Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-10, 02:02   #61
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men det er ikke bare passiv venting da Pelen - det er mange hyggelige ritualer, og mange har også julegrøt på formiddagen, en tur ut (kanskje for å besøk kirkegården om man har noen der). Og matlagingen er litt sånn til og fra, og ikke noe som alle de voksne driver med konstant. Barna kan jo også være med på det.

For ikke å snakke om at noen trenger julaften for å kjøpe de siste gavene. :sur&bitter:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 08:09   #62
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her forberedte vi middagen fra morgenen av. Ribben ble ferdigstekt og skåret i serveringsstykker, blant annet. Poden var ute en tur og lekte i snøen med nabobarna. Så steller og kler vi oss, og var akkurat klar til gudstjeneste kl 14.30. Middagen stod på bordet en time etter at vi kom hjem, og ble servert 16.30. Synes dagen forløp tidlig nok, og på tidspunkt som passer fint. Julemiddag i dagslys ville blitt rart!

Gammel 27-12-10, 09:35   #63
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men da snakker du om en forskjell på halvannen time, og det syns ikke jeg er så mye akkurat.

Ja, når det gjelder julegavene så kan det bli så lite tid, men alle samles tidligere (i vårt tilfelle kl 13, mot 17 (jeg mener at det faktisk var 18 når jeg tenker meg om) og det utgjør en ganske stor forskjell. Til og med min norske mann som helst ikke innrømmer at noe svenskt er så mye bedre enn norskt synes at det å samles tidligere på dagen var positivt. Men vi har ikke tradisjon for å gå i kirken og vi hadde ikke i år noen å besøke eller hente på sykehjem.

Min norske jul har tidligere bare bestått av matlaging (om det er hjemme hos oss) eller venting (med kos for så vidt) og julegaveåpning når Herremannen normalt legger seg (ettersom vi spiste kl 18). Å være sammen med dem man skal feire julen sammen med allerede fra tidligere på dagen er hyggeligere for meg. Dere trenger ikke å overbevise meg og jeg har ikke behov av å overbevise dere, men jeg har aldri skjønt hvorfor man begynner så seint i Norge. Nå skjønner jeg at mange har (hatt) arbeidsdag (nå for tiden er det vel mange arbeidsplasser som er stengt) og at man dermed går til kirken etterpå.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:43   #64
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi er også sammen fra tidligere på dagen selv om vi ikke spiser før fem, altså. I fjor bodde alle hos svigers, så da var vi jo der i utgangspunktet, og når vi er hos mine foreldre pleier de som ikke bor der hele julen å komme på julaften rundt ett til grøt og tv-kos. Og blir stort sett til 2. juledag.

Sist redigert av ingling : 27-12-10 kl 09:54.
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:48   #65
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Men er det så mange med små barn som spiser kl 18? Her spiser vi 16 - 16.30 tiden. I år ble vi litt seinere fordi nissen var litt sen. JA han kommer før middag.
Vi er også sammen med de vi feirer med neste hele dagen og dagen etter. De pleier å komme i 14 - 15 tiden. Før det har vi vært og spist julegrøt med familie som vi ikke feirer med det året.
Ikke styrer vi så mye med mat heller. Pinnekjøttet putrer jo for seg selv og vi går litt til og fra for å sjekke.

Gammel 27-12-10, 09:51   #66
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men tidspunktet for julemiddagen i Sverige varierer nok. For mannen har bodd i Sverige i 20 og da jeg spurte nå om de spiste tidlig så kunne han ikke huske det." Vi spiste da vel rundt 17" mente han. Så han merker ingen forskjell fra å feire i Norge igjen,bortsett fra at han endelig får norsk julemat igjen.

Jeg syns det er en dag som man skal gå å vente,så for meg blir det helt feil å spise tidligere. I år ble klokka 18,og unga var oppe til 22.

Gammel 27-12-10, 09:52   #67
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, når det gjelder julegavene så kan det bli så lite tid, men alle samles tidligere (i vårt tilfelle kl 13, mot 17 (jeg mener at det faktisk var 18 når jeg tenker meg om) og det utgjør en ganske stor forskjell. Til og med min norske mann som helst ikke innrømmer at noe svenskt er så mye bedre enn norskt synes at det å samles tidligere på dagen var positivt. Men vi har ikke tradisjon for å gå i kirken og vi hadde ikke i år noen å besøke eller hente på sykehjem.

Min norske jul har tidligere bare bestått av matlaging (om det er hjemme hos oss) eller venting (med kos for så vidt) og julegaveåpning når Herremannen normalt legger seg (ettersom vi spiste kl 18). Å være sammen med dem man skal feire julen sammen med allerede fra tidligere på dagen er hyggeligere for meg. Dere trenger ikke å overbevise meg og jeg har ikke behov av å overbevise dere, men jeg har aldri skjønt hvorfor man begynner så seint i Norge. Nå skjønner jeg at mange har (hatt) arbeidsdag (nå for tiden er det vel mange arbeidsplasser som er stengt) og at man dermed går til kirken etterpå.

