|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Det handler vel så mye om timing for min del, tror jeg, men jeg er som sagt veldig klar over at det er mitt problem. Det var heller ikke såre følelser som gjorde at jeg startet denne tråden, men altså fordi jeg oppriktig lurte på hva andre la i begrepet. Det har jeg jo i stor grad fått svar på.
![]() |
#62 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hva er velskapt?
Så hvis jeg sier "Han negeren der borte var jammen kjekk!", så skal den såkalte negeren ta det som det positive det er ment som - uansett hva han måtte føle rundt begrepet "neger"? Fordi det er positivt ment? Den type oppfordring synes jeg havner i samme kategori som det å be folk som ser noe de synes er etisk sett betenkelig (f.eks Nanny 911) bare skru av TV, hvis man synes det er så dumt. Men jeg er enig i at positive briller kan være kjekt å ha med seg, altså.
![]() |
#63 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så deilig det må være å tro at ting er så enkelt bestandig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Fjellpiper
|
Min nydelige datter hadde en feilutviklet liten kroppsdel ved fødselen. Men hun var frisk og rask, og jeg ville ikke ha nølet med å bruke begrepet velskapt i grunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Strengt tatt kan man jo tolke velskapt som at ungen er stygg om man først vil trå til litt. |
![]() |
![]() |
#66 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Og det er som skilpy sier - det er ikke så lett. Man står der og skal si noen superlativer om den nye verdensborgeren - for det skal man nå om man er noenlunde veloppdratt. Og da må man jo nesten klemme frem ett eller annet da. Det blir gjerne "pen", "så lik pappaen sin" (kan slå begge veier), "velskapt" eller annet som har vært sagt før. |
![]() |
![]() |
#69 |
Rockesøster
|
Jeg er verken naiv, følelseskald eller idiot og tror ikke at ting er enkelt bestandig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Pauset
Jeg skjønner også hva hun sier, men jeg er likevel ikke helt enig. Dette ut fra det jeg har kjent på egen kropp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Rockesøster
|
Min påstand blir jo her at folk ikke vet at det de sier oppfattes sårende, og at det dermed er mottakers ansvar å tolke det som blir sagt i forhold til kontekst, kroppsspråk og relasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
maler
|
Mener du at man skal la være å åpne munnen med mindre man er helt sikker på at det man sier forstås riktig og ikke treffer noe sårt punkt hos mottaker? Det tror jeg ikke er så lurt, for da må man trå så varsomt at det blir vanskelig å involvere seg over hodet. Det gir seg ikke selv hva som er mottakers såre punkter, og det er ikke lett å forutsi det alltid. Og det er slett ikke de samme frasene som tas ille opp av alle. Hvis mottaker da heller ikke viser hva som rører seg på innsiden, blir det nærmest umulig å sikre seg at budskapet er mottatt slik det var ment.
![]() |
#74 |
Pauset
Dessverre er det ofte slik med kommunikasjon at avsender sier noe og bruker sitt begrepsapparat mens mottaker tolker budskapet med sitt begrepsapparat i sin situasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg kjenner jeg er helt på linje med Katta her. Om man skal være så livende redd for å komme med en kommentar til noen som har det vondt, sliter med noe, har fått baby, har mistet baby - u name hva som kan være vondt og slitsomt for noen, så blir det jaggu vanskelig å bry seg.
![]() |
#76 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg er så glad for at Lillemann er en fighter, Inagh!
![]() |
#77 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Ja, det er jeg enig med deg i, Fryd - de som har såret meg mest, er venninner - som jeg trodde var venninner - og som bare rett og slett har kuttet all kontakt med meg, etter at vi fikk Lillemann.
![]() |
#78 |
ctrl+z
|
Nettopp. For fem år siden hadde jeg mange flere venner enn nå, men nå er jeg i tillegg fullstendig trygg på at de vi har er fantastiske.
![]() |
|
|