|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
For ikke å snakke om at noen trenger julaften for å kjøpe de siste gavene. :sur&bitter: |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Her forberedte vi middagen fra morgenen av. Ribben ble ferdigstekt og skåret i serveringsstykker, blant annet. Poden var ute en tur og lekte i snøen med nabobarna. Så steller og kler vi oss, og var akkurat klar til gudstjeneste kl 14.30. Middagen stod på bordet en time etter at vi kom hjem, og ble servert 16.30. Synes dagen forløp tidlig nok, og på tidspunkt som passer fint. Julemiddag i dagslys ville blitt rart!
![]() |
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, når det gjelder julegavene så kan det bli så lite tid, men alle samles tidligere (i vårt tilfelle kl 13, mot 17 (jeg mener at det faktisk var 18 når jeg tenker meg om) og det utgjør en ganske stor forskjell. Til og med min norske mann som helst ikke innrømmer |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Vi er også sammen fra tidligere på dagen selv om vi ikke spiser før fem, altså. I fjor bodde alle hos svigers, så da var vi jo der i utgangspunktet, og når vi er hos mine foreldre pleier de som ikke bor der hele julen å komme på julaften rundt ett til grøt og tv-kos.
Juni 2011 og januar 2013 ![]() Sist redigert av ingling : 27-12-10 kl 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Men er det så mange med små barn som spiser kl 18? Her spiser vi 16 - 16.30 tiden. I år ble vi litt seinere fordi nissen var litt sen. JA han kommer før middag.
![]() |
#66 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Men tidspunktet for julemiddagen i Sverige varierer nok. For mannen har bodd i Sverige i 20 og da jeg spurte nå om de spiste tidlig så kunne han ikke huske det." Vi spiste da vel rundt 17" mente han. Så han merker ingen forskjell fra å feire i Norge igjen,bortsett fra at han endelig får norsk julemat igjen.
![]() |
#67 |
Sviiisj!!
|
Jeg synes det blir veldig sent med gaveåpning etter middagen når middagen begynner så sent som 18, ja, himmel og hav. Vi prøvde å treffe med ribba kl 16 i år, men det ble visst nærmere 17. Minstemann holder ikke ut å være oppe så lenge, han la seg vel i 21-tiden. Det var mer enn sent nok! Men når han blir et år eldre, tror jeg ikke det blir noe problem å være oppe enda senere denne dagen. Ventingen er jo en del av opplegget, det skal være litt utålmodighet og forventning. Tiden går med TV, tegneserier og aktivitetsbok.
![]() |
#68 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Pelen, det er ikke fordi jeg ikke vil innrømme noe, men fordi jeg ikke kjenner meg igjen i å være stuck med å lage mat, at barna er overlatt til seg selv i kjedelig venting og at gjestene ikke kommer til middag før på kvelden. Og det virker det som at få andre i denne tråden gjør, egentlig. Jeg syns den svenske feiringen du beskriver høres veldig hyggelig ut, men jeg syns altså ikke den var så ulik vår, selv om vi ikke spiser middagen kl. 13.
![]() |
#69 |
|
Ja, den varierer nok, det stemmer, man min oppfattning er at man møtes tidligere på dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?vi liker å slappe litt av på julaften... se på tv og kose oss.. vi møtes ca 13-13.30 og vi har flyttet julemiddagen fra ca 18 til kl 15.30-16 nå de siste årene da.. og det går bra..
2003-2008 Sist redigert av SpetakkelRandi : 27-12-10 kl 11:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Vi spiser kl 17 stort sett, noen ganger senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Kanskje må man være oppvokst med venting på julaften for å sette pris på den?
![]() |
#74 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?Mine barn fremholder den ventingen på julaften som de aller beste barndomsminnene knyttet til jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Fartsfantom
|
Jeg tror nok at det ikke bare er derfor. Jeg fant dette på wikipedia:
På dagen før dagen, på NrK, så var det en person som sa at en av grunnene til at juletradisjonene holder seg så godt er rett og slett fordi det er "privat" feiring, folk har ulike måter å feire på selvom maten er ganske lik over det ganske land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis vi skulle gjort det slik er det jo flere i familien vi ikke ville fått sett denne dagen. Slik vi gjør det nå er vi hos de besteforeldrene vi ikke er sammen med på kvelden på formiddagen, og spiser julekaker og drikker kakao med krem.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 28-12-10 kl 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|