Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Låner du - eller kjøper du bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Låner eller kjøper du bøker
Jeg låner av venner/kjente/familie 48 31,79%
Jeg låner på biblioteket 85 56,29%
Jeg kjøper bøker 120 79,47%
Annet 7 4,64%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 151. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 18:56   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Låner du - eller kjøper du bøker

Jeg er litt sånn at jeg ønsker å ha bøkene jeg leser, så jeg kjøper som regel.Låner av og til på biblioteket til ungene, men de er også litt slik at de ønsker å eie bøkene sine.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 19:20   #2
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Låner du - eller kjøper du bøker

Jeg krysset av på alle de tre øverste. Jeg kjøper mest, låner en del på biblioteket og av og til av venner og familie.

Gammel 05-01-11, 19:33   #3
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Her brukes biblioteket flittig.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:10   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Kjøper. Biblioteket ligger for kronglete til og med merkelige opningstider.

Gammel 05-01-11, 20:14   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjøper bøker. Jeg kommer ikke til å glemme for en skattekiste mamma og pappas stappfulle (og mange) bokhyller var for meg da jeg var yngre. Jeg liker å eie bøker, og leser gjerne om igjen.

Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 20:32   #6
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Jeg kjøper bøkene. Mye på salg og mye på loppemarked. Noen ganger har jeg vært så heldig å være innom et bibliotek som selger unna gamle bøker. Jeg elsker bokhyllene mine! Og bokhyllen med barne- og ungdomsbøker! Og kjøkkenskapet som er fullt av kokebøker!

Bibliotekkortet mitt har de siste årene kun blitt brukt til å låne bøker i forbindelse med skolearbeid.

Gammel 05-01-11, 21:55   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Låner mer enn jeg kjøper. Bedre for miljøet og for økonomien. Jeg trenger ikke huset fullt av bøker for at folk skal skjønne at jeg er smart.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:07   #8
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Låner. Alltid.
Vi har relativt liten plass,. og jeg liker ikke mange ting og rot.
Bøker tar plass og samler støv.
Vi låner haugevis av bøker og blader ett par ganger i mnd på biblioteket.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 22:38   #9
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker å kjøpe bøker. Liker å eie bøkene og lese de flere ganger.

Når jeg er på bibliotek blir jeg så rådvill. Hvordan i alle dager skal man klare å begrense seg? Jeg kan bli sittende å lese i mange timer. Hvis jeg låner med meg noe hjem så låner jeg så ekstremt mye. Jeg vil lese så mye. Dessverre strekker ikke tiden til. Så må det leveres tilbake. Det er nedtur. Skilles fra en bok.

Gammel 05-01-11, 23:52   #10
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøper helst, men det kan gjerne være pocket. Bruker biblioteket sporadisk også, men det er ofte lange ventelister på det jeg vil lese og da blir det gjerne til at jeg heller kjøper boken.

Gammel 06-01-11, 00:54   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper bøker og låner av venner og familie. Burde vært flinkere til å bruke biblioteket, da dette står i fare for å bli nedlagt.. Men er det en bok jeg har lyst til å lese, så orker jeg ikke stå på venteliste for å få lest den.

Gammel 06-01-11, 01:30   #12
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Kjøper. Elsker bøker og vil helst ha dei i hylla alltid, klare for neste gjennomlesing. Har brukt biblioteket flittig før, gjerne for å bli kjent med nye forfattarar t.d., men er heilt elendig på å levere tilbake så det vart ein del gebyrer, slutta meir eller mindre etter eit spesielt stor eit.

Men er forholdsvis ofte innom hovudbiblioteket i Bergen og kikker. Slenger meg gjerne ned der for å lytte/lese om eg har litt tid til overs.
Og så likar eg å utnytte bibliotekarers kunnskaper om kva bøker eg kanskje kan tenke meg å lese.

Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 01:45   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Men dere som leser bøker flere ganger, hvorfor gjør man det?
Jeg leser og får med meg innholdet første gangen og kan ikke fatte hvorfor jeg skal lese boken en gang til når jeg vet hvordan den ender og hvem som er morderen og slik. Og hvordan skal jeg få tid til å lese alt jeg vil om jeg attpåtil skal lese det jeg har lest om igjen?

