   #74
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Men ingen av undersøkelsene på FP er representative for Norges (eller verdens) befolkning akkurat. Og for at de skulle være representative for FPs befolkning måtte det vært et tilfeldig trukket utvalg av oss som hadde svart på den.[/quote]

Det er vel heller FP som ikke er representativ for Norges befolkning.

Gammel 04-02-11, 22:01   #75
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det skjønner jeg ikke vitsen med.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:17   #76
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Nei,jeg føyer meg inn i rekken av de som holder seg unna om det er undersøkelser jeg ikke vil/kan svare på.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:21   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men ingen av undersøkelsene på FP er representative for Norges (eller verdens) befolkning akkurat. Og for at de skulle være representative for FPs befolkning måtte det vært et tilfeldig trukket utvalg av oss som hadde svart på den.

Det er vel heller FP som ikke er representativ for Norges befolkning. [/quote]

FP er ikke representativ for Norges befolkning nei, men pollene er heller ikke representative for FP.

For å si det sånn: Om man er opptatt av at pollene skal ha noe som helst informasjonsverdi, så er det faktisk like feil å ikke svare i en poll som å lyve. Statistisk sett.

Gammel 04-02-11, 22:37   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg bruker aldri pollene til noe, egentlig.

Gammel 05-02-11, 01:32   #79
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Åja, sånn filtrere ja. Jeg trodde det var sånn mental filtrering jeg. Det driver jeg med ganske ofte hvertfall.

Gammel 15-02-11, 21:25   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, nei. Men det er jo mange grunner til at undersøkelser ikke blir helt riktige.

På spørsmålet "hvor ofte tar du tran" vil jeg for eksempel svare "daglig", for det er jo det som er planen. I praksis er det mer 2-4 dager per uke, fordi det blir mange "unntaksmorgener". Det samme gjelder nok trening og fiskemiddager og lignende ting.

Det andre er at enkelte spørsmål vil være stilt slik at man ikke engang åpner tråden om ikke spørsmålet angår en på en eller annen måte, og da blir det gjerne en overvekt av en gruppe i utgangsspunktet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.