|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
maler
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieJeg skjønner at man ikke skal si for mye i enkelttilfeller, men det er ikke helt uvanlig at barn og foreldre bare kommer sånn måtelig overens i den aldersgruppen der. Og 8000 kr er mye for tenåringer (bare jfr de som skal få barn fordi de da får så mye penger). Jeg synes det er helt fair at foreldre må gi barna sine et tilbud så lenge de går på videregående, men det blir feil på prinsipielt grunnlag at tenåringen skal kunne bruke dette som pressmiddel mot foreldrene sine og definere hvilken form det tilbudet skal ha.
![]() |
#62 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleie
Klart saken har 2 sider, og klart det sikkert ligger noe tragisk bak............MEN. Hvis det faktisk er tilfelle at alle 18 åringer i Norges land kan flytte ut for så å motta 8000 kr mnd fra foreldrene i mnd, så er det tragisk. De aller aller fleste foreldre har ikke råd til det. Hva da, skal foreldrene selge hus og hjem for å holde 18 åringene med penger?? (Da snakker jeg om 18 åringer som selvsagt får bo hjemme til de er ferdig med videregående skole.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Ringskrømt
|
Det er ingen som angriper noen. Man snakker generelt, og om seg selv.
![]() |
#65 |
flisespikker
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieKan dere la være å begynne å diskutere denne spesifikke moren og/eller denne spesifikke datteren? Det fører neppe til noen særlig verdifull diskusjon, og vi liker ikke uthenging av privatpersoner her. Det er en interessant prinsipiell diskusjon helt uavhengig av hjemmeforholdene i akkurat denne familien.
![]() |
#66 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi diskuterer ikke denne saken i særdeleshet, gjør vi? Vi diskuterer vel prinsippet?
![]() |
![]() |
#67 |
maler
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieSkal vi ha en ny tråd hvor parter i saken melder seg inn og diskuterer enkeltsak fremfor prinsipp? I såfall kan vi vel nesten bare begynne å fjase til tusen med en gang.
![]() |
#68 |
Passiv
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleiePrinsipielt vil jeg mene at foreldre som feks gir barnet så dårlige hjemmeforhold at det ikke kan bo hjemme mens det går på videregående selvsagt burde betale for å fostre opp barnet sitt likevel - og dermed er dette en grei bestemmelse. |
![]() |
![]() |
#69 |
Ekvilist
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieJeg håper at man får stoppet diskusjonen om enkeltpersoner fra utenforstående anonyme hvis det vedvarer. For min del må det gjerne moddes. Diskusjonen hittil har holdt seg på et generelt nivå, og det er bra.
![]() |
#70 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieJeg kan ikke i min villeste fantasi tro at den paragrafen er ment på den måten at ungdommen kan si:
![]() |
#71 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieELdstegutten min er 16 år og går på vidregårende.
![]() |
#72 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieJeg hørte rykter om denne paragrafen da jeg gikk på vgs, men de eneste som vurderte å benytte seg av den var folk med svært dårlig forhold til samværsforelder. (Type: far stakk av da de var nyfødte og har lurt seg unna bidraget i 16 år).
![]() |
#73 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieDet er jo galskap dette her. Myndighetene har vel et visst samfunnsansvar med å gi folk i overgangen til voksenlivet et edruelig forhold til penger og? Hvordan vil man gripe an det faktum at f.eks arbedsevne/-moral er så svak i de fleste manuelle serviceyrker at de ikke bare besettes av trivelige og arbeidssomme svensker (og svakere jo lenger nord man kommer?) ; arbeidsgivere i enkelte bransjer har gått så langt at de siler ut bare svensker til jobbene. Ut fra en ti-tjue års erfaring med h.h.v. norsk vs svensk arbeidskraft.
![]() |
#74 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieJeg synes i grunnen politikerne som har bestemt reglene for NAV får bestemme seg. Enten har man forsørgerplikt utover 18 år, og da skal man også få beholde barnetrygd etc. Eller så må 18-åringen kunne stille på linje med 28-åringen i forhold til rettigheter hos NAV. Å skyve regningen over på foreldrene for noe myndige mennesker velger, synes jeg blir rart.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Passiv
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieTanken bak bestemmelsen har vel vært at aleneforeldre med dårlig råd skal beholde bidraget sålenge barnet faktisk forsørges på grunn av skolegang. Jeg tror ikke det her var tanken bak bestemmelsen akkurat. |
![]() |
![]() |
#76 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieEnhver myndig person stiller på lik linje ift NAV. Det med forsørgerplikt gjelder kun hvis man er i videregående utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
maler
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieMen dette med videregående utdanning, hvor lenge varer den forsørgerplikten? Man kan jo ta et "friår" etter ungdomsskolen og velge et løp som varer i 5 år. Og dermed være ferdig med videregående i en alder av 21 år. Kanskje mer også. Kan man, hvis man er skikkelig dum og snyltete anlagt presse foreldrene for 8000 i året til man er langt over 20?
![]() |
#78 |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieBarneloven sier:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
maler
|
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieOg siden man nå har lovbestemt rett til utdanning i inntil 5 år etter grunnskolen er vel svaret på dette at foreldrene kan pålegges å forsørge barnet i disse årene. Vil jeg tro. Det er kanskje greit, men det blir veldig merkelig at barnet kan velge hva slags form denne støtten skal ha, altså velge å velte økonomien til foreldrene for å bo på hybel i samme by for eksempel.
![]() |
#80 |
![]() Sv: NAV tvinger foreldre til å betale barnas husleieDet er jo et skjønnsmessig vedtak som skal ligge i grunn for at noen kan få dette da. Jeg velger å tro at det sjelden blir gitt vedtak for mer enn to-tre år da det er normert tid. Eller? Ingenting sjokkerer meg lenger etter å ha sett hvordan skjønn utøves på forvaltningsnivå. |
![]() |
![]() |