Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Prøver igjen: hvor stort klesbudsjett har du?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hvordan kjøper du klær (til deg selv)?
Lite budsjett, handler billig (<840 kr/mnd) 82 48,81%
Lite budsjett, handler dyre plagg 3 1,79%
Ligger omtrent på SIFO budsjettet, handler billig 13 7,74%
Ligger omtrent på SIFO-budsjette, handler dyre plagg 2 1,19%
Ligger litt over SIFO-budsjettet, handler billige plagg 11 6,55%
Ligger litt over SIFO-budsjettet, handler dyre plagg 18 10,71%
Vesentlig mer enn SIFO-budsjettet, handler mange billige plagg 5 2,98%
Vesentlig mer enn SIFO-budsjettet, handler dyrere plagg 24 14,29%
dustepoll/umulig å svare 10 5,95%
Deltakere: 168. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-11, 19:14   #1
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prøver igjen: hvor stort klesbudsjett har du?

Summen i løpet av et år blir nok en del høyere enn SIFOs snitt.
Sko trekker opp summen alvorlig!

Gammel 17-01-11, 19:18   #2
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tror det ligger rundt 2000 pr måned, av og til noen få hundrelapper, av og til 3-4000 pga sko/vintersko/yttertøy.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 19:29   #3
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Jeg bruker vesentlig mer enn SIFO snittet, kjøper stort sett dyre klær ,men kan absolutt handle på kjedebutikker også.

Gammel 17-01-11, 19:26   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Periodeshopper her også, men jeg handler heller rimelig enn dyrt, fordi jeg ikke har økonomi til å lukse meg tøy som koster en tusing og vel så det per plagg. Det finnes selvsagt unntak, men jeg prioriterer reiser og tøy til ungene fremfor å unne meg svindyre enkeltplagg selv.

Gammel 17-01-11, 19:46   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Periodeshopper. Det kan gå flere mnd uten at jeg kjøper noe som helst. Jeg er ikke glad i å kjøpe klær egentlig. Sliter dermed klærne mine ut. Når jeg først handler så betaler jeg gjerne litt ekstra for at de skal sitte fint eller ha god kvalitet. Du finner meg aldri over salgskurven på HM der jeg røsker med meg ti plagg og kanskje bruker et par av de bare en gang eller to. Nå er regnjakken min helt utslitt og det samme med støvlettene mine. Begge deler over fem år gamle og brukt sønder og sammen. Når det nå skal kjøpes inn så gå det fort noen tusen. Sånn fordelt på et par-tre år så tror jeg faktisk ikke at jeg overstiger 840 i mnd.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 19:48   #6
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sprenger uten tvil SIFO-budsjettet de luxe uten at jeg har laget oversikt over hvor mye som går til klær i løpet av f.eks. et år.

Er veldig glad i klær og shopping, og har en del favorittmerker jeg handler mye av. Kjøper mye og dyre klær da jeg synes mange av billigmerkene har elendig stoffkvalitet og ikke sitter pent (med noen hederlige unntak, har f.eks.en topp kjøpt for 129,- på HM som fattig student i 1994 og den er like fin ennå)

I tillegg trener jeg mye utendørs og har derfor masse plagg til slikt bruk, både for fjellturer, sykling, langrenn og slalom. Treningsklær, godt fottøy og goretex drar mye penger, men det er verdt det.

Jeg pleier å forsvare klesbudsjettet mitt med at jeg har et pub-budsjett som er totalt fraværende.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 19:57   #7
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sprenger ikke SIFO-budsjettet, ligger omtrent på, eller litt under. Kjøper stort sett på salg eller rimelige plagg. Noe er dyrere som feks ytterjakker og endel sko, men ellers handler jeg sjelden, kan vel egentlig si aldri, dyrt. Handler heller ikke oppimot SIFO-budsjettet hver mnd. Periodekjøper...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:00   #8
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker ikke over 840 kr i md på klær.De siste 3 md har jeg brukt ca 1000 kr. Kjole til dåp,kjole til jul og vinterjakke. Men til ungene derimot.....

Gammel 17-01-11, 20:04   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner virkelig ikke. Ikke snøring overhodet. Derfor ble det "umulig å svare".

For mange år siden førte vi budsjett og tok vare på samtlige kvitteringer. Det var samme år som jeg nettopp hadde født og følte meg feit og ble deppa av å gå inn i et prøverom. Det året lo til og med mannen av klesbudsjettet mitt. Det var på 2180 kroner.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:09   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker en god del mer enn SIFO budsjettet, hvor mye vil jeg helst ikke tenke på...Bruker også mye på treningstøy, både til innen- og utendørs bruk. Kjøper sjelden klær fra billigkjedene, men heller ikke det aller dyreste. Typisk Chill, Desigual, TiMo osv.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:05   #11
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg aner ikke, rett og slett.
For jeg kan gå i mnd uten å kjøpe noe som helst, og så tar det helt av og blir voldsomt, og plutselig har jeg gått bananas. Jeg handler nok ikke så mye dyre plagg, rett og slett fordi jeg ikke har funnet noen som lager fine og dyre klær som passer min stil eller fasong.
Men det går jo til et visst punkt- når man plutselig ikke har noe å ha på seg må man jo skaffe seg noe nytt.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:06   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en periodeshopper.
Men når jeg regner sammen sånn grovt sett, så ligger jeg nok å rundt 1000kr måneden tenker jeg. Ikke mye mer i alle fall.

Jeg kjøper mest hos billigkjedene, mye fordi jeg har en jobb som sliter klær og jeg overhodet ikke orker å risikere å ødelegge klærne mine på jobbe med maling og slitasje. Dvs, de blir jo ødelagt, men jeg har i alle fall ikke ødelagt for så mange penger da.