Jeg er slik med filmer også jeg. En svært sjelden gang ser jeg filmen på nytt om det er en uventet slutt eller noe jeg har gått glipp av, men da gjør jeg det gjerne umiddelbart etterpå og så levere jeg filmen igjen (ja, jeg låner/leier filmer også). Jeg har bare noen svært få filmer som jeg ser om igjen om igjen og om igjen, og det er bare pga at det har blitt tradisjon, type "Alene hjemme" i jula og "Grease" og "Dirty Dancing" fordi jeg elsker dansingen. :sær:

Gammel 06-01-11, 08:36   #14
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Fordi de er gode, fordi de rører noe i en, fordi en alltid kan oppdage flere dimensjoner i dem... Mange grunner! Jeg leser sjelden akkurat krim om igjen, men andre typer romaner leser jeg gjerne flere ganger.

Gammel 06-01-11, 08:45   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser ikke bøker flere ganger så ofte, men når jeg gjør det, så er det fordi det er så lenge siden jeg har lest boken, at jeg har glemt plottet. Det er sjelden jeg leser en bok på nytt bare for opplevelsens skyld. Det gjør jeg bare med Wuthering Heights.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 11:34   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser og får med meg innholdet første gangen og kan ikke fatte hvorfor jeg skal lese boken en gang til når jeg vet hvordan den ender og hvem som er morderen og slik.

Jeg leser så å si aldri bøker der poenget er å finne ut hvem morderen er. Det kan være noe der.

Noen bøker liker jeg så godt at jeg vil oppleve dem en gang til. Det blir som å høre om igjen en plate jeg liker, selv om jeg har hørt den før og vet hvordan sangene er. Og noen ganger kommer jeg på en bok jeg har lest for lenge siden fordi en annen bok minner meg om den, og jeg får lyst til å lese den på nytt for å se hva mine nye erfaringer og tanker gjør med leseopplevelsen denne gangen. Og noen ganger vil jeg slappe av med noe jeg vet er hyggelig og morsomt og som ikke krever så mye konsentrasjon, men som likevel ikke er hjernedødt.

Og de aller fleste filmer som jeg virkelig liker, har jeg lyst til å se flere ganger. Det er alltid noe jeg ikke la merke til forrige gang, eller eventuelt noe som gir en helt annen opplevelse når jeg vet hvordan det går videre.

Gammel 06-01-11, 11:38   #17
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser ofte bøker om igjen. Det betyr ikke at jeg ikke fikk med meg innholdet første gang, men for det første har jeg lest bøker i ganske mange år, og når det er 10 år siden sist, så kan noe ha forsvunnet og det kan være fint å lese det om igjen. For det andre er det noen bøker som er så fine at jeg leser dem om igjen bare for opplevelsen, eller så morsomme at jeg må le av dette en gang til.

Jeg leser bøker om igjen for stemningen, for språket, av nostalgiske årsaker, og av mange andre grunner.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 11:44   #18
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser bøker flere ganger fordi det er noe i de jeg gjerne vil oppleve igjen.
Fordi jeg har blitt eldre siden sist gang og kanskje opplever noe annet denne gangen. Fordi jeg savner personene og tankene. Fordi jeg såvidt kan huske noe som var skikkelig, skikkelig morsomt og jeg vil se om det var like morsomt som jeg husker det.

Det er derfor jeg ser filmer og serier igjen også.

Gammel 08-01-11, 09:50   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

:

Å lese en god bok rører noe i meg, akkurat som når jeg hører en fin sang, og det gjør jeg jo heller ikke bare en gang. Det kan være noe med innholdet, men det kan også være språket. Det har hendt mange ganger at jeg har lest en bok to ganger rett etter hverandre.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 11:18   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Også leser jeg mest på engelsk, så utvalget på lokal-biblioteket er ikke det beste.

Nå er alle bibliotekene i hele Norge knyttet sammen, og du kan bestille bøkene på nett gjennom en diger, søkbar database. Jeg leser også helst engelsk, og det er svært få bøker jeg ikke har fått tak i.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.