Jeg synes det blir veldig sent med gaveåpning etter middagen når middagen begynner så sent som 18, ja, himmel og hav. Vi prøvde å treffe med ribba kl 16 i år, men det ble visst nærmere 17. Minstemann holder ikke ut å være oppe så lenge, han la seg vel i 21-tiden. Det var mer enn sent nok! Men når han blir et år eldre, tror jeg ikke det blir noe problem å være oppe enda senere denne dagen. Ventingen er jo en del av opplegget, det skal være litt utålmodighet og forventning. Tiden går med TV, tegneserier og aktivitetsbok.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:54   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelen, det er ikke fordi jeg ikke vil innrømme noe, men fordi jeg ikke kjenner meg igjen i å være stuck med å lage mat, at barna er overlatt til seg selv i kjedelig venting og at gjestene ikke kommer til middag før på kvelden. Og det virker det som at få andre i denne tråden gjør, egentlig. Jeg syns den svenske feiringen du beskriver høres veldig hyggelig ut, men jeg syns altså ikke den var så ulik vår, selv om vi ikke spiser middagen kl. 13.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 09:56   #69
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Men tidspunktet for julemiddagen i Sverige varierer nok. For mannen har bodd i Sverige i 20 og da jeg spurte nå om de spiste tidlig så kunne han ikke huske det." Vi spiste da vel rundt 17" mente han. Så han merker ingen forskjell fra å feire i Norge igjen,bortsett fra at han endelig får norsk julemat igjen.

Jeg syns det er en dag som man skal gå å vente,så for meg blir det helt feil å spise tidligere. I år ble klokka 18,og unga var oppe til 22.

Ja, den varierer nok, det stemmer, man min oppfattning er at man møtes tidligere på dagen.

Jeg, skjønner ikke det der med at man skal vente, i hvert fall ikke om ventingen innebærer at man skal vente til den tiden man normalt sett legger seg. Jeg syns at det er lang nok venting til kl 16 eller 17.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 11:03   #70
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

vi liker å slappe litt av på julaften... se på tv og kose oss.. vi møtes ca 13-13.30 og vi har flyttet julemiddagen fra ca 18 til kl 15.30-16 nå de siste årene da.. og det går bra..

syns på en måte de har "litt godt" av å vente litt og kjenne litt på spenningen og julekosen.. så lenge man ikke overdriver da.. da jeg var liten og vi feiret hos min tante så var det ikke middag før kl 20 og vi fikk ikke begynne med pakker før kl var nærmere 23.. vi var skikkelig utslitte alle sammen.. og det værste var jo at min tante og de hatet tv så ingen fikk se på tv heller... vi satt fra kl 15 til kl 20 og hørte på hornmusikk..

Sist redigert av SpetakkelRandi : 27-12-10 kl 11:11.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 11:16   #71
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser kl 17 stort sett, noen ganger senere.
Før det har vi vært på gravplassen, spist grøt, sett tegnefilmer og lekt litt ute. Så middag kl 17 er for oss akkurat passe.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 12:38   #72
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje må man være oppvokst med venting på julaften for å sette pris på den?

Venting på julaften er det fineste som finnes.

Gammel 27-12-10, 16:47   #73
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og barna har jo masse tid i romjula til å leke med gavene - om det ikke blir timevis til det akkurat på julaften.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 19:26   #74
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn fremholder den ventingen på julaften som de aller beste barndomsminnene knyttet til jul.
Det er jo ikke slik at man bare sitter passiv eller har det alt for travelt til å være med barna og lager ulidelig ventetid. Som mange nevner er det kirkegårdsbesøk, gavebytting, kirke, institusjonsbesøk osv, så dagen går veldig for frem mot kl. 18 (som vi alltid har pleid å spise).
Jeg har forresten feiret svensk jul mange ganger, og det har vært samme tidspunkt til bords da, så det har vel mer med familiære tradisjoner enn nasjonalitet å gjøre.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-10, 20:01   #75
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge.

Jeg tror nok at det ikke bare er derfor. Jeg fant dette på wikipedia:

Sitat:

Julaften eller julekvelden er den 24. desember, dagen etter lille julaften og før første juledag. I noen kristne samfunn er dagen en offentlig fridag, men den hører egentlig ikke med til selve julehøytiden, som starter første juledag.
Fra gammelt av var julaften dagen da det ble vaske, ryddet, pyntet og ordnet til selve høytiden. At julen ringes inn kl. 17 på julaften har sammenheng med at folk startet helgen (fikk fri) på denne tiden av dagen. I mange land er julaften fortsatt dagen da det pyntes til jul, men i Norge har det lenge vært tradisjon for å pynte til selve julehøytiden på lille julaften.

På dagen før dagen, på NrK, så var det en person som sa at en av grunnene til at juletradisjonene holder seg så godt er rett og slett fordi det er "privat" feiring, folk har ulike måter å feire på selvom maten er ganske lik over det ganske land.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 10:34   #76
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Klart det er helt greit med ulike tradisjoner, men jeg har aldri skjønt hele poenget med å vente hele dagen og så skal alt skje noen få timer på kvelden i stedet for å spre ut det hyggelige og være sammen lenger. Nå innser jeg at det har med å gjøre at mange har jobbet på formiddagen på julaften i Norge.

For meg skjer ikke alt det hyggelige på kvelden, selv om vi spiser ca kl 17. Vi har besøkt ande i familien, kost oss foran tv, pakket opp en gave, spist godis, kanskje gjort noen ærend osv. Selv om vi som regel ikke jobber den dagen.

Å gå hele dagen å vente er en del av pakka, og hjemme stod vi alltid på verandaen og hørte på kirkeklokkene ringe før vi satte oss til bords. DA er det jul!

I tillegg er jeg en kjiping som mener at julen ikke er kun for barna.

Sitat:

Å være sammen med dem man skal feire julen sammen med allerede fra tidligere på dagen er hyggeligere for meg.

Hvis vi skulle gjort det slik er det jo flere i familien vi ikke ville fått sett denne dagen. Slik vi gjør det nå er vi hos de besteforeldrene vi ikke er sammen med på kvelden på formiddagen, og spiser julekaker og drikker kakao med krem.

Sist redigert av Pelle : 28-12-10 kl 10:41.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.