Når jeg leter etter klær jeg skal pynte meg i osv, da kan jeg godt legge i noen kroner. Men jeg har en grense på 1000 pr plagg egentlig. Det skal en del til før jeg svir av mer enn det på en kjole altså. For det er begrenset hvor ofte de plaggene blir brukt av meg.

Sko derimot, kan jeg bruke litt penger på. Selv de jeg bruker til daglig, kanskje særlig dem.

Gammel 17-01-11, 20:16   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker neppe over 840 kroner per måned i snitt. Det kan gå flere måneder mellom hver gang jeg kjøper noe - utenom kanskje et par strømpebukser, så jeg kan aldri tenke meg at det blir såpass totalt. Når det er sagt, har jeg startet året friskt med å bruke en god del. Men mye av det er brukte gravidklær kjøpt her inne, da. Det meste jeg har er rimelige klær, men jeg kan bruke litt ekstra på spesielle ting. Det dyreste jeg har nå er vel dunjakke til 1500, det syntes jeg var mye penger for et klesplagg, men gud så glad jeg er i den!

Gammel 17-01-11, 20:26   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrev at jeg ligger litt over SIFO og kjøper billige plagg, men det stemmer kanskje ikke helt... Hvis jeg hadde talt etter, ville jeg vel trolig havnet en god del over SIFO siden en del av plaggene mine (spesielt jakker og kjoler) er relativt dyre. Det meste av det jeg handler ligger nok i sjiktet fra 300,-700,- og kan vel betegnes som billig. Jeg har mye klær, og det er ganske mye jeg ikke har brukt så ofte. Etter at hyllene i klesskapet kollapset for nte gang i julen, bestemte jeg meg for kjøpestopp fram til sommeren. Så langt har det gått bra.

Hvis jeg svarer igjen om fem mnd, håper jeg m.a.o at jeg ligger under 800 kr...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:19   #15
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ligger nok også over, men har ikke helt peiling på hvor mye jeg bruker. Kanskje 2000 i måneden i snitt? Jeg handler ikke klær hver måned, men liker gjerne litt dyrere klær, og da får man ikke så mye for pengene. Nå har jeg akkurat vært "flink", og kjøpte vinterjakke fra Tiger of Sweden og strikkekjole fra Bruuns Bazaar på halv pris. Det ble 2850,-

Favorittmerkene mine er nok Filippa K, Acne, Tiger, Whyred, og så har jeg litt Mexx, Inwear og sånt. Ja, og endel Benetton. Og masse billige basictopper fra Cubus.

Sist redigert av Nera : 17-01-11 kl 20:42.
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:19   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått noen skikkelig dårlige vestkantvaner i høst. Det er ikke Chill eller Odd Molly, men SIFO-lappene flyr fort.

Edit: er sportsutstyr også med? Bugger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:23   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferieshopper. Har en (u)vane med at jeg handler i ferier. Jeg liker ikke å handle "til hverdags", synes tiden strekker dårlig til, men i ferier synes jeg det er kos å handle, men det blir jo litt hummer og kanari. London var fin å shoppe i, Grand Canaria, ikke fullt så greit. Pakkingen er derimot verdens mest lettvinde.

Gammel 17-01-11, 20:21   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er lavt og billig. Har feks ikke handlet på salg etter jul. Sist jeg handlet klær til meg selv var i juni tror jeg (brukte 2000 kr tror jeg - følte meg skikkelig vill og gal) - og da pga ferdig med graviditet og trengte noe nytt. Kjøpte meg et par skoletter i sepåtember til 1100 kr, det var vel første skopar på et år eller to tror jeg? Ønsker meg til jul/bursdag og får noe via jobben til mannen. Før hadde jeg familie i en europeisk storby, og da røyk det noen tusen å hvert besøk vi var på, så nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal gå for å handle lenger. Ikke handlet i Norge på mange mange år. Vinterjakken jeg bruker mest nå for tiden er 5 år gammel, skoene er 3 år gamle.

Sist redigert av Pelle : 17-01-11 kl 20:49.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:29   #19
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ligger helt sikkert over sifobudsjettet. Handler gjerne dyrere merker, men gjerne på salg. Har variert veldig i vekt det siste halvannet året pga svangerskap, så det har blitt en del kjøp. Nå som jeg er så og si tilbake i vanlig vekt (for meg) regner jeg med det blir mindre.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:32   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker litt over sifo-budsjettet. Muligens litt mer enn litt. I snitt bruker jeg nok over 1000 kr mnd til meg selv, men jeg er en periodeshopper. Jeg har regnskap, og erfaringen min er at det alltid går mye mer penger til klær enn man skulle tro. Fordi det er så mye som koster penger som går på det budsjettet man ikke tenker over, som ullundertøy, strømpebukser og sokker, og fordi enkelte plagg man trenger er svindyre som yttertøy og gode sko. Jeg var superfrustrert over mangel på evne til å holde familiens klesbudsjett helt til jeg stakk fingeren i jorda og innså konsekvensen av å prioritere gode vinterklær og sko til ungene. De klærne alene utgjorde nesten hele summen vi hadde budsjettert med, da sier det seg selv hvilken vei det går. Men selv om jeg sikkert bruker 1000+ i mnd på meg selv har jeg faktisk tenkt å bruke mer på bekostning av ungene. Jeg har ikke veldig mye klær og kunne godt hatt litt mer å velge i siden det får meg til å føle meg vel, mens ungene ikke trenger halvparten av det de får.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.