Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan bretter du klær?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan bretter du klær?
Jeg bretter klærne når de er vrengt til retten 128 76,65%
Jeg bretter både med rette og vrange plagg 39 23,35%
Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-07, 11:25   #61
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Jeg passer på at ingenting er vrengt før jeg vasker det.


Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Slik.

Da lærte jeg et nytt triks i dag også.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 13:35   #62
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

De brettes rette, knapper må kneppes før klærne brettes... Prøver å rette på dem før de vaskes da.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 11:58   #63
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.035
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Jeg er ikke konsekvent men liker best å vaske klærne med vranga ut, men klarer ikke å henge dem opp sånn. Så her rettes de når jeg henger opp (tromler bare håndklær og vaskekluter), og ergo brettes alt med retta ut.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 21:52   #64
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.652
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Jeg vrenger mine egne klær og ungenes, men ikke gubbens.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 23:22   #65
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Slik.

Jeg vrenger alltid klærne når jeg skal vaske dem så de blir mindre slitt og nuppete utenpå. Somoftest vrenger jeg dem tilbake når jeg bretter, men er jeg sliten, så har jeg begynt å la dem være på vrangen, så kan jeg snu dem når jeg skal ha dem på meg istedet.

Jeg vrenger de rett veg, sipper opp glidlåsen før jeg bretter det slik som her.
Genialt og går sååå mye raskere.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 21:52   #66
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er ikke konsekvent men liker best å vaske klærne med vranga ut, men klarer ikke å henge dem opp sånn. Så her rettes de når jeg henger opp (tromler bare håndklær og vaskekluter), og ergo brettes alt med retta ut.

Signerer (tromler sengetøy og noen tskjorter i tillegg)

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:01   #67
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

De brettes på retten, noe annet er uhørt.
Hadde brette og tellekanter i skapet mitt før, jeg er blitt litt mer avslipt på mine eldre dager...

Desembermamma: Det trikset fungerer bare på tromlede klær :erfart: De som har våre på snora er for stive...

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Og jeg har lært å brette stretchlaken med rette hjørner i et av de få Oprah-programmene jeg har sett.

Kan du lære meg.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 20:02   #68
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg er av den typen som er fornøyd bare klærne blir brettet og kommer i sine respektive skap

Jeg må innrømme det jeg også - selv om det egentlig er et overskuddsfenomen for min del. Har det vært mye å gjøre, og jeg er sliten - så er jeg nok ikke så kritisk som jeg ØNSKER å være. Da er jeg også fornøyd om det bare komme inn i skapet.

  Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 14:55   #69
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Sitat:

Desembermamma: Det trikset fungerer bare på tromlede klær :erfart: De som har våre på snora er for stive...

Jeg tørker klær på snora og det funker helt fint. KLærne blir jo ikke så stive ( og jeg bruker ikke skyllemiddel heller).

Brette strechlaken fint hadde vært inerersant å lære.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 15:17   #70
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg bretter. Ferdig med det. Vrang eller rett spiller ingen rolle, så lenge det blir brettet. Er jeg heldig kommer det inn i hyllene innen rimelig tid også.

:klesberg:

Legger de klærne vrange til vask, får de gjerne klærne slik i retur også Har så mye vask til enhver tid at jeg ikke har tid til årette alt. Tørker jeg klær ute, vrenger jeg det mørke, så det ikke blir falmet. og bretter det slik det har hengt.

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 10:10   #71
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.971
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tørker klær på snora og det funker helt fint. KLærne blir jo ikke så stive ( og jeg bruker ikke skyllemiddel heller).

Brette strechlaken fint hadde vært inerersant å lære.

Jeg vet at dette er en gammel tråd, men allikevel: http://www.livingonadime.com/fold-a-fitted-sheet/

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 10:37   #72
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Har jobbet i klesbutikk i mange år som ungdom og pre-voksen. I mine skap er det ordning, såpass ærlig skal jeg være, og jeg får neller når andre bretter/henger klærne feil. Kleshengere som henges feil inn i skapet blir kjapt rettet.

*beklager - så nå at dette var en gammel tråd...*

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:24   #73
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.660
Blogginnlegg: 262
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Jeg må innrømme at alt som kan vrenges den ene eller andre veien stort sett havner på strykebrettet her i huset.
Med unntak av underbukser og strømpebukser. Som alltid vrenges tilbake til retten når jeg legger dem sammen.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 13:29   #74
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg er litt sær når det gjelder bretting, ja. Klærne blir rettet ut, ingen krøllete kanter får komme inn i brettinga.
Når det gjelder håndduker og sengetøy må alt i samme stabel være likt brettet og ligge samme vei.

Jepp. Det meste vaskes på vranga, og så blir det vrengt, ristet og strukket og lagt pent sammen søm mot søm, med minst mulig skrukker. Da slipper jeg å stryke, og klærne holder seg lenger, synes jeg. Jeg kan ikke fordra sånne vridde sømmer.

Håndklær skal for øvrig legges sammen med riktig side ut, og de skal ha tellekant, ellers utnyttes ikke plassen i skapet godt nok. Det blir ikke tellekant når mannen gjør det, så i begynnelsen la jeg sammen alt han hadde tatt på nytt, men det har jeg ikke energi til nå … Det går bra likevel (), men jeg har mer ro i sjela når det er "riktig". Mannen mobber meg for tellekantene og nekter stort sett å legge sammen mitt tøy, men det hender han må. Jeg klager aldri, da, jeg har vett nok til å innse at det viktigste er at jobben blir gjort. Vi legger stort sett sammen tøy i fellesskap foran tv-en.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:43   #75
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.248
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Etter overskriften på tråden så trodde jeg at jeg skulle komme med ett sjuskete svar nå, men neida. Bretter alltid på retten.

Eller, det er ikke helt sant, sengetøy brettes på vranga om de er på vranga, synes det er lettere å ta de på da.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:45   #76
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.248
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Så ikke at det var en gammel tråd.

Siden det var stretchlaken som dro opp tråden igjen; de "bretter" jeg i ball.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 14:52   #77
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Klær legges sammen på retta. Dynetrekk legges sammen på vranga. Laken brettes i en ball.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:32   #78
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Strekklaken legges selvsagt sammen pent med tellekant de også. De blir litt løsere i fisken enn annet sengetøy, men det går greit med teknikken inne. Ball tar for mye plass i skuffen.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:36   #79
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

til alle som har tellekanter.
noen ganger i året går vi gjennom skuffer og skap, og da ser det greit. Resten av tiden blir det ei salig blanding av sammenbrettede og sammenstuvede klær.
Klærne er pent brettet når de er på vei fra snora og til skapet/skuffa - hva som skjer deretter må fuglene vite.

Jeg rettvender klærne før jeg henger dem opp. Minus de to eldste sine. De får klærne tilbake slik de legger dem i fra seg i skittentøyet (vel og merke vasket rene og lagt sammen, da. )

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:40   #80
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan bretter du klær?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Slik.

Jeg vrenger alltid klærne når jeg skal vaske dem så de blir mindre slitt og nuppete utenpå. Somoftest vrenger jeg dem tilbake når jeg bretter, men er jeg sliten, så har jeg begynt å la dem være på vrangen, så kan jeg snu dem når jeg skal ha dem på meg istedet.

Jeg også

